Bouwverslag Top Flite C-47 Dakota (DC-3)

Top Flite levert bouwdozen van hoge kwaliteit.

Alleen mierenneukers zoals wij kunnen er dingen in ontdekken :P

Modelbouwers zijn nu eenmaal eigenwijs en vinden hun eigen methodes en manieren beter dan wat de fabrikant bedacht heeft. Dat is ook het leuke van zelf bouwen, je kunt dan dingen naar eigen inzicht aanpassen. Dat wil niet zeggen dat de kit niet goed is; zoals ze 'm leveren is hij gewoon te bouwen en vliegt hij ook. Kijk maar naar mijn Cessna, geheel volgens handleiding gebouwd (1 afwijking: extra servo voor neuswiel) met het hout wat in de doos zat en het vliegt prima..

Mooi om te zien dat er weer vordering in zit Huib, dit gaat zeker een mooie kist worden, kan niet wachten tot hij in het echt te bewonderen is!

Hoi Huib.

Maak wel die versteviging hier.
normal_dakota_134_W.jpg

Besteed daar wel wat aandacht aan.
Mijn vleugel is daar ook ooit eens iets doorgeweest.
Daar komen net alle krachten op van het landingsgestel.
Verder gaat alles daar wel goed komen.
Ga lekker zo door.
Als je aan de flaps toe bent kom ik met nog een tip.

Groeten Han.

Hier niet, maar heb ook een account daar.. alleen begrijp ik niet helemaal wat ik met die link moet, er staat daar niets wat bewijst of ontkracht dat Top Flite goede kisten levert?

Vind jij dan dat Top Flite slechte kwaliteit levert, Huib?

Groeten Henri ( zonder e ;) )

Hoi Henri,

Van de nieuwe bouwdozen weet ik het niet. Maar aan deze kan zo hier en daar, zowel in de keuze van de materialen als in de gekozen bouwmethoden, wel wat verbeterd worden.

En zoals jij stelt "gewoon bouwen en dan vliegt ie ook" is er bij deze kit absoluut niet bij. (kun je heel treffend zien in die link) Het, conform de bouwbeschrijving, min of meer uit de losse hand instellen van twee hoeken (omhoog en naar achter) bij de buitenste secties en daarbij ook de invalshoek van deze secties goed houden is natuurlijk een utopie.

Het is niet voor niets dat dit model zo vaak bij een eerste vlucht crasht.

Groet Huib

Hey Huib,

Ik zeg ook niet dat er niets aan verbeterd kan worden.. zo geloof ik inmiddels bijvoorbeeld best dat vliegtuigtriplex beter is dan 'liteply' en was het ook bij mijn Cessna zo dat sommige stukken hout krom waren. Voor zover ik begrepen heb, is dit bij andere USA based fabrikanten echter niet anders, ik ben eigenlijk nog nooit een bouwverslag tegengekomen zonder dat de bouwer op- en aanmerkingen had op het hout.

In die link zie ik helemaal niets, sorry.. dat is iemand die 'm bouwt en 'm vervolgens crashed. De reden daarvoor, is raden. Hij kan 'm niet goed gebouwd hebben, hij kan 'm niet goed gevlogen hebben, het zwaartepunt kan verkeerd geweest zijn, de vleugel krom, enzovoort. Ik zie in zijn bouwverslag dat hij al op diverse punten afwijkt van de beschrijving.

Er zijn inderdaad veel verhalen over deze kist ivm. crashes. Is dit dan het bewijs dat Top Flite mindere kwaliteit levert, of is dit het bewijs dat dit een moeilijke bouwdoos is die zich ook niet makkelijk laat vliegen? Ik weet het niet.

Uit de losse hand hoeken instellen zal inderdaad niet een perfect resultaat opleveren. Waar het mij om gaat is; als je 'm gewoon bouwt zoals beschreven, is het dan een kwalitatief minderwaardig product?

Hoe dan ook, jij hebt de bouwdoos daar staan, ik niet, dus over dit specifieke toestel kan ik weinig nuttigs toevoegen. De Cessna is geheel volgens handleiding gebouwd (met bv. ook dingen die jij niet goed vond, zoals beplanking die op 1 stringertje samenkomt) en die vliegt prima. Op diverse fora wordt over het algemeen vrij lovend gesproken over top-flite.

De houtselectie zal bij een bouwdoos altijd minder zijn dan als je het zelf met de hand uitzoekt. Top Flite levert een erg duidelijke bouwhandleiding en goede tekeningen. Het 'overige materiaal' (besturing, scharnieren, etc), voor zover meegeleverd, is van prima kwaliteit.

Op de link die jij geeft zie ik iemand die veel lijm gebruikt, veel balsa-vuller, dan nog een goedje om 'de folie beter te laten plakken' en ook nog een gedeelte van het toestel in glas zet. Daarnaast heeft hij niet de geadviseerde motoren gebruikt. In datzelfde draadje staat een quote van een Top-Flite engineer die beschrijft wat er hier gebeurd is; te snel vol gas geven en de kist pitched up en stalled. Als je zijn beschrijving leest, is dat precies wat er gebeurd is.

Hier wil ik nog wel even op inspringen.
De kwaliteit van de dozen zijn wel goed.
Oke iedereen heeft wel eens zijn eigen methoden of hout gebruik.
Kan mij zelf weinig problemen voor de geest halen tijdens de bouw.
En nu lees ik de bouwbeschrijvigen heel sumier.
Plaatjes kijken destemeer.
Maar als ik op de eerste foto kijk in het rc scale forum.
Dan zie je gelijk dat het motorschot er niet in zit zoals het hoort.
Waarom maken ze bij topflite van de inkepingen.
Juist ja om alles en de goede positie tekrijgen.
En dat is hier niet het geval.
Het moterschot heeft een duidelijke afwijking.
Wat ik mij nog wel kan herinneren van de bouw,
Is dat ik de middenlijn van de motoras helemaal heb doorgetrokken op de tekening.
Zowel de zijwaarts stelling als de neerwaartse.
Dit doe ik altijd wel secuur.
Want in het bezit van meetinstumenten ben ik niet.

O ja Huib.
Op blz 48 van de handleiden staan de mallen die ik bedoelde.
Om de vleugeldelen aan elkaar de plakken.

Groeten Han.

Ho, wacht even. Ik heb het niet over een slechte bouwdoos, ik heb het over dat het volgens mijn gevoel makkelijker en beter moet kunnen. Soms heb je wel eens van die bouwpakketten die je zonder lijm zo in elkaar schuift. Op die manier bedoel ik dat. Dat hout krom is, is vervelend, maar volgens mij kan je daar niets tegen doen.

Heb ik het goed als ik concludeer dat de bouwdozen van Topflite (en sommige andere amerikaanse merken) een beetje gedateerd zijn?
Ik bedoel geen CNC-freeswerk, constructieoplossingen die niet helemaal geënt zijn op moderne materialen/lijmen (bv koolstofversterkingen) en niet in elkaar passen zoals de 'puzzelstukjes' van bijvoorbeeld RBC.

Dit is tenminste mijn beleving als ik de verschillende draadjes lees en dat combineer met mijn eigen ervaringen met amerikaanse bouwdozen.
Daarmee zeg ik niet dat er geen fantastische modellen van gemaakt kunnen worden!

Nee dat heb je niet goed.. de constructiemethoden zijn normaal en het hout past als de puzzelstukjes van RBC.

@ Han
Ik denk dat jij de zgn “wing jigs” bedoelt. Volgens de handleiding zijn die om de vleugel aan de onderzijde te ondersteunen bij het aanbrengen van de balsa beplating aan de bovenzijde. Je zou ze mogelijk als mal kunnen gebruiken, maar er staat niet bij aangegeven onder welk spant ze dan moeten staan.

normal_dakota_163_W.jpg

Volgens de handleiding is dit de enige instelmal voor de v-stelling. Een schuin geschaafd blokje van 73 mm lang en 6,4 mm dik.

@WV
Ik weet niet hoe de nieuwe dozen van Top Flight zijn, maar de kit van de Dakota is nog gewoon het ouderwetse stampwerk en niet CNC of laser gesneden.

Nu is daar op zich niks mis mee en ook hebben ze best slimme constructies toegepast om een zo natuurgetrouw mogelijk model te maken. Echter ten aanzien van de montage van de belangrijke instelhoeken van de vleugels, zou naar mijn smaak een en ander beter kunnen.

Zoals het nu is moeten de bovenliggers, onderliggers en webbing van bakboord en stuurboord sectie relatief vrij uit de hand, dus zonder bouwmal, met de middensectie samengevoegd worden.

Hieronder een paar fragmenten van het verslga van de testvlieger van het prototype:

"We were becoming very discouraged. With the elevator throw adjusted for good control on landing, we would encounter violent snap rolls at high angles of attack. For the next five flights, we tried adjusting the CG location and elevator throw. Nothing seemed to help."

“To reduce the tp stalling problems we decided to add 2 degree of washout, increase the tip cord, and blend the tip airfoil to one with better high angle of attack characteristics.”

Groet Huib

Zo, inmiddels genoeg geouweh.. over de vliegeigenschappen van dit model, dus nu maar weer eens aan het werk.

Een opmerkzame lezer zal opgevallen zijn dat de voorlijst van de BB-vleugel een beetje te kort was. (niet op de juiste plaats gelijmd) Inmiddels met een schuine las een stukje verlengd.

normal_dakota_162_2_W.jpg

Wat betreft het afbouwen van de vleugel werd ik door Jan Brilman met zijn P-51 op een idee gebracht. En zoals altijd, goed voorbeeld doet goed volgen.

Dus bij de plaatselijke timmerman een paar platen multiplex gehaald en een paar wiggen laten zagen; een en ander verder bijgewerkt en op maat geschaafd en zie daar:

normal_dakota_165_W.jpg

normal_dakota_164_W.jpg

Dat betekent nog niet direct een eind aan alle zorgen, want na een paar dagen bleek het dun geschaafde eind van de multiplex platen krom te trekken. Dus, zaag er in, eind er af en alles weer opnieuw uitlijnen.

normal_dakota_167_W.jpg

normal_dakota_186_W.jpg

Nu komen ook de afwijkingen duidelijk aan het licht. Er blijkt bijvoorbeeld zo’n 10 mm verschil te zitten in de pijlstelling van de buitenste secties. De onderste drager hoort evenwijdig aan de (nog net zichtbare) lijn te lopen.

normal_dakota_173_2_W.jpg

Ook is er een fors hoogte verschil bij de verbinding van de buitenste delen met de middensectie.

normal_dakota_181_2_w.jpg

En was ook de V-stelling niet gelijk. Dit werd hoofdzakelijk veroorzaakt door de pasnok tussen de webbing van de middensecte en de eerste spant van de tip.

normal_dakota_183_W.jpg

Bij de invalshoeken was gelukkig bijna geen afwijking. Dank zij de stelnokken aan de spanten, die hadden volgens de handleiding al verwijderd moeten worden, is dat makkelijk te corrigeren en af te stellen. Er is dus nog wel wat te trimmen.

Daarna aan elkaar plakken en verstevigen.

De 2,10 meter past nog net goed op de werkbank.

normal_dakota_179_W.jpg

wat multiplex hout wel niet teweeg kan brengen...hoe heb je alles weer een beetje recht kunnen krijgen? wat een end zeg, 2,10 meter! mooi hoor!

Mooi gezicht is dat he, als je de vleugel voor de eerste keer op volle lengte kunt aanschouwen (ruwbouw) :)

@ Christiaan

Gewoon op de lip er af zagen en het geheel op de (vlakke) werkbank vastschroeven.

@Han

Mooie plaatjes Han. Een wereld van herkenning en nog veel te doen. Eigenlijk moetie dit voorjaar vliegen. :roll:

@ Henri

Yep, maar nu de rest nog.

Moet overigens even een ander klusje doen.
Een school is bezig met een C130 en daar moet de constructie van de staartsectie voor ontworpen worden, terwijl de romp in ruwbouw al klaar is. 8O

Groet Huib

Tja Berto ..................wat zal ik daar op zeggen :?

Het staat even op een wat lager pitje. Heb tussendoor nog even wat andere projectjes gedaan (reparatie(s), testen, hellingzwevertje e.d.); zodoende.
Er is wel vordering, maar te traag om daar het draadje op te vervolgen. Na de vakantie denk ik er weer vol tegenaan te gaan.
De vleugel is inmiddels wel een geheel, de motoren worden ingedraaid en gevlogen op de TRI-40 en het landingsgestel is gemonteerd.

Groet Huib

Back