Zo, inmiddels genoeg geouweh.. over de vliegeigenschappen van dit model, dus nu maar weer eens aan het werk.
Een opmerkzame lezer zal opgevallen zijn dat de voorlijst van de BB-vleugel een beetje te kort was. (niet op de juiste plaats gelijmd) Inmiddels met een schuine las een stukje verlengd.
Wat betreft het afbouwen van de vleugel werd ik door Jan Brilman met zijn P-51 op een idee gebracht. En zoals altijd, goed voorbeeld doet goed volgen.
Dus bij de plaatselijke timmerman een paar platen multiplex gehaald en een paar wiggen laten zagen; een en ander verder bijgewerkt en op maat geschaafd en zie daar:
Dat betekent nog niet direct een eind aan alle zorgen, want na een paar dagen bleek het dun geschaafde eind van de multiplex platen krom te trekken. Dus, zaag er in, eind er af en alles weer opnieuw uitlijnen.
Nu komen ook de afwijkingen duidelijk aan het licht. Er blijkt bijvoorbeeld zo’n 10 mm verschil te zitten in de pijlstelling van de buitenste secties. De onderste drager hoort evenwijdig aan de (nog net zichtbare) lijn te lopen.
Ook is er een fors hoogte verschil bij de verbinding van de buitenste delen met de middensectie.
En was ook de V-stelling niet gelijk. Dit werd hoofdzakelijk veroorzaakt door de pasnok tussen de webbing van de middensecte en de eerste spant van de tip.
Bij de invalshoeken was gelukkig bijna geen afwijking. Dank zij de stelnokken aan de spanten, die hadden volgens de handleiding al verwijderd moeten worden, is dat makkelijk te corrigeren en af te stellen. Er is dus nog wel wat te trimmen.
Daarna aan elkaar plakken en verstevigen.
De 2,10 meter past nog net goed op de werkbank.