Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Arvid, 10 mrt 2004.

  1. Wiomp

    Wiomp Guest

    Hallo Arvid,

    Ik heb jouw bouwproject gevolgd en tot nu toe ziet het er zeer goed uit.
    Zelf ga ik nu beginnen aan de Corsair en kijken of ik in de buurt van jouw resultaat kan komen.
    Ik vindt jouw bouwverslag echt super om te volgen en tracht hetzelfde te doen om anderen mee te laten genieten en uiteraard voor de positieve reacties en adviesen
    welke ik tijdens de bouw van in jouw project heb gelezen.
    Ik hoop dat je binnenkort weer wat nieuws kan laten zien, want ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat.

    Marco :arrow:
     
  2. psnijders

    psnijders

    Lid geworden:
    7 nov 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    is de corsiar ook geschikt als eerste laagdekker??
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Zou ik af raden.

    Neem een laagdekker zonder alle nadelen van een schaalkist.
    Dus zonder intrekbaar landingsgestel, flaps, redelijk hoge vleugelbelasting etc.


    Maar als je al heel veel vliegervaring hebt en je kunt al met redelijke "schaal"kisten overweg dan staat niets je in de weg om deze kist als eerste laagdekker te nemen.

    Alles hangt af van je huidige ervaring.
     
  4. Arvid

    Arvid Guest

    @ Marco,
    Helaas moeten de updates nog even op zich wachten. Ben je al begonnen aan jouw Corsair (zit op dit moment niet zo vaak meer op het forum :( )?
    Ben blij dat je wat aan het verslag hebt en misschien kan je het nog verder verbeteren en mooier maken :D


    @psnijders
    ik ben het helemaal met Berto eens. Daarmee heb je volgens mij nog wel het verschil met arf-jes. Die zijn vaak zo licht gebouwd en hebben een ander profiel dat het net een trainer wordt. Berto (of iemand anders) mag me corrigeren als ik het niet goed heb.
     
  5. Wiomp

    Wiomp Guest

    Hallo Arvid,

    Ik ben inmiddels begonnen, maar er nog niet aan toe gekomen een verslag op te starten.
    Moet overigens nog uitzoeken :!: hoe ik dit moet doen!
    De bouwdoos is overigens zeer compleet, de meegeleverde onderdelen zien er perfect uit.
    Ik hoop binnenkort te starten met het verslag, de foto's zijn al gemaakt!

    Marco :arrow:
     
  6. Martin van Middelkoop

    Martin van Middelkoop

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Nieuw bouwverslag komt er aan!

    Toen ik dik 1,5 jaar geleden begon met deze hobby vond ik al meteen de Corsair erg mooi. Na lessen met een Calmato Trainer en een dik jaar met een SIG 4Star gevlogen te hebben ben ik nu begonnen te vliegen met een Tracer. Het bouwen van de SIG 4Star viel me heel erg mee, en ik vond het veel leuker om te doen dan ik ooit had gedacht. Het is nu weer winter, en ik heb erg zin om weer te gaan bouwen - tijd om een Corsair te bouwen!

    Vorige week heb ik eerst de Great Planes .40 kit gekocht, maar deze week ingeruild tegen een TopFlite .60 Corsair kit. Die is toch wel een stuk mooier om te zien, en zal een stuk meer tijd kosten dan die 9-10 avonden die ik met mijn SIG 4Star kwijt was. De Great Planes leek wel erg op de SIG 4Star qua complexiteit en vormgeving, of ik moet me vergissen?

    Vanavond dit bouwverslag helemaal doorgelezen, ik had 3 maanden in gedachten, niet 3 jaar! We zullen zien....

    Ik ben niet van plan om helemaal waarheidsgetrouw te bouwen, het zal hoofdzakelijk volgens de bouwtekeningen en bouwhandleiding worden, met hier en daar wat kleine aanpassingen - dat heb ik met die 4Star ook gedaan. En in plaats van glas en verven / lakken heb ik in gedachten om Solartex te gaan gebruiken.

    Wat zijn jullie ervaringen met Solartex? Het spul is brandstofdicht, maar misschien doe ik er toch verstandig aan om het wel af te lakken? Mijn idee is om een drie-kleur schema te gebruiken: donkerblauw bovenop, lichterblauw onderop de vleugels en gedeeltelijk op de zijkanten, en wit onderop de romp en midden onder de vleugels. Maar de vraag is of je dan de overgangen tussen de kleuren wel mooi kunt krijgen.

