Bouwverslag Top-Flite Corsair .60 62"

Hoi allen,
Schitterend die Lado retracts... Wow!
Het voordeel van Sierra of Century Jet, is dat ze wat verder naar voren klappen.
De lado gaat 90 graad?
Voor mijn grote P40 heb ik Century Jet genomen. Je kan ze gewoon bellen, (skype of anders) aardige lui en heel goede service. Je mag mijn naam noemen :o).
Ze hebben voor mij de retracts op maat gemaakt. Voortreffelijk gelukt.
Ik maak van de week nog wel even een fotootje van een pootje. Zie je hoe dat staat...
Sierra heb ik ook benaderd, maar m'n mailtjes werden op het moment dat ik wilde aanschaffen niet beantwoord... dan houd het op.
SPC Home Page
Op RC Universe wordt er lovend over beide merken gesproken. Wel pompen of er een Lado spindelonderdeel in bouwen... dan wordt het een duur kistje.... dan maar pompen...(compressor)
Gr Bas

Ja, die Lado's zien er mooi uit he?

Ik kan nog een tweedehandsset Robarts van iemand overnemen, anders lijken me die Lado's wel erg fraai. Inderdaad: ik heb ook liever electrisch dan pompen met lucht(lekken)...

@Hezik, ik heb op dit moment juist mechanische retracts met een centraal geplaatst retractservo. Het zijn Hangar9 retracts, die op een Hangar9 kist van een kleine 4 KG gebruikt worden. Op zich lijkt het goed te werken allemaal, vandaar dat ik het idee heb om eerst maar eens te proberen hoe dit werkt.

Leuk om jullie vondst van Lado te zien.
Zelf heb ik een setje aangeschaft en ze werken prima.
Het moet me wel van het hart dat de levering meer dan een jaar :onweer:op zich liet wachten.
Mijn laatste mail aan Lado met daarin de dreiging:bad-words:om de gehele mailwisseling :pc: op het internet te zetten wierp zijn vruchten af.
Ik ben dan ook benieuwd naar jullie eventuele ervaringen m.b.t. een bestelling bij Lado.
De gearsequencer zit in een mooi kastje, maar heeft wel (te)veel gewicht. Op verzoek kan ik wel wat fotootjes plaatsen.

Bert

@Bert, het zou mooi zijn als je wat fotootjes kunt plaatsen en wat kunt vertellen van het gewicht van e.e.a. Ik heb Lado tot nu toe alleen gemaild met de vraag of ze ze kunnen maken en wat het incl verzenden zou gaan kosten; eerst dat maar eens afwachten.

Het viel me trouwens op dat die Robart wielen zo zwaar zijn - meer dan 120 gram voor de twee. Ze zijn natuurlijk wel mooi schaal, maar foam-wielen zijn maar iets van 30 gram voor de 2, een enorme besparing in model-termen. Ik zou bijna.... NEE, het is wel een schaalvliegtuig...

Hoi Martin, ja ik ben maar weer eens even in de lucht gekomen :lol:

Pracht werk lever je hier af. Wat betreft je keuze voor welke wielen, ik zou inderdaad ook voor het mooie gaan. Mijn kist, toen met de eerste vluchten, woog ergens rond de 5 kg en vond het niet eens een baksteen. Wordt daarmee wel lekker stabiel in de lucht en niet zo'n stuiterbal met een zuchtje wind. Persoonlijk vind ik dat mooier, niets is lelijker dan een mooi schaalmodel die niet schaal vliegt door te licht te zijn en daarmee een dwarrelkist wordt in de wind.
En dan denk ik ook nog dat de lucht banden beter de klappen opvangen dan de foam wielen. En dat is zeker niet onverdienstelijk bij deze toch al wel zware kist.

Hoi Martin,

Hierbij wat fotootjes.
Het spreekt allemaal voor zich, alhoewel de werking prima is. De snelheid voor elk gestel (t/m 3 poten) is
onafhankelijk instelbaar. Ook kan op één van de poten vertraging worden ingesteld, zodat het net lijkt of
de oliedruk zich per poot moet opbouwen.
Lado2.jpg

Hier een mechanisme gemonteerd op een Robart gestel voor de AT-6.

Lado3.jpg

De regelaar kan met een inbussleutel worden geopend.

Lado4.jpg

De elektronica en de stekkers beveiligd en geborgd.

Lado1.jpg

Het totale kastje, waarop ook een stekkertje met schakelaar is aangebracht om bij transport, zonder gebruik
van de zender, het landingsgestel te bedienen. Het apparaat schakelt daarna automatisch uit.

Lado5.jpg

Afhankelijk van het vliegtuig dat je bouwt, toch wel heavy!

