@Hezik, klopt helemaal. Dan maar iets minder mooi schaal, maar wel lekker en zeker vliegen. Ik vind dit wel een top-kit, met veel zelfwerkzaamheid en uitzoekwerk, maar ben nog niet helemaal bekeerd tot het schaalbouwen - ik bouw vooral om er daarna lekker en veel mee te vliegen. Alhoewel ik wel moet bekennen nu al 2 boeken over de Corsair gekocht te hebben, om het kleurenschema en belettering zo getrouw mogelijk te doen...
Vandaag het schuren grotendeels afgerond - alleen de hoogteroeren en richtingroer nog. Eerst alles goed glad gemaakt en waar nodig (Leading Edge van de hoofdvleugel was nog vierkant) in vorm geschuurd met 80 grit, daarna twee rondes nabewerkt met 150 grit en 260 grit. Alles is mooi zacht en glad geworden, de lijmnaden die je eerst steeds nog zag zijn praktisch allemaal weg en in ieder geval glad geworden. Het kost je een hele dag, maar ik heb zelden zo'n bevrediging gehad van een dag doorwerken.
Ik ben begonnen met het achterste stuk van de romp, dat moest eerst met het mes bewerkt worden, en daarna heel veel geschuurd. Hier moet ik ook nog iets aan doen vandaag, ik heb het blokje onder het hoogteroer iets teveel geraakt, daar zit dus een nieuw stukje hout tegenaan gelijmd, en dat moet ik nog afwerken.
Bij het schuren heb ik niet zoveel tussenfoto's gemaakt, daarom maar een paar tussenresultaten.
Dit was een heel mooi stukje - de lat middenop de romp, tussen de bovenste en onderste sheeting in, stak nog steeds uit. Het wegwerken hiervan totdat je de overgangen tussen sheeting en lat niet eens meer kon voelen was niet moeiilijk, geeft wel een mooi resultaat en gevoel.
Zo is het na het schuren - en dit is alleen nog maar de 80 grit schuurgang! Daarna is het alleen nog maar gladder geworden dus.
Na afloop ziet de achterkant er zo uit. Alles loopt lekker glad over. Je ziet onderin nog wat spelden zitten vanwege dat extra stukje hout op het blokje onder de rudder, dat ga ik morgen nog bijwerken, en misschien geef ik het uiteinde van de romp nog net een paar lichte streken met het schuurblok om de laatste oneffenheden weg te werken.
En de vleugel na afloop. Het was al donker om 17:00 uur, dus nu bij lamplicht.
En nog even de Leading Edge van de hoofdvleugel. Ik heb deze helemaal geschuurd met het passtukje / malletje erbij. Alleen de uiterste 2 bays zijn wat minder hoog, en de binnenste bay na de knik is juist wat dikker - daar past het malletje net niet. Maar de vorm heb ik natuurlijk wel in de geest van het malletje doorgeschuurd.
Morgen wil ik ook nog mitrailleurgaten in de Leading Edge maken - toch een beetje extra schaal-looks. En ik vraag me af of ik de rudder en elevators misschien toch liever zou bekleden met dun balsa (1mm), dan kan ik die ook mooi glassen. Als ik het huidige vlak balsa van grote gaten voorzie zal het gewicht nauwelijks toenemen. En als ik dan dunne reepjes dik plakband over de sheeting trek zou ik door daar overheen te glassen toch een rib-structuur overhouden.
Wat denken jullie? Alternatief is natuurlijk om het zo te laten, maar dan heb ik de vraag hoe ik deze roeren dan het beste kan bekleden? Solartex misschien, maar kan je dat dan ook verven of spuiten in dezelfde kleur als de rest? Ik sta ook open voor tips over verfsystemen - het makkelijkst lijkt mij om spuitbussen verf te kopen, en een spuitbus 2K lak om na het verf-spuiten alles brandstofbestendig af te werken. Is 2K lak ook mat / zijdeglans te koop? Sorry, ik ben een :n00b: op dit gebied!
En voor nu natuurlijk allemaal een mooie jaarwisseling gewenst, hou die vingers er aan, zeker je duimen!

roost: