Bouwverslag Top-Flite Corsair .60 62"

Deze week maar weer eens de draad opgepakt - nog maar 2 maanden tot Oss!

Ik had van het weekend al verf besteld, gisteren gekregen. 5 spuitbussen:
* Grijze Motip vullende primer
* Dark Sea Blue RAL5003 voor de bovenzijde
* Azure Blue RAL5009 voor de zijvlakken
* Insignia White RAL9010 voor de onderkant, de insignes en cijfers
* 2K Standox blanke lak zijdemat/glans

En nog een tweetal losse potjes, een met blanke zijdeglans lak en een met hardener, voor het geval dat ik nog eens wat moet herstellen.

Een dezer dagen nog maar eens langs bij de modelbouwwinkel om wat losse Humbrol potjes te halen:
* Insignia Red voor de rand rond de insignes
* Insignia Blue voor rond de sterren van de insignes
* Zwart voor de oliekoelers en geweergaten
* Zilvergrijs voor de belijning voor de cockpit

Verder heb ik nog Oleo Struts besteld voor de schokdemping, en voor de looks kan het ook geen kwaad - beter dan die draadjes denk ik.

Tenslotte nog decal papier besteld en binnengekregen om de Marine's Dream tekst plus nose-art dame op te printen.

Morgen of overmorgen ga ik eens langs bij de kantoorvakhandel om 1 of misschien zelfs 0,5mm breed plakband te halen - dat gebruiken ze voor whiteboards om een vakken-indeling te maken. Ik ga het gebruiken voor panellines, in combinatie met de spuitplamuur/primer.

Vanavond wilde ik de romp klaar gaan schuren, vooral het staartstuk moet nog gladder. Maar ik wilde eerst de vleugel nog maar eens passen. Wow, de achterkant van de bellypan kwam enkele millimeters lager uit dan de romp daarachter! :confused: Kort en goed bleek de oorzaak te zijn dat ik toch echt te dik epoxy had gesmeerd op de wing saddles, en blijkbaar de vleugel niet goed genoeg had aangeschroefd. Dat schiet niet op natuurlijk!

Maar ik had al eerder gedacht dat het aanlengen van die epoxy met glasbolletjes niet zo goed gelukt was en veel gewicht had toegevoegd. Dus ogen dicht (en snel weer open! ;)) en snijden maar - de epoxy met onderliggende laag balsa toch maar losgesneden. Zie onder de foto hoe dit er af kwam.

Corsair0241.jpg

En weet je wat het gewicht was? 60 gram!! :shock: Het balsa alleen weegt inclusief houtlijm maar 9-10 gram, dus 50 gram vanwege de epoxy. Dat is wel even wat meer dan de 20 gram die ik had gedacht. :oops:

Ik ga nu proberen om de aansluiting van vleugel op romp zoveel mogelijk met balsa te maken zonder plamuur e.d., alleen voor het laatste stukje misschien en zeker niet zo dik. Als ik even reken kom ik in plaats van 250 gram per m2 voor het glassen nu nog maar op 160 gram per m2 voor het glassen. Dat klinkt beter.

Corsair0242.jpg

De wing saddles weer opnieuw gemaakt, morgenavond laat thuis, overmorgen de aansluiting verder goed maken. Van het weekend moet het schuren wel af komen, daarna de komende week met de primer aan de slag en alles helemaal mooi vlak maken. Na koninginnedag een dikke week vakantie, ik hoop dat het dan een heel stuk verder gaat komen, misschien wordt het dan allemaal al spuitklaar. Eind mei de maiden? :p

Laatst bewerkt:
O ja, nog vergeten te melden, maar ook een klein beetje :offtopic::

Ik heb mijn volgende project al bedacht: komende winter ga ik aan de slag om een Xtra40 te bouwen, met alles wat mogelijk is om hem mooi licht te houden. Dan geen glasvezel maar folie, en superlijm ipv houtlijm, enzovoorts. Mooi kistje :cool:

Gaat helemaal goedkomen, Martin. Mooi werk!

Een dezer dagen nog maar eens langs bij de modelbouwwinkel om wat losse Humbrol potjes te halen:

Dat kan nog wel eens lastig worden: voor zover ik weet is Humbrol failliet.
Gelukkig zijn er ook nog andere goede merken als bv Testors.

Gaat helemaal goedkomen, Martin. Mooi werk!

Dat kan nog wel eens lastig worden: voor zover ik weet is Humbrol failliet.
Gelukkig zijn er ook nog andere goede merken als bv Testors.

Wat erg! Dat wist ik niet! :( :cry:
...Die potjes verf zijn jeugdsentiment voor mij!!!
Zonde, zeg!

