Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
@Ton, ik zeg geen nee. Op dit moment zeg ik alleen: nu nog even niet :D

@Ruben, dank :lol:

Gisteren in de weer geweest met AV gas. En het lijkt inderdaad te werken. Je kan het merken doordat je vinger geluid begint te maken als je over de huid wrijft. :thumbsup:

Binnenkort maar eens in de grond gaan zetten.

Hoi Arvid,
Ook van deze zijde nog gefeliciteerd met je geslaagde Maiden (beter laat dan nooit :oops: )

(wat betreft schaalwedstrijden , zeker een keer proberen als je er klaar voor bent )

ps hoe is het "kaal" invliegen bevallen? :?: ? :wink: :wink: en het ontvetten :wink:

Succes met de verdere afwerking :!: :!: ik/wij hopen hem natuurlijk weer te zien in Oss :D

@jetpropdlx,

dank :D

Kaal invliegen voelt best goed. Nu alleen nog kijken of het ontvetten goed genoeg is geweest. Hoe lang ben je zelf bezig geweest met poetsen?

Ga proberen deze kist klaar te krijgen voor Oss, zoals deze kist hoort te zijn :yes:

Heb ik eigenlijk meteen een vraag. De verf van toen was die mat, glans of zijdeglans. Afgezien van het weatheren natuurlijk is het handig om toch de basis goed te hebben.

:banana: Echt waar, die bananen, dat die nog steeds lol kunnen hebben hier op het forum :lol:

Anywayzs, ik was zo de romp van de Corsair aan het verplaatsen. Moet zo af en toe wel eens gebeuren waoh? Valt er zomaar iets uit :D

Bouw_Corsair_816.jpg

De startbout die bovenop hoort te zitten, bleek in het doosje van motorbevestiging te liggen. :yes:

Maten, meteen maar even vastleggen :wink: : het is een 6mm bout die 7 mm lang is.

Zekers, bout voor de carb had ik reeds en nu ik deze heb, is dat ook weer klaar :D

Eindelijk heb ik het gevonden: Histor Kwastplamuur. Om het te kunnen vinden heb ik meerdere bouwmarkten afgelopen en gebeld en jawel hoor, eindelijk te pakken. Vandaag maar eens ophalen als het lukt :D

Ondertussen de kleuren er nog maar eens bijgepakt. Op pagina 42 heb ik een berichtje staan, daar staan twee verschillende kleur schema's op. Deze kan je weer gaan bekijken op de Color Reference Chart. Vandaar uit kan je weer naar de Color Server om een mooi vergelijk te maken. Je kan namelijk verschillende kleuren in 1 pallet zetten. Je krijgt dan het volgende:

- 1-ste optie
- 2-de optie

De topkleur, hoewel ze een ander nummer hebben, zijn gelijk aan elkaar. Vreemd is ook dat 25042 (Top Wing surfaces) en 35042 (Top fuselage surfaces) dezelfde kleur hebben. Volgens mij horen die toch net anders te zijn. Je kan dit bijvoorbeeld ook zien op volgende foto:

Airliners_F4U_1D_Number8_CloseUp_Wing_Fuselage_Colour.jpg

De twee witte kleuren zijn ook anders, het is moeilijk te zien, maar er is een minimaal verschil:
Link verschil wit

Omdat ik delen al echt wit heb gemaakt, denk ik er over om te gaan voor optie 2.
Nu nog humbrol zien te vinden. Las hier ergens op het forum dat Humbrol over de kop is gegaan. Wordt dus even zoeken.

Zorg dat je voldoende potjes koopt, op mijn Sparrowhawk heb ik al ca 150 ml verbruikt en zal in totaal op iets van 200 ml uitkomen.
Ik had geluk dat ze wit (en nog wat andere kleuren) in grotere (goedkopere) verpakkingen (50ml) hadden, maar voor jouw zal dat niet veel helpen omdat je aan de FS nummers vastzit.

Daarnaast zijn er ook nog wat andere merken zoals Testors en Gunze die goede enamel maken. Ook zou je acryllak kunnen overwegen van bv Tamiya.

succes!

Net in de pauze even de plamuur op wezen halen. Het heet tegenwoordig "Plamuur en grondverf in één", vandaar dat ik het zo moeilijk kon vinden. Kwastplamuur is er niet meer op te vinden. Ook is het nu wit en op het blik staat: "Goed schuurbaar". Zal vanavond even een fotootje schieten.

Hebben Testors, Gunze of Tamiya dan ook de FS kleuren? Op ipmsstockholm staan voor humbrol de mengverhoudingen om de juiste donkere kleur voor de bovenkant te krijgen. Humbrol heeft de lichte zijkant en witte onderkant kleur gewoon uit het potje en dat scheelt ook weer. Of heb je een andere site waar de mengverhoudingen op staan?

