Bouwverslag Top-Flite Corsair .60 62"

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Martin van Middelkoop, 2 jan 2008.

  1. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Enneh... op waar gaan die maidens precies plaats vinden?
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Op het modelvliegveld natuurlijk :)
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    red eagles dordrecht. kom je ook?
     
  4. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Lijkt me erg leuk. Moet alleen even kijken of mijn vrouw dan de auto nodig heeft, ik ben namelijk bang van wel; zij heeft een afspraak...
     
  5. probaco

    probaco

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Hoelaat gaat het feestje beginnen....
    Verwachting is strak blauwe lucht en lekker koud.....
    Indien een tijdsindicatie aanwezig is kom ik wel kijken en daarna lekker naar de kerstmarkt in Dordt.
     
  6. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Mijn vrouw gaat met het OV, dus ik heb de auto tot mijn beschikking.
    Het lijkt me erg leuk om de Martin's maiden te zien, Jitze te ontmoeten en Ton weer te zien. Misschien kom ik inderdaad wel, maar dat is dan wel een beetje afhankelijk van het weer natuurlijk. Ik heb dan trouwens wel de kinderen bij me. Zijn er faciliteiten op de club zoals bijvoorbeeld een WC?
     
  7. probaco

    probaco

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht

    Bosjes genoeg daar aan de Schenkeldijk. En anders op de middenstip van de hockeyvelden. :D:D
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    dr is iets om tegenaan te pissen voor de mannen, verder weinig voorzieningen afgezien van de eerder genoemde bosjes.

    verder is er nog 1 belangrijke faciliteit voor de kids: de sim!
     
  9. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    mooi dat zullen ze leuk vinden
    nog een geluk: wij hebben drie jongens ;)
     
  10. Martin van Middelkoop

    Martin van Middelkoop

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Daar hebben we een mooi urinoir voor hangen, met ernaast een waterton voor handmatige spoeling :p

    Ik wacht met spanning af of mijn flap-servo vandaag of morgen binnenkomt, ben inderdaad wel van plan de maiden zaterdag te gaan doen.

    Er rest mij 1 uitdaging. Ik rij deze maand geen Ford Galaxy, maar een Citroen C1, en daar past alleen een klein vliegtuig in... Ik zal mijn zwager eens vriendelijk aankijken, die rijdt een Passat ;)
     
  11. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    de weersverwachting ziet er voorlopig prima uit in ieder geval!

    nu nog ff wat vliegklaar maken voor zaterdag.
     
  12. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Ik hoop dat het je lukt, Martin. Klinkt goed allemaal Jitze.
    Hoe laat zijn jullie aanwezig?
     
  13. Martin van Middelkoop

    Martin van Middelkoop

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Servo komt vandaag binnen, vanavond knutselen dus.

    Ik ben er zaterdag vroeg in de middag, uur of 13:00/14:00.
     
  14. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hmmm, klinkt goed.
    Mag ik ook komen om de Beaufighter te remaidenen?
    (ik ben geen lid van de Red Eagles, maar wel verzekerd en in het bezit van brevet.)

    Uiteraard afhankelijk van het weer en toestemming van de directie.
     
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Leuk Wouter, klinkt goed! Ik krijg steeds meer zin in zaterdag.

    Je mag volgens de statuten 3x vliegen voor je gevraagd word lid te worden. Meerderen van ons weten dat je goed kunt vliegen, dus dat kunnen we het bestuur wel duidelijk maken.
    Edwin van de Maat is hier een poosje terug ook komen gastvliegen samen met Ton v M. Die was ook hartelijk welkom.

    Overigens, neem dan gelijk nog ff wat mooie toestelletjes mee! Dat vinden ze leuk hier!


    Edit: zullen we even hier verder gaan? mini-schaalmeeting-red-eagles-dordrecht-12-12-2009-a
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. Martin van Middelkoop

    Martin van Middelkoop

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Gisteravond lekker geklust:

    Flap servo geplaatst. Werkt goed, gaat veel soepeler dan voorheen. Als je druk uitoefent op de flaps en ook vlak na het verstellen naar een andere stand hoor je een zoemend geluid, daar ben ik nog niet helemaal gerust op. En uiteindelijk plaats ik denk ik toch maar 2 flap servo's, er zit ook nog wel wat speling op nu, en die wil ik liefst kwijt. Kan geen kwaad voor de maiden lijkt mij.

