Hier nog even een plaatje van de bediening van de achterdeuren. Een plaatje nadat deze klaar was, had
ik nog niet geplaatst
En zo zien de deuren er uit als ze dicht zijn
De land toestellen, dus zonder haak, hebben een aerodynamisch kapje achter het achterwiel. Hier de
eerste aanzet. De lijn waren in eerste instantie om te kijken hoe het er uit kwam te zien.
Gevijld en geschuurd
Verder met de hoofddeuren. De scharnieren steken net iets uit. Oorspronkelijk horen hier natuurlijk de
gehaakte deur scharnieren in, maar ik wil deze vogel de lucht in hebben. Dus moeten er consessies
gemaakt worden. De scharnieren zijn iets omhoog gebracht, omdat de vleugel bol is. Als de scharnieren
helemaal verzonken zijn, krijg je een probleem in het midden van de deur. Daar is de vleugel wat hoger
en zal de deur dus klemmen tegen de vleugel aan. Door de scharnieren iets omhoog te brengen, hoeft er
minder uit de deur gesnede te worden om het toch te kunnen bedienen.
De scharnieren steken naar beneden. Dit was nodig omdat ze zo ver uitsteken. We vervelend, want nu
kunnen ze niet direct op de deur worden geplakt.
Om het passend te maken, ga ik als volgt te werk:
- Een blokje zet ik naast het scharnier en teken daar de hoek op af
- Het blokje wordt bewerkt en met een klein druppeltje lijm op de eerste plaats geplakt
- De deur wordt geplaatst en met een tandarts spiegeltje zo goed mogelijk rondom het blokje gekeken of
het allemaal past
- Als het niet goed past, wordt de deur verwijdert en het blokje wordt verder bewerkt of beter geplaatst
- Als het blokje past, dan laat ik het zitten en pas ik het volgende blokje
- De blokjes worden gemarkeerd en verwijdert voordat de lijm compleet opdroogt
Ondertussen bezig om de aansturing te maken. Van twee controlhorns maak ik deze. Van een stukje
triplex wordt de houder gemaakt.
Zo ziet dat er dan uit.
Even passen of het allemaal nog werkt zoals bedacht. De horn kan inderdaad langs het wiel
Aan de andere kant wordt hetzelfde gedaan. Boven het wiel zie je de aansturing lopen naar de andere
deur.
Met de deuren open
En de deuren dicht. Het heeft nogal wat puzzelen gekost en afstellen om zonder restkrachten op het
servo luik alles werkend te krijgen. Ik heb dit getest door de deuren aan te sturen en het servo luik niet
vast te schroeven. Op die manier zie je wanneer er krachten overgebracht worden. Het moeilijkste was
om de deuren gelijktijdig dicht te krijgen, zonder kier en zonder krachten op het luik. Je ziet net dat het
luik ietsje omhoog staat, maar dat neem ik voor lief.
Hier de uitsparingen die gemaakt zijn om het te laten passen.
Op de bodem van het servo luik zie je een balkje. Dit balkje heeft als functie om de servohouder stabieler in de vleugel te zetten en ook om de bolling platter te maken van het servo luik. Een paar foto's verder zal ik dit nog eens uitleggen
De balk die het dichtst bij het hart van de vleugel zit, kan niet steunen tegen een spant, hier dus maar even een "hoefijzer" omgezet voor de stevigheid.
Hier kan je zien hoe de scharnieren op de blokjes zijn gelijmd en hoeveel de controlhorn uitsteekt
Eveneen detail foto van de control horn. Ja, ik denk dat ik die schroeven nog wat ga inkorten, maar daar ben ik nu nog te lui voor.
Hier kan je goed de bolling van het luikje zien. Je kan je je voorstellen dat als je de vier hoeken vasthoudt en de servo montage naar voren of naar achtern beweegt, de bolling toe of afneemt. De bolling bleek wat te veel te zijn, dus het balkje in de vleugel iets naar de achterlijst gebracht, Nu is de bolling perfect.
De bolling in de stuurstang is nodig om de stang zo laag mogelijk te houden en toch mee te kunnen gaan met de bolling van de vleugel. Doe je dit niet, dan krijg je veel krachten op het luikje. Ook de afstand en gaatjes in de controlhorns geven meer of minder spanning. De bocht bij de rechter quicklink is ook nog mee gespeeld om de spanning te verminderen.
Om de luiken aan te sturen was een miniservo nodig, de stuurstang voor de ailerons lopen dwars door het gebied. Dat geeft ook eeen probleem bij het naar binnen brengen van de servo. Het afschuren van het onderste balkje was nodig en de korte stuurstang moet 90 graden gedraaid worden. Verder is het voornamelijk pielen, maar als het zit, zit het goed.