Bouwverslag Top-Flite Corsair .60 62"

de hoofdligger moet je uithollen

Je kunt eventueel hulpliggers plaatsen . . .

En alvast gaatjes boren, en de luchtslang plaatsen . . . :confused:

Maar ik ben het wel met Berto eens: je kunt het beter in één keer goed doen. :p

jan.

ok, ok, ik begrijp het - in een keer goed doen dus :p.

Ik had inderdaad al gezien dat je de vleugel moet voorbereiden met in ieder geval die luchtslangen. En ook moeten de montagepunten al wel heel precies gemaakt zijn voor de retracts die je wilt installeren. Dat pleit er allemaal voor om ze al wel te kopen en alles zo op te bouwen, en dan eventueel alleen de eerste vluchten nog een fixed landingsgestel eronder te hangen.

Maar eigenlijk begin ik ook al weer wat minder benauwd te worden voor harde landingen. Ik vlieg nu met een Great Planes Tracer, en daarmee heb ik op de allereerste (zeer staartlastige) vlucht na alleen maar hele zachte landingen gemaakt - de wielen raken de eerste meters alleen de topjes van de toch erg korte grassprietjes. De SIG was schijnbaar stuiteriger aangelegen... :lol:

en dan eventueel alleen de eerste vluchten nog een fixed landingsgestel eronder te hangen.
Kun je ook gewoon de pootje uitlaten staan.
Ben bang dat om een goed fixed gear op de vleugel te monteren je dit altijd blijft zien.

Maar eigenlijk begin ik ook al weer wat minder benauwd te worden voor harde landingen. Ik vlieg nu met een Great Planes Tracer, en daarmee heb ik op de allereerste (zeer staartlastige) vlucht na alleen maar hele zachte landingen gemaakt - de wielen raken de eerste meters alleen de topjes van de toch erg korte grassprietjes.
Ik zeg niks maar ben bang dat het wel wat tegen gaat vallen om met de Corsair direct echte zachte landingen te maken.
De Tracer is een heel ander model en reageert/vliegt wel wat anders dan een Corsair.

Ja, natuurlijk, een Corsair zal zeker heel anders vliegen (en landen) dan een Tracer of andere sport-vliegtuigen. Ik bedoelde dat het er voor mij op lijkt dat mijn SIG 4Star veel meer last had van opspringen bij het landen dan de Tracer nu en ook dan andere vliegtuigen die ik gevlogen heb. De SIG 4Star had een soort "verend" aluminium onderstel, de Tracer en die andere vliegtuigen hebben net als de Corsair gewoon metalen pootjes.

Gewoon maar voorzichtig landen, het toestel verdient respect en aandacht. Het grasveld op ons vliegveld in Dordrecht is altijd heel strak gemaaid en we hebben er helemaal geen last van graspollen of onregelmatigheden, dat zal het probleem niet zijn. Ik zie het al met al wel zitten.

Ik heb de Hangar 9 mechanical retracts op het oog, ga het denk ik daarmee proberen. Een of twee goede servo's er in en dan nog iets verzinnen om het onderstel mooi langzaam in en uit te laten klappen. En als het kan wil ik op een of andere manier die 90 graden oprekken tot 100 graden, zodat de pootjes uitgeklapt wat meer naar voren staan, beter tegen het nose-over effect. Wat mij betreft steken de wielen dan nog nét iets onder de vleugel uit als ze ingeklapt zijn, ik las ergens dat dat oorspronkelijk zelfs normaal was bij de F4U Corsair.

Vandaag druk bezig met de vleugel - voordat ik verder ga met schuren van alle staartvlakken wil ik eerst even langs de Hobby-in om die Great Planes sandbars te kopen.

Laatst bewerkt:
;)

Volgens de handleiding en tekening moeten de ribben wel een beetje naar buiten blijven staan, om de echte "schaal" looks te krijgen. Daarom had ik ze nog een beetje bol gelaten, alhoewel de ene kant nog wel iets te bol was vergeleken met de tekening.

Met mijn provisorische sanding bar (plankje, stuk schuurpapier er om heen) werden ze zelfs nu iets TE plat (helemaal plat), en heb ik een paar ribben opnieuw gemaakt.

