Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Arvid, 10 mrt 2004.

  1. hezik

    hezik Guest

    Zowel de simprop lak, de protech lak als de oracover lakken, zijn PU lakken.

    die dienen allemaal 4 tot 6 weken uit te harden.

    Alle door jou genoemde opties, behalve de glitsa varianten, waarbij ik moet opmerken dat er kenners zijn die beweren dat glitsa niet brandstofbestendig is, moeten zo lang uitharden.

    Dat wil overigens niet zeggen dat je er niet eerder mee kan gaan vliegen.. het is echt niet zo dat de lak er direct af zal vallen als je er mee gaat vliegen, je moet alleen niet het ding ondergedompeld in brandstof bewaren.

    Ik zou de Savelkous-optie nemen als ik jou was. Dan weet je tenminste zeker dat je goed spul hebt en hoef je niet af te gaan op goedbedoelde adviezen van mensen die het alleen proefondervinderlijk ervaren kunnen hebben..
     
  2. hezik

    hezik Guest

    :teacher: het spijt mij jan, maar dit is absoluut niet waar. Lak is brandstofbestendig, of is dat niet. De hoeveelheid nitro zal alleen het proces versnellen (als je meer toevoegt gaat je niet-brandstofbestendige lak eerder naar de maan)..

    Ander punt.. Savelkous kan beide voor je doen, het in een spuitpus frotten of het voor je airbrush aanleveren. Voor de spuitbussen heeft hij speciale doppen waarmee heel goed te doseren valt.. het zijn geen gamma-spuitbussen ;)

    Een andere optie is natuurlijk om een bekerspuit te kopen bij je airbrush setje, eentje speciaal voor grotere oppervlaktes.

    Savelkous zal wel het duurst zijn denk ik, maar ja.. dan heb je ook goed spul.

    De Protech spuitbussen is, zoals gezegd, ook PU lak en moet ook uitharden. Bij de protech busjes is het van belang dat je HEEL goed schudt en de spuitbus voor het spuiten in warm water opwarmt.

    Bij mijn Cessna kap ben ik ook begonnen met protech spuitbussen, heb er denk ik een stuk of vier op verspoten en heb uiteindelijk alles er weer afgeschuurd en bij Savelkous de juiste spullen gehaald. Dat is echt een wereld van verschil, die spuitbussen van Savelkous spuiten VEEL FIJNER dan die protech busjes.
     
  3. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Ik heb zelf geen lak gebruikt maar druppels ''Cross Linker fuel proofing agent'' door de lak heen gemengt. Dit beschermd de lak tot 15% nitro. De hoeveelheid nitro heeft bij mij dus wel degelijk invloed, maar we praten hier dus wel over een andere methode.
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Eerlijk gezegd betwijfel ik dat, Ruben.. maar dat is niet gestoeld op absoluten kennis, maar op boerenlogica.

    Als jouw lak niet tegen 20% nitro kan, kan hij ook niet tegen 1% nitro. Het kan alleen wel zijn dat bij 1% nitro het 'kapot-ga-proces' zo langzaam gaat, dat je er in de praktijk geen last van zult hebben.

    Ik zou wel eens een proefstukje, op 'jouw methode' gelakt, in een proefopstelling willen zetten waarbij hij 10 minuten in brandstof ligt en dan weer 10 minuten erbuiten. Ik durf te wedden dat dan na verloop van tijd ook die lak eraf komt, ook met 10% nitro, bv..
     
  5. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    8)
     
  6. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Ik gebruik de lak van simprop voor het beschermen voor de folie op mijn toestellen. Dit werkt prima. Maar of dit ook werkt op acryl of 2k lakken is de vraag.
    Wel heb ik na gevraagd bij een verf speciaalzaak voor auto en motoren dat de lak van motip zeker brandstof bestendig is. Het nadeel is dat de lak vaak 2k is en erg zwaar. Er zijn ook acryl lakken van motip wat iets beter voor je airbrush is en lichter. Kijk anders even op: Motip.
    Ook kon deze zaak de kleur mengen die je wil. Een kleur code of een foto, etc. en zij mengen het voor je en blikken het in een spuitbus.
    Deze lak heb ik ook al gezien op een Airwolf van vario en dat zag er gewoon perfect uit.
    Helaas heb ik van de speciaalzaak geen url kunnen vinden. De naam van de zaak is WICO verfspeciaalzaak Oss. Ze zitten ook in Nijmegen.

