Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Ben je horrorfilms aan het zoeken? :P

Moet Arvid opgebeurd worden dan? Z'n kist zag er prima uit op de schaalmeeting en alles functioneerde, ook de wielen alleen kwam er eentje (de rechter, als ik me niet vergis) niet in 1 keer helemaal vloeiend naar buiten, maar het werkte wel. Magneetjes moesten geloof ik nog even weer vastgelijmd worden, maar dat was alles.

Wat die gast op het filmpje aan het doen is als hij wil landen.. volgens mij is dat geen tipstall, toch? Het lijkt wel alsof hij wil doorstarten maar de motor niet goed oppakt?

Final is niet recht op de baan, en van een circuit is ook niet echt sprake.. vergis ik me nu, of had hij bijna een andere kist geraakt?

Arvids, Corsair is zeker een beauty, op wat kleine afstellingen na is de kist weer 3de maiden klaar en daar zitten we met smart op te wachten.

In de film kun je alvast zien hoe lekker deze kist vliegt, wat hij met de landing deed is mij ook niet helemaal duidelijk maar het lijkt in ieder geval nergens op (mag ik dat zeggen).

De landingssnelheid is mijn inziens wat aan de hoge kant, final is een zooitje waardoor de landing dat ook wordt, waarom die nou in een linkerbocht blijft hangen is mij een raadsel, als ie hem gewoon recht had gelegd was er nog wat te redeen geweest aan de landing en had de schade mee gevallen.

De schade was ook wel wat groter dan bij Arvid`s zijn "landingen", een gebroken vleugel is moeilijker te repareren dan de reparaties die Arvid heeft moeten uitvoeren.
Blijkt dus ook wel dat het gedeelte waar de vleugelligger dunner altijd een zwak punt zal blijven.

Maar Arvid laat je niet van de wij brengen, kijk alleen naar deze video tot de landing en dan kun je alvast weg dromen met hoe jouw kist zal vliegen straks.

We wachten met smart weer op een update (dat huis van je moet nu onderhand wel af zijn toch)

@Berto, van mij had er iets minder vermogen op gemogen. Lijkt net of hij met een schakelaar vliegt: vol gas / idle.

@Hezik, nee hoor. Ik vind crashes zeer leerzaam en zou er meer van willen zien. Wat je namelijk leert, is wat je anders moet doen. Door het alsmaar bekijken en analyseren van wat er fout is gegaan en dus wat er anders had moeten gebeuren, wordt je onbewust beter en meer alert van wat je zelf doet. Van deze vlucht is duidelijk dat zijn aanvlucht ongecontroleerd was. Het lijkt inderdaad dat zijn motor bij het volgas geven er mee ophoudt. Vraag is alleen of hij dat wel had moeten doen. Hij vloog al vrij lang idle, bij het gas geven tijdens het opstijgen zag je dat de staart omgegooid werd, het toestel dwarrelde al geruime tijd. Wat ik van deze heb geleerd, is dat het aanvliegen belangrijk is en dat je bij de doorstart niet vol het gas er op moet gooien.
Wat je zag, was inderdaad tipstall

De vleugel is gebroken op een zwakke plek van de TF Corsair. Ik heb hier zelf een versteviging aangebracht. De zwakke plek is namelijk de uitholling van de hoofdligger in de vleugel. Een extra versteviging voor en achter helpt al een stuk. Zie maar de tweede "vlucht", daar heb ik ook een tipstall, zonder vleugel breuk.

En dank natuurlijk voor het compliment! 1 magneetje moet inderdaad nog vastgelijmd worden. Maar wat bedoel je met rechts? Ik denk dat je achter het toestel stond en naar voren keek, was het niet? Dan is rechts, stuurboord, alleen lag het toestel op z'n kop, dus dan is het bakboord. Volgens mij was het de bakboord zijde en daar ga ik nog wel even naar kijken, maar zoals ik uitgelegd heb op de vorige pagina, zullen de wielen nooit gelijktijdig uit gaan, in het echt ook niet overigens (heb er alleen even niet een filmpje van zo, zal eens kijken of ik het nog ergens kan vinden).

