Bouwverslag Top-Flite Corsair .60 62"

Ik heb deze bij HobbyZone gekocht, waar Arvid ze ook vandaan had.

Corsair0076.jpg

Corsair0078.jpg

Heeft iemand idee waar ik dezelfde soort kan kopen, maar dan met metalen stangetje?

Want de speling zit echt voornamelijk hierin - de bowdenkabel heb ik netjes gestut zodat daar praktisch geen speling in zit.

Laatst bewerkt:
Laat ik nou die 1% hebben!

Dit zijn precies degenen die ik besteld had, maar ik kreeg in plaats daarvan de getoonde beige/grijze exemplaren, met plastic stuurstang en overigens ook zonder gaatjes om ze met tandenstokers vast te zetten...

Ik zal ze wel eens mailen, kijken of ze de originele nog hebben.

Ik kon die actuators met stalen armpjes niet meer vinden. Vandaag dus maar uitgebouwd en servo's in de vleugels ingebouwd.

"Gelukkig hebben we de foto's nog..." - voor de herinnering van "waarom heb ik ze ook al weer uitgebouwd?" eerst nog twee foto's van de speling.

Eerst naar beneden:
Corsair0173.jpg

En dan naar boven:
Corsair0174.jpg

Echt een paar millimeter, niet gezond. Van binnen zie je tegelijkertijd erg weinig speling vanwege de bowden-kabel aansturing, misschien een halve millimeter:
Corsair0175.jpg

Corsair0176.jpg

Echt niet gezond, dit MOET anders.

Dus de actuators uitgebouwd, bowdenkabel los, servo's uit het midden van de vleugel uitgebouwd, en dan de gaten waar de actuators zaten dichtgestopt. In de vleugel:
Corsair0177.jpg

En in de ailerons:
Corsair0178.jpg

50cm verlengkabeltjes voor de servo's, en natuurlijk wel met een klemmetje storingsvast bevestigd.
Corsair0179.jpg

Nu ga ik het met servo's in de vleugel aansturen, met hele korte stangetjes. Dat moet erg weinig speling geven.
Corsair0180.jpg

Servo's ingebouwd, ik heb het rechttoe-rechtaan gedaan, zonder luikje of vernuftige constructies met bakjes rond het servo. Als er wat loos is, snij ik de vleugel wel weer op deze plaats open, en snij de servo los.
Corsair0181.jpg

En dit is het eindresultaat. De sleuf is wat aan de lange kant, maar zo kan ik nog gemakkelijk kiezen op welk gaatje van de hevel ik de stuurstang bevestig.
Corsair0182.jpg

O ja, de weel wells zijn ook klaar:
Corsair0183.jpg

Misschien zaterdag weer verder - nog even verstevigingsblokjes in de ailerons voor het bevestigen van de hevels, en dan ben ik KLAAR met de vleugel. :cool: Kan ik eindelijk verder met het afbouwen van de romp.

Laatst bewerkt:
50cm verlengkabeltjes voor de servo's, en natuurlijk wel met een klemmetje storingsvast bevestigd.

Mooie klemmetjes, waar koop je die? :p

Overigens: helpen die tegen storing???

Goeie beslissing om die actuators eruit te gooien. :yes:

Je wilt geen speling op de ailerons, bij zo'n model! :nooo:

jan.

Die klemmetjes koop je bij de Hobbyin, waar anders? :p Kosten maar een euro per stuk of zo. Ik gebruik ze ook regelmatig bij andere toestellen om bij het monteren van de vleugel de stekkerverbindingen te zekeren van de vleugel-servo's.

Misschien inderdaad wel wat veel gezegd dat ze tegen storing helpen - ze ontstoren geen stoorsignalen natuurlijk. Maar ze helpen wel heel goed tegen een rigoreuze vorm van storing: losse stekkercontactjes. :D

Ik ben ook blij dat ik dit heb besloten, ik wil sowieso geen speling op ailerons, bij geen enkel toestel. Maar zeker niet bij dit toestel, ik ben er al een jaar (doorlooptijd, ik heb 's avonds nu eenmaal niet zo vaak tijd) mee bezig, en wil er vooral ook na het afbouwen nog veel jaren plezier aan beleven.

