Bouwverslag Top Flite C-47 Dakota (DC-3)

@ Pieteralje
Heeft even geduurd voor ik reageerde, maar de abonnement-link werkte kennelijk niet erg goed. van daar. Ja, ze schijnen als rijpe appels uit de lucht te vallen. Soms gaat het goed, dus ik ga gewoon door. Mooi link die jer er bij gedaan hebt. Geeft veel informatie.

Het verslag van de Mosquito heeft even stil geataan, want ik moest de motorgondel volledig opnieuw ontwerpen. Inmiddels staat er weer een stukje op het draadje

@Bart
Hij wordt in de militaire kleuren gespoten Bart en wel die voor de landing in Normandie. Die kist waar jij aan begonnen bent is wel een joekel zeg. Prachtig mooi gedetailleerd overigens. Complimenten zijn zeker op zijn plaats. Wanneer denk je er mee te gaan vliegen?

Groeten Huib

Mooi filmpje Han. Niet alleen de schaal is wat groter, maar het geluid is wel erg gaaf.

Groeten Huib

hoi bart,
ik ben ook bezig met de dc-3 houtbouw, en ik las dat je nog een retract landingsgestel hebt, daar heb ik wel interresse in.

groetjes ronald

Hoi Allemaal,

Even voorstellen ik ben Jan Huizenga en ik vlieg ongeveer 16 jaar met model vliegtuigen en bouw zins kort ook onderzeers maar dat is een ander verhaal.

Ik ben altijd aangetrokken geweest door vliegtuigen die echt bestaan hebben, en mijn vliegtuigen moesten dan teminste herkent kunnen worden als BV een ME109 of een P51.

Zodoende kwam ik jaren geleden deze Topflight kit tegen van de DC3, en de berichten waren goed wat betreft bouwen en vliegen.

Nu heb ik zelf niet echt goede herineringen aan vliegen met twee motorige kisten , Ik heb zelf namelijk een ME 110 gehad met 180cm span met twee 6.5 cc os motoren, en als het vloog was het goed.

Maar was eigenlijk te zwaar en beneden half gas kwam het ding als een strijkijzer naar beneden.

Heeft 5 keer gevlogen waarvan vier keer hij neerstortte :( :(

De laatste keer viel het mee maar toen alles er maar uit gehaalt en de kist vaarwel gezegd.

Ben nu al even met de DC3 kit bezig maar ik nader nu toch het moment dat de kist de lucht in kan.

De hoogte roer en richtingroer servo's moeten nog gemonteerd en de onboard gloeierij moet nog zijn plaats krijgen, maar het begint er op te lijken.

De kist heeft een Pneumatisch Robart landinggestel, split flaps die vertraagt uit en in gaan, en een schaal richtings roer.

Zie de foto's en hoop jullie binnen kort iets meer te kunnen vertellen.

http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=1466

Maar zenuachtig begin ik eigenlijk wel wat te worden, maar de beide motoren hebben al gelopen en dat klinkt wat mooi als twee 4 takts gelijk op lopen.

En de kist is best wel indrukwekkend, dus ik wil er nu eigenlijk zo snel mogelijk mee gaan vliegen, want daar is hij tenslotte voor gebouwd.

En een kist kan er leuk uit zien maar als het dan ook zo vliegt, dan is het bouwen , wat mij persoonlijk dan aangaat, pas geslaagt.

Met vriendelijke groeten,

Jan Huizenga.

Hoi Jan.

Leuk tehoren dat je er ook 1 hebt gebouwd.
Ziet er prima uit.
Ben zelf al jaren in het bezit van 1.
Even draadje opvrolijken.
IMGP6204.jpg

Maar even dit!!!!
Als je gaat vliegen ermee, zet er voldoende vermogen erop.
Ga niet met een beetje gas er van door, daar houd die niet van.
Maar als die eenmaal vliegt, is er geen vuiltje aan de lucht.
Ben er een paar weken geleden nog op gewezen.
Een kapot akkupack was de oorzaak.

Bij het bekijken van dit bericht valt mij wat op.
Staan de motoren niet teveel naar beneden.
Heb dat even bekeken bij die van mij.

Afbeelding_025.sized.jpg

Succes met de maiden.
Han.

Hoi Han,

Bedankt voor je waarschuwing en complimenten.

Die motoren moeten volgens de tekening 6 graden naar beneden staan en de domp is al in de motor gondels ingebouwd (kit)

Maar als je de foto zo ziet dan lijkt het meer :?

Ik zal het nog eens nameten , ik heb ze uit gelijnd ten opzichte van de vleugels en mischien moet het de hartlijn zijn van de romp en dat is dan wel wat anders, maar dat is volgens mij niet gebruikelijk.

Wat ik ga nu gelijk even het hok in om de tekening er bij te pakken :D

Volgens de geleerden op de tekening is hij uitgelijnd op de vleugel en 6 graden downtrust en beide motoren 4 graden sidetrust naar buiten
Maar ook op de tekening ziet het er redelijk extreem uit.
Maar zou het moeten kloppen.

En er is met deze sport maar één manier om er achter te komen...slik

Maar wordt vervolgt ( gezien hoe laat het is?) Nachtbrakers zijn het die modelbouwers. :wink:

Vrolijke groeten,

Jan Huizenga.

Hoi Jan.

Zo kan nog net voor ik aan het werk ga.
Eve op rc groups gekeken, en een ander plaatje gevonden.
Het is wel electro maar dat is niet erg.
Het gaat er om of het duidelijk is.
Hier is de motor rechstreeks op het motorspant gezet.
Die spantjes hebben de juiste stand.
Assm%20002r.jpg

Volgens mij heb je zelf een anderspantje erachter gezet.
Die staat dan wel verkeert.
De gele pijltjes geven aan wat ik bedoel.
wdj0812.jpg

Succes Han.

Hoi Han, en Ben

Ben,

Ik heb mij aangemeld bij rcscalebuilder en wat een info bedankt voor deze tip.
Maar daar staan de motoren ook wel vrij wild naar beneden bij die electro dc3.
Wat een bouw verslag is dat , had ik met sommige dingen wel eerder willen weten, kan ik nog wel wat van leren van wat die man daar aan het doen is.

Han,

Ik heb even gekeken (het is al weer zo lang geleden dat ik de motor steunen gemaakt hebt) maar ik heb mij toen vergist, ik heb de uitstekende wanden waar het motorspant verdiept tussen ligt afgeschuurd om er later achter te komen dat dat niet moest, zodat ik er daarna een hulpspant (en tegelijk opvuling) er om heen heb gezet tbv de motorgondels anders stonden deze rechter ten opzichte van de motoren.
Ik gebruik 4takts en die zijn langer dan de 2takt La in hun voorbeeld.
Maar de motoren zitten tegen het orginele brandschot aan gemonteerd.
En ze staan 6 graden down dus wat moet ik dan nog meer, maar op je foto met de electro uitvoering ziet het er een stuk minder dramatisch uit dat is waar.
Zal de hele bende maar eens opnieuw opstellen en uitlijnen en mischien vraag ik een goede vliegmaat even of hij dat ook eens wil doen bij mijn kist, ik kan ook een meetfout of interpretatie fout maken, en dat zou wel wat sneu wezen als daarom deze kist gelijk sneuvelt.

Met vriendelijke groeten,

Jan Huizenga.

Hoi Jan en Han,

Er blijken toch meer Dakota bouwers en vliegers te zijn dan je zou vermoeden. Leuk dat jullie het draadje weer wat leven ingeblazen hebben.

Die kisten zien er mooi uit en gedatailleerder dan ik van plan ben te bouwen. Oss is overigens weer een extra stimulans geweest om dit project weer eens op te starten.

De Mosquito en de Extra zijn inmiddels vliegklaar. Er liggen nog wel een elektro Tiger Moth-je en een depron van een meter op afbouw te wachten, maar goed. Ik heb inmiddels de tekeningen en het hout van de DC-3 weer te voorschijn gehaald.

En Jan, eens komt toch het uur der waarheid. Wat ik inmiddels begrepen heb, is dat de Dakota bij het loskomen nog wel eens sterk wil klimmen. Gevolgen raden zich raden. Op deze pagina (22) bij rcscalebuilder zie je het resultaat. En dat was niet de enige keer datie zo ging. Vlak houden dus en snelheid opbouwen.

De Mosquito was bij de maiden een beetje staartlastig en had dezelfde neiging. Is op het filmpje ook duidelijk te zien :oops: Gelukkig (voor mij) hadden de twee wankels voldoende vermogen om hem er door te trekken.