Afgelopen zaterdag heb ik alle roervlakken afgemaakt op het schuren van de spantjes na, en ook moet ik de LE van het stabilo nog afronden en de LE van de roervlakken driehoekig schuren/snijden.

Maar omdat het lijmen met houtlijm de nodige tijd neemt heb ik vooral ook de nodige dingen in de steigers gezet voor het middenstuk van de vleugel.

Eerst de main spar netjes glad in de epoxy gezet en op elkaar gelegd.
Corsair0014.jpg

Toch leuk, als je kinderen een folderwijk hebben. Kilootje of wat er bovenop om strak en vlak te drogen:
Corsair0015.jpg

De Leading Edge en Trailing Edge aan elkaar gelijmd:
Corsair0016.jpg

Zonder foto's is al het netjes maken van alle spanten en het verlijmen van de versterkingsstukken (de doublers), en het in elkaar schuiven van het middenstuk.

En dan de Trailing Edge aan het middenstuk bevestigen. :hammer:Ik had de eerste keer spantje voor spantje op de goede plek geschoven op de TE en regelmatig nog wat lijm toegevoegd, en had geen elastieken gebruikt om de verbinding lekker aan te klemmen. Ik had alleen met pinnetjes de spanten min of meer aan de TE geprikt, maar dat is niet superstrak natuurlijk. Resultaat was dat de helft van de verbindingen netjes was, de andere helft vertoonde her en der nog kleine kiertjes en een enkele verbinding was uiteindelijk (na en vanwege het schuiven) voorzien van te weinig lijm en kon je zo loskrijgen. Hmmm, ik had geen zin om er alleen maar lijm toe te voegen - niet zo netjes en het gaat hier wel om een belangrijk stuk van de constructie.

Daarom alle verbindingen toch maar losgemaakt - er kwam geen enkel balsa-splintertje mee, dus die verbindingen waren inderdaad niet bepaald stevig!! :oops: Alles netjes ontdaan van lijmresten en weer even goed vlakgeschuurd, is ook weer beter voor de hechting.

Ik heb hier pinnetjes geplaatst op de binnenzijde van de Trailing Edge om te zorgen dat je in één keer precies op de goede plaats contact krijgt en houdt.
Corsair0017.jpg

Houtlijm er op, nog even op de tekening zorgen dat alle spanten echt in de goede hoek op de TE terecht zijn gekomen en waar nodig nog een millimetertje opschuiven, dan vlak op de tafel om eventuele draaing te constateren (linksachter was 1 millimeter van de tafel af...) en zoveel mogelijk te corrigeren, en dan uiteindelijk elastieken er omheen om goed druk op de lijmverbindingen te zetten.

Corsair0018.jpg

Uiteindelijk nog eens 4-5 elastieken erbij en blijven zorgen voor een mooie vlakke stand om te drogen. Hopen maar dat die millimeter er uit gaat. Update: de millimeter is eruit!

Laatst bewerkt:
Die Great Planes sandbars zijn inderdaad wel lekker om mee te werken! Flink wat afgeschuurd vandaag, het is een wonder dat mijn vrouw Petra mij nog in de woonkamer laat werken! :D

Corsair0019.jpg

Corsair0020.jpg

Dit ziet er toch een stuk beter uit dan die bolle ribben die ik eerst geschuurd had.

Corsair0021.jpg

Ook de rudder is netjes geworden, lijkt mij.

Corsair0022.jpg

Resultaat: een hoop fijn stof, ik wil niet weten wat er in mijn longen zit nu :)

Corsair0023.jpg

En na het nodige schaven en daarna weer schuren zijn de roervlakken af:
Corsair0024.jpg

Als laatste vanavond nog even de spar doublers met epoxy vastgezet.
Corsair0025.jpg

Meteen de ribben netjes vastgelijmd tegen die doublers aan, even een klein beetje bijsturen met pinnetjes om ze goed strak vast te lijmen.

Morgen of zaterdag weer verder!

