Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Ben ik het helemaal met je eens. Daarom ging tijdens de start het vermogen er gelijdelijk op en zal dat ook moeten met een doorstart of gewoon het gas er op doen. In 1 keer van stationair naar volgas zal zeker voor leuke effecten zorgen, helemaal vlak boven de grond :D

Wielen verder naar voren plaatsen is niet mogelijk.
Het blijft natuurlijk een schaalkist met intrekbaar landingsgestel en dan heb je deze mogelijkheid gewoonweg niet.

Je moet gewoon "leren" landen met zo`n een kist maar als je door de wilde zwijnen een omgeploegd stuk tegenkomt doe je zelfs daar niets meer tegen.

Anders was de landing zeker beter verlopen.

@Gert Jan, zoals Berto al zegt is het inderdaad niet mogelijk. En als ik die omgewoelde aarde niet tegengekomen was, was het misschien ook beter afgelopen. Maar even een vraagje, als ik je filmpje zo bekijk, lijkt het net of je vlak voor de landing naar beneden stuurt en dat het staart vlak boven de vleugels is tijdens touch down. Als dat zo is, dan gaat het toestel inderdaad meteen over de kop. Ik ben er van overtuigd dat het me nog wel een keer zal overkomen. Zal proberen om het toch tegen te gaan en dat wordt dus veel oefenen op landen, heeeel veeeeeel oefenen op landen.

Da`s het mooie en de wat "lagere" drempel van fun scale kisten met een vast landingsgestel.
BIj schaal kisten is dit "jammer genoeg" niet haalbaar.

En dat is denk ik nu net ook het mooie van deze schaalkisten 8)

Het mooi van een schaalkist, zelf, vind ik als deze vliegt zoals een echte. Dan krijg je nog meer gevoel bij zo'n kist en het maakt elk toestel weer anders.

--------------
Mijn nieuw verworven werktafel. Een zaklamp moet nog regelmatig dienst doen omdat er anders te weinig licht is om iets goed te zien.

Bouw_Corsair_734.jpg

De retract er uit gehaald. Je ziet hier nog de versteviging nog zitten. Deze heeft gewerkt, het originele balkje is alleen de andere kant opgetrokken.

Bouw_Corsair_735.jpg

De stuurboord retract zat er nog in, maar na inspectie was ook hier een balkje lost (niet goed te zien op de foto). Om de schroeven los te krijgen, moest er een rondje uitgesneden worden.

Bouw_Corsair_736.jpg

De verbogen beugels zijn inmiddels los gehaald en kunnen hersteld worden. Ook zie je de voorste deur van bakboord zijde. Deze zal weer gerepareerd moeten worden.

Bouw_Corsair_737.jpg

Omdat ik boven de steun voor het landingsgestel nu ook een blokje wil zetten, moet deze vrij gemaakt worden van verf. Eerst heb ik dat geprobeert met schuurpapier, maar dat was geen succes. Schrapen met een mesje heeft betere resultaten opgeleverd.

Bouw_Corsair_738.jpg

De stangetjes zijn weer nagenoeg recht gebogen, met beleid. Hier het resultaat. Heeft iemand hier ervaring mee, met het terugbuigen van deze stangen bij Robart retracts?

Bouw_Corsair_741.jpg

Iets totaal over het hoofd gezien, maar gisteren toch opgevallen. Ik mis een stuk. Dit heb ik alleen niet bij de crash site gezien of gewoon gemist. Maar dat betekend dat dit nog er "even" bij gemaakt moet worden.

Bouw_Corsair_744.jpg

Arvid,
weer op de goede weg met het gear. Komt toch wel af voor 20 mei he!
Ik heb bij de hurricane geen last van het gear... :wink:

@Phoenix, daar ben ik hard mee bezig. Ik vrees dat de kleuren er dan alleen nog niet op zitten.

De retracts zijn weer terug geplaatst en extra verstevigd tegen uitbreken. Nu de cowl aanpassen en kijken of we de warmte afgevoerd kunnen krijgen.

Bouw_Corsair_745.jpg

Ik kwam een paar dagen geleden toevallig een post tegen op een forum waaruit bleek dat dit verbuigen inherent was aan deze Robart retracts, en dat Robart hier ook van op de hoogte was. Ik zal zo dadelijk even kijken of ik dat nog terug kan vinden..

Klopt, deze draaiende retracts van Robart zijn niet "the best you can get" maar wel redelijk betaalbaar.

Ze zitten ook in mijn P-40 Warhawk en ze vragen gewoon om een "voorzichtige" behandeling.
Deze "behandeling" bestaat voornamenlijk uit het zo behoedzaam mogelijk neerzetten van de kist op de piste.

Neemt niet weg dat ze redelijk wat kunnen hebben maar als je net zoals Arvid een omgewroet ztuk van de zwijnen tegenkomt dan ben je de klos.

