Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

  • Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Kurt, niet slecht of gewoon goed?
Ik heb namelijk een keer iemand gezien met een ARF kist (misschien niet te vergelijken), maar daar was duidelijk te merken dat er een luchthapper voor zat.
Had je geen problemen met oververhitting van de motor? De hierboven genoemde namelijk wel omdat er niet genoeg warme lucht afgevoerd kon worden.
 
Dat gaat in ieder geval gebeuren natuurlijk. Maar dan meer met een ratio van 1:2 tot 1:3 (inlaat:uitlaat). Op het moment dat je de cowl van voren open laat, dan spelen natuurlijk hele andere factoren.
 
Ik heb er geen problemen mee gehad met dat grote lucht zak.
En ook geen probelemen met de de koeling van de moter.
Cowlflaps heb ik ook geprobeerd om na temaken zie foto`s
ik heb niks kunnen vernemen of ik nu met Cap vlieg of zonder.
afb5433.jpg

afb5434.jpg
 
Gert Jan, dat is goed te horen dat het er geen effect op heeft. Ik ga er nog wel een dummy voor zetten, ligt op de plank en moet er toch wat mee doen toch? :D
Vreemd alleen dat die andere wel problemen had.

Bedoel je namaken als echt bewegend of gewoon statisch open zetten?
 
Bij mij waren ze statisch. I khad ongeveer 1cm opening rond om, door middel van gewoon een m4 moertje en daar door de schroefjes va nde cap.
Ik wat wel een relatied grote opening bij de uitlaat.
 
Hee Arvid,

Jammer dat je foto`s in dit topic niet meer zichtbaar zijn.
Ik wilde even terugkijken voor het intrekbaarstaartwiel voor mijn P-40 Warhawk maar dat heeft weinig nut :(

Ik heb mijn staartwiel bijna in de P-40 zitten maar ik heb weer (ook al met m`n P-51) bedenkingen over de aanstuurhevel voor het besturen van het wiel.

Ik heb het idee dat die plastic hevel met dat kleine schroefje nooit een stevige stuurverbinding kan maken met de metalen as.

Hoe heb jij dit opgelost???

Ik zit erover te denken om er een metalen hevel op te solderen zodat het niet meer los kan gaan.

Ik hoor het wel.

Grt,
Berto.
(maar het gaat wel lekker zo met de P-40 :) ).
 
Hey Arvid,

voor een corsair te zijn vond ik hem goed vliegen. Het is er geen van topflight maar van marutaka. Hij is wel een maatje kleiner dan de jouwe (1m30) met zo'n grote aluminium kookpot als motorkap.
Ondanks het model en de vleugelconstructie met in de twee stukken vleugel aan de romp een gesimuleerde inlaat als voorlijst, vond ik dat die goed vloog. Het is geen gestroomlijnd sportmodelletje natuurlijk.
Problemen met koeling heb ik nooit gehad, wel met lawaai door het kleine zelfgemaakte uitlaatpotje.
Mijn corsair heeft een dringende opknapbeurt nodig en ik zou er graag een viertakt opzetten. Maar genoeg geleuterd, het gaat hier tenslotte over jouw corsair.
Een dummy motor is natuurlijk de kers op de taart, in jouw geval zou ik die erop zetten
 
Een paar dagen verder en toch wel weer wat opgeschoten.

De stang voor het roer iets aangepast. Het uiteinde is namelijk zeer scherp. Door deze af te ronden heb je minder moeite om de stang in het gat te steken.

Bouw_Corsair_519.jpg



Top Flite vindt dit een goede bevestigingsmethode: Lijmen op niets

Bouw_Corsair_518.jpg



Ik vond dat maar niets en heb er nog wat hout tegen aan gezet.

Bouw_Corsair_520.jpg



Het gat onder het richtingsroer opgevuld met wat hout. Elke keer wat schuren en passen zodat het precies past.