Dus: houdt moed ende versaagh niet :wink:

Groeten Huib

Hoi Huib,

Ik heb je draadje blz 22 even opgezocht en vervolgens het hele draaaaadje gelezen (Wat een verhaal) en daar wordt je nu niet echt blij van, maar de oorzaak van deze ramp , was inderdaad te weinig snelheid en te steil omhoog en hij bleef volgas houden.

Achteraf altijd makkelijk natuurlijk, maar wel een zware waarschuwing voor de volgende DC3 vlieger.

Maar je hoort ook verhalen dat het wel goed gaat.

We zien het wel, de beide servo's zijn nu ook gemonteerd en de roeren lopen goed mee ,dus nu de Glow4 unit met accu + de ontvangeraccu voorin zien weg te werken.

Als die voorin komen, samen met de al gemonteerde servo's dan scheelt mij dat 360 gram lood voorin :( , dus dat is wel even wat knobbelen waard om dat voorin te krijgen, maar moet kunnen vind ik.

Ik ga geen schakelaars gebruiken ik sluit de accus gelijk aan met goud stekkers omdat ik de cockpit toch "los" laat kan ik er makkelijk bij.

normal_P9090236.jpg

Wel wat vol met twee ontvanger accu's en 3 Glow accu's en dan moet er straks ook nog wat dempings materiaal omheen en de cockpit vloer is al erg dichtbij.

Leuk he modelbouw 8) 8)

Vrolijke groeten,

Jan Huizenga.

wat een mooie kist is dat zeg :D
bestaan die ook in electro?
met een degelijke span?

greets

Ziet er goewd uit Jan,

wij zijn zeer benieuwd naar je vliegervaring en hopen ook dat je hiervan een filmpje maakt :)

Alvast succes gewenst vanaf deze zijde :thumbsup:

Mooi! :P

Je zou bijna in de verleiding komen om van electro toch maar weer over te stappen naar brandstof. :wink:

Wat vonden de buren er van? :wink:

jan.

Hoi Jan, en alle anderen.

En weer overstappen naar brandstof ?,dit ding kan ook niet zonder spanning zag je wel op de film één gloei draad los en de andere motor stopt, dus HOEZO geen electro :D :D :D :D

Op je opm Wat vonden de buren er van? :wink:

Ze zijn het eigenlijk wel wat gewend van mij, dat als iets bijna af is, dan komt er herrie.

Ik hou het ook altijd zo kort mogelijk en niet na tienen sávonds, is ook niet handig.

Nu klinken viertaks iets minder vervelend dan tweetaks dus dat scheelt weer iets, daarbij ik woon in een leuke buurt en we kunnen van elkaar wel een stootje verdragen.
ook een redelijk gesetelde buurt scheelt ook.

Maar ik test liever thuis dan eindeloos geknoei en (geloei) op het veld ,ik vind het tenminste niets.

Maar als je op een bovenkamer je kunstwerken maakt, heb je geen keus om het op het veld te doen.

Ik heb het anders vroeger thuis wel eens geflikt om een tweetakt te starten, toen nog bij mijn ouders thuis op mijn slaapkamer :oops: :oops: :oops: :oops: Maaaaaar dat is zo lang geleden, dat weet ik niet meer hoor.

Oja, ik denk dat de maiden wel op film ,foto, etc zal komen te staan, ze (sommige club genoten) weten dat de DC3 klaar is dus iedereen zit te wachten terwijl ik effe rustig dat ding omhoog wil jagen.

Vrolijke groeten,

Jan Huizenga.

jan brilman zei:
Je zou bijna in de verleiding komen om van electro toch maar weer over te stappen naar brandstof. :wink:

jan.

Gewoon op brandstof gaan Jan. Is echt veel leuker

@ Jan H. Ziet er heel mooi uit Jan en klinkt goed.
Ik weet niet wat voor zender jij gebruikt, maar voor mmv's (meer motorige vliegtuigen) heeft het zeker voordelen als je de motoren op aparte kanalen aanstuurt en kunt koppelen. Dit geeft o.a. de mogelijkheid om de motoren apart te starten, zonder dat de andere begint te janken door het geklooi met de gashendel.
Daarnaast is er meestal ook nog de mogelijkheid om de motoren dmv de instellingen op de zender te synchroniseren. Dit heeft het grote voordeel dat ze (van te voren) mechanisch optimaal ingeregeld kunnen worden.

@ ieder. Ik ben weer begonnen met bouwen, echt waar, maar met het mooie weer was vliegen toch even leuker.

Groeten Huib

Back