Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Ik ben er uit. Gewoon beter kijken. De deuvels houden de deuren dicht. De dingen die gemonteerd worden op het staartwiel op pagina 25, duwen de deuren open, zie de laatste foto op pagina 25 (voor het geval ik niet de enige ben die scheel is). Ik zal eens kijken of dat ook na te maken is.

Lijkt inderdaat veel op de oplossing van mij. Dat is zeker een goede oplossing en zo te zien al een veel gebruikte oplossing. Ik zou niet langer twijfellen. Gewoon top-flite overnemen en zien toe te passen in je toestel. Ctrl-c Ctrl-v. Ik zou alleen de elastiek vervangen door een trekveer. Beter bestant tegen brandstof.

Hee Arvid,

ik dacht al over welke missende link heeft ie het :?: :?: :?:

Maar je hebt het goed gezien.
Ik ben van mening dat dit best te maken is op je Corsair (en dus ook op mijn kisten).

Laat ons je bevindingen (met tal van foto`s :wink: ) zien (kan ik het lekker namaken 8) ).

Greetingz,
Berto.

Ondertussen natuurlijk niet stil gezeten.
De cowl moest nog vast gemaakt worden op de romp. Maar dat balsa is wel heel zacht om een

schroef in te zetten. Hiervoor heb ik kleine blokjes gemaakt. Het gat is afgedicht om het net

geverfde binnendeel niet vies te maken met stof tijdens het uithollen.

Bouw_Corsair_545.jpg

Het gat wordt gemaakt met de dremel. Om zeker te zijn dat je niet al te diep gaat, kan je op

deze manier de diepte bepalen. De blokjes zijn genummerd. De nummers komen in de daarvoor

bestemde gaten.

Bouw_Corsair_546.jpg

De gaten worden iets ruimer gemaakt dan goed is. Zo kan de maat precies goed gemaakt worden.

De blokjes worden voor het lijmen vast gemaakt aan de cowl ring.

Bouw_Corsair_547.jpg

Het gat wordt verder opgevuld met twee componenten lijm. Deze lijm is sterk, maar wordt toch

niet keihard.

Bouw_Corsair_550.jpg

Het motorblok is tweemaal met brandstof bestendige verf bewerkt en staat hier te drogen.

Bouw_Corsair_548.jpg

Ook de binnenkant is tweemaal bestreken met verf. Voornamelijk de kopse kant van het balsa

hebben een goede lik gekregen.

Bouw_Corsair_549.jpg

En dan weer het vraagstuk van de deuren. De optie die Berto aangeeft, kan misschien ten dele.

De elastieke verbinding is mogelijk, maar de verbinding op het staartwiel is niet mogelijk. Op naar andere mogelijkheden (op wellicht het elastiek na dan).
Nu ik dat zo zeg, weet ik dat Gerard Rutten een eenvoudige methode heeft op zijn Beach (is het zijn beach?) waar hij altijd wedstrijden mee vliegt.

Bouw_Corsair_551.jpg

Zoals beloofd hier de tekening van mijn poten voor de spitfire.

StrutRob.jpg

Om een betere kijk er op te krijgen hier de link naar het PSP formaat.

http://members.home.nl/rvaneldijk/images/Strut.pspimage

Je kunt je fantasie er natuurlijk lekker op los laten gaan om de poot langer of groter te maken. Een goede veer is te verkrijgen in de betere doe het zelf zaken, dus geen gamma, bv E-Norm in den Bosch.
Ik ben zelf nog bezig om er een torsie driehoek voor te maken.

Groetjes Rob

Arvid zei:
Nu ik dat zo zeg, weet ik dat Gerard Rutten een eenvoudige methode heeft op zijn Beach (is het zijn beach?) waar hij altijd wedstrijden mee vliegt.

Arvid,
Zoals ik het me herinner is het de oplossing van metroid, echter had Gerard volgens mij geen alu plaatje maar een voorgevormde veer gemonteerd.
We vonden het toen al zo'n simpele doch doeltreffende oplossing.
Stuur anders een pb'tje, hij zit toch ook op het forum, anders even naar Gerald.

Groet,
Jaap

Heb Gerald inderdaad een berichtje gestuurd deze morgen. Eens kijken wat daar uitkomt. Wat ik me nog kan herinneren, is het slechts een metalen stangetje op een speciale manier gebogen die tussen de deuren is bevestigd. Door de manier van buigen is het een veer die bij ingetrokken poot de deuren naar buiten wil duwen. De wiel poot houdt dit alleen tegen.

Arvid zei:
Heb Gerald inderdaad een berichtje gestuurd deze morgen. Eens kijken wat daar uitkomt. Wat ik me nog kan herinneren, is het slechts een metalen stangetje op een speciale manier gebogen die tussen de deuren is bevestigd. Door de manier van buigen is het een veer die bij ingetrokken poot de deuren naar buiten wil duwen. De wiel poot houdt dit alleen tegen.

Klopt, zo is het.

Klopt als een bus! Heb effe geen fotootje van deze set-up, heb wel snel een tekeningetje in paint gefriemeld wat waarschijnlijk eea wel laat zien.

Het draadje is een verenstalen draad van 0,8 mm dik. Je moet een beetje uitproberen met wat buigwerk maar eenmaal goed is dit inderdaad een hele simpele, lichte en doeltreffende manier. Kan absoluut niet op tegen servo of pneumatische systemen. Ik heb ooit een turbine Saab Viggen gehad, neus deur set-up was precies hetzelfde.

