Bouwverslag Top Flite C-47 Dakota (DC-3)

Hallo Huib:

Zo jongens even op verzoek van Huib.

Nou Huib over het vliegen valt heel weinig tezeggen.
Hij vliegt namelijk uitstekend.
Het is een van mijn lievelings kisten om mee tevlieg.
Het vlieggedrag is ook heel voorspelbaar.
Bij de landing een beetje gas erop houden.
En op het allerlaatst afvangen en gas gelijk dicht.
Dan heb je een landing uit het boekje.

Alleen heb ik hem electro uitgevoerd.
En is het vlieggewicht 4200 gr.
Met 20 sanyo 2000.
De vliegtijd bedraagt dan 7 min in veilige modus.
Het vermogen is rond de 800 watt is 1pk.
Dit heb je bij de start wel nodig.
Verder vlieg ik hem altijd met 3 tandjes gas.
1 minder hij daald midden vlakkevlucht en 1 meer hij stijgt.
Doe je meergas dan vliegt die niet meer schaal.
Worden de passagiers luchtziek.

Voor de rest een prima bouwdoos.
Heb bij mij zelf wel de ruitjes verzonken, geeft een mooi efect.
En over het landings gestel hebben we het gehad.

Mochten er meer vragen zijn dan hoor ik het wel.
Of ze de komende weken direct be antwoordt worden weet ik niet(kerst drukte).

Groeten Han.
Ps retracs zijn wel mooi hoor, ook zelfbouw.

http://www.vmvc.nl/gallery/landingsgestel-dakota-han

Keldonk_2004_06.jpg

voor Iwan

Han

Hoi Han,

Ik ben van plan om hem te gaan vliegen met twee wankelmotoren. Voor de schaalverhouding moet er een 10" prop op. In verband met het toerental van de wankel, tot 17.000 rpm, mocht de spoed niet meer zijn dan 4". Het was even zoeken maar in de U.S bij Joe Zinger heb ik er uiteindelijk een gevonden.

normal_dakota_093_W.jpg

Het is wel niet helemaal het model wat op de Dakota zit, maar voorlopig zal het wel voldoen. Daarna pas ik hem misschien nog wel aan.
Groet Huib

Ziet er goed uit, Huib 8)
Jouw tip mbt warm buigen van balsa had ik eerder al gelezen op het forum en ga ik zeker onthouden!

Gerard_nl zei:
zie erg uit naar het verloop.

Staat even op een erg laag pitje Gerard. Ben bezig een Mosquito vliegklaar te maken, zodat die als trainer kan dienen. Zonde om die Dakota tegelijk aan gort te vliegen. Naast de retracts moeten ook nog de motorgondels (t.b.v. de wankelmotoren) en de roeren aangepast worden.

@Pieteralje. Ik heb ze synchroon op de inloopbok gehad. Klinkt heel erg goed.

@wv. Klopt. Er was belangstelling voor en ik had nog niet het idee om dit dakota draadje te openen.

Groeten Huib

Gisteravond tijdens een vergadering kreeg ik van John te horen dat zijn mooie Dacota welke bij ons het model van het jaar was in 2004 gecrashed is en helaas total loss is.

lg-21830.jpg

Gatsie, dat doet pijn :bad-words: . Enig idee hoe dat is gekomen. Ik leer graag (en natuurlijk het liefst van fouten van een ander :wink: )

Groeten Huib

Hoi Huib.

Kan je wel gerust stellen hoor.
Hou het zwaartepunt wel genoeg naar voren.
Hij wil graag de snelheid erin houden.
En bij de start niet telangzaam vertrekken.
Want dan wil die wel graag wegvallen, overtrekken.
Maar verder vliegt die prima hoor.

Groeten Han.

beste huib,

mooi verslag, met zeer goede tips.
ben je al verder met de dakota?
Ik heb deze doos ook gekocht ( ben nog niet begonnen)
ga je hem bouwen met retracts ? en welke motoren ?

ik zie erg uit naar de rest van je verhaal.

groeten tom

Hoi Tom,

Leuk dat je ook een Dakota gaat bouwen. Ik wil je niet ontmoedigen, maar het schijnt dat er veel meer gebouwd zijn dan er nu nog vliegen. Niettemin, het is een ontzettend leuk project. Veel succes er mee.

