Deze week maar weer eens de draad opgepakt - nog maar 2 maanden tot Oss!
Ik had van het weekend al verf besteld, gisteren gekregen. 5 spuitbussen:
* Grijze Motip vullende primer
* Dark Sea Blue RAL5003 voor de bovenzijde
* Azure Blue RAL5009 voor de zijvlakken
* Insignia White RAL9010 voor de onderkant, de insignes en cijfers
* 2K Standox blanke lak zijdemat/glans
En nog een tweetal losse potjes, een met blanke zijdeglans lak en een met hardener, voor het geval dat ik nog eens wat moet herstellen.
Een dezer dagen nog maar eens langs bij de modelbouwwinkel om wat losse Humbrol potjes te halen:
* Insignia Red voor de rand rond de insignes
* Insignia Blue voor rond de sterren van de insignes
* Zwart voor de oliekoelers en geweergaten
* Zilvergrijs voor de belijning voor de cockpit
Verder heb ik nog Oleo Struts besteld voor de schokdemping, en voor de looks kan het ook geen kwaad - beter dan die draadjes denk ik.
Tenslotte nog decal papier besteld en binnengekregen om de Marine's Dream tekst plus nose-art dame op te printen.
Morgen of overmorgen ga ik eens langs bij de kantoorvakhandel om 1 of misschien zelfs 0,5mm breed plakband te halen - dat gebruiken ze voor whiteboards om een vakken-indeling te maken. Ik ga het gebruiken voor panellines, in combinatie met de spuitplamuur/primer.
Vanavond wilde ik de romp klaar gaan schuren, vooral het staartstuk moet nog gladder. Maar ik wilde eerst de vleugel nog maar eens passen. Wow, de achterkant van de bellypan kwam enkele millimeters lager uit dan de romp daarachter!
Kort en goed bleek de oorzaak te zijn dat ik toch echt te dik epoxy had gesmeerd op de wing saddles, en blijkbaar de vleugel niet goed genoeg had aangeschroefd. Dat schiet niet op natuurlijk!
Maar ik had al eerder gedacht dat het aanlengen van die epoxy met glasbolletjes niet zo goed gelukt was en veel gewicht had toegevoegd. Dus ogen dicht (en snel weer open!
) en snijden maar - de epoxy met onderliggende laag balsa toch maar losgesneden. Zie onder de foto hoe dit er af kwam.
En weet je wat het gewicht was? 60 gram!! :shock: Het balsa alleen weegt inclusief houtlijm maar 9-10 gram, dus 50 gram vanwege de epoxy. Dat is wel even wat meer dan de 20 gram die ik had gedacht.
Ik ga nu proberen om de aansluiting van vleugel op romp zoveel mogelijk met balsa te maken zonder plamuur e.d., alleen voor het laatste stukje misschien en zeker niet zo dik. Als ik even reken kom ik in plaats van 250 gram per m2 voor het glassen nu nog maar op 160 gram per m2 voor het glassen. Dat klinkt beter.
De wing saddles weer opnieuw gemaakt, morgenavond laat thuis, overmorgen de aansluiting verder goed maken. Van het weekend moet het schuren wel af komen, daarna de komende week met de primer aan de slag en alles helemaal mooi vlak maken. Na koninginnedag een dikke week vakantie, ik hoop dat het dan een heel stuk verder gaat komen, misschien wordt het dan allemaal al spuitklaar. Eind mei de maiden?
Ik had van het weekend al verf besteld, gisteren gekregen. 5 spuitbussen:
* Grijze Motip vullende primer
* Dark Sea Blue RAL5003 voor de bovenzijde
* Azure Blue RAL5009 voor de zijvlakken
* Insignia White RAL9010 voor de onderkant, de insignes en cijfers
* 2K Standox blanke lak zijdemat/glans
En nog een tweetal losse potjes, een met blanke zijdeglans lak en een met hardener, voor het geval dat ik nog eens wat moet herstellen.
Een dezer dagen nog maar eens langs bij de modelbouwwinkel om wat losse Humbrol potjes te halen:
* Insignia Red voor de rand rond de insignes
* Insignia Blue voor rond de sterren van de insignes
* Zwart voor de oliekoelers en geweergaten
* Zilvergrijs voor de belijning voor de cockpit
Verder heb ik nog Oleo Struts besteld voor de schokdemping, en voor de looks kan het ook geen kwaad - beter dan die draadjes denk ik.
Tenslotte nog decal papier besteld en binnengekregen om de Marine's Dream tekst plus nose-art dame op te printen.
Morgen of overmorgen ga ik eens langs bij de kantoorvakhandel om 1 of misschien zelfs 0,5mm breed plakband te halen - dat gebruiken ze voor whiteboards om een vakken-indeling te maken. Ik ga het gebruiken voor panellines, in combinatie met de spuitplamuur/primer.
Vanavond wilde ik de romp klaar gaan schuren, vooral het staartstuk moet nog gladder. Maar ik wilde eerst de vleugel nog maar eens passen. Wow, de achterkant van de bellypan kwam enkele millimeters lager uit dan de romp daarachter!

Maar ik had al eerder gedacht dat het aanlengen van die epoxy met glasbolletjes niet zo goed gelukt was en veel gewicht had toegevoegd. Dus ogen dicht (en snel weer open!


En weet je wat het gewicht was? 60 gram!! :shock: Het balsa alleen weegt inclusief houtlijm maar 9-10 gram, dus 50 gram vanwege de epoxy. Dat is wel even wat meer dan de 20 gram die ik had gedacht.

Ik ga nu proberen om de aansluiting van vleugel op romp zoveel mogelijk met balsa te maken zonder plamuur e.d., alleen voor het laatste stukje misschien en zeker niet zo dik. Als ik even reken kom ik in plaats van 250 gram per m2 voor het glassen nu nog maar op 160 gram per m2 voor het glassen. Dat klinkt beter.

De wing saddles weer opnieuw gemaakt, morgenavond laat thuis, overmorgen de aansluiting verder goed maken. Van het weekend moet het schuren wel af komen, daarna de komende week met de primer aan de slag en alles helemaal mooi vlak maken. Na koninginnedag een dikke week vakantie, ik hoop dat het dan een heel stuk verder gaat komen, misschien wordt het dan allemaal al spuitklaar. Eind mei de maiden?

Laatst bewerkt: