Bouwverslag Top-Flite Corsair .60 62"

Vanavond de lijntjes op de romp gezet, dat gaat prima met die smalle tape - het scheurt niet, ook al is het maar 0,75mm breed, en het is ook redelijk goed in bochten aan te brengen.

Wel precies werk hoor, steeds met de tekening ernaast zo goed mogelijk de werkelijkheid nabootsen, en zo'n smal stukje tape goed recht aanbrengen gaat ook niet vanzelf trouwens...

Corsair0255.jpg

Corsair0256.jpg

Op de vin heb ik de rondjes met de hand / op gevoel aangebracht, de ene is nu net wat groter dan de andere. Dat doe ik nog wel even over morgen.

Corsair0257.jpg

En morgen natuurlijk ook aan de slag met de lakplamuur om de randjes daadwerkelijk aan te brengen - het is immers afplaktape, dat gaat er uiteindelijk weer vanaf.

Laatst bewerkt:
@Martin, ziet er al meteen mooi uit hè, die lijnen :D

@Wouter, lees zo af en toe het forum om te kijken welke nieuwe projecten langskomen, wat er nu weer voor moois gebouwd wordt en ik ben benieuwd naar de vorderingen van Martin. Ben langzaam mijn ideeen aan het zetten om van de winter weer wat te bouwen. Nu zo heel af en toe vliegen voor 1 uurtje, dat is alles wat er in zit op dit moment. Van de zomer hoop ik meer te kunnen vertellen waar ik nog steeds mee bezig ben :thumbsup:

@Huib, ik heb lang gezocht in allerlei winkels, van kantoorvakhandel tot modelbouwwinkel, maar niets gevonden. Op internet vond ik wel 1mm breed "Chart tape" of in Nederland "Matrix tape".

Uiteindelijk op ebay gevonden door te zoeken op "1mm tape": Jammy Dog: Wij verkopen Masking Tape Low Residue Blue, Single Size Pack 4mm, Single Size Pack 3mm. eBay Winkel - "Masking Tape Micro Size" in 0.5, 0.75 en 1mm (en breder) in allerlei assortimenten of per rol van 25 meter. Dat is wel genoeg voor een vliegtuig.

Dag Martin,

Complimenten voor de bouw en fijn te zien dat je ook alle details wilt nabootsen. :worship:
De Corsair is een prachtige kist (ik heb er één van 2,30 meter, die vliegt als een tierelier) die het altijd goed zal doen op onze schaalwedstrijden. Meld je alvast maar aan bij Ton.

De tape heb ik inmiddels al in huis voor mijn volgende project. Bedankt voor je eerdere melding daarvan, want in Amerika had ik een adres gevonden die al totaal uitverkocht was.

Succes verder,

Bert

Hoi Martin,

Dat gaat super met die tape :p , ziet er strak uit.

Succes met de plamuur (op yoghurt dikte en met een penseeltje aanbrengen werkt het makkelijkst).

Gr. Ronald

Ik heb de lakplamuur niet met kwastje maar met plamuurmesje opgebracht, was wel vergelijkbaar met dikke yoghurt. Gevolg is redelijk brede strepen.
Corsair0258.jpg

En van dichterbij:
Corsair0259.jpg

Dat was heel wat schuren, ben er een hele middag mee bezig geweest. Het effect na het schuren:
Corsair0260.jpg

Wordt al heel wat beschaafder, niet waar? Op een enkele plek iets te veel weggeschuurd, zo zie je hierboven bij de streep die naar de voorkant gaat. Heb ik vandaag weer een nieuw stukje tape en nog wat lakplamuur aangebracht, ga ik komende week wel even netjes afwerken.

En toen was het vanmiddag alle lijntjes voorzichtig lospulken. Heel karwei, komt vrij precies natuurlijk.
Corsair0261.jpg

Maar ja, het resultaat mag er wezen. Hieronder zie je goed hoe het is geworden, en ook een voorbeeld (bij het ronde paneel bovenop) waar ik nog een nieuw stukje tape en lakplamuur heb gebruikt om het perfect te krijgen.
Corsair0262.jpg

Corsair0263.jpg

Ik ben er nog niet, de vleugel moet ook nog... Maar wordt wel mooi zo. Ik ga misschien ook met de soldeerbout aan de slag om klinknagels aan te brengen langs de lijntjes. Avond werk, veel extra detail.

Laatst bewerkt:
Je kunt een dun messing of koper pijpje in je soldeerbout zetten (ipv de normale soldeer punt), om een mooi klinknagel effect te krijgen.

@Jeroen, inderdaad, dat was ik van plan - zou een gewoon messing buisje zoals vaak bij een brandstoftank geleverd wordt goed zijn, of kan ik beter een dunner (kleinere diameter en/of dunnere wand) buisje kopen?

@Ronald, het gewicht is met 20 gram toegenomen met die plamuur, van 800 naar 820 gram voor de romp.

Gisteravond de romp afgemaakt qua lijntjes, en de vleugel onderkant de primer grotendeels eraf geschuurd. Foto's volgen nog, maar je ziet dan pas echt hoe onregelmatig het oppervlak blijkbaar nog was. Vanavond schuur ik de vleugel af en breng de lijntjes aan, dan ga ik daarna aan de slag met de "rivets" op de romp.

Ondertussen ook wat gekeken hoe de cowl bevestiging moet worden - TopFlite zegt dat ik de cowl op de cowl ring moet lijmen met superlijm. Maar als ik de dummy stermotor en baffle in de cowl ga lijmen, hoe krijg ik dan de cowl weer gedemonteerd? Enige optie die ik nu zo bedenk is 4 gaatjes maken in de stermotor en baffle, waardoor ik met een schroevendraaier naar binnen kan en de cowlring weer los kan schroeven van de romp. Iemand een ander idee of tip?

@Jeroen, inderdaad, dat was ik van plan - zou een gewoon messing buisje zoals vaak bij een brandstoftank geleverd wordt goed zijn, of kan ik beter een dunner (kleinere diameter en/of dunnere wand) buisje kopen?

@Ronald, het gewicht is met 20 gram toegenomen met die plamuur, van 800 naar 820 gram voor de romp.

Voor wat betreft de diameter van de buisjes en de wanddikte, de grootte van de klinknagels moet natuurlijk wel een beetje overeenkomen met de schaal.

Ik zou meerdere verschillende buisjes eens uitproberen op een proefstukje, en kijken wat het mooiste wordt. Dan kun je meteen een gevoel krijgen hoe lang je de soldeerbout tegen de romp moet houden en hoe hard/zacht je moet drukken.

Een andere manier om echte bolletjes als klinknagels te krijgen, is door gebruik te maken van geperforeerde tape. Je plakt dus de tape langs de panel lines, en vult vervolgens de (ronde)gaatjes in de tape met een drupje lijm. Uiteindelijk haal je de tape weg, en blijven er mooie halve bolletjes over. Ik heb dit eens in de MFI gelezen (heb de betreffende uitgave helaas niet meer). Ik weet helaas ook niet waar je de tape zou kunnen kopen. Wat ik me wel kan herinneren is dat er "gewone" witte houtlijm gebruikt werd.

Laatst bewerkt:
Vanmiddag de vleugel even geschuurd, ook hier zie je weer goed hoe onregelmatig het eigenlijk nog was, een paar mooie grijze vlakken blijven zitten.
Corsair0264.jpg

Vanavond heb ik er ook alvast de lijntjes op geplakt.

Misschien doe ik de vleugel zonder lakplamuur en meteen met primer/filler, dus ook de "opstaande" randjes naast de lijntjes. Want op de romp heb ik op een paar plekken wat opkrullende plamuur. Misschien iets te veel / nat gespoten?

Corsair0265.jpg

Het resultaat mag er over het algemeen wel zijn vind ik.
Corsair0266.jpg

Nog een beetje naschuren met korrel 400, en dan moet het klaar zijn om te lakken.

