Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Arvid, 10 mrt 2004.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Lijkt me de moeite van het proberen waard. :)

    Eerst een laag zilver-/aluminium-kleur spuiten is sowieso een goed idee. :yes:

    Daarna de definitieve laag lak spuiten.

    Dan met een mesje hier en daar er kleine stukjes verf afpeuteren. :?

    Geeft in ieder geval een veeeeeel mooier resulaat dan andersom (eerst lakken, en dan nog met een kwastje aluminium er 'krassen en beschadigingen' op verven).


    jan.
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Eigenlijk helemaal niet. Hoe meer lagen verf, hoe zwaarder.. ik zou dit dus hooguit doen op die plekken waar je daadwerkelijk wilt gaan weatheren..

    Ik weet niet of er nog sprake is van grondverf in het laksysteem wat Arvid uiteindelijk gaat gebruiken, maar zou het zilverkleurig maken van de grondverf geen idee zijn?
     
  3. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tja, en met een beetje pech peuter je gelijk de aluminiumkleurige verf mee...

    Het zoutidee staat mij ook niet zo aan. Lijkt mij een riskante truck. Stel dat ergens een zoutkristal midden op een panel terechtkomt of juist in een hoekje waar normaliter geen spatje verf vanaf komt, dan heb je wel een probleem.

    Voor echte slijtagesporen (bv bij de instap) zou ik vooraf spuiten en achteraf met een fijn schuurpapiertje de lak wegschuren.
    Andere plekken, bv paneelranden zou ik achteraf met (dunne!) aluverf behandelen (niet met een kwast, maar met een rietje of sateprikker)
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    De kunst is om twee soorten verf te kiezen, die dus niet al te goed aan elkaar hechten, terwijl de zilver-/aluminiumverf juist wel goed moet hechten aan de grondverf, primer of andere ondergrond.

    Op die manier is het prima techniek. :)

    (Zegt David Boddington. :wink: )

    De weathering er later 'op verven' kan ook, maar dan met een heeeeeeeeeeeeeeel dun kwastje (000).

    Ik zou dat met die zoutkristallen wel eens willen zien. :p

    (Wat zijn dat eigenlijk, zoutkristallen?)


    jan.
     
  5. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    zoutkristallen zijn zoutkorrels. voor kleine modellen is tafelzout geschikt, maar ik denk dat voor de grote jongens zeezout ( dat hele grove zout uit een molentje) beter geschikt is. ik zal het artikel nu wel even inscannen voor jullie :wink: stond in een boekje wat helemaal vol staat met verf en weather tips. kreeg ik gratis bij het tijdschrift.

    ik kocht het blad eigenlijk alleen maar omdat er een focke-wulf op de kaft stond, bleek ook nog handig spul in het boekje te staan ook :lol:
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    hier is ie dan.

    helaas zijn door het vergroten wat details weggevallen, helemaal op de rechterfoto :(

    [​IMG]

    ik zal hem ook meteen posten in het andere draadje.
     
  7. Arvid

    Arvid Guest

    Danny, als je op een hogere resolutie scant of je camera op een betere beeldkwaliteit zet en dan alleen die rechter foto neemt, kunnen we misschien wel de details zien waar je het over hebt.

    Top in ieder geval dat je het hebt geplaatst (en ook in het andere draadje zag ik)
     
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    zo heel veel details zijn er niet op te zien, maar je kunt alleen een beetje zien hoe de korreltjes opgestreken worden.

    er zullen sosieso details wegvallen omdat de pixels van het scherm niet overeenkomen met de pixels die op het papier geprint zijn...... daardoor vallen ook details weg..

    met andere woorden, je mist niks :wink:
     
  9. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Weathering is heel simpel te realiseren door "Dry Brushing" met een OUDE kwast, keuken papier en je kleur die wilt gebruiken als weathering (b.v. zilver voor een alu look) te gebruiken. De oude kwast de tip in de verf te doen. De kwast op het keuken papier droog maken. Dan de rest wat op de kast zit kun je op randen en langs paneel lijnen schilderen. De verf die er af komt is dan niet erg veel en zal lijken op een beschadiging van de lak op de romp.
    Hier staat nog meer voor dit soort verf techniek: Dry Brushing

    Voorbeeld hier van:
    [​IMG]
    Op de staart is het goed te zien.
    Dit is natuurlijk ook te doen met een goede airbrush.

    Ingekraste paneel lijnen kun je invullen met inkt, meestal zwart voor meer contrast tussen panelen. Dit is verf die is verdund tot inkt dikte. Deze inkt laat je met een dunne penseel in de paneel lijnen lopen.
    Het is ook mogelijk om dan de klinknagels een extra dimensie te geven. Je laat de inkt, een tint of twee drie donkerder dan de lak er onder, langs de klinknagel lopen. De inkt zal in de naad lopen tussen de klinknagel en de paneel.
    Voorbeelden hier van:
    [​IMG] [​IMG]
    Dit is dus NIET te doen met een airbrush.

