Zoals bijna bij elk bouwproject, begon ook dit met een “makkie”. Even het stabilo overslaan en simpel met de hoogteroeren beginnen. Plaatje balsa, voorlijstje, wat blokjes voor de scharnieren, ribbetjes en klaar is kees. Maar zoals gewoonlijk is de praktijk wat hardnekkiger.
Volgens de bouw beschrijving moest de balsa kern haaks op voorlijst de gelijmd worden. Niet zo simpel als het lijkt want het plaatje balsa is maar 2,5 mm dik en dat is geen dikte die uit zichzelf haaks blijft staan.
Eigenzinnig als ik ben toen de bouwbeschrijving maar even opzij gelegd en eerst de blokjes voor de scharnieren op de kern gelijmd. Dit gaf in ieder geval aan de voorkant een oppervlak dat wel breed genoeg is.
Het haaks en vlak maken van de voorkant gaat dan heel eenvoudig met behulp van een alu kokerprofiel en een vel schuurpapier op de werkbank. Eitje
Om de voorlijst er aan te lijmen kun je dan normaal gebruik maken van klemmetjes en de voorlijst zit er mooi haaks op.
het verder oplijmen van de ribbetjes en afwerken is gewoon handenarbeid en ook het bouwen van het stabilo is eigenlijk “rechtuit” de bouwbeschrijving volgen en netjes werken.
Het scharnieren van het hoogteroer is door Top Flite helaas wat magertjes uitgewerkt. Hier heb ik de meegeleverde plastik stripjes die als scharnier dienst moeten doen maar in de doos gelaten en vervangen door Hobart scharnieren.
Door deze in de roeren verdiept te monteren. Door de voorrand rond te maken, met het scharnierpunt als hart, was het mogelijk deze op een wat “natuurlijker” manier te laten scharnieren.
Voor de staartvin en het roer van de DC-3 zijn er twee opties. De eenvoudige “non scale” versie met een roer dat aan de voorzijde recht is en de wat moeilijker “scale” met een roer dat aan de voorzijde een knik heeft. Zelf heb ik gekozen voor de “scale” versie. Hierbij is nauwkeurig bouwen een vereiste, maar de handleiding is een goede leidraad.
Waarom Douglas ooit gekozen heeft voor een roer dat aan de voorkant in tegenovergestelde richting uitdraait is mij overigens een kompleet raadsel. Ik kan nog steeds het nut er niet van inzien.
Volgens de bouw beschrijving moest de balsa kern haaks op voorlijst de gelijmd worden. Niet zo simpel als het lijkt want het plaatje balsa is maar 2,5 mm dik en dat is geen dikte die uit zichzelf haaks blijft staan.
Eigenzinnig als ik ben toen de bouwbeschrijving maar even opzij gelegd en eerst de blokjes voor de scharnieren op de kern gelijmd. Dit gaf in ieder geval aan de voorkant een oppervlak dat wel breed genoeg is.

Het haaks en vlak maken van de voorkant gaat dan heel eenvoudig met behulp van een alu kokerprofiel en een vel schuurpapier op de werkbank. Eitje

Om de voorlijst er aan te lijmen kun je dan normaal gebruik maken van klemmetjes en de voorlijst zit er mooi haaks op.

het verder oplijmen van de ribbetjes en afwerken is gewoon handenarbeid en ook het bouwen van het stabilo is eigenlijk “rechtuit” de bouwbeschrijving volgen en netjes werken.
Het scharnieren van het hoogteroer is door Top Flite helaas wat magertjes uitgewerkt. Hier heb ik de meegeleverde plastik stripjes die als scharnier dienst moeten doen maar in de doos gelaten en vervangen door Hobart scharnieren.
Door deze in de roeren verdiept te monteren. Door de voorrand rond te maken, met het scharnierpunt als hart, was het mogelijk deze op een wat “natuurlijker” manier te laten scharnieren.

Voor de staartvin en het roer van de DC-3 zijn er twee opties. De eenvoudige “non scale” versie met een roer dat aan de voorzijde recht is en de wat moeilijker “scale” met een roer dat aan de voorzijde een knik heeft. Zelf heb ik gekozen voor de “scale” versie. Hierbij is nauwkeurig bouwen een vereiste, maar de handleiding is een goede leidraad.

Waarom Douglas ooit gekozen heeft voor een roer dat aan de voorkant in tegenovergestelde richting uitdraait is mij overigens een kompleet raadsel. Ik kan nog steeds het nut er niet van inzien.