Die popnagels laat ik toch maar zitten, het effect van die lijntjes vind ik mooi zat.

Laatst bewerkt:
Vanmiddag de vleugel even geschuurd, ook hier zie je weer goed hoe onregelmatig het eigenlijk nog was, een paar mooie grijze vlakken blijven zitten.
Corsair0264.jpg

Vanavond heb ik er ook alvast de lijntjes op geplakt.

Hoi Martin,

Het effect wat je hier hebt, wordt hoofdzakelijk bepaald door de ribben en de ligger. Bij het schuren heeft het gedeelte tussen de ribben geen steun en dat druk je een beetje naar beneden. Dit wordt dus minder sterk geschuurd dan de plekken ter plaatse van de ribben en de ligger, die juist wel ondersteund worden. Ik denk dat als je er een rij over legt, je ontdekt dat er op de ribben meer is weggeschuurd dan er tussen.

Dit is overigens een bekend verschijnsel. Het kan voorkomen worden door de beplanking voor het plaatsen op een vlakke ondergrond glad te schuren.

Groet Huib

Maandagavond de vleugel voorzien van lijntjes en plamuur, en de motor gemonteerd op rubbers. Die vreemde opgekrulde stukjes op de romp netjes vlak kunnen schuren ook, dat ziet er weer goed uit.
Corsair0267.jpg

De rubbers in iets meer detail:
Corsair0268.jpg

Even tussendoor een foto van mijn vrouw Petra - ze vond het niet eerlijk dat ik zoveel foto's maak van een vliegtuig ;-)
Corsair0269.jpg

Mijn jongste zoon Wouter staat er ook op...

Vandaag begonnen met plamuur terugschuren, maar op een paar plaatsen brokkelde het af, het leek wel niet goed gedroogd... Weer even strak geplamuurd, en nu maar nog 2 dagen laten drogen, ga ik zaterdag weer verder.

Vanavond de cowl gemonteerd en uitsparingen gemaakt voor de klepdeksels van de Saito-100, uitlaat en hoofdnaald. Ik heb nog even gedacht om de uitlaat met een flexibele slang te bevestigen en de motor toch verticaal te monteren in plaats van schuin 45 graden, maar toch besloten dat niet te doen. En het valt alles mee wat je van de motor nog ziet.
Corsair0275.jpg

Corsair0276.jpg

Corsair0277.jpg

Ook de tank gemonteerd en slangenwerk aangesloten.
Corsair0272.jpg

Zowel de "rommel" uitgang van de motor als de vulslang onderaan door de cowlring naar buiten laten komen - de laatste is lekker lang, kan ik zometeen voor het tanken dus naar buiten trekken en daarna weer naar binnen duwen.
Corsair0274.jpg

De gashendel voorzien van een stuurstang - zo met de motor 45 graden gemonteerd komt dat echt perfect uit, de stuurstang gaat praktisch linea-recta naar de servo toe, en het servo past gewoon op de daarvoor voorziene plek. Ik hoefde niet zoals ik op andere bouwverslagen zie een servo'tje in te bouwen onder de wing saddle.
Corsair0270.jpg

Corsair0271.jpg

Toen ik toch met de servo's bezig was, meteen maar de andere twee servo's gemonteerd. De stuurstang van het hoogteroer bleek om een of andere reden (ik had nog zo goed gemeten!!) te kort te zijn - ik heb er een extra stukje aan gesoldeerd.

Corsair0273.jpg

De romp heeft nog een paar lichte schuurbewegingen nodig, en de cowl nog opschuren, dan is dit deel spuitklaar; de vleugel moet zaterdagochtend ook wel spuitklaar zijn. Met een beetje mazzel zaterdag dus toch spuiten! Dan kan ik later van de week de emblemen verven en plakken, en einde van de week misschien nog net de 2K lak laag opbrengen; of ik laat de verf goed drogen en neem lekker de tijd voor die laatste detaillering, en breng de 2K lak op een paar weken na 20 juni (Oss).

Laatst bewerkt:
Back