Als ik jou was zou ik het humbrol plan subiet uit je hoofd zetten en even bij Savelkouls in Utrecht gaan winkelen voor een goed verf/laksysteem.

Is wat duurder maar ook duurzamer.. heb je wel een airbrush-setje voor nodig, als je de details ook wilt spuiten.

@Hezik, kan je bij Savelkous ook met FS nummers aan komen zetten? Ik weet namelijk de RGB codering niet. Waarschijnlijk heeft hij wel scan apparatuur waarbij de kleur van papier af kan halen, maar dan ben je weer afhankelijk van de kwaliteit van de afdruk. Deze kous gaat dus alleen op als hij FS kleurcodering kan maken.

@Ruben, Warbird Colors heb ik bekeken, maar volgens mij hebben deze niet de juiste kleuren. Ik kan ze in ieder geval niet vinden op de 35164 na.

Hier trouwens even de nieuwe verpakking van Histor:
Bouw_Corsair_817.jpg

Bouw_Corsair_818.jpg

Die kleurcodering zal geen probleem zijn. De hoofdreden dat ik zeg 'vergeet humbrol' is omdat het zwaar is, en omdat je dan nog risico gaat lopen met het aflakken.

hezik zei:
De hoofdreden dat ik zeg 'vergeet humbrol' is omdat het zwaar is, en omdat je dan nog risico gaat lopen met het aflakken.

Dat "zwaar" ga je niet merken op die paar micron die je erop spuit. Vergeet niet dat enamel juist een enorme pigment dichtheid heeft, waardoor dunne lage al dekken.
Het probleem met aflakken kan je met een proefstukje testen en ik heb hier op het forum vaak gelezen dat 2k-lak wat dit betreft vaak probleemloos is.

Ik zeg niet dat (die) andere verf niet goed is, maar enamel afkeuren omdat het "te zwaar" is onzin.

Hé jullie houden me van m'n werk met die meldingen, ben net lekker bezig met de Corsair en hoor de hele tijd de mail bel rinkelen :wink:

Ga zo door, ik houd er wel van om meerdere meningen te horen zodat daar een lijn uit te trekken valt. Ben nu net klaar met het schuren van de romp, ga die maar eens in de zojuist verkregen goedje zetten. :D

Even over de kleur van de bovenkant van de vleugel en de romp: dat kan prima exact dezelfde kleur zijn, dat is niet op te maken uit bovenstaande foto :!:
De lichtval is hoogstwaarschijnlijk niet gelijk...

Stefan

WV zei:
Ik zeg niet dat (die) andere verf niet goed is, maar enamel afkeuren omdat het "te zwaar" is onzin.

Onzin is denk ik overtrokken. Je schrijft zelf al 200ml nodig gehad te hebben. Ik neem aan dat dat voor detaillering is. Dat is meer dan 200 gram, ongeacht of je nu maar een paar micron aanbrengt of niet.

Met 200 gram spoot een clubgenoot een hele grote Bell 230 heli geheel in kleur inclusief aflakken (Vario, romplengte iets van 1m80 ofzo).

Bij jou komt dan alle andere verf of lak er nog bij.

Ik denk dat je er wel degelijk gewicht mee kunt besparen. Zuiver giswerk op basis van het getalletje wat jij noemt, 50 tot 100 gram heb je zo te pakken. Dat lijkt weinig, maar is gewoon veel voor een besparing. Voer 3~4 van dat soort besparingen uit en je kist vliegt ineens een stuk prettiger.

WV zei:
hezik zei:
De hoofdreden dat ik zeg 'vergeet humbrol' is omdat het zwaar is, en omdat je dan nog risico gaat lopen met het aflakken.

Dat "zwaar" ga je niet merken op die paar micron die je erop spuit. Vergeet niet dat enamel juist een enorme pigment dichtheid heeft, waardoor dunne lage al dekken.
Het probleem met aflakken kan je met een proefstukje testen en ik heb hier op het forum vaak gelezen dat 2k-lak wat dit betreft vaak probleemloos is.

jongens geloof het hier van een van de airbrushers van het forum : LAK ENAMEL NIET af met 2K blanke lak, je riskeert een kans van 1:3 dat het een fiasco word.
dit gaat alleen als je wat van de harder die je voor de 2K lak gaat gebruiken in de enamel meelakt en als de enamel dagen uitgedampt is.

dan nog is het duimen gekruisd.

gebruik een airbrush lak als createx en spendeer een avond met een flesje blauw wit en zwart en maak wat mengsels.
opschrijven welk mengsel welke verhouding heeft in druppels.
dan laten drogen en droog vergelijken.

aflakken met 2K en presto.

enamel................. krrrt krakkeleum verf die er afdondert op sommige stukken.
absoluut een afrader !!

gerard.

Back