Goed nieuws! Humbrol is inderdaad 2-3 jaar geleden wel failliet gegaan, maar is vlak daarna overgenomen door een andere partij. Kijk maar op The Official Humbrol Website - onderaan staat het volgende stukje:

"In August 2006 Humbrol LTD went into administration and then it was announced on 10th November 2006 that Hornby Hobbies LTD had acquired the brand alongside Airfix and Young Scientist which is the current home for the brands alongside the well known brands of Hornby trains and Scalextric."

Dus wees gerust, geen verdwenen jeugdsentiment... :D

Maar je gaat toch niet je Xtra40 met secondelijm lijmen? Doe dit beter met PU (bruis) dan kun je het nog mooi schuren. Het droogt alleen wat langer.

Groetjes Rob.

Even een update van de afgelopen dagen (avonden).

Eerst de balsa stroken redelijk netjes langs de romp afgesneden, en dan maar weer passen. Zoals verwacht nog grote kieren, maar de vleugel past tenminste goed in de romp - tussen de belly-pan en de onderkant van de romp nauwelijks meer een overgang te voelen. :D

Corsair0243.jpg

Hierboven zie je al een stukje balsa zitten, dat ik eerst op maat gesneden en geschuurd had en vervolgens gewoon met lijm (aan één kant natuurlijk...) heb vastgeklemd.

Corsair0244.jpg

Hier zie je een volgend stukje wat ik taps heb geschuurd.

Corsair0245.jpg

En zo ziet het er dan uit na het vastlijmen - eerst laten drogen nu.

Corsair0246.jpg

En na het drogen mocht de vleugel er weer af, konden de nieuwe balsastrookjes netjes gelijk met de romp gesneden en geschuurd worden, en krijg je dit als resultaat.

Corsair0247.jpg

En dit is het resultaat - nog een paar kleine kiertjes te zien, maar dit wordt toch allemaal donkerblauw, dus dat zie je zometeen niet meer.

Vervolgens een kwastje G4 er langs en overheen gedaan, om het hout lekker sterk te maken en zonder overgang gelijk te kunnen schuren met de romp.

Corsair0248.jpg

En dit is het eindresultaat, mooi glad, helemaal geschuurd.

Als laatste vanavond nog bij het staartstuk de laatste oneffenheden weggeschuurd, de romp is klaar de panellines! En het gewicht van de glasmat en G4 is nu gedaald naar 132 gram / m2 (76 gram gewicht op de romp) in plaats van de eerder gemeten 180 gram / m2 (104 gram gewicht) glasmat plus G4, en niet te vergeten 60 gram voor de aansluiting van vleugel op romp (is nu 10 gram balsa).

Dus 50 gram bespaard met die andere aansluiting, en nog 28 gram G4 weggeschuurd. :cool:

Morgen (koninginnedag) of overmorgen de vleugel nog schuren, ik hoop dat mijn bestelling dan binnen is - een rol van 0,75mm breed tape, om de panellines te plakken. Daarna ga ik met de primer/filler naast de panellines aan de slag, om uiteindelijk de tape weer te verwijderen. Dan hou je mooi verzonken pannellines over. Ik heb er zin in!! :thumbsup:

Ze hadden (ebay, zoeken op "1mm tape" en dan naar de webshop van een van de aanbieders toe) zelfs 0,5mm tape, maar dat is wel erg kwetsbaar en je ziet er bijna niks meer van achteraf denk ik. 0,75mm is met schaal 1:8 gelijk aan 6mm in het echt, dat kan wel eens aardig kloppen met hoe het in werkelijkheid was.

Overigens heb ik eerst stad en land afgezocht naar dat soort tape, maar de modelbouwwinkels die ik heb gevraagd hebben het niet, kantoorboekhandels niet, autoschade herstelbedrijven niet, ... Alleen één modelbouwwinkel had iets van striping voor gebruik op modelboten, van dun (0,75mm) naar dik (8mm) onder elkaar, maar voor 2,5 meter 6 Euro vond ik niet echt economisch, ik zou alleen die ene dunne lijn gebruiken en de rest weggooien - dan had ik wel iets van 3-5 doosjes nodig. Dit wordt totaal 4-5 Euro incl verzenden voor 15 meter. :p

Laatst bewerkt:
Van de week vooral druk bezig met het schilderen van ons huis; steigertje, een delta-schuurmachientje, en lekker kwasten en rollen maar :)

Maar tussendoor ook nog 30 gram G4 van de vleugel afgeschuurd - als je G4 eerst 4-5 weken laat drogen voordat je gaat schuren is dan dat delta-schuurmachientje ook erg praktisch!

