Het gaat weer verder
Het gaat wat met horten en stoten, maar na wat
andere klussen heb ik het stof maar weer eens van de Dakota geblazen.
Dit is bijna onvermijdelijk als een project lang stil ligt
Even bijwerken
en een stukje in plakken. Niemand die het ziet
Bij de Top Flite uitvoering worden de servo hatches niet in een sponning opgevangen. Dus ook hier maar 4 randjes in geplakt.
Ook de positie van de gasservo’s heb ik anders gemaakt. Omdat dat beter uitkomt met de geleiding van de gasstangen Heb ik de stuurboordservo onder een hoek gezet. Dit in tegenstelling tot wat in de handleiding staat.
en voor de “guide tube post” heb ik maar een alu beugeltje gebogen.
Een van de lastigste klussen. Het opbrengen van de beplating aan de bovenzijde.
Hierbij heb je het probleem dat de voorrand onder veel spanning gelijmd moet worden, maar door de sterke ronding eigenlijk niet te klemmen is. Daarbij komt ook nog dat de vleugel in verband met het instellen van de tipverdraaiing op een paar steunen ligt. Overspannen met elastieken is dus ook niet echt een optie.
De handleiding is op dit gebied heel summier. Die zegt alleen dat je de beplating met gewone lijm op de ribben moet lijmen en met CA op de leading edge. Het geheel moet dan neergedrukt worden met zakjes loodkorrels. Tot slot moet dan het stukje beplating boven de flaps aangebracht worden (op de afbeelding hieronder komt die dan in de uitsparing te liggen). Dit moet dan met een rechte las aan de hoofdbeplating gelijmd worden.
Het risico dat dit fout gaat is aanzienlijk, dus zo heb ik het niet gedaan.
Als eerste heb ik de het stukje boven de flaps pas gemaakt
en afgeschuind voor de aansluiting met de flap. Als je daarbij het plankje op de (omgekeerde) schuurbalk met grof schuurpapier legt, heb je een vlakke ondergrond en verschuift het niet tijdens het schaven.
en op de standaard manier (op een vlakke tafel en zonder spanning) op zijn plaats gelijmd.
Tegelijk zijn de achterrand en de aansluiting met het middengedeelte op maat gesneden.
De achterrand wordt nu met een paar klemmetjes op de TE vastgeklemd …
Op de onderstaande foto is nog duidelijk te zien hoeveel de voorrand gebogen moet worden.
en de voorrand met de hand omgebogen en met contactlijm (Pattex) vastgelijmd. Niks klemmen, goed aandrukken is voldoende.
Nu kan ik in alle rust de beplating naar achteren opspannen en aan de spanten en de TE vastlijmen.