Groet,
Gerald

(...inderdaad, pa is niet zo veel op forum te vinden)

B45C%20Gear%20set-up.jpg

Kijk hoe simpel kan het soms zijn :hammer:

Ik denk dat ik het ook eens zo ga proberen op de P-40
Ik moet zaterdag toch weer werken dus eens kijken of ik dan de staartwiel deuren kan maken.

Bedankt Gerald.

Grt,
Berto.

No problemo!
:pim:
Wij modelbouwers hebben soms de neiging om véééél te ingewikkeld te denken terwijl een oplossing zo voor de hand ligt. Daar ligt voor mij vaak de uitdaging om iets zo simpel mogelijk te maken. Complexe systemen gaan tóch altijd stuk wanneer het er op aan komt.....meestal op de meeting of wedstrijd..... :?

Groet,
Gerald

Waarschijnlijk bedoelde hij dat laatste..... :D

Het metaal moet ik nog ergens even op de kop tikken. Tot die tijd andere dingen. Zo worden kleine projectjes in de tussentijd er door gefriemeld. De romp wordt netjes gemaakt. Hierbij gebruik ik licht en schaduwval om te zien of de naden naadloos overlopen. Als dat niet zo is, wordt eerst met een mes het overtollige hout weggesneden en daarna met een schuurblokje de hoeken verwijdert zodat het weer een glad geheel is. Zal eens kijken of ik daar nog een fot van kan maken. Ook vingers doen het heel goed. Die kunnen de kleinste afwijkingen voelen. En gaten worden gedicht.

Bouw_Corsair_552.jpg

Van RC universe een model voor cowl flaps gehaald. Deze zo vergroot dat de cowl er precies overheen past.

Bouw_Corsair_553.jpg

De lijnen worden overgenomen en met een dwarsstreepje op de juiste lengte afgetekend.

Bouw_Corsair_554.jpg

De diepte is gemeten met een schuifmaat. Bij de bevestigingspunten is het 't minste diep, dus deze als leidraad gekozen. Als je het volgens schaal doet, moeten deze flaps 5,5 cm diep zijn. Maar zo groot is deze niet en ik moet het met 2,5 cm doen.

Bouw_Corsair_555.jpg

Met een figuurzaag worden de flaps er in gezaagd. De korrels aan de binnenkant worden met een scherp mesje weggesneden.

Bouw_Corsair_556.jpg

Om de piloot wat beter uitzicht te geven en ook om het raam minder te besmeuren (dit is geen gein en was een groot probleem in de eerste versies waarbij er zoveel olie onder de flaps vandaan en op het raam kwam dat de piloot niets meer zag), is de bovenste flap vast gezet. De flap vormt 1 geheel met de romp. Hier worden de maten overgenomen op de romp. Ik doe dit eerst met een mesje omdat de sleuf te dun is voor een pen.

Bouw_Corsair_557.jpg

Op de kras, kan je met een pen de lijn wat duidelijker maken.

Bouw_Corsair_558.jpg

Uit de romp wordt een deel uitgehold. Zo past de flap er mooi in.

Bouw_Corsair_559.jpg

Dat was ik nog vergeten te vertellen. Het gat waar de pluggen komen, is afgeschuind. De eerste reden is dat het verfen dan mogelijk is, anders kon ik niet op de wand komen die aan de voorkant zit en ik wilde deze toch ook goed in de verf zetten. De tweede reden is toegankelijkheid, nu zijn ze beter toegankelijk.

Bouw_Corsair_560.jpg

Hoogte roeren pas gemaakt

Bouw_Corsair_561.jpg

In de vorige post had ik het er over om met licht te spelen en daarmee randen te zien. Hier is het nog een klein beetje te zien. Deze lichtval is het beste te zien met kunst licht.

Bouw_Corsair_563.jpg

Zo ziet het er na bewerking uit.

Bouw_Corsair_564.jpg

Voor het plaatsen van de scharnieren, heb ik eerst een snee gemaakt met een chirurgen mesje. Deze zijn lekker dun en goed scherp, dus de kans dat het spant splijt wordt hiermee kleiner

Bouw_Corsair_565.jpg

Met een ander mesje ga ik vervolgens schrapen met de achterkant. Snijden heeft niet zoveel zin, dan wordt het hout alleen maar weggedrukt en krijg je nog steeds niet de uitsparing die je wil.

Bouw_Corsair_566.jpg

Van boven gezien na het schrapen

Bouw_Corsair_567.jpg

En even kijken of nu alles past.

Bouw_Corsair_568.jpg

De deuren moet nog iets bijgewerkt worden, maar dat ga ik pas doen als het helemaal is vastgezet.

Bouw_Corsair_569.jpg

Arvid,

Ziet er goed uit, mijn complimenten, alleen heb ik twijfels bij de wieldeuren.
Zo te zien zijn ze helemaal uit balsa en ik ben bang dat ze bij een klein beetje verschil in temperatuur en luchtvochtigheid krom-, of beter gezegd rechttrekken, waardoor ze niet meer fatsoenlijk sluiten.
Ik zou in ieder geval een paar triplex ribbetjes aan de binnenzijde lijmen of ze van een ander materiaal (aluminiumplaat oid) maken.

btw
Voor het 'schrapen' gebruik ik van die hele fijne zaagblaadjes die in een x-acto mesje passen, precies goed voor kleine scharniertjes.

Of de deurtjes ook glassen, wordt het stijf van en je kan de uitsparing voor het wielarmpje bedekken. Hierdoor krijg je twee gelijke deurtjes (in spiegelbeeld uiteraard).

Verder zit de vaart er weer goed in!

Back