Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Dat is maar hoe je het bekijkt, Berto.

Het gaat om deze heli:
heli-voor-draaiend.jpg

en ja, die heb ik al meerdere malen in het echt gezien, jij ook wel denk ik.

Daarnaast, kun je de relevantie van die vraag aangeven? Als je het oneens bent, zou je ook, hele rare suggestie, met argumenten kunnen komen..

//edit
kijk zie daar een ervaren iemand die op dezelfde risico's wijst.. goh..

Ik zeg niet dat ik het oneens bent ik vraag alleen of je er zelf ervaring mee hebt of "van horen zeggen".
Als je er zelf ervaring mee hebt prima, als je het hebt van "horen zeggen" dan kan dat altijd uit zijn verbandt zijn gerukt.

Kijk Gerard komt met een duidelijk argument omdat hij het zelf ervaren heeft, dat vertouw ik dan eerder van "horen zeggen".

Maar ik denk dat op deze manier Arvid steeds van zijn werk gehouden wordt en dat kan niet we willen natuurlijk wel een geschilderde Corsair zien op Oss ;-)

Ik reageerde voornamelijk op de stelling dat enamel te zwaar zou zijn, een uitspraak zonder enig argument.

:oops: Dat van die 2K-lak wist ik niet, maar heb ik (dacht ik) vaker hier op het forum over gelezen dus heb ik dat met een voorbehoud (proefstukje) gemeld.

Ben blij dat Gerard het heeft rechtgezet - weer wat geleerd!

Ga lekker zo door :D Leer ik weer veel van :thumbsup:

En nee, ik zag de mail binnen komen, maar heb deze genegeerd. Hier het "mooie" resultaat. Dat de verf zo enorm druppelt boeit me niet, is gewoon wat meer schuurwerk, zit het er in ieder geval lekker dik op :wink:

Eerst even wat beugels gemaakt voor het ophangen later

Bouw_Corsair_819.jpg

En dan lekker aan het kliederen geweest
Bouw_Corsair_820.jpg

Deze persoon gaat nu een lekker bed opzoeken (tja, je hebt Han en Frank en je hebt.......... :wink:)

Ziet er goed uit maar ik denk dat je relatie wel eens heel binnenkort stress zal gaan meemaken.. iets met witte stof.. :P

hezik zei:
Je schrijft zelf al 200ml nodig gehad te hebben. Ik neem aan dat dat voor detaillering is. Dat is meer dan 200 gram, ongeacht of je nu maar een paar micron aanbrengt of niet.

Nee, ik heb het gewoon als hoofdkleur gebruikt en heb ondertussen 150 ml verspoten. Een groot deel bestaat uit oplosmiddelen die verdampen, een deel gaat met de spuitnevel verloren en een deel gaat verloren door het iedere keer schoonmaken van de airbrush. Verder heb ik tussendoor nog een keer geschuurd, omdat het niet naar mijn zin was. Dus ik verwacht niet dat mijn kist na het spuiten 200 gr zwaarder is. Maar de weegschaal zal het leren.

Met 200 gram spoot een clubgenoot een hele grote Bell 230 heli geheel in kleur inclusief aflakken (Vario, romplengte iets van 1m80 ofzo).

De Sparrowhawk had zonder lak een vleugelbelasting van <50 gr/dm2, wat mijn slechte airbrushkunsten wellicht een beetje compenseert.

Ik denk dat je er wel degelijk gewicht mee kunt besparen. Zuiver giswerk op basis van het getalletje wat jij noemt, 50 tot 100 gram heb je zo te pakken. Dat lijkt weinig, maar is gewoon veel voor een besparing. Voer 3~4 van dat soort besparingen uit en je kist vliegt ineens een stuk prettiger.

Mee eens dat je moet besparen waar het kan, maar -nogmaals- denk ik niet dat de soort verf daar veel aan bijdraagt.
Overtuig me met een tabelletje met het soortelijk gewicht van verschillende verfsoorten na droging.

@Arvid,
Ik hoop dat het spul tegenwoordig idd "goed schuurbaar" is, want ik heb me suf zitten schuren (met de delta-schuurmachine).
Ik zou voor een paar dunne lagen gaan.

