Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
vind ik ook, je hoeft alleen maar te investeren in tijd, mooie spullen heb je al :)

Op dit moment laat ik het staartwiel even rusten, kan er dan ook meteen gewoon rustig over nadenken hoe het een en ander te doen. Ondertussen verder gegaan met de voorkant.

De firewall van de bouwdoos bestaat uit twee lagen. De eerste was reeds aangebracht, de tweede is nu op maakt gemaakt en er op gelijmd. De bij de doos meegeleverde paste natuurlijk niet meer omdat de neus aangepast is.

Bouw_Corsair_367.jpg

De andere kant is reeds beplakt met balsa en hier kunnen geen lijmklemmen meer gebruikt worden. Daarom is het binnenste van de romp maar zoveel mogelijk gevuld met zakjes met loodballetjes om toch zo goed mogelijk druk uit te oefenen.

Bouw_Corsair_368.jpg

Het idee wat een paar berichten terug stond, verder uitgewerkt op mm papier. Dan uitsnijden en overbrengen op hout.

Bouw_Corsair_371.jpg

Bouw_Corsair_372.jpg

Met een decoupeerzaag is het grove werk gedaan. Daarna komen de dremel en een metaalzaagje van pas voor het fijnere werk.

Bouw_Corsair_373.jpg

Het dekseltje (TOP) is klaar.

Bouw_Corsair_374.jpg

Eenvoudiger is om het tekeningetje met pritt of zo'n rollertje dubbelzijdig tape direct op het hout te plakken en vervolgens op de lijntjes uit te zagen :)
Werkt sneller en -bij mij- nauwkeuriger.

Ik had er nog over nagedacht, maar heb alleen dubbelzijdig tape van 25 kg trekkracht, vond dat iets te zeg maar. Maar volgens mij heb ik nog wel ergens het al oude prit liggen. Zal dat bij de volgende eens proberen. Thanx! :)

ik gebruik daarvoor gewoon lijmspray van 3m of bison.
Beetje over je blaadje nevelen.. even laten drogen.. dan plak je hem op je plankje.. zaag hem netjes uit en verwijder het blaadje weer.
Helaas heb ik nu een cnc machiene, en gebruik ik deze methode nog zelden.. maar hij werkte altijd prima..

Peter

Ergens nog een passer weten te vinden van de middelbare school en een paar proefjes gemaakt. Ik was op zoek naar een combinatie van niet te ver uitsteken aan de bolle zijde en toch niet een te scherpe punt aan de linker en rechter kant. Uiteindelijk is het de middelste lijn geworden.

Bouw_Corsair_375.jpg

De tip opgevolgt om het papier op het hout te plakken. Zo'n rol on prit werkt erg goed, de stroken zie je nog zitten.

Bouw_Corsair_376.jpg

Maar dan het volgende: hoe stom kan je zijn?....... :hammer: :hammer: :hammer:
Verder begint het doosje aardig naar wens te worden.

Bouw_Corsair_377.jpg

Bouw_Corsair_378.jpg

Nu "even" een nieuw dekseltje te maken, dat is maar 1 plaatje, de twee zijkanten zijn er weer twee die pas gemaakt moeten worden.

Overnemen van tekeningen op hout gaat ook heel goed door ze te fotocopieren en dan met een hete strijkbout op te strijken. Copietje is een aantal keren te gebruiken.

@Robke, dat is best een goed idee. Waarschijnlijk moet je dan wel in de gate houden dat je in spiegelbeeld afdrukt als het niet symetrisch is, klopt dat?

En we zijn weer een stukje verder.

Het doosje staat in de klemmen......

Bouw_Corsair_379.jpg

En helemaal af. Aan de onderkant nog een extra versteviging gemaakt. Wat denken jullie, is het nog nodig om in de hoeken een balkje te plaatsen voor extra versteviging of is deze box constructie stevig genoeg? Voor het lijmen is 5 minuten epoxy gebruikt.

Bouw_Corsair_380.jpg

Even de right thrust controleren of deze nog behouden is gebleven tijdens het bouwen.

Bouw_Corsair_381.jpg

Nu eerst op de tekening de plaats bepalen waar het moet komen op de firewall. De twee potlood strepen, de linker is de hartlijn, de rechter is de lijn die door het hart van de motor loopt. Deze moet natuurlijk in het midden van het doosje komen. Op de voorkant een markering gezet waar het midden is en vervolgens de omlijning overnemen op de tekening. De foto laat de onderste helft zien. Rechts van F2 zie je een lijn omhoog gaan. Dit is de aftekening van de firewall. Op deze lijn zie je aan de onderkant twee markeringen en een lijn tussen die markeringen uitkomen. Bijna had ik het fout uitgezet. Eerst was ik uitgegaan om het midden van het doosje uit te lijnen op de motorlijn zoals deze uitkomt op de firewall. Maar de zijkanten van het doosje wijzen recht naar voren en hebben geen right thrust. Wat weer betekend dat aan de voorkant een verschuiving komt. Het verschil is de onderste markering en de lijn die uitkomt op de firewall. Ik weet niet of het verhaal duidelijk is, maar goed, meet dus aan de voorkant voor het bepalen van de plaats en niet aan de achterkant, want dan kom je bedrogen uit.

