Bouwverslag Top-Flite Corsair .60 62"

Ruim laat, maar ik las nu pas de discussie over de retracts en servo.
Ik gebruikte simpelweg de retractservo van Robbe (136 of zoiets), op de zender stond die dan op een 3-standen schakelaar.
Stand 1: wielen in
Stand 2 (middelste stand): servo is niet bekrachtigd
Stand 3: wielen uit
Na het intrekken van de wielen, zette ik de schakelaar gewoon op stand 2, de servo is dan niet bekrachtigd, ongeacht de stand van de wielen. Ingetrokken landingsgestel is toch gelockt, dus dat blijft in. Als nu de poot tijdens het opstijgen verbogen wordt en het wiel gaat niet in de kast is dit geen probleem meer, servo is krijgt dan toch geen stroom meer. Het pootje hangt er dan wel half uit, maar liever dat dan een servo die 10min staat te brommen.
Servo vond ik qua trekkracht wel aan de nipte kant, soms was een rol of rugvluchtje nodig om ze in te krijgen.

Servo vond ik qua trekkracht wel aan de nipte kant, soms was een rol of rugvluchtje nodig om ze in te krijgen.

Was dit met een Corsair? Daar klapt het landingsgestel namelijk naar achteren weg. De luchtdruk helpt dus met het intrekken. Als je dan nog een rugvlucht nodig hebt om ze verder in te krijgen, is het al bijna onmogelijk om ze tegen de wind in uit te krijgen. Als het om een Corsair gaat, hoe deed je dit dan?

Nee, gelukkig voor jou was dit geen Corsair, op een multi staan die retracts, dus het gewone klassieke type. Op mijn Corsair staan vaste poten.
Nochtans met niet al te lange poten in 4mm met lichte schuimwieltjes heeft de servo er zijn werk mee. Voor de rest nog niks last mee gehad.
De retract-servo van Hitech is krachtiger dan die van robbe dacht ik.

Zo, weer eens tijd voor een update. De vleugel zit ondertussen dicht helemaal, en ik heb het zonder schuim gedaan. Inderdaad zou een goede prop genoeg moeten zijn. Ik heb nu een driebladsprop 15x7, daarmee zal de Saito FA100 niet al te hoge toeren en niet teveel lawaai moeten maken.

Eerst de bovenkant van de linker en rechterkant dichtgemaakt:
Corsair0093.jpg

En dan wordt het tijd voor het echte leuke werk. Met water het hout buigen en netjes bevestigen. Ik heb hierbij de handleiding maar redelijk gevolgd, en het viel niet tegen, op 1 keer na (komt zo).

Eerst het lastigste stuk, buigen twee kanten op:
Corsair0094.jpg

Nadat de overige delen links en rechts van het midden afgemaakt waren, kwam het midden aan de beurt. Dit stuk met het nodige schuren precies pas gemaakt:
Corsair0095.jpg

Zo, de bovenkant is nu helemaal dicht! :cool:

Hier heb ik trouwens precies rond de 4 servo's nog 1 gat gemaakt zodat je altijd gemakkelijk bij de servo's kan komen. Blijkbaar nog geen foto van gemaakt, maar ach, lekker belangrijk :)

Toen werd het dus tijd voor de onderkant. De eerste paar stroken:
Corsair0096.jpg

Maar 1 keer echt last gehad van het volgen van de handleiding en eigenlijk natuurlijk vooral van het niet goed en lang genoeg vastpinnen van het hout. Een behoorlijke kier.
Corsair0097.jpg

Arvid had dit ook gehad, en was toen toch opnieuw gaan planken -ik heb er maar gewoon een smal stukje hout tussen gelijmd. Alle andere aansluitingen zijn heel netjes geworden zonder opvullingen.
Corsair0098.jpg

Dit is ook wel een grappig stukje in de bouw - een stukje beplating moet eerst aangebracht worden, maar dient dan vervolgens als ondersteuning voor een nep-ribje, of moet op een ander punt weer gedeeltelijk weggesneden worden.
Corsair0099.jpg

Terwijl dit droogde lekker verdergegaan met andere stukken rond het midden van de onderkant van de vleugel.
Corsair0100.jpg

En daarna weer verder achter de oliekoelers. Hier moest een stukje weggesneden worden van beplating die net was aangebracht:
Corsair0101.jpg