Groeten,

Bert

Volgens mij kost het motortje dat de spindel aandrijft, nog geen 55 eurocents! :eek:

Toch ziet het er mooi uit. :yes:

Bert!

Heb je een filmpje van hoe ze in- en uitgaan? :D

jan.

Hallo,

Hier een poging om het filmpje te laten zien.
BertusBalsa

Volgens mij moet het zo lukken.

Jan,

Wat die motortjes en overigens ook alle andere handel betreft: Wij zijn toch steeds te duur uit. :cool:

Bert

Laatst bewerkt:
Nieuwjaar begon met een klein weekje griep, daarna ook nog weinig tijd voor bouwen gehad. Vandaag weer lekker geklust.

Eerst de vleugel, waar ik aan de onderkant op een plek doorheen had geschuurd, gerepareerd.

Corsair0200.jpg

Dit ziet er niet uit, lelijk vastgeklemd. Maar het gaat ook maar om een dun laagje wat ik wilde toevoegen - in het midden misschien iets meer dan een halve millimeter.

Na weer het nodige snij- en schuur-werk staat het er weer netjes bij. Je ziet links nog nét een klein stukje van de rib, maar het zit daar toch nog wel vast, je kunt het balsa niet indeuken.
Corsair0201.jpg

Het fijnere schuurwerk zal het nog wel helemaal mooi glad maken.

Dan veel bezig geweest met passen en meten en voorzichtig schuren en weer passen en.... De "fillet" blokjes zowel onder het rudder als van de hoogteroeren netjes pas gemaakt en vastgelijmd.
Corsair0202.jpg

Ook hier komt het fijnere schuurwerk nog.

Wat je niet op de foto's ziet, is het boren van een gat in de hoogteroeren om de stuurstang in te bevestigen.

Toen nog even bezig geweest met het rudder zelf. Ik wilde het wat meer schaal maken, met antenne en gedeeltelijke indekking. Eerst de antenne gemaakt van een stukje balsa:
Corsair0203.jpg

En toen uit 0,4mm triplex (ik schrok van de prijs, voor 20x50cm dik een tientje...) de indekking gesneden. Niet helemaal volgens de tekening die ik van internet geplukt had, maar passend bij de ribben van mijn rudder. Scheelt maar een klein beetje trouwens.
Corsair0204.jpg

Vastgelijmd, laten drogen, en toen de bovenkant gebogen - dit triplex is zo dun, je kunt het zelfs zo buigen terwijl de nerf verticaal staat. Toch is deze modification niet alleen voor het mooi schaal, maar ook goed voor de stevigheid. Het schijnt dat het rudder nogal eens breekt mocht je een nose-over hebben bij landing, en deze modification versterkt het rudder enorm, met erg weinig extra gewicht.

Corsair0205.jpg

Nu nog even laten drogen, de volgende keer post ik een foto hoe het geheel er dan uitziet.

Dan even iets anders. Ik kwam een mooi boek op het spoor rond de kerst, heb ik besteld bij een Engelse boekhandel (die 0 Euro verzendkosten rekent en ook nog eens de laagste prijs had van ongeveer 13 Euro) en dat werd deze week bezorgd. Echt een aanrader - naast de nodige tekst met uitleg hoe en waarom dit vliegtuig zo is ontworpen als het is geworden ook heel veel "bouwtekening" achtige foto's en daarnaast mooi gedetailleerde foto's waarin je veel details ziet. Ik had al een ander boek, maar daarop zag je de paneellijntjes nauwelijks of niet, in dit boek zie je werkelijk alles.

Corsair0206.jpg

Corsair0207.jpg

Corsair0207.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag even glasbolletjes gehaald om te mixen met epoxy - dat wil ik gaan gebruiken om de aansluiting van de vleugel op de romp perfect passend te maken, er zit nu nog her en der 1mm tot 1.5mm ruimte. Met die glasbolletjes hou je het toch lekker licht.

Ook een 9mm aluminium buisje gehaald om schaal-uitlaten mee te maken, ik kon ook koper nemen maar dat was weer een stuk zwaarder.

Van de week kom ik hier nog wel aan toe denk ik.

Wat ik me wel afvraag is wat nu slimmer is voor het lamineren - epoxy of G4 hars. Ik lees veel goeds over G4 of PS100 hars, dun en gemakkelijk op te brengen, keihard na uitharden, gemakkelijk te schuren (PS100). Maar ik hoorde vandaag een verhaal dat dat keiharde juist een probleem kan zijn - bij grote belasting of een tik zou er sneller een barst in komen, terwijl epoxy min of meer flexibel blijft. Ik heb echt al het nodige uitgezocht op internet, en zeker ook op dit forum, maar een dergelijke vergelijking tussen de twee mogelijkheden heb ik nog niet gevonden. Wat denken jullie, en wat raden jullie aan?