    Hoe dan ook, de doos gaat vlak na de jaarwisseling open, en dan begint het bouwen.

    Elk advies is van harte welkom!
     
  7. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ha martin,
    leuk dat je ook aan de slag gaat, weer een bouwer erbij:D

    met solartex gaat het wel lukken denk ik, maar ik weet niet of het resultaat mooi word, aangezien de corsair in het echt uit metalen panelen bestaat en solartex de uitstraling geeft van een met linnen bespannen toestel. dan kun je nog beter gewone oracover gebruiken. de stuurvlakken kunnen wel gewoon met solartex bespannen worden.

    ikzelf raad aan om het toestel in de glasvezel te zetten, en daarna te lakken met warbirdcolors verf, ik heb al een aantal toestellen gezien die met die lak geverfd zijn en het resultaat is verbluffend! ik vind het ook nog redelijk betaalbaar spul... en je hoeft het niet af te lakken ook aangezien het spul zelf al met een hardener word geleverd welke het brandstofbestendig maakt:D het in de glasvezel zetten van een toestel is op zich niet echt moeilijk, het verven kan nog wel een beetje moeilijk zijn maar er zullen genoeg mensen zijn die je daarbij kunnen helpen;)

    ga je retracts inbouwen?

    in ieder geval veel plezier met de bouw, je kunt tijdens het bouwen trouwens ook nog een beetje nadenken over hoe je het toestel af wilt werken;)
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2007
  8. hezik

    hezik Guest

    Martin,

    Ik zou er niet over peinzen om met folie aan de slag te gaan. Een tijd geleden heb ik een Top Flite Cessna gebouwd, een gelijkwaardige bouwdoos aan jouw corsair qua bouwwerk en grootte. Mogelijk zelfs iets makkelijker te bouwen vanwege de rechte vleugel.

    Dat was mijn eerste toestel en ik was huiverig voor het glassen, dus heb ik 'm in de folie gezet. Inmiddels heb ik wat meer ervaring en heb ik net mijn eerste 'glasklus' erop zitten. Ik weet nu zeker dat de folie van de Cessna eraf gaat en het toestel geglast gaat worden.

    Geglast is zoveel mooier en duurzamer ook dan folie.. als je toch al zo lang aan het bouwen gaat aan een groot en mooi toestel, werk het dan ook goed af.. met folie was voor mij het resultaat teleurstellend..
     
  9. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Hi Martin,

    ik heb schaal modellen gebouwd met de volgernde methoden:
    1. span papier met spanlak, eerst het model in de porienvuller (soort spanlak dat niet krimpt) gezet.
    2. Solartex met spanlak, daarna in de kleuren spuiten. Gebruikt 6 jaar geleden op Top Flite P39Q. Met retracts, Flaps en Drop Tank release woog ie 3.7 kg (8 servo's). Vloog heel goed.
    Paneel lijnen gemaakt doormiddel van 1mm tape, kist spuiten en de tape er af halen. Klinknagels (kleine 'deukjes') erin gedrukt met een spijker (veel werk en voorzichtigd om niet door het materiaal te drukken.
    3. Glasmat met epoxy. Klinnagels en andere schroeven gemaakt met een messingbuisje in een soldeerbout.

    Alle methoden geven een goed resultaat. Optie 3 is het beste voor een volledig beplankt model. Vele tweede wereldoorlog vliegtuigen hadden de rol-, hoogte- en richtingsroer bekleedt met 'doek en spanlak'.

    Veel succes, Edwin
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    martin, bedoelde je dit schema?

    op een kleiner model zou het nog wel lukken met oracover, maar op een model van dit formaat komt het niet geloofwaardig over...
     
  11. Martin van Middelkoop

    Martin van Middelkoop

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Bespannen of Glassen

    Allereerst moet ik nog zeggen dat ik gisteravond laat helemaal vergeten ben te melden dat dit draad"je" me enorm veel inspiratie heeft gegeven, daarom heb ik ook mijn berichtje als reply hier neergezet. Mijn complimenten Arvid, zoveel energie, vakmanschap en liefde als jij in deze kist gestoken hebt!

    Danny, "Hezik" en Edwin, dank voor jullie reacties. Jullie brengen me aan het twijfelen, maar ja, dan had ik maar geen vraag moeten stellen ;-) Vooral het argument van Danny dat deze kist oorspronkelijk met metalen platen bekleed is duwt mij toch wel de richting op van iets anders dan Solartex, en glassen met verven lijkt dan inderdaad wel een hele goede, zo niet de beste, optie.

    Danny, wat betreft het kleurenschema - ja, inderdaad, dat schema had ik in gedachten. Waarom zou dat op een grotere kist (1,55m spanwijdte) niet goed uitkomen c.q. niet geloofwaardig zijn?

    Gelukkig nog wat tijd om hierover na te denken, eerst maar eens bouwen. Ik ga foto's maken, en in tegenstelling tot toen ik mijn SIG 4Star bouwde zal ik het verslag regelmatig bijhouden in plaats van alles pas aan het einde op internet te plaatsen :)
     
  12. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    het schema zelf komt wel goed over op een kist van 1m55, maar niet mer bijv. oracover, aangezien dan de lijnen te scherp zijn, en zoals je kunt zien op de foto van airliners.net lopen de lijnen in elkaar over, iets wat met oracover niet gaat lukken;)

    maar bedenk wel, het is jouw toestel en jij moet beslissen wat je wil en niet wat een ander per sé het beste vind;)

    oh, en ik zie dat je foto's wilt maken tijdens de bouw, mooi, maar maak je daar dan wel een apart bouwverslag voor aan aangezien anders twee bouwverslgaen door elkaar lopen wat wat verwarrend kan zijn;)
     
  13. Martin van Middelkoop

    Martin van Middelkoop

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Laatst bewerkt: 4 jan 2008
  14. Arvid

    Arvid Guest

    @Marco en Martin, nogmaals bedankt voor het compliment. Maar stuur niet blind op het verslag, misschien krijgen jullie wel een andere ingeving waardoor het nog beter wordt :D

    @Martin, tja, ik dacht eerst ook dat het even in elkaar duwen was. En ja, dan ben je opeens een paar jaar verder. Ligt ook gedeeltelijk aan de tijd die ik er in kan steken. Als je standaard er genoeg tijd in kan stoppen, zal het zeker sneller gaan. :thumbsup:
     
  15. StanfordTuck

    StanfordTuck

    Lid geworden:
    16 jul 2007
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    @Arvid,

    hoe is het inmiddels vergaan met de kist en speciaal de RCV motor. Het pond staat laag en aangezien ik binnenkort een Seafury op stapel zet ben ik hier wel benieuwd naar.

    Cees
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja, Arvid heeft jammer genoeg momenteel hele ander bezigheden.
    Zelf zulke andere dat zijn modelvlieghobby op een laag pitje staat, eigenlijk stil jammer genoeg :-(

    Maar zo af en toe leest ie nog wel eens wat dus het kan zomaar zijn dat ie nog reageert maar verder heeft de Corsair en dus ook de RCV motor nog niet meer gevlogen/gelopen.
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Arvid is idd met andere zaken bezig. Zijn bedrijf en zijn nieuwe plannen slokken alle tijd op.
    Enkele weken geleden heb ik via de telefoon nog met hem gesproken over zijn nieuwe plannen met zijn bedrijf en ik hoop dat hem dat gaat lukken, dan krijgen we Arvid nog heel veel te zien.
    Ik hoop dat mijn tips, adviezen en ideeën die ik toen geoppert heb goed gaan uitpakken samen met zijn plannen. En ja, het heeft te maken met een andere hobby die we delen en die hij nu heeft kunnen omzetten naar een eigen bedrijf.
     
  18. Arvid

    Arvid Guest

    @Cees, als je de koeling goed verzorgt, zou ik zeggen doen. Let wel op, deze motor maakt vrij veel geluid, dus als op jullie veld streng gekeken wordt naar geluid, kan je deze motor beter niet gebruiken. Het geluidsniveau is ongeveer 86 db

    @Berto, en daar ben ik dan ineens weer :D

    @Theo, we vorderen gestaag. Ik zal van de week eens een fotootje plaatsen ;)
    En ja, ons gesprek heeft zeker geholpen :thumbsup:
    (denk je dat ze hier al nieuwsgierig worden? :D)
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Mwah, ik nog niet echt ;-)
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Nou zeg het maar, ik ben wel benieuwd . . .


    jan.
     

Deel Deze Pagina