Gisteren kwam er van alles tussendoor, ik heb alleen het stabilo vast kunnen zetten.

Eerst het midden uitgemeten en uitgetekend, en daarna op het oog en met de centimeter controleren of het stabilo qua hoogte in lijn is met de hoofdvleugel. En zonder ook maar iets te hoeven schaven of schuren klopt het tot op de halve millimeter!

Daarna met een touwtje en 3 spelden gezorgd dat het stabilo netjes uitgelijnd gelijmd kan worden.
Corsair0184.jpg

En dan epoxy erop en klemmen maar.
Corsair0185.jpg

Vanochtend ben ik begonnen om de roerhevels aan de ailerons te bevestigen. Ik had al blokjes triplex ingelijmd aan de onderkant waar de roerhevel komt, nu aan de bovenkant de contra-stukjes onzichtbaar aanbrengen. Een stukje hout eruit, gaatjes boren, vastschroeven, weer los, beetje secondenlijm onder het contrastukje en weer vastschroeven, en tenslotte het stukje hout weer teruggelijmd.
Corsair0186.jpg

Zoals je ziet een stukje hout uitgespaard natuurlijk.

Corsair0187.jpg

En zo ziet het er uiteindelijk weer uit, na vastlijmen en schuren.

Corsair0188.jpg

Nu ik weet hoe de stuurstangen aan de roerhevels komen te zitten, was de sleuf onderin de vleugels voor de stuurstangen veel te lang - dik de helft heb ik weer dichtgelijmd.

Corsair0189.jpg

En toen ik toch bezig was heb ik een tweetal kleine deukjes in een vleugeltip verder uitgesneden en met hout opgevuld. Het wordt echt tijd om te gaan fijnschuren en glassen, dan zijn we van dit soort schadetjes af! :D

Terug naar de achterkant van de romp.
Corsair0190.jpg

De onderkant van het stabilo - heel netjes gelukt die epoxy, je ziet nog een heel dun reepje, dus precies genoeg gevuld, maar zeker ook niet te zwaar.

Corsair0191.jpg

En de vin gemonteerd met hulp van de goede ouwe trouwe geo-driehoek. Hij zat verder perfect pas in de sleuf.

Corsair0192.jpg

Na de driehoekjes uitgesneden, geschuurd en gelijmd te hebben waren de blokken boven en onder aan de beurt. Dat heb ik maar even vastgeklemd.

Corsair0193.jpg

En het voorlopige eindresultaat, in ieder geval van vandaag, zie je hierboven. Het richtingroer heb ik tijdelijk bevestigd, inclusief gat voor de stuurstang, en het blokje daaronder netjes op maat gesneden en geschuurd. Tenslotte de achterkant vlak afgesneden en geschuurd en het eindblok erop gelijmd. Laat maar lekker drogen, dan ga ik morgen alles mooi in vorm snijden en schuren. Dan zijn de hoogteroeren nog aan de beurt, en ben ik precies eind van dit jaar KLAAR met de bouw!! :o

Als het meezit kom ik er morgen zelfs aan toe om alles goed te schuren. Dan kan ik begin 2009 starten met het fijnere schuurwerk en glassen. Ik heb er zin in!

Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal goed uit :thumbsup:

Goede keuze om dan toch maar van die concealed actuators af te stappen.. het ziet er wel leuk uit maar je hebt er weinig aan als de mensen in je brokstukken nog niet kunnen aanwijzen waar de hevels zaten.. ;)

@Hezik, klopt helemaal. Dan maar iets minder mooi schaal, maar wel lekker en zeker vliegen. Ik vind dit wel een top-kit, met veel zelfwerkzaamheid en uitzoekwerk, maar ben nog niet helemaal bekeerd tot het schaalbouwen - ik bouw vooral om er daarna lekker en veel mee te vliegen. Alhoewel ik wel moet bekennen nu al 2 boeken over de Corsair gekocht te hebben, om het kleurenschema en belettering zo getrouw mogelijk te doen... :D

Vandaag het schuren grotendeels afgerond - alleen de hoogteroeren en richtingroer nog. Eerst alles goed glad gemaakt en waar nodig (Leading Edge van de hoofdvleugel was nog vierkant) in vorm geschuurd met 80 grit, daarna twee rondes nabewerkt met 150 grit en 260 grit. Alles is mooi zacht en glad geworden, de lijmnaden die je eerst steeds nog zag zijn praktisch allemaal weg en in ieder geval glad geworden. Het kost je een hele dag, maar ik heb zelden zo'n bevrediging gehad van een dag doorwerken.

Ik ben begonnen met het achterste stuk van de romp, dat moest eerst met het mes bewerkt worden, en daarna heel veel geschuurd. Hier moet ik ook nog iets aan doen vandaag, ik heb het blokje onder het hoogteroer iets teveel geraakt, daar zit dus een nieuw stukje hout tegenaan gelijmd, en dat moet ik nog afwerken.

Bij het schuren heb ik niet zoveel tussenfoto's gemaakt, daarom maar een paar tussenresultaten.

Corsair0194.jpg

Dit was een heel mooi stukje - de lat middenop de romp, tussen de bovenste en onderste sheeting in, stak nog steeds uit. Het wegwerken hiervan totdat je de overgangen tussen sheeting en lat niet eens meer kon voelen was niet moeiilijk, geeft wel een mooi resultaat en gevoel.

Corsair0195.jpg

Zo is het na het schuren - en dit is alleen nog maar de 80 grit schuurgang! Daarna is het alleen nog maar gladder geworden dus.

Corsair0196.jpg

Na afloop ziet de achterkant er zo uit. Alles loopt lekker glad over. Je ziet onderin nog wat spelden zitten vanwege dat extra stukje hout op het blokje onder de rudder, dat ga ik morgen nog bijwerken, en misschien geef ik het uiteinde van de romp nog net een paar lichte streken met het schuurblok om de laatste oneffenheden weg te werken.

Corsair0197.jpg

En de vleugel na afloop. Het was al donker om 17:00 uur, dus nu bij lamplicht.

Corsair0198.jpg

En nog even de Leading Edge van de hoofdvleugel. Ik heb deze helemaal geschuurd met het passtukje / malletje erbij. Alleen de uiterste 2 bays zijn wat minder hoog, en de binnenste bay na de knik is juist wat dikker - daar past het malletje net niet. Maar de vorm heb ik natuurlijk wel in de geest van het malletje doorgeschuurd.

Morgen wil ik ook nog mitrailleurgaten in de Leading Edge maken - toch een beetje extra schaal-looks. En ik vraag me af of ik de rudder en elevators misschien toch liever zou bekleden met dun balsa (1mm), dan kan ik die ook mooi glassen. Als ik het huidige vlak balsa van grote gaten voorzie zal het gewicht nauwelijks toenemen. En als ik dan dunne reepjes dik plakband over de sheeting trek zou ik door daar overheen te glassen toch een rib-structuur overhouden.

Wat denken jullie? Alternatief is natuurlijk om het zo te laten, maar dan heb ik de vraag hoe ik deze roeren dan het beste kan bekleden? Solartex misschien, maar kan je dat dan ook verven of spuiten in dezelfde kleur als de rest? Ik sta ook open voor tips over verfsystemen - het makkelijkst lijkt mij om spuitbussen verf te kopen, en een spuitbus 2K lak om na het verf-spuiten alles brandstofbestendig af te werken. Is 2K lak ook mat / zijdeglans te koop? Sorry, ik ben een :n00b: op dit gebied!

En voor nu natuurlijk allemaal een mooie jaarwisseling gewenst, hou die vingers er aan, zeker je duimen!
:proost:

Laatst bewerkt:
Met die mitrailleurgaten zou ik wachten tot na het glassen,
vwb de elevator/rudder: kijk even hoe het bij de originele zat, linnen of metaal.
Afhankelijk daarvan zou ik de roeren bekleden met oratex (goed te verven) of 1mm balsa en glassen.

En als ik dan dunne reepjes dik plakband over de sheeting trek zou ik door daar overheen te glassen toch een rib-structuur overhouden.

Dat gaat niet mooi worden op deze manier ben ik bang, die 'ribben' kan je beter na het glassen aanbrengen.

Ziet er mooi uit, succes verder!

Laatst bewerkt:
De roeren met Solartex bespannen is toch het schaalgetrouwste, en solartex kan je voor zover ik weet goed verfen/spuiten.

Wat betreft je spuitoptie zo doe ik het nu ook bij mijn Cessna 337 Skymaster, eerst alles spuiten met gewone spuitbussen en dan afspuiten met 2K lak (of ze dat ook in mat of zijdeglans hebben moet ik je even schuldig blijven maar ik verwacht van wel.

Suuces met de verder bouw.

He Wouter en Berto, dank voor jullie ideeën. Ik heb nog een boek besteld met veel grote foto's, kijk nog eens goed hoe de roeren er daar uitzien. Als het ribben worden kies ik dan toch wel voor Solartex.

Eerst maar even uitgriepen - ik ben de 5e in ons gezin die geveld is door een irritant virus. Glassen zit er nu daarom even niet in.

He' Martin en berto,

Even over de 2K lak, de lak in 2K is altijd hoogglans, om het zijdeglans of mat te maken doen ze er een matpasta door, de pasta is vrij transparant waardoor je dekking minder word, ik zou hem dan ook met een blanke 2k lak met matpasta aflakken.

Groet Jan.

Kleine bouwtip.. doe het fijnschuren pas vlak voordat je gaat glassen/coveren. Zolang je met het ding bezig bent, zul je wel eens ergens tegenaan stoten, etc, en dan blijf je schuren. Gewoon eerst helemaal ruwbouw afbouwen, grof schuren (zeg niet boven grit 100) en pas gaan 'fijnschuren' als je het echt gaat afwerken..

Ja, dat is waar. Ik heb ook nog maar tot 200 grit geschuurd. Het meeste probeer ik natuurlijk nou netjes te houden, maar er komen nog wat kleine nabewerkingen aan. Ik ben onder de vleugel op 1 plek praktisch door de bekleding gegaan, moet ik even wat nieuw balsa inlijmen en weer schuren, en nog wat van dat soort dingetjes. Dus ik zal zeker nadat ik die laatste 8 klusjes gedaan heb (heb maar even een lijstje gemaakt ;)) nog een finale keer schuren. Ik zag sowieso nog een paar "scherpe" lijntjes die een laatste aai nodig hebben, en als je niet uitkijkt blijf je dat houden trouwens...

Zoals velen doen heb ik ook maar eens alles gewogen wat er (als ik niks vergeten ben) bij komt kijken, en kom zo op een totaalgewicht van ongeveer 4550 gram uit. Zou denk ik toch niet gek zijn zo met inklapbaar landingsgestel, wat denken jullie? Zou ik nog ergens op moeten letten om te besparen, en waarop denken jullie dan? Ik weet dat ik erg goed moet opletten om DUN G4 op te brengen en ook bij het plamuren en spuiten zal ik erg spaarzaam moeten zijn; dan nog weet ik niet goed of de gewichten die ik hier helemaal onderaan heb genoemd realistisch zijn. Tips zijn welkom!