Zodat dit stuk mooi bovenop de extra "rib" gelijmd kan worden, terwijl het mooi verzinkt in het stukje dat je net hebt weggesneden. Dit soort werk vind ik echt leuk, dat was precies de reden dat ik een wat moeilijker kit heb gekocht :p
Corsair0102.jpg

Ook hier sluit het mooi aan op de beplating die eerst in het midden was gelijmd.
Corsair0103.jpg

En dan de allerlaatste stroken!
Corsair0104.jpg

Zo, dat is voor elkaar, de vleugel staat te pronken op de kast. Nu een paar dagen op reis, later komende week weer verder. Dan wordt het wat schuren, maar vooral natuurlijk aan het werk met de flaps en ailerons, en als laatste de oliekoelers (en die mooie balsa blokjes ter hoogte van de oliekoeler) er nog op.

O ja, ik heb ook nog iets gedaan aan de besturing in de romp; buitenmantels netjes vastgezet en de stuurstang voor het richtingroer en achterwiel gedeeltelijk in elkaar gezet. Wanneer de flaps staan te drogen kan ik daar ook meteen weer verder mee.

Laatst bewerkt:
Niet stilgezeten de afgelopen weken, het begint op te schieten.

Toen ik keek hoe ik de flaps zou gaan maken zag ik in de handleiding dat je dat toch het beste kunt doen nadat de vleugel pasgemaakt is op de romp, en daarvoor moest toch de romp eerst af.

Als laatste stukje op de vleugel dus alleen de oliekoelers nog even gemonteerd (nou ja, even, weer een paar uur werk :-?).

Eerst een hoop hout wegschaven, en steeds maar passen, dan weer schaven, weer passen, enzovoorts:
Corsair0105.jpg

De rest van de voorlijst komt nog wel een keer.

Een dun dotje epoxy en dan goed vastzetten met elastieken en een enkel speldje:
Corsair0106.jpg

Toen verder gegaan met een onderdeel waar ik al wat mee bezig was geweest - de stuurstang voor het achterwieltje en richtingroer. Hier zie je e.e.a. bevestigd incl tailwheel-support:
Corsair0107.jpg

Werkt mooi wrijvingsvrij, geen probleem.

Dan aan de slag om van de onderzeeboot (alleen de bovenhelft plat op tafel doet daar meer aan denken dan aan een vliegtuig). Eerst het compartiment voor de servo's, tank e.d., en natuurlijk de steun waar de vleugel in komt te liggen.
Corsair0108.jpg

De rol tape heb ik hier gebruikt om van binnenuit wat druk uit te oefenen tijdens het drogen, vandaar het elastiek om de rol heen.

En dan de andere schotten vastgelijmd, en de ondersteuning voor de blokjes waar zometeen de bouten in komen.
Corsair0109.jpg

Dan een lastig ding - de onderste helft van het voorste schot. Ik heb hem wel 1 keer helemaal weer losgehad en een keer 1/3 deel om het helemaal mooi recht te krijgen. In ieder geval de romp plat op tafel:
Corsair0110.jpg

Tussen het weer loshalen en weer vastzetten van dat voorste schot door had ik ook alvast een aantal latjes gelijmd - hier een shot van onder naar boven:
Corsair0111.jpg

En toen konden de zijkanten er tegenaan. Bij de vleugelsteun alleen grofweg uitgesneden, zodat het hout in ieder geval gemakkelijker buigt.
Corsair0112.jpg

En toen even iets heel anders. Al tijdens het bouwen loop je er met die ronde romp steeds meer tegenaan dat die romp moeilijk precies zo blijft liggen als je wilt, en ook dat het balsahout natuurlijk ook nogal zacht is. Voor je het weet heb je aan de andere kant krassen of deukjes.