Bouw_Corsair_522.jpg



En dan de omtrek van het richtingsroer overnemen op het hout. Het overtollige hout wordt weggehaald

Bouw_Corsair_521.jpg



Het achterste tipje er opgezet, afgeplakt en het hout er voor op maat gemaakt

Bouw_Corsair_524.jpg



Na een paar uurtjes snijden en schuren (buiten), begint de staart aardig vorm te krijgen. De totale afwerking moet nog komen.

Bouw_Corsair_525.jpg


Bouw_Corsair_526.jpg


Bouw_Corsair_527.jpg



Ook een begin gemaakt met de deuren voor het staartwiel. Rechts van de wiel, zie je een streepje. Tot hier ongeveer moet er een gat gemaakt worden. De deuren zullen ongeveer tot net na de as strekken. Dit heb ik van een detail foto overgenomen.
De kromming is zoals eerder verkregen door het hout nat op een bus te spannen.

Bouw_Corsair_528.jpg



Snijden, passen, schuren, passen en dan uiteindelijk dit overhouden. Ik heb de vorm gekregen door zijde voor zijde te doen, elke keer te passen en pas wanneer een zijde goed was, de volgende gepakt. Ik moet zeggen dat het lekker werkt op die manier. Je kan ook continue schuren en snijden aan alle zijde, maar dan ben je toch minder nauwkeurig bezig, denk ik. Zo ziet het er uit voor het warm buigen. De laatste beetjes ga ik met warm buigen verder pas maken.

Bouw_Corsair_529.jpg



Achter het wiel komt nog een blokje, een windvanger?

Bouw_Corsair_540.jpg



Zie hier het voorbeeld:

Walkaround-voorbeeld-001.jpg



En dan het inbouwen van de vulopening, overloop van de motor en de startplug. Ik heb veel geprobeert, maar ben uiteindelijk met zwaar materiaal aan de gang gegaan.

Eerste probeersel: van binnen tekenen en uitsnijden

Bouw_Corsair_530.jpg



Tweede probeersel, van boven tekenen en beginnen met boren om daarna van binnen uit verder uit te hollen.

Bouw_Corsair_531.jpg


Bouw_Corsair_532.jpg



Toen maar besloten om het helemaal er uit te halen en dan te bewerken.

Bouw_Corsair_533.jpg


Bouw_Corsair_534.jpg



Hier bekijken hoe ze er in moeten en dan aftekenen.

Bouw_Corsair_535.jpg



Het blokje is compleet afgesneden op de hoogte van het houdertje. Daarna is het gat van buiten verder uitgesneden en op maat gemaakt. Met dit als uiteindelijke resultaat.

Bouw_Corsair_536.jpg



Van binnen gezien

Bouw_Corsair_537.jpg



Om het blokje te lijmen, heb ik alleen (dik) lijm gesmeerd op de onderste rand. Door het blokje er in te duwen, smeer je de lijm uit langs de gehele wand

Bouw_Corsair_538.jpg



Hier zie je dat de lijm goed uitgesmeerd is, de overtollige lijm wordt weggehaald.

Bouw_Corsair_539.jpg
 
Ik zag het ook net.

Ik host namenlijk de foto`s van Arvid maar had zijn map achter een wachtwoord gezet zonder er bij na te denken dat dan niemand er verder bij kan komen.

Maar ik heb het aangepast en als het goed is moet het nu weer naar behoren werken.

Grt,
Berto.
 
De deuren van het staartwiel. Hier de eerste tekening voor het gat van de wiel

Bouw_Corsair_541.jpg



Vervolgens langzaam stukje voor stukje meer wegnemen zodat alles past en de deuren netjes dicht kunnen.

