Zaterdag de vleugels verder in ruwbouw opgezet, en een begin gemaakt met de romp
Eerst de bovenliggende spar (eigenlijk de onderkant, maar de vleugel wordt ondersteboven op de tekening opgebouwd) voorzien van een inkeping - de vleugeltip loopt schuin omhoog aan de onderkant van de vleugel.
Dan de onderliggende spar vastgespeld.
De ribben T4 en T5 worden normaalgesproken gebruikt om de stangen naar de rolroeren te bevestigen. Ik ga echter gebruik maken van die mooie onzichtbare aansturing apparaatjes die Arvid ook had gebruikt, en dan moet je juist een aansturing vlak langs de achterlijst maken. Arvid gebruikte daarvoor bowden kabel (fietsremkabel zelfs

), ik kijk nog even of er misschien netjes een servo langs die achterlijst past, anders worden het ook bowden kabeltjes. In ieder geval geen stangen. Daarom heb ik wat hout weggesneden in deze ribben. Scheelt bij elkaar toch maar liefst weer 2 gram - 1 gram per vleugel

. Nou ja, wie het kleine niet eert...
De ribben op hun plek gezet, en toen eerst de achterlijst vastgezet - hier komt wat zwaarder gereedschap van pas om de achterlijst netjes vast te klemmen.
Na het drogen (even wachten met die houtlijm) de ribben weer voorzichtig losgehaald van de bovenliggende spar - die had ik nog niet vastgelijmd - en daarna beide spars vastgelijmd. Om de onderliggende spar met die V-groef erin strak te buigen die spar links en rechts even met pinnetjes vastgespeld.
En klemmen met de nodige gewichten maar weer.
Na het drogen ook de voorlijst vastgezet - met pinnetjes zorgen dat ze niet naar boven of beneden verschuiven, en nu met de ouwe trouwe postbode elastieken vastgeklemd.
Dit moest voor 2 vleugelhelften (eigenlijk vleugel"derden"), met houtlijm, dus de nodige wachttijd. In die wachttijd ook alvast begonnen met de romp. Eerder had ik nog geen bakpapier nodig, en kon ik de lijm toch netjes van de tekeningen houden, maar nu wordt dat wat lastiger.
Bij het bevestigen van de hoofd spars aan de zijkant even stevig vastgeklemd - zometeen gaan die hoofd spars naar binnen afbuigen, een extra reden voor een hele goede bevestiging.
En terwijl dat weer stond te drogen, kon ik van de vleugel voor- en achter-lijsten grofweg alvast de vorm bijwerken aan de uiteinden. Ze zijn nog wel een stuk te lang, daarom is dat niet zo strak.
Dinsdag kwamen de Hangar 9 90 graden retracts binnen - hierbij een paar foto's. Mooi stevig mechanisme, loopt licht, maar is zo opgezet dat de hendel niet belast wordt in de bewegingsrichting wanneer de poten wel kracht ondervinden. Ik heb wel retract 180 graden servo's besteld die ook een locking stand hebben, dat laatste was zo te zien niet eens echt nodig. Maar ach, kwaad kan het ook niet.
Het 90 graden mechaniekje met simpelweg 2 ball-links:
Zo is hij ingeklapt.
En zo uitgeklapt.
Je ziet dat krachten op de poten naar boven én naar achteren alleen (op de bevestiging van het gehele onderstel na natuurlijk, maar dat is hetzelfde bij elk onderstel, ook zelfs bij een vast onderstel) in een kracht naar boven worden afgevoerd, waar de hendel die beweging tegenhoudt. Maar er ontstaat zo helemaal geen enkele kracht in de richting van de bewegingsrichting van de hendel (links-rechts). Dit voelt wel goed moet ik zeggen.
En het past ook netjes in de vleugel. Nu nog maar even de levering van de servo's afwachten, de bevestiging tussen servo's en retracts is nog het interessantste stuk werk denk ik. Misschien zijn ze zo compact dat ze precies achter de retracts passen, en direct aan de hendels bevestigd kunnen worden. Anders moet ik door de main spar heen boren voor een stangetje, en moeten de servo's vlak voor de wielkasten een plaats krijgen. De main spar hoeft niet zo ver uitgeboord te worden voor dit landingsgestel, dat is dan weer een voordeel voor de sterkte, en dan kan er wel weer een gaatje bij misschien.
Tips en trucs zijn van harte welkom!