Bouw_Corsair_382.jpg

Bouw_Corsair_383.jpg

Van de bovenkant is het vrij duidelijk waar de hartlijn van de motor moet komen, maar van de zijkant niet. Op de tekening de hartlijn overgenomen en de plaats bepaald op de firewall. Deze is iets onder het midden van de middelste liggers.

Bouw_Corsair_384.jpg

De lijnen overgenomen naar de firewall.

Bouw_Corsair_385.jpg

Het tekend het lekkerst als je de firewall als een kleine tafel kan gebruiken. Maar dat betekend dat de achterkant op de grond komt te staan. Hier even voor wat bescherming gezorgd.

Bouw_Corsair_386.jpg

Hopelijk binnenkort weer een stukje verder.

Een kleine waarneming.
Zag afgelopen weekeinde een 1/4 schaal Corsair uit een duik zijn vleugels opvouwen en heel erg vreselijk hard de grond in gaan. Het leek wel een full size crash!
Oorzaak bleek een zwak punt bij de hoofdligger ter plaatse van de wielpootdoorvoer (leuk woord voor scrabbel)
Hoe is dat hier geregeld? Want ik vermoed dat je wel retracts gaat gebruiken.
Het gaf daar op het veld een mooie discussie over Corsairs in het algemeen want het blijven echte beauties!

Dat is bij mij ook nog een punt van aandacht. Zoals de vleugel is opgebouwd, moet je inderdaad de hoofdligger uithollen om ruimte te maken voor de strut van de retract. Ook ik heb dat gedaan, maar vind dan dat de hoofdligger toch wel heel erg dun wordt.
Misschien dat het een stukje versteviging wordt aan de voor en achterkant, tenzij iemand anders nog een subliem idee heeft om deze zwakke plek aan te pakken.

Was op de gecrashte Corsair glas gebruikt op de vleugel?

Glassen is inderdaad misschien een goed idee. Helaas is mijn vermoeden dus niet ongegrond geweest en is dit inderdaad een zwak punt.

Ik weet het niet zeker (en kan ook niet even kijken want ik zit nog op het werk :( ) maar volgens mij is deze bij mijn Corsair extra verstevigd met een laag multiplex aan de voor en achterzijde zo ook de neus- en achterlijst om deze verzwakking op te vangen.
Hetgeen wat overblijft zal niet echt veel zijn maar voldoende denk ik zo samen met de verstevigingen voor en achter.

Lijkt me trouwens wel een spectaculair gezicht, mocht het bij mij gebeuren dan hoop ik dat Onno het aan het filmen is :P
(enkele maanden geleden trouwens in het echt gebeurd met een AT-6 Texan, oops)

Ik zal thuis eens kijken en mijn gedachten er over laten gaan of ik het wel of niet vertrouw.

Grt,
Berto.

jongens, geen appels met peren vergelijken.
Die crash was een 1/4.. en weet iemand het merk? was het eigenbouw, een ziroli? was het hout of gfk. de tf corsair is wel stevig gebouwd hoor.
Heb je ergens een foto van hoe de knik gebouwd is? kan ik ook eens kijken en vergelijken met andere constructies van corsairs die ik heb.

Peter

Arvid zal nog wel aan het bouwen zijn :D

Hoorde net van hem dat ie dagen vrij gaat nemen om deze kist deze zomer nog een maiden te geven, dus hij is te druk bezig met antwoorden.

Hier Arvids vleugel:
Bouw_Corsair_07.jpg

Bouw_Corsair_09.jpg

Met een redelijke uitsparing maar ik denk dat het stevig genoeg is, de voor en achterlijst zijn ook steviger uitgevoerd (althans bij mijn TF Corsair kit wel).

Grt,
Berto.

ik neem aan dat niet alleen de ligger waar de uitsparing inzit voor de retracts, maar ook die mij de neuslijst van triplex is.. of op zijn minst verstevigd met riplex..

Peter

Ik heb even op de tekening van mijn Corsair gekeken (dat is wel de eerste uitgave van de Top Flite modellen) en daar is de komplete "knik" incl. voor en achterlijst verstevigd met triplex, dus dat zou wel goed moeten zijn.

Grt,
Berto.

Back