Een paar dagen verder en toch wel weer wat opgeschoten.
De stang voor het roer iets aangepast. Het uiteinde is namelijk zeer scherp. Door deze af te ronden heb je minder moeite om de stang in het gat te steken.
Top Flite vindt dit een goede bevestigingsmethode: Lijmen op niets
Ik vond dat maar niets en heb er nog wat hout tegen aan gezet.
Het gat onder het richtingsroer opgevuld met wat hout. Elke keer wat schuren en passen zodat het precies past.
En dan de omtrek van het richtingsroer overnemen op het hout. Het overtollige hout wordt weggehaald
Het achterste tipje er opgezet, afgeplakt en het hout er voor op maat gemaakt
Na een paar uurtjes snijden en schuren (buiten), begint de staart aardig vorm te krijgen. De totale afwerking moet nog komen.
Ook een begin gemaakt met de deuren voor het staartwiel. Rechts van de wiel, zie je een streepje. Tot hier ongeveer moet er een gat gemaakt worden. De deuren zullen ongeveer tot net na de as strekken. Dit heb ik van een detail foto overgenomen.
De kromming is zoals eerder verkregen door het hout nat op een bus te spannen.
Snijden, passen, schuren, passen en dan uiteindelijk dit overhouden. Ik heb de vorm gekregen door zijde voor zijde te doen, elke keer te passen en pas wanneer een zijde goed was, de volgende gepakt. Ik moet zeggen dat het lekker werkt op die manier. Je kan ook continue schuren en snijden aan alle zijde, maar dan ben je toch minder nauwkeurig bezig, denk ik. Zo ziet het er uit voor het warm buigen. De laatste beetjes ga ik met warm buigen verder pas maken.
Achter het wiel komt nog een blokje, een windvanger?
Zie hier het voorbeeld:
En dan het inbouwen van de vulopening, overloop van de motor en de startplug. Ik heb veel geprobeert, maar ben uiteindelijk met zwaar materiaal aan de gang gegaan.
Eerste probeersel: van binnen tekenen en uitsnijden
Tweede probeersel, van boven tekenen en beginnen met boren om daarna van binnen uit verder uit te hollen.
Toen maar besloten om het helemaal er uit te halen en dan te bewerken.
Hier bekijken hoe ze er in moeten en dan aftekenen.
Het blokje is compleet afgesneden op de hoogte van het houdertje. Daarna is het gat van buiten verder uitgesneden en op maat gemaakt. Met dit als uiteindelijke resultaat.
Van binnen gezien
Om het blokje te lijmen, heb ik alleen (dik) lijm gesmeerd op de onderste rand. Door het blokje er in te duwen, smeer je de lijm uit langs de gehele wand
Hier zie je dat de lijm goed uitgesmeerd is, de overtollige lijm wordt weggehaald.