    Tweede accu (NiMh 5 AA cellen) geplaatst, met een universeel kabeltje dat tussen de ontvanger en servo past, en meteen een laad-kabeltje eraan gesoldeerd. Nu nog even tussen de servo-lead van de flaps, vanwege dat zoemen - met de maiden ga ik het inklapbaar landingsgestel toch nog niet inklappen.

    Hiermee is het zwaartepunt meteen perfect in orde, hij helt een heel klein beetje naar voren.

    Propellor gebalanceerd.

    Boutjes van de cowl in de locktight gezet, die komen niet meer los door de motortrillingen.

    Ofwel: nu nog een auto regelen, en ik ben er klaar voor, zaterdag de maiden!! :cool:
     
  17. Martin van Middelkoop

    Martin van Middelkoop

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Vandaag de maiden, met helaas desastreus resultaat.

    Onder deskundige coaching van Ton van Munsteren met een strakke wind eerst een paar keer geoefend om met rudder rechts strak rechtuit te rijden en geen up te gebruiken bij het versnellen. Eerst een paar korte hupjes die eindigden in nose-overs, maar geen problemen verder.

    Toen opnieuw afgetankt, tegen een strakke wind in snelheid gemaakt, de staart kwam mooi omhoog. Beetje rudder rechts, geen up, en daar ging hij omhoog. Mooi langzame stijgvlucht voor een paar tientallen meters, ik begon er vertrouwen in te krijgen. Maar toen... De corsair ging opeens sterk stijgen en steeds steiler omhoog, en ook al gaf ik even later down, dat was OF te laat, OF er zat een storing in. :confused:

    Het effect was dat de snelheid er uitvloog, en toen hij van enkele tientallen meters hoogte naar beneden terugkeerde was er geen redden meer aan. Geen vaart, weinig effect op de besturing, en praktisch loodrecht de grond in. We moesten de propellorbladen elk apart uitgraven, inclusief de motor.

    Het hele voorstuk van de romp aan gort en gebarsten tot onder de cockpit, de vleugel in twee helften. Ik plaats er maar geen foto's van, dat is gewoon aanstootgevend. Het hoort bij de hobby dat zulke dingen wel eens gebeuren, maar wel erg, erg, erg jammer dat het tijdens de maiden van zo'n mooie kist moet gebeuren. Gewoonweg beroerd. Ik heb hem thuis maar netjes schoongemaakt, alle aarde en brandstof netjes weggepoetst, electrische spulleboel eruit gehaald, en achterin de schuur de onderdelen neergezet. Over een tijdje kijk ik nog wel eens of er nog wat van te maken is met een beetje fatsoenlijke inspanning.

    Nu eerst een Grolsch.
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Ai Martin,

    Sterkte met het verlies, en als je teveel Grolsch neemt ga dan zeker maar niet kijken wat dan zie je die ellende dubbel :roll:
     
  19. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Echt heel jammer Martin, iedereen baalde er van.

    In het andere draadje heb ik wel 1 foto geplaatst ervan. De foto met alle 'onderdelen' lukte niet om te uploaden.


    We zien het hier wel weer als je verder gaat. Wij willen hem graag weer zien, want mooi wastie zeker!
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja Martin zie em nog zo gaan:-( jammer hoor van zo'n mooie kist.

    Blijft ook raar te beoordelen wat er fout ging, je ging prima weg van de grond en klom ook goed weg.

    Zag ook geen vliegbeweging reactie dat leek op down geven leek wel of daar geen reactie op was, zag wel een down reactie tijdens de duik, door overtrekken.

    Had het er met Ger nog over en die zijn dat het zwaartepunt beter nog iets naar voren had gemoeten, maar bij staartlastig is hoog-laag juist erg kritisch en daar zag het niet naar uit.

    Blijft moeilijk te achterhalen wat de oorzaak was, wel balen van zo'n mooie kist.

    Als je de reparatie niet ziet zitten en hulp nodig hebt voor motivatie geef maar een gil kom ik je helpen.

    Ton
     

Deel Deze Pagina