En gisteren de romp en vleugel in de primer gezet. Wel fraai hoor, nu die houtstructuur wegvalt. Ziet er best strak uit, lijkt mij.
Corsair0249.jpg

Ook van dichtbij is het verrassend strak!
Corsair0250.jpg

Corsair0251.jpg

Gisteravond nog een kwartiertje met de lakplamuur in de weer geweest om een paar laatste putjes weg te werken, kan het vandaag lekker drogen. Vanavond de primer en lakplamuur met 280 grit papier gladschuren - ik geloof niet dat het nodig is om de primer er weer af te schuren, het oppervlak is niet bepaald hobbelig, en het idee van primer is toch dat de lak veel beter blijft zitten? Of maakt dat niet zoveel uit, en is het zaak om zoveel mogelijk primer weer te verwijderen vanwege het gewicht? Op de romp is het ongeveer 30 gram, op de vleugel 50 gram.

Daarna de panellines maken! De tape is binnen, 0,75mm breed, en 0,08mm hoog. Ik denk er over om misschien twee baantjes op elkaar te plakken, dan krijg je wat meer reliëf: 0,16mm. Maar dat is wel een rotklusje natuurlijk, om zo precies baantjes op elkaar te plakken... :?

Laatst bewerkt:
Vanavond de primer en lakplamuur met 280 grit papier gladschuren

Vooraf: de (echte) deskundologen moeten me maar corrigeren, als ik onzin uitkraam.

Ik vind 280 nogal grof. :p

Wat mij betreft (doe ik nu bij de Strega, zit ongeveer in dezelfde fase) eerst even 400 (nat), en dan 600 of 800.

De vraag is waarom je de primer erop gezet hebt: voor een betere hechting van de lak, of om de oneffenheden weg te werken?

In het erste geval moet het dus blijven zitten, in het tweede geval: zover mogelijk terugschuren!

(Ondertussen, voor zover mogelijk qua nauwkeurigheid): blijven wegen! :yes:)

Overigens: hij ziet er inderdaad strak uit! :p

Succes.

jan.

Hoi Jan,

ik heb de primer in eerste instantie gespoten om eventuele onregelmatigheden te ontdekken, en een beetje overgebleven glasvezel-patroon te vullen. Dat pleit dan voor zoveel mogelijk terugschuren inderdaad.

Na de panellines (lakplamuur) gaat er toch nog een dun laagje primer overheen uiteindelijk, dan alleen voor de hechting.

Bedankt voor je tip, dan haal ik nog even korrel 400. 600 of 800 ga ik niet gebruiken denk ik; het moet ook weer niet TE glad worden, dan hecht de verf niet meer :D

Ikzelf ben van mening dat 400 ook voldoende is.

Ziet er zeer goed uit Martin :thumbsup:

Vanavond even de romp geschuurd, er kwam nog aardig wat primer vanaf.
Corsair0252.jpg

Belangrijkste nog: zoals in alle andere bouwverslagen te lezen, is het inderdaad zo dat je nu pas ziet hoeveel onregelmatigheden er eigenlijk nog in de G4 laag zaten. Overal waar nog grijs is blijven zitten, lag het oppervlak lager dan de omringende delen...

Corsair0253.jpg

Hier heel opvallend, dit was een stukje dat ook inderdaad een beetje ruw nog aanvoelde, hier lagen 2 delen glasvezel net wat over elkaar en dat kreeg ik niet netjes weggeschuurd. Aan de onderkant zie je een stukje dat ik al had geplamuurd met lakplamuur, dat is nu bijna glad.

Corsair0254.jpg

Zo is het tussenresultaat, na nog de nodige putjes (die ik inderdaad nu pas zag) met lakplamuur gedicht te hebben. Tot mijn verbazing wordt het allemaal NOG gladder dan het al was - die 400 grit schuurpapier is prima wat mij betreft! :cool:

Morgen of overmorgen de panellines plakken, en de vleugel nog schuren natuurlijk.

Ik heb nog een vraag aan alle experts: Zou ik de primer nodig hebben voor een goede hechting van de lak? Ik heb Wijzonol Acryl-lak gekocht in spuitbussen.

Laatst bewerkt:
het moet ook weer niet TE glad worden, dan hecht de verf niet meer

Mag ik een tip geven? (gehoord van een goede bekende): probeer eens op een proefstukje of de verf inderdaad niet meer hecht op een ondergrond die met 600 of 800 geschuurd is. :?

Ik heb daar nog nooit iets van gemerkt, maar wie weet . . .

jan.

Martin,

Een egale grijze ondergrond (primer) dekt makkelijker met de definitieve kleur, dan een bonte koe. Dus wat je erop spuit aan primer, bespaar je ruimschoots aan lak.
(my two cents)

Arvid,
Lang niet 'gehoord'! Ben jij ook al weer lekker bezig of nog steeds geen tijd?

Back