Ik heb er maar een aparte steun voor gemaakt, die ik kan gebruiken nu tijdens de bouw, maar ook op het vliegveld, tijdens transport en voor stalling thuis. De vleugel past er mooi onder zo, en op het vliegveld bij montage van de vleugel kan de romp mooi op zijn kop zonder dat het staartvlak de grond raakt.
Corsair0113.jpg

Nog een beetje isolatiebuis erop links en rechts van de vleugel, dan is het helemaal af. :cool:

Vandaag de onderkant zowel voor als achter helemaal dichtgemaakt. Een van de plankjes boog gemakkelijk, een andere juist helemaal niet. Daarom eerst maar de ene kant vastgezet, laten drogen, en dan pas de andere kant ook vastgelijmd.
Corsair0114.jpg

En als laatste vandaag de "wing-saddles" gelijmd, en aan een kant ook al netjes gelijk geschuurd met de buitenkant van de romp en de binnenkant.
Corsair0115.jpg

Bij Dennis nog even M5 breekbouten en slagmoeren besteld, dan kan ik die blokjes ook in orde gaan maken en met epoxy vast gaan lijmen.

Laatst bewerkt:
De afgelopen maanden niet al te veel gebouwd, het was natuurlijk zomervakantie, en daarbij was het op mijn werk ook nogal druk.

Toch wel wat dingen gedaan. Ik kreeg al de nodige vragen om weer eens een update en nieuwe foto's te plaatsen :p.

Corsair0116.jpg

De blokjes met daaronder de slagmoeren, goed in de epoxy gezet. De "wing saddle" netjes afgesneden.

Corsair0117.jpg

Ook aan de voorkant natuurlijk, en precies in het midden het gat voor de pin geboord. Ik moest hier wat sheeting weghalen om de vleugel mooi in de "saddle" te laten passen. Nog wel wat kiertjes over, maar dat vul ik nog wel op, ben van plan dat met heel dunne balsa "sheeting" te doen, als dat niet goed lukt doe ik het wel met plamuur. Of zal ik een dun laagje vilt gebruiken, dat vult mooi, en zal ook wel weer een beetje helpen voor de geluiddemping.

Corsair0118.jpg

De vleugel vastgeschroefd op de romp, beetje bakpapier tussen vleugel en romp, en de belly-pan opgebouwd. Een klein extra balkje gebruikt voor de stevigheid aan de achterzijde.

Corsair0119.jpg

En zo doorwerken naar de voorkant van de vleugel. De aileron-servo's steken maar een klein beetje door de vleugel heen, past gemakkelijk allemaal.

Corsair0120.jpg

Dan de sheeting erop, met HEEL veel pinnetjes vastgezet. Wel leuk werk, toch grotendeels op gevoel en stukje bij beetje de sheeting zo snijden dat het allemaal mooi over de vleugel valt en mooi aansluit.

Corsair0121.jpg

Zo ziet het eruit na het drogen. Nog een beetje schuren in het midden om het mooi vlak te krijgen, dat komt nog wel.
Corsair0122.jpg

Voor de vleugelmoeren buisjes gemaakt van karton - ik moet ze nog even glad afsnijden langs de sheeting. Tenslotte precies pas 2 driehoekjes gemaakt om de zijkant in te dekken.

Corsair0123.jpg

Terwijl de bellypan aan het drogen was, de droogtijd gebruikt om de wielkasten uit te snijden, en de vleugeltips weer wat verder af te werken (geen foto).

Volgende stap: met dunne sheeting een rand maken voor de wielkasten en uitsparing voor de wielpoten, zodat er geen lucht of brandstof de vleugel binnen kan komen.

Nu maar hopen op slecht weer, dan kan ik weer lekker verder bouwen. In de tussentijd zal er overigens ook wat werk gestoken moeten worden in de gecrashte Space Walker van mijn zoon Erik, ik hoop maar dat dat niet teveel afleidt en tijd gaat kosten. Frontaal neergestort na een net mislukte landing, de voorkant zit behoorlijk in elkaar... 8O We zullen zien.

Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen dat het een klein beetje begint te komen bij mijn zoon - hij heeft zelf al de motor, ontvanger en dergelijke omgezet naar zijn Avistar trainer, en dat vloog allemaal weer prima afgelopen weekend.

Maar voorlopig heeft dit zijn hart nog niet, en heeft hij het inzicht en de fijne motoriek nog niet zo om een model mooi te repareren. Dan moet ik het toch maar voor hem doen, vind ik... :p

Leuk! Ik hoop voor je dat het blijvend is.
Mijn oudste zoon is 10 en heeft ook interesse. Meer in het vliegen dan het bouwen, maar is ook begonnen aan een rubber aangedreven vliegtuigje met hulp. Ik heb pas een Calibri gekregen van iemand, ik ga kijken of dat iets voor hem is.