@Hezik, dat gaat inderdaad nog een leuke worden. :D

@Wouter, dat hoop ik zelf ook. Maar dun opbrengen is bijna niet te doen. Het is een soort van dunne klei achtige substantie. Ik was ook bang voor het Wouter syndroom: dat je het niet goed dekkend hebt gekregen, althans, bijna dan

afwerking6.jpg

och ja, heb ik weer wat te doen :lol:
Heb jij hetzelfde blik?

Arvid,

Ik heb het nog even nagekeken, maar bij mij staat er geen "goed schuurbaar" op. :(
Omdat het zo dik is heb ik het een beetje verdund, maar misschien had dit niet gemoeten.
Ben benieuwd naar jouw resultaten!

succes.

@Jan, mooi document :D

@Wouter, dan nu maar hopen dat ze het echt verbeterd hebben. We zullen zien of het met de onverdunde versie beter gaat dan met de verdunde versie. En natuurlijk zal het hier getoond worden.

Arvid toch!!!!!

Je weet toch wel dat druipers altijd moeilijk schuren.
En dat het lang duurt voordat het is uitgehard.

Maar goed succes met afwerken.
Is een hele klus.

Han de nachtbouwer!!!!! :oops:

@Han
klopt, ik ga die druipers dus ook eerst bewerken. En er ook voor zorgen dat ze droog zijn voor het schuurwerk. Wat ik vanavond dus ga doen, is ze uitmelken/wegsnijden zodat de kern kan gaan drogen. Ik ga deze romp toch niet voor het weekend schuren, geen tijd voor. Dus dan kan het lekker uitdrogen tot die tijd.

Arvid die zo gestoord is om zijn wekker om 5 uur af te laten gaan :D

:offtopic:

Jep, Berto heeft gelijk. Ik begin met werken om 7 uur en daarvoor moeten de hondjes nog even verzorgd/uitgelaten worden.

Oudste
Hond-01.jpg

Samen met Bull Terrier pup (spelen)
Hond-02.jpg

Nieuwste aanwinst, pup
Hond-03.jpg

Bull met broer van de eerste foto
Hond-04.jpg

Maar goed :ontopic:

Vanochtend contact gehad met Savelkous in Utrecht. Een man met verstand. FS nummers is niet aan te komen. Wel kan hij gaan mengen, kijken en vergelijken en eventueel anders mengen. Maar dan het volgende. 2K lak is gemaakt op basis van thinner, de kwastplamuur van Histor op basis van terpetine. Thinner is agressiever dan terpetine, dus als je gaat spuiten, dan komt de plamuur dus van de kist. Hij kan ook op een andere basis verf mengen, maar om deze brandstof bestendig te krijgen, moet de verf 4-6 weken uitharden. Dus tja, nu is de vraag, met thinner de plamuur van de kist gaan oplossen en overgaan op plamuur/grondverf die thinner kan verdragen en dan 2k lakken of die andere spullen nemen en 6 weken uit laten harden.

Gerard_nl zei:
gebruik een airbrush lak als createx en spendeer een avond met een flesje blauw wit en zwart en maak wat mengsels.
opschrijven welk mengsel welke verhouding heeft in druppels.
dan laten drogen en droog vergelijken.

aflakken met 2K en presto.

Heb je hier dan niet hetzelfde probleem? Uiteindelijk wil je dan gaan aflakken met 2K, dat betekend dat ergens in het proces thinner gemengd moet worden, wat weer de plamuur gaat aanvreten.

Leuk vraagstuk :D

Een tip voor mensen die Arvid en ega ooit in het wild tegekomen; vraag NIET of het deense doggen zijn.. als blikken konden doden.. :P

Die pup is wel erg schattig.. pluisebolletje..

Ben toch blij dat de verf problematiek niet bij mij speelt.
Lekker electro, geen gesmeer.
Lekker een dun laagje hamerslag op de beech :lol:

Han.

Dat is auw.

@Han, voor mij voorlopig (als in we moeten in de toekomst misschien allemaal wel naar elektro omdat het steeds moeilijker wordt met vergunningen en zo) geen elektra in een motorkist. Ik blijf het mooi vinden dat geluid, dat hoort er gewoon bij. En dan maakt het niet uit dat het niet het 1:1 geluid is van bijvoorbeeld een Merlin motor. Maar goed dat is mijn smaak en daar heb ik wel een paar kopzorgen voor over :D

Back