Het huis vordert inderdaad gestaag en ik laat me zeker niet van de wijs brengen door zo'n landing. De volgende keer zorg ik er voor dat de motor goed loopt en dan heb ik volgens mij ongeveer 30 minuten aan tankinhoud, ruim voldoende om finals te vliegen totdat ik er tevreden over ben.
Van de reparaties heb ik wel wat foto's gemaakt en die zal ik binnenkort eens gaan plaatsen.

Ben ik helemaal met je eens.

Ik probeer ook zoveel mogelijk filmpjes te bekijken van waar het mis gaat en wat je het beste in zo`n situatie kan doen of zou kunnen doen.
Ook kijk ik geregeld naar onze eigen filmpjes en daar leer ik dan weer van hoe ik het 1 of ander anders of beter had kunnen doen.

Dit is een onderdeel van het leerproces.

De update van wat er uitgevoerd is.

De tandwielen van de gasservo waren kapot, deze tandwielen zijn vervangen.
Tijdens het weer proefdraaien van het landingsgestel omdat deze toch zouden moeten werken op de schaalmeeting in Oss, vond ik dat de miniservo toch niet helemaal te vertrouwen was. Het leek dat deze erg veel moeite had met het bedienen van de robart luchtverdeler. Omdat het landingsgestel niet onbelangrijk is, wilde ik hier geen risico lopen en heb de servo vervangen door een Hitec HS-81MG (Metal Gear). Met een kracht van 2,6kg (op 4,8V), moet dit voldoende zijn. Op de schaalmeeting hoorde ik dat deze luchtverdeler inderdaad zwaarder gaat naarmate er meer druk in het systeem zit. Zelf stop ik er altijd ongeveer 8 bar in, wat dan 7 wordt bij het ontkoppelen (het ontkoppelen kost altijd lucht en met een kleine tank is een beetje lucht relatief veel).

De verbogen as en de nieuwe. De retract was niet uitgebroken en de scharnierpunten waren verbogen. Alle overige energie is dus in het veerstaal gaan zitten.

Bouw_Corsair_768.jpg

De tank goed opgeborgen. Deze bleek alleen onderste boven te zitten tijdens de schaalmeeting waardoor tijdens het tanken de uitlaat als overloop werd gebruikt en ook het starten is dan niet te doen. Deze moet nog teruggeplaatst worden. De kronkel aan slangetjes is bijna niet te verhelpen. Even loskoppelen van de motor is niet even omdat het door de firewall en door het blok moet. Gelukkig heeft de motor er geen last van, maar zullen dit nog verder testen, anders worden ze korter gemaakt.

Bouw_Corsair_769.jpg

De batterij is nu geplaatst in een schuimrubber bakje. De servo voor het gas ligt er ook uit voor onderhoud op deze foto.

Bouw_Corsair_770.jpg

Bouw_Corsair_771.jpg

Bouw_Corsair_772.jpg

Tijdens het monteren van het landingsgestel, kwam dit naar voren. Het gaat hier om de uitgebroken aan bakboord. Het terugplaatsen van het uitgebroken hout, paste blijkbaar minder goed dan verwacht. Een stukje hout en nieuwe gaten heeft de oplossing gegeven.

Bouw_Corsair_773.jpg

Nu is het zaak om de koeling goed te krijgen. Daarvoor wil ik de aanpassing gaan doen die Ton voorstelde. Een schoep maken die zo strak om de motor heen zit, dat alle lucht door de koelvinnen heen MOET. Onderdeel hier van is, zo weinig mogelijk valse lucht. Het gat boven de kom moet dus dicht. Hier het begin.

Bouw_Corsair_774.jpg

Er is een draadje (maar welke is dat maar weer???) waar ik een heleboel pagina's gepost heb, en waar je (ten koste van een stijve nek) kunt leren hoe je de koeling van een ingebouwde motor regelt.

jan.