Natuurlijk komen er retracts in. Kost een paar vermogen, maar zo'n kist vliegen met de poten naar buiten is geen gezicht. Voor de motoren heb ik twee wankelmotoren, want die passen in de cowl. Probleem is het hoge toerental, maar daar heb ik eerder al iets over geschreven. Op dit moment vlieg ik een van mijn trainers er mee.

Het project staat even wat stil i.v.m een ander project want voordat ik de Dakota ga vliegen, ga ik eerst met een Mosquito trainen. Alleen één probleempje; ik vond dat die hier en daar ook wat aangepast moest worden. dus zodoende.

Aaargh, ik wil m hebben............. :puppydogeyes: . vooral na die video... ik zit er nu toch aan te twijfelen of ik m wel of niet moet kopen ankomende zomer, dan heb ik 3 maanden mijn broer zijn krantenwijk overgenomen á 240 per maand= 720 euro + mijn verjaardag op 27 augustus is ong 250 euro en dan mijn model van de titanic is in juni klaar, dus daar hoef ik geen geld aan uit te geven..dus weer zakgeld vrij!!! :) ( abonnement, dus kost 35,40 euro voor 6 afleveringen model in totaal 590 euro...) dan zit ik dus aan 240 euro voor de kit, zoiezo al 250 euro om de scale retracts werkend te maken, ongeveer 10 servos a 15 euro p stuk..
ontvangertje 60 euro, 2 motoren erbij van euh.... hoeveel kosten die wankel motoren per stuk? dus minstens al 700 euro zonder de motoren, toch iets te gek voor woorden, dat worden voor mij dus geen retracts.. en geen wankels, maar wel scale flaps.

Serieus, hoeveel kosten die wankels per stuk?

groeten, danny

:teacher: Bezint eer ge begint...

Voor zoveel geld (alles wat je hebt) een vliegtuig kopen is vragen om problemen.
Voor de €700 die je noemt kan je best een paar leuke toestellen bouwen en vlieg je er één aan barrels, dan heb je tenminste nog iets over om te vliegen.
En een vliegtuig van €200 aan barrels vliegen doet ook al erg veel pijn...
Trouwens in zo'n dure kist stop je m.i. geen servo's van 15 euri.

Daarnaast weet ik niet hoeveel vlieg- en bouwervaring je hebt, maar voor meermotorigen brandstofkisten moet je toch redelijk kunnen vliegen en bouwen!
En zo te zien ben je nog jong genoeg dus die dakota kan later ook nog wel.

Ik ben het helemaal met WV eens.

Mocht je toch een twin willen begin dan eerst eens met een eenvoudige om het twin vliegen onder de knie te krijgen en stapp daarna over op iets groters, maar doe eerst veel ervaring op.

Een leuke beginners twin is bijv. de Twin Ace

Tja Danny,

Hieraan heb ik weinig meer toe te voegen. Waar denk je dat die avatar naast mijn naam vandaan gekomen is.

Daarom ben ik nu ook een 2e hands gekochte Mosquito aan het "opknappen" als twee motorige leskist. Daarnaast vlieg ik nu met die wankel in een trainer om de motor te leren kennen en eventueel aanpassingen te doen.

Op het programma staan o.a. een aanpassing van de carburateur voor een beter stationair lopen en een resontie uitlaat waarmee ik zo'n 30% meer vermogen denk te krijgen.

Veel sterkte bij je keus
Groeten Huib

Oh ja eede catalogusprijs van een wankel is tegen de 300,-- eurotjes. (en je hebt er twee nodig :roll: )

:2gunfire: :sniper: :tank: jammer, dat ga ik dus nooit bij elkaar krijgen, maarja, later heb ik er ook nog tijd voor 8) ( en hopelijk het geld :lol: ).

Back