Code:
Romp incl stabilo, vin en stuurstangen   640
Firewall met pakweg 3 gram epoxy          60
Vleugel incl servo's en wielen          1460
Flaps                                    104
Ailerons                                  72
Rudder                                    20
Elevators                                 32
Staartwiel                                 7
Schaal spinner (aluminium klein)          38
Cowl (uit TopFlite bouwkit)              205
Tank                                      70
Viltklunk                                 10
Motormount (uit TopFlite bouwkit)        122
Brandstofslang                            30
Saito FA-100 1.8PK                       550
Demper (standaard)                        58
Deflector                                 25
Propellor Master Airscrew 14x7 3-blads    73
3 servo's - hoogte, richting en gas      132
Futaba R-168DP ontvanger                  25
Ontvangeraccu 5xNiMh                     154
Schakelaar                                11
Piloot                                    47
Canopy                                    50
Geschat klein materiaal, foam, nippels   150
Geschat glasvezel 25 grams                50
Geschat G4 PU                            150
Geschat Verf en 2K lak                   200

Ik zou eventueel nog mijn Saito 82a motor kunnen gebruiken - die is 88 gram lichter, nog steeds 1.5PK, en is als bijkomend voordeel maar 93mm hoog ipv 106mm - dan heb je nog steeds een uitsparing nodig in de cowl, maar lopen de kopdeksels praktisch gelijk met de buitenkant van de cowl. De Saito 100 zou 1,3cm uitsteken buiten de cowl - aan de andere kant, omdat ik de motor toch hoe dan ook 45 graden schuin naar beneden of eventueel inverted (heb ik mindere ervaringen mee met een Saito 62 op mijn Tracer, start moeizaam...) ga plaatsen zie je daar niet zo vreselijk veel van natuurlijk. En eerlijk gezegd had ik de Saito 100 voor dit toestel gekocht - ik had de motor al eerder dan de Corsair. :p

Vandaag van CorsairJock (Jim de Jager, RCUniverse) nog een advies gekregen - hij heeft het niet zo op het Hangar9 landingsgestel (het zou niet berekend zijn op de zware TopFlite Corsair) en adviseert toch om maar een Robart, CenturyJet of Lado te plaatsen. Die laatste ken ik nog niet - electrisch, geen lucht, en wel mooie langzame snelheid van in- en uit-klappen. Kijk hier maar: LADO Technologies - Products Weer het overwegen waard, al wil ik het nu toch eigenlijk eerst maar eens allemaal afmaken en na de eerste vluchten en de eerste 2, 3 keer testen met de Hangar9 retracts besluiten of ik toch liever iets anders wil. Risico is natuurlijk dat het die eerste 2, 3 keer fout zou gaan, en dat ik schade krijg. Lado levert deze dingen speciaal als vervanging van de Hangar9 retracts, dus gewoon een kwestie van uitschroeven, linkage en servo verwijderen, Lado's inschroeven en aansluiten, en klaar.

of eventueel inverted (heb ik mindere ervaringen mee met een Saito 62 op mijn Tracer, start moeizaam...)
Dit zou op zich geen problemen op moeten leveren, hooguit even een iets andere starttechniek en niet teveel choken om de plug droog te houden.

Heb zelf een 20.5cc Saito 4-takt en 15cc OS 4-takt op mijn Skymasterstaan, beide hangend en deze starten en lopen (wel met gloeiautomaat in stationair) zonder problemen.

Ik zou toch wel voor de Saito 100 gaan, denk dat je vliegklaar net onder de 5kg uit zal gaan komen.

Als je je het kunt veroorloven, zou ik geen seconde twijfelen en die van Lado nemen. Of een andere setup met electrisch aangedreven retracts.

Ik heb zelf 2 jaar gevlogen met een toestel met centraal geplaatste retractservo en dus electrisch aangedreven retracts en dat is heerlijk. Geen gepomp, geklooi met slangen, ventielen, etc, maar gewoon 100% betrouwbaarheid.. en een mooi laag in/uitklaptempo.

In mijn Oxalys staat de FA-82a op z'n kop en dat levert geen problemen. Het start eerder makkelijker dan moeilijker, zolang je maar niet teveel chocked.

Back