@Berto, er zit zeker schot in, dus dit jaar moet het toch nog wel lukken om deze kist de lucht in te krijgen...... :D

@Jan, Ik heb ideeen hoe het te gaan doen en ook Ton gaf in Oss een aantal tips. Ik ga je zo ijverig stukkie toch nog even lezen, misschien staan er nog andere tips in.

Han, dank voor de link. Deze kende ik inderdaad al, bijzonder mooi hoe gedetailleerd uitleg gegeven wordt over van alles en nog wat. Heb weer even 20 minuten vrij gemaakt om dit weer eens te kijken. :D

Zo Arvid, weer bijna een maandje verder :lol:

Nog enige vorderingen met de bouw (je huis is zo goed als klaar, toch?) van de Corsair?
Of ben je over je nieuwe kissie aan het dromen ipv nuttig bezig te zijn :wink:

Nu wij ook "ingelijfd" zijn op Utrecht moet de Corsair toch daar eens het luchtruim gaan verkiezen (dit jaar nog).

Ach ja we horen het wel weer :)

Ha die Berto,

Toevallig deze morgen eens mijn werkruimte weer ingericht en van plan om vandaag de draad weer eens op te pakken. Het huis is inderdaad nu bijna klaar en daar zal ik vandaag dus ook nog wel wat aan gaan doen. Het plan is om vandaag het gat te gaan dichten in de motorkap (zie laatste foto pagina 46) en de tank om te draaien :hammer: zoals bleek in Oss. Als ik dan nog tijd over heb vandaag na de andere dingen, zal ik ook beginnen met het stroomlijnen van de lucht om deze beter door de koelribben te krijgen.

De Corsair vliegen op Utrecht? Jij bent gek :2gunfire: . Het veld is mooi en ruim, maar die kuilen doen het niet echt goed met dit onderstel. Ga ik dus niet riskeren.....

Dromen, altijd, als ook over nog te bouwen modellen. Hij heeft alleen nog niet gereageerd, bod niet goed of even een weekend weg?

Hij was zeker geen weekend weg want gister is ie bijna de hele dag online geweest op de MSN, dus misschien te laag???
Hee Nu trouwens ook.........

De Corsair niet vliegen op Utrecht?
Kan best hoor, zeker als de kuilen weer een beetje gedicht zijn en je weet waar je hem neer moet zetten.
Waar was je anders van plan om er mee te vliegen, alleen op Spaarnwoude?

Geef wel toe dat Utrecht een beetje grof is maar als je met de kist overweg kan en redelijke landingen ermee kan maken dan is het best mogelijk.

Ik moet straks toch ook ergens vanaf vliegen met m`n Warhawk en de overige in de wacht staande warbirds :wink:

Gisteren de Lagemann Wigens bij Alexander opgehaald, maar eerst even verder met de Corsair.

De tank is weer omgedraaid en er zijn een tweetal schotten toegevoegd in de motorkap voor het koelen van de motor.

Eerst even het gat dichten. Het plankje is nu op maat:

Bouw_Corsair_775.jpg

Bouw_Corsair_776.jpg

Hier de schotjes gemonteerd:
Bouw_Corsair_777.jpg

Bouw_Corsair_778.jpg

En van de voorkant gezien na het plaatsen van de kap. Foto's zijn wat aan de donkere kant, beter kon ik ze niet krijgen.

Bouw_Corsair_779.jpg

Bouw_Corsair_780.jpg

Er is dus nog een gat wat verder dicht moet, dan gaan we weer eens proef draaien :yes:

:banana: jaaa, Arvid is weer bezig met z`n Corsair :banana:

Ik ben benieuwd of je de motor nu beter lopend krijgt (lees: niet meer warm lopend), we wachten af.

Succes in ieder geval 8)

Berto zei:
Ik ben benieuwd of je de motor nu beter lopend krijgt (lees: niet meer warm lopend), we wachten af.

En anders heeft ie er misschien een mooie 35cc voor liggen, een beetje extra power kan nooit kwaad toch
woohoo.gif

Grt.

Back