Nog vorderingen met de Corsair?

schiet lekker op, hoewel de details de meeste werk vergen. Jammer dat je geen intrekbaar staartwiel hebt gemaakt. Maar goed, zo af en toe moet je consessies doen.

Het regent, het regent... En ik had een paar uurtjes over vanavond. Dus gestart met het uitsnijden en bouwen van de flaps.

Corsair0124.jpg

De kier die je hier ziet hoort zo, staat ook zo op de foto's in de handleiding. Valt later toch weg in de vleugel, zie je dan denk ik (bijna) niks van, zeker wanneer de sheeting op deze middelste flap zit.
Corsair0125.jpg

Met genoeg fijn schuurwerk sluit het allemaal netjes aan.
Corsair0126.jpg

De buitenste flap er strak tegenaan, met een hoek van 100 graden ipv 90 graden; hij leunt dan een beetje naar binnen toe.

Corsair0127.jpg

En tenslotte met bakpapier de flaps afgedekt en de driehoekjes gelijmd met houtlijm. Let op: de dikste driehoekjes aan de buitenzijde monteren, daar schuur je later de helft weer vanaf om er plywood kantjes tegenaan te monteren.

Morgen verder met het sheeten van de middelste flaps. Om de sheeting aan te brengen zal ik zo te zien de onder- en bovenkant van de LE nog even iets schuin moeten schuren, dan sluiten ze mooi aan bij de driehoekjes en valt de sheeting ook fraaier natuurlijk.

Lekker, ik krijg er weer zin in om verder te bouwen. Om de dag een paar uurtjes en misschien komende zaterdag ook wel (dan wordt het ook rotweer schijnt het :rolleyes:). Dan komen we er wel.

Ik heb nog niet echt de gedachte om het toestel heel fijntjes af te werken, met van die paneellijntjes en zo. De vorm van het toestel is sowieso al heel mooi om te zien. Of doe ik het toestel en mezelf geweld aan als ik dat detail niet aan ga brengen? :-?

Laatst bewerkt:
Weer een paar uurtjes verder.

Corsair0128.jpg

De onderste sheeting tegen de middelste flap gelijmd.

Corsair0129.jpg

En de blokjes erin - ik ga van die Robart pin-scharnieren gebruiken.

Corsair0130.jpg

En dan de bovenste sheeting er op. Aan de TE heb ik de sheeting wat schuin geschuurd, en er nog een reepje sheeting tussenin gedaan voor de juiste dikte.
Corsair0131.jpg

In de eerste aileron de uitsparing gemaakt voor de concealed actuators, ik had gelukkig zo'n Dubro setje liggen om scharnier-uitsparingen te maken, dat mesje met het haakje is perfect om kleine stukjes hout uit die smalle kier te krabben.

Corsair0132.jpg

Tenslotte het uiteinde alvast goed in vorm gesneden en verder met schuurpapier afgewerkt.

Laatst bewerkt:
Hoi Martin,

ik volg je draadje. Ziet er goed uit. Ik heb zelf de Focke Wulf van Top Flite en ook nog een Airacobra gehad(en gecrashed, eigen fout niet het model, herbouwt door iemand anders en vliegt weer). Beide modellen vliegen zeer goed met een 15cc viertakt; zelfs met de zomer temparaturen in Malta. Mij advies bouw zo licht mogelijk (de mijne onder de 4 kilo met 7-8 servo's). Ik gebruik spanpapier met spanlak en de laatste laag Epoxy (heel licht). Veel succes blijf het volgen.

Groetjes, Edwin

He Edwin,

dank voor je reactie. Ik probeer het zo licht mogelijk te houden, we zullen zien of dat helemaal gaat lukken. Met 7 servo's en een mechanische retract wordt het nog interessant. Ik ga met een Saito 100 aan de slag - 17cc, maar hetzelfde gewicht (of lichter) als een 15cc.

Vandaag bijna gaan vliegen, maar ook al was de lucht blauw, het had al geregend vannacht (nat veld dus), en het zag er dreigend uit. Uiteindelijk viel het erg mee met de regen, maar goed, ik had toch besloten om te gaan bouwen.

Eerst een sterkere servo voor de flaps gemonteerd - een Graupner digitale servo met 10KG stelkracht, lijkt me gezien het grote flap-oppervlak wel goed, zoals Arvid ook al adviseerde. Hij zoemt wel meestal, ook zonder belasting (ik heb hem nog even uitgetest voordat ik hem monteerde), misschien standaard voor digitale servo's? Ik heb tot nu toe nooit een digitale servo gebruikt.

Gisteravond had ik al alle flaps en ailerons op een rijtje gezet, en de ailerons vastgetaped om de vleugeltips goed te kunnen schuren.
Corsair0133.jpg

Ziet er al heel aardig uit zo, de uiteindelijke vorm komt in beeld.

Corsair0133.jpg

Corsair0134.jpg

En hier zie je wat er aan de vleugeltips nog moet gebeuren. Vandaag weer een hoop stof doen opwaaien in huis! ;)

Vandaag dus heftig geschuurd, dat geeft weinig foto's, behalve het eindresultaat.
Corsair0135.jpg

En dat ziet er toch wel mooi uit vind ik. Met fijner schuurpapier zal ik bij het finale afwerken van de vleugel de laatste randjes nog wel wegwerken.

Corsair0136.jpg

Alle flaps losgehaald en voorzien van een extra laag LE. Je ziet hier ook bij de middelste flaps goed hoe ik de uiteinden heb verstevigd: met een extra reepje balsa in het midden en wat secondenlijm. De gaatjes zijn niet erg - de diepte van de middelste flaps komt perfect overeen met de binnenste en buitenste flaps.

Corsair0137.jpg

Voor het mechanisme dat vanuit de binnenste flap ook de middelste en buitenste mee laat gaan zijn stangetjes voorzien die de andere flaps mee laten bewegen. Die moeten natuurlijk niet in alleen balsa hout bevestigd worden, daarvoor zijn dunne reepjes triplex voorzien. Hier zie je het dunne reepje balsa dat je van de flaps moet afsnijden om ruimte te maken voor die dunne reepjes triplex.

Corsair0138.jpg

En dan lijmen, en voorzichtig klemmen (niet hard, maar net genoeg om aan te duwen).

Corsair0139.jpg

De triplex reepjes van de middelste flap krijgen sleufjes waar de stangetjes in kunnen bewegen. Hier afgetekend.

Corsair0140.jpg

En hier klaar, het stangetje kan precies spelingsvrij bewegen. Voor de sterkte nog even wat secondenlijm gedruppeld.

Corsair0141.jpg

De onder- en boven-kant van de flaps bijgeschuurd, en toen had ik er weer even genoeg van. Daarom tot slot een overzichtsfoto van de stand tot nu toe.

Corsair0142.jpg

En het voorlopige eindresultaat van de onderkant van de vleugel - de naad van de beplanking tussen rib T6 en T7 is ook netjes gladgeschuurd.

Volgende keer de ailerons LE schuren, en de LE van de vleugel. En dan alle scharnieren monteren en de aansturing van flaps en ailerons uittesten. Het valt me trouwens wel op dat de concelaed actuators wat speling vertonen, de ailerons gaan bij de TE toch al snel 1,5mm op of neer. @Arvid, wat is jouw ervaring hiermee?
Tijd voor een biertje! :proost:

Laatst bewerkt:
Goed werk!

Schuren is wel rotwerk qua stof, maar wel dankbaar werk, langzaam begint de schoonheid van wat je bouwt naar voren te komen.

dat gezegd hebbende, zuiver afgaande op de foto's, die nog wel eens een vertekend beeld willen geven, lijkt het erop dat je toch nogal wat randjes en hoekjes in het geheel hebt zitten.. je bent dus nog niet klaar met schuren (althans, als de foto's de werkelijkheid goed weergeven).

Wel eerst met een vrij grofe korrel schuren en dan pas fijner gaan werken.. anders krijg je dat zachte en harde houtsoorten welvingen gaan veroorzaken..

Ja, dat klopt - dit was het tamelijk grove schuurwerk, de vorm is duidelijk aan het worden, maar de randjes moet ik nog mooi met fijner schuurpapier afwerken. Dat zie je goed met dat strijklicht. Overigens zie je hier in de laatste foto's ook wel donker en licht vanwege het plakband dat ik heb weggehaald, en het stof dat ik nog niet goed had verwijderd.

Stap voor stap, komt goed.

Back