    Groetjes Rob.
     
  10. Arvid

    Arvid Guest

    Is mogelijk beide wat van te zeggen en mogelijk worden beide ook wel door elkaar gebruikt op 1 model. Denk dat het een weer net een ander effect geeft dan het ander. Vergelijk de twee weathering effecten hieronder maar eens.

    Ondergrond met zout, meer grote vlakken
    [​IMG]

    Meer viezigheid die er op is gekomen
    [​IMG]

    Oja, Jan, zilver als grondverf gebruiken, dat gaan we maar niet doen :nooo:. Zoals Hezik al aangaf, zal dat te zwaar worden.


    Ik had nog beloofd een fotootje te maken van het eind resultaat van de schuuractie.
    Hier grof voorgeschuurd
    [​IMG]

    Hier fijn nageschuurd
    [​IMG]

    Zit ongeveer een uurtje of 10 in denk ik. Alles bij elkaar genomen van het schuren.
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ik zeg ook niet dat je het er drie lagen dik met de kwast moet opbrengen! :evil:

    Gewoon daar waar je wilt weatheren, een dunne laag aanbrengen. :teacher:

    Overigens is het wel mogelijk dat je uiteindelijke kleur, doordat over zilver heen opgebracht wordt, een heel speciale 'touch' krijgt. :p

    Niet van echt te onderscheiden. :nooo:

    Succes, met wat je dan ook maar doet. :wink:


    jan.
     
  12. Arvid

    Arvid Guest

    Dan zitten we aardig op 1 lijn. Ik ga denk ik eens een proefje maken.

    @Wouter, klopt, je moet goed uitkijken en zeker niet als een debiel gaan staan kwasten. Danny schreef dat ze de kist eerst inspuiten met water, wat je natuurlijk ook kan doen, is met een heeeeel dun kwastje een beetje water opbrengen waar het nodig is. Zo weinig in ieder geval zodat het niet gaat lopen. Of eventueel met keukenpapier of zo. Dan pas het zout aanbrengen. Dan kan je het op andere plekken waar het dan op ligt waar het niet hoort, kan je het wegblazen (nadat het water is opgedroogd, dan blijft het op de juiste plekken liggen, is geplakt door het water, en op de andere plekken blaas je het zo weg)
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Wist ik wel . . . :wink:

    Iemand heeft toch laatst eens vastgesteld hoeveel gram je aan je model toevoegt, als je het lakt / kwast / spuit?

    Eén dun laagje zilverkleur: kan nooit echt heel veel zijn.


    jan.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Dat hangt er vanaf hoe je lakt, kwast, enzovoort.

    Op een kist van dit formaat zal een gehele laklaag al snel 100 gram zijn. Dat klinkt niet veel, maar is wel weer 100 gram..
     
  15. Arvid

    Arvid Guest

    Dat denk ik ook. Overal waar gewicht bespaart kan worden, zal dit gedaan worden.
     
  16. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Even war anders dan plamuur en schuren.

    [/media]

    Han.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    landingsgestel zit toch aardig vast op die dingen...sjonge wat een geweld...
     
  18. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Tja, ik krijg altijd een beetje de kriebels als ik die filmpjes zie. Het is ooit werkelijkheid geweest.

    Het mooie ervan is dat deze piloten en hun vliegtuigen met de hobby die wij en anderen over de hele wereld uitoefenen nog iedere dag geëerd en herdacht worden....


    8)
     
  19. Arvid

    Arvid Guest

    Mooi flimpje!!!! :thumbsup:
    Tweede vliegtuig had volgens mij last van tip stall door te lage snelheid.
    Bij deze filmpjes zie je duidelijk waarom de knik vleugel is ontworpen.

    1: Ze wilden een grote propellor gebruiken
    2: Het moest bestand zijn tegen de klappen op een vliegdek schip

    Om de klappen op te kunnen vangen, is een kort landingsgestel beter dan een langer. Maar een korter landingsgestel betekend ook een kleinere prop. Maar dat kon niet, dus moest de vleugel daar in meehelpen. Door de vleugel naar beneden te buigen, kan het landingsgestel klein blijven en wordt de afstand van de romp ten opzichte van de grond vergroot, dus is een grotere propellor ook mogelijk.

    Tijdens het filmpje zie je een aantal keer dat de prop nog maar net van het dek vrij blijft. Echt bijzonder mooi flimpje!
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Geweldig filmpje :worship:
     

Deel Deze Pagina