Hoi Martin,

Wat een schitterend boek heb je aan geschaft.

Epoxy of G4?
Epoxy met glasvezel zal mechanisch gezien wel sterker zijn als G4 met glasvezel.
Glasvezel met G4 is denk ik al veel sterker dan folie, dus de sterkte zit wel goed.

Heb m'n mustang indertijd in de G4 gezet en er zitten nog steeds geen barstjes in.
De vleugel inmiddels wel tijdens het vervoer hier en daar gestoten met het gevolg dat dan daar de verf er af splintert (verkeerde primer gebruikt?).
G4 met glas is best wel flexibel, kan de indekking in het midden van de vleugel zeker wel een paar mm. indrukken zonder dat er wat gebeurd.

Vind persoonlijk epoxy niet zo lekker schuren, blijft veelste lang flexibel.

Succes.
Gr. Ronald

Weer een tussentijdse update - het is even druk met het inrichten van het nieuwe appartement van mijn schoonmoeder en de financiële cijfers van onze kerk (daar ben ik penningmeester). Niet zo vreselijk veel gedaan helaas, maar ik denk dat het volgende week zo ver moet kunnen komen dat ik kan gaan glassen.

Ik ben bezig geweest met die aansluiting van de vleugel op de romp. Eerst wat shame-plaatjes :oops: van de grote kieren tussen vleugel en romp.
Corsair0208.jpg

Corsair0209.jpg

Niet lekker met balsa weg te werken, lijkt mij. Daarom aan de slag met epoxy, aangelengd (om het gewicht lager te maken) met glasbolletjes.
Corsair0210.jpg

En de vleugel afdekken met bakpapier, anders is de vleugel niet meer afneembaar. Dit afplakken bleek achteraf iets te losjes geweest te zijn, er zitten nog wat kreukels in de epoxy, dus ik moet daarom nog 1 ronde doen om het af te maken.
Corsair0211.jpg

En dan maar smeren. Op de foto zie je het eerste streepje, maar de hele "saddle" is besmeerd. Niet te gek dik, maar ook niet te dun natuurlijk, anders heb je nog net niet het gewenste resultaat bereikt.
Corsair0212.jpg

Dan de vleugel erop draaien - de epoxy komt dan naar buiten zetten.
Corsair0213.jpg

Na een poosje drogen de vleugel er weer af, met dit tussenresultaat.
Corsair0214.jpg

Aan de buitenkant heb ik alvast de overtollige epoxy verwijderd, maar je ziet ook de kreukels van het bakpapier zitten.
Corsair0215.jpg

O ja, en dan nog een plaatje van het rudder nadat die beplanking aan weerszijden is aangebracht, alleen nog een beetje schuren om het mooi glad te krijgen.
Corsair0216.jpg

Er staat nu nog open:
1. Het afmaken van de aansluiting van de vleugel op de romp
2. Uitlaatbuisjes maken en monteren (lijmen)

Dan is het de laatste keer schuren en dan glassen maar - ik denk dat ik toch lekker G4 blijf gebruiken. En dan spuiten natuurlijk. Het kleurenschema is nu wel zeker - het wordt de Marine's Dream, zoals in deze foto, maar dan wel mat ipv glanzend.
MarinesDream.jpg

Laatst bewerkt:
En de vleugel afdekken met bakpapier, anders is de vleugel niet meer afneembaar. Dit afplakken bleek achteraf iets te losjes geweest te zijn, er zitten nog wat kreukels in de epoxy, dus ik moet daarom nog 1 ronde doen om het af te maken.
Corsair0210.jpg

hoi martin
en de volgende keer neem je van dat bruine inpak plakband en een potje polyesterplamuur bij de automaterialen handel plakband op de vleugel op de romp schroeven en de polyester er tussen duwen ,dan heb je een mooie gladde afwerking

gr jacques

Nee Jan, een Corsair heeft geen fairings - dat scheelt enorm veel werk, heb ik gezien in het draadje over jouw Strega :-D. Allebei nog even goed doorwerken, dan kunnen we in Oss elkaars vliegtuigen bekijken!

En inderdaad, wel mat alsjeblieft, die kist op de foto is echt in de hoogglans lak gezet, en zo vlogen ze vroeger toch ook net niet rond...

Als het over schaalbouw gaat, er zijn talloze Corsairs die in hoogglans gerestaureerd zijn.
Dus dat zou de pret niet mogen drukken. Wij maken onze modellen vaak te vuil vind ik.

Als je op een full size show gaat kijken glimt alles je tegemoet, hooguit wat lichte streepvorming bij de uitlaat, maar dat is dan ook alles.

Laatst bewerkt:
Back