Bouw_Corsair_542.jpg



Maar dan nu de hamvraag. Ik denk hier de scharnieren te gaan plaatsen, maar hoe kan de deur nu open en dicht? Iemand het antwoord? Ik ben op zoek naar een mechaniek dat open gaat door een veer en weer dicht gaat doordat het staartwiel een metalen draad naar binnen duwt. Ik ben benieuwd naar jullie creaties (liefst met tekeningen/schetjes om het duidelijker te maken)

Bouw_Corsair_543.jpg
 
Hoi Arvid,

Je kunt het geheel met een trekveer tegen een pal op de retract laten rusten. Door dat je dan continu druk op de deuren houd zullen deze ook niet zo snel gaan klapperen. Het mechaniek duwt dan de deuren weg als het wiel wordt uitgeklapt. De druk zal blijven ook als je het wiel hebt ingetrokken.
Hier een tekening met jouw foto er bij.
Wielintrek.jpg

Het aluminium plaatje is wel gebogen, zodat het beter de deuren open kan krijgen.

Hopenlijk kun je er iets mee.

Groetjes Rob.

PS ben zelf bezig met het maken van poten voor mijn landingsgestel in m'n spitfire. Dit zijn telescoop verende poten. Als je intressen hebt kan ik je de tekening wel ff sturen.
 
Rob,

altijd interesse, stuur maar op.

Dit is inderdaad een manier en de tegenspanning bij opening is zeker een goede methode om de deuren op spanning te houden. Ik wacht nog even op mogelijk meer ideeen. Wie weet wat er nog allemaal in de hoofden zit van modelbouwend Nederland :D
 
Hee Arvid,

Je bent weer goed bezig :thumbsup:

Een andere oplossing is een "vaste" verbinding te maken met het staartwiel.

Als je een ball-link op het dikke grijze gedeelte van het staartwiel monteerd en dan een ball-link aan je deuren dan krijg je na een goede afstelling een altijd werkend en zonder speling gemonteerde wieldeuren.

Althans dat was zoals ik het zou willen gaan toepassen.

Een nog mooiere werking kan je maken door het toepassen van een extra wieldeur micro-servo.

Maar dat gaat misschien weer wat ver (maar wel mooi :yes: ).

Ik denk dat de bediening met een baal-link het best en zekerste werkt, het is alleen een hoop gepuzzel om de juise afstelling te verkrijgen.

Groet en succes,
Berto.

ps 1. verzin even iets goeds en makkelijks dan kan ik het ook snel op mijn warbirds toepassen.

ps 2. een huis komt steeds dichterbij dus de tijd om te bnouwen wordt misschien tijdelijk wat schaarser :cry:
Maar dan krijg ik wel een groter bouwhok :banana:
 
ik zou er ook een mini servootje op zetten, misschien met een Y kabel / mixer op de gear switch. met die ball-link kabel krijg je volgens mij frictie op het deurtje omdat het wiel in een bochtje open gaat en het luikje maar 1 kant op kan... ik kan er naast zitten
 
Of ,helemaal mooi, een kleine luchtcilinder ipv servo op de deuren.

Of ga ik nu te ver :?


Grt,
Berto.
 
Hee Arvid en de rest,

ik ben er uit hoor :P
Althans ik heb een goed voorbeeld gevonden van hoe je een eenvoudig deursysteem kan maken.

Het lijkt veel op de foto van Metroid.

Check de volgende link van de Top Flite P-51 ARF kit eens:
http://www.top-flite.com/manuals/topa0700-manual.pdf

Dit is een PDF document van +/- 1,3 mb waarin de bouw van de Top Flite P-51 ARF wordt beschreven.

Hierin wordt op blz. 23, 24 en 25 beschreven hoe je eenvoudig werkende deuren kan maken welke gewoon worden bediend door het intrekbaar landingsgestel.

Deze kist is dan wel een maatje groter maar ook voor de 1:7 schaal moet het goed toepasbaar zijn.

Ik denk dat ik eens ga kijken of ik het kan toepassen voor mijn Warbirds.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Grt,
Berto.
 
Back
Top