    Groetjes Rob
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Pas op met de lak van Motip.

    Die is volgens mij alleen BENZINE bestendig maar niet METHANOL bestendig!!!!!!!
    Als je Motip lak gebruikt moet je dat alsnog met methanol bestendige blanke lak behandelen zoals bijv. Simprop of Protech.
     
  8. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Ik heb bij WICO na gevraagd en hun zeggen dus dat je zo wie zo een transparante blanke lak over je lak moet aanbrengen voor bescherming. Wat hun aanraden is dan ook Octoral transparante 2k lak :lol:. Deze lak beschermd de onderste laag tegen methanol. Het word ook gebruikt in de auto industrie. Als je meer wilt weten bel even met WICO nijmegen (helaas zitten ze niet meer in Oss): 024-3232668.

    Groetjes Rob.
     
  9. Arvid

    Arvid Guest

    Even weer contact gehad met Savelkous en met Wico. Het probleem blijft de ondergrond die op basis van therpetine is. Savelkous raadt Synthetische autolak aan en zeg dat deze methanol bestendig is na 6 weken uitharden.
    Wico zegt dat dit niet zo is en geeft aan dat je 2k lak zou moeten gebruiken. Maar 2k lak is op basis van thinner en Wico zegt inderdaad dat dit weer niet samengaat met Histor kwastplamuur.

    Blijft dus een lekker vraagstuk.
     
  10. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Motip is niet brandstof bestendig.
    De spuitbussen althans niet tegen 4T met 5% nitro.
    Daar ik aanneem dat je ook iets soortgelijks stookt kan alleen een 2K lak de oplossing zijn.

    Ga je voor matte oorlogskleuren of glanzend naoorlogs?
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Auw dat is toch vervelend als twee kenners elkaar gaan tegenspreken.. welkom in de modelbouw ;)

    Wat zegt wico over het idee dat de terpentine-based kwastplamuur en thinner niet samengaan?

    1 ding weet ik zeker: de synthetische lak die Savelkous aanraad, is brandstofbestendig na uitharding. Dat weet ik uit eigen ervaring :)

    Nog 1 keer het verhaaltje mbt. % nitro.. de lak weet niet hoevel % nitro jij gebruikt hebt. Die kan niet ruiken 'dit is 5% dus dat houdt ik'. Die kan alleen hoeveelheden zien per oppervlakte.

    Welnu, als jij 1 vlucht maakt met 15% nitro of 3 vluchten met 5% nitro, in beide gevallen zal er op een bepaald oppervlakte evenveel 'restmateriaal' zitten. Het verhaaltje dat iets wel tegen 5% en niet tegen 15% kan is echt onzin naar mijn mening.

    In dit geval; 2k lak is voor jou natuurlijk prettiger, want sneller droog.. is het geen optie om gewoon een proefstukje te maken? Dan weet je gelijk of het thinner/terpentine verhaal opgaat..
     
  12. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het vervelende is dat je voor dat soort proefjes toch weer altijd diep in de buidel moet tasten:
    "Nee, dat gaat niet goed :evil: " en hupsakee - weer een (spuit)bus, pot ofwatdanook van minstens €10 weggegooid. :cry:

    Maar even van terpentine- vs thinnerbased stuff.
    Over de Histor kwastplamuur heb ik Motip autoplamuur (thinnerbased volgens mij) gesmeerd - geen enkel probleem.
    Daarna de motip plamuur over een grondlak (terpentinebased) gebruikt en dat kwam er met dezelfde vaart weer af.
    Dus het hoeft niet mis te gaan, maar een proefstukje is dan toch wel handig...
     
  13. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Een lekker vraag stukje dus al bijeen :?:. Misschien vragen naar wat rest lak voor een proef stukje.

    Groetjes Rob.

    PS: Dus toch iets anders gaan gebruiken om je glas werk te plamuren.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    @WV: dat is sowieso het vervelende van deze hobby; alle experimenten kosten geld en succes is nooit gegarandeerd.. daarentegen.. je hoeft dit maar één keer uit te proberen en dan weet je wel gelijk waar je aan toe bent. € 10 euro experimenteergeld voor zo'n mooie corsair mag volgens mij geen probleem zijn, zou toch zonde zijn als je er op 'de harde manier' achter moet komen..
     