Afgelopen donderdag vloog een modelvlieger 1 gear van zijn TF P-51 er onderuit op zo`n stukje grond.
De landing was mooi en aardig zacht, alleen tijdens de uitrol kwam ie net in zo`n gat terecht en dat was funest voor z`n gear.

Een 1:1 warbird vindt namenlijk een rand van +/- 25-30cm ook niet leuk om tegen aan te rijden.

Klopt inderdaad wat je zegt Hezik, ze zijn niet de beste, maar met een (redelijk) zachte landing moet het toch te doen zijn. Je moet met deze retracts de kist inderdaad niet op het dek kwakken, dan heb je een probleem. De volgende keer zal daar dus ook aan gewerkt worden, dat de landing boter zacht is.

Afgelopen donderdag vloog een modelvlieger 1 gear van zijn TF P-51 er onderuit op zo`n stukje grond
Zolang jullie niets aan de conditie van jullie veld doen, zal dit dus blijven gebeuren . . .

Daar valt niet tegenop te repareren!

jan.

Konden we dat maar :( die zwijnen blijven komen we hebben het nu kunnen beperken tot een klein deel van het veld.
2 jaar terug was het hele veld zo en hebben ze al het gras eraf geschraapt (ook leuk een zand veld :nooo: ) en het opnieuw in laten zaaien.

Het ligt er momenteel goed bij op een kleine hoek na :roll:

Arvid zei:
Nu de cowl aanpassen en kijken of we de warmte afgevoerd kunnen krijgen.

Om een goede koeling te krijgen staat bij 3W in de gebruiksaanwijzing dat de lucht-uitlaat 4 keer zo groot moet zijn dan de lucht inlaat.

Ik heb gezien dat je een lucht schep gemaakt hebt die de koellucht op de moter laat blazen, maar het is misschien beter als deze lucht langs de motor laat geleiden (nu kan de koel lucht een maal uit de luchtgeleider zich helemaal verdelen onder de motorkap en naar buiten)
Als je de luchtschep zou kunnen verlengen tot aan het dikste punt van de motor, dan moet de koellucht wel langs de motor voor dat die zich verdeelt in de motorkap.
De ruimte tussen de luchtgeleider en de motor zou ik niet groter dan 5mm maken, zodat zoveel mogelijk lucht tussen de koelribben van de motor moet. ( bij de 1:1 doen ze het ook hier laten ze de koellucht binnen boven de cylinders en kan alleen langs de koelribben naar het onderste deel van de cowling en dan naar buiten ps bij sommige toestellen is de koellucht uitlaat zelfs "regelbaar" m.b.v. cowlingflaps om de koeling te regelen)

By the way: mooi model en een mooi vliegbeeld :lol: alleen heel erg jammer van die landing. :cry:

Hoi Arvid en Berto.

Wil toch maar eens reageren op die landing.
Het zit me eigenlijk al dwars vanaf het moment dat het filmpje er was.
Wist toen nog niets van die zwijnengaten.
Weet wat het is heel Epe zit er onder.
Maar als je weet dat het er is, waarom land je dan daar.
Ik bedoel dus waarom land Arvid achter in het veld.
Er is een zee aan ruimte.
En bovendien heb je dichterbij beter zicht op je model.
Eerst dacht ik zelfs van die land in de hei.
Of heeft Arvid zich verkeken op de afstand.
Het is voor mij een beetje onbegrijpelijk.

Groeten Han.

@jetpropdlx, wat je beschrijft, heb ik inderdaad ook proberen uit te voeren. Zie hier de setup:

Bouw_Corsair_707.jpg

Bouw_Corsair_708.jpg

De luchtschep is dus zeer strak tegen de motor gezet met de achterkant de achterste koelrib. Ik denk dat uitlaatkant alleen aan de krappe kant is. Ging zelf uit van 1:2, maar denk zelfs dat ik dat niet ga halen. Dus eerst maar eens cowlflaps er af halen en kijken of het dan wel goed gaat. Als dat zo is, dan zetten we ze er weer op terug onder een grotere hoek zodat ze meer lucht kunnen afvoeren.

@Han, wat je zegt, klopt helemaal. Waarom niet dichterbij? Mijn gewoonte van onbekende vliegtuigen iets verder weg houden (als er iets fout gaat liever niet te dicht bij mij en/of andere vliegers) heeft me hier opgebroken. Ik was namelijk gastvlieger op dit veld omdat het zo veel gladder is dan ons eigen veld. Tijdens de landing was ik zo bezig om de kist mooi te laten landen, dat ik de puinhoop aan het einde compleet vergeten was. Het resultaat ken je.

Als je nu 'ns een koel-fan uit een computer sloopt.... Hoe zit het trouwens met het geluid van je RCV? Mijn RCV120SP (die al weer een lange tijd in een doos opgeborgen zit) had zeer veel tandwielgeluid en produceerde zo'n 90db op 7 meter. Verder een prachtige motor

Back