  15. Arvid

    Arvid Guest

    @Robke, ik ga voor oorlogs mat. Ben er alleen nog niet uit over hoe zwaar ik ga weatheren

    @Hezik, Wico zegt dat die twee een heerlijke reactie zullen gaan vormen. Wat dat betreft zijn Wico en Savelkous het met elkaar eens.
    Sneller droog maakt me niets uit. Mijn voorkeur gaat uit naar terpetine basis lak, dat scheelt weer een bom werk en mogelijke mislukte spuitsessies.

    @Wouter, proefstukjes zou uitkomst bieden, maar dan heb je inderdaad het kosten probleem

    @Rob, dat is misschien een idee, nadeel van 2K is alleen dat het een chemisch proces is. Rest verf zal je dus niet zo snel meer tegen komen in vloeibare toestand. En ja, in de toekomst zal hier dus eerst over nagedacht worden. Weer wat er bij geleerd dus :yes:

    @Hezik, dat ik dit hier dus schrijf, was meer om te kijken of er al meer ervaring is op dit gebied. Maar goed, dicht is dicht dus dan zou ik voor de synthetische lak van Savelkous kunnen gaan. De onderkant van de romp ga ik denk ik dan nog 1 keer behandelen (na uitharding) met doorzichtige lak: glossy Clear van Protech, de RC Finish/RCF 400. De buik is toch het meest vervuilde gedeelte van het toestel en moet dus het meeste bloot staan aan de agressieve stof.
     
  16. Arvid

    Arvid Guest

    Ondertussen gisteren even een schuursessie gehad van 1,5 uur. En ik moet zeggen dat het bijzonder goed gaat (zal vanavond eens proberen een fotootje te maken). Dat het zo lang duurt, komt gewoon omdat er zoveel op zit. De bovenkant van de vleugel is nu inmiddels ook wit :D

    Toch blijft 1 vraag me dwars zitten. Gerard_nl schrijft op paigna 60 om te spuiten met Createx en af te lakken met 2K lak. Maar dan het volgende. De plamuur is op basis van terpetine, de 2K lak op basis van thinner. De experts geven al aan dat die twee elkaar bijten. 2K kan op Createx. Als Createx dan weer goed gaat met plamuur op basis van terpetine, is Createx dan een mengsel van van alles? Wie kan mij uitleggen of Createx dus op een ondergrond kan op basis van terpetine en waarom deze verf dus beide mengsels kan verdragen zonder dat het beïnvloed wordt?
     
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hoi arvid, createx is hartstikke neutraal, lekker op waterbasis.
    dat is de reden dat het overal over kan, maar ook de reden dat je het moet aflakken.
     
  18. Arvid

    Arvid Guest

    Duidelijk verhaal.

    De beloofde foto. De andere kant moet nog gedaan worden.


    [​IMG]
     
  19. Arvid

    Arvid Guest

    Kleine update. De vleugel is nu ook nagenoeg geheel in het wit. Alleen de voorkant van de rolroeren en de flaps nog.

    Tijdens het schuren van glas voor het bewerken met de plamuur, kwam ik er achter dat de buik van de vleugel niet goed genoeg was ontvet. Je merkt dit vrij snel doordat het schuurpapier vettig begint te worden. Als je met fijn schuurpapier schuurt, zal je merken dat het vet tussen de korrels blijft kleven waardoor je niet meer schuurt. Die plekken heb ik even tot gisteren zo gelaten en ben weer aan het spelen geweest met AV gas. Dit keer gewoon meer staan te soppen en dat werkte een stuk beter.


    TIP dus voor degene die ook op deze manier invliegen: ontvet, schuur en als je schuurpapier vettig wordt, ontvet nog meer totdat je schuurpapier wel pakt.
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Gaat dus de goede kant op.. ben je er al uit waarmee je 'm gaat spuiten? En heb je zicht op de gewichtstoename door de plamuur?

    En natuurlijk: foto's foto's foto's ;)
     

Deel Deze Pagina