Laatst bewerkt:
Zaterdag de vleugels verder in ruwbouw opgezet, en een begin gemaakt met de romp

Eerst de bovenliggende spar (eigenlijk de onderkant, maar de vleugel wordt ondersteboven op de tekening opgebouwd) voorzien van een inkeping - de vleugeltip loopt schuin omhoog aan de onderkant van de vleugel.
Corsair0027.jpg

Dan de onderliggende spar vastgespeld.
Corsair0026.jpg

De ribben T4 en T5 worden normaalgesproken gebruikt om de stangen naar de rolroeren te bevestigen. Ik ga echter gebruik maken van die mooie onzichtbare aansturing apparaatjes die Arvid ook had gebruikt, en dan moet je juist een aansturing vlak langs de achterlijst maken. Arvid gebruikte daarvoor bowden kabel (fietsremkabel zelfs :p), ik kijk nog even of er misschien netjes een servo langs die achterlijst past, anders worden het ook bowden kabeltjes. In ieder geval geen stangen. Daarom heb ik wat hout weggesneden in deze ribben. Scheelt bij elkaar toch maar liefst weer 2 gram - 1 gram per vleugel :rolleyes:. Nou ja, wie het kleine niet eert...
Corsair0028.jpg

De ribben op hun plek gezet, en toen eerst de achterlijst vastgezet - hier komt wat zwaarder gereedschap van pas om de achterlijst netjes vast te klemmen.
Corsair0029.jpg

Na het drogen (even wachten met die houtlijm) de ribben weer voorzichtig losgehaald van de bovenliggende spar - die had ik nog niet vastgelijmd - en daarna beide spars vastgelijmd. Om de onderliggende spar met die V-groef erin strak te buigen die spar links en rechts even met pinnetjes vastgespeld.
Corsair0030.jpg

En klemmen met de nodige gewichten maar weer.
Corsair0031.jpg

Na het drogen ook de voorlijst vastgezet - met pinnetjes zorgen dat ze niet naar boven of beneden verschuiven, en nu met de ouwe trouwe postbode elastieken vastgeklemd.
Corsair0032.jpg

Dit moest voor 2 vleugelhelften (eigenlijk vleugel"derden"), met houtlijm, dus de nodige wachttijd. In die wachttijd ook alvast begonnen met de romp. Eerder had ik nog geen bakpapier nodig, en kon ik de lijm toch netjes van de tekeningen houden, maar nu wordt dat wat lastiger.
Corsair0033.jpg

Bij het bevestigen van de hoofd spars aan de zijkant even stevig vastgeklemd - zometeen gaan die hoofd spars naar binnen afbuigen, een extra reden voor een hele goede bevestiging.
Corsair0034.jpg

En terwijl dat weer stond te drogen, kon ik van de vleugel voor- en achter-lijsten grofweg alvast de vorm bijwerken aan de uiteinden. Ze zijn nog wel een stuk te lang, daarom is dat niet zo strak.

Corsair0035.jpg

Dinsdag kwamen de Hangar 9 90 graden retracts binnen - hierbij een paar foto's. Mooi stevig mechanisme, loopt licht, maar is zo opgezet dat de hendel niet belast wordt in de bewegingsrichting wanneer de poten wel kracht ondervinden. Ik heb wel retract 180 graden servo's besteld die ook een locking stand hebben, dat laatste was zo te zien niet eens echt nodig. Maar ach, kwaad kan het ook niet.

Corsair0036.jpg

Het 90 graden mechaniekje met simpelweg 2 ball-links:
Corsair0037.jpg

Zo is hij ingeklapt.
Corsair0038.jpg

En zo uitgeklapt.
Corsair0039.jpg

Je ziet dat krachten op de poten naar boven én naar achteren alleen (op de bevestiging van het gehele onderstel na natuurlijk, maar dat is hetzelfde bij elk onderstel, ook zelfs bij een vast onderstel) in een kracht naar boven worden afgevoerd, waar de hendel die beweging tegenhoudt. Maar er ontstaat zo helemaal geen enkele kracht in de richting van de bewegingsrichting van de hendel (links-rechts). Dit voelt wel goed moet ik zeggen.

En het past ook netjes in de vleugel. Nu nog maar even de levering van de servo's afwachten, de bevestiging tussen servo's en retracts is nog het interessantste stuk werk denk ik. Misschien zijn ze zo compact dat ze precies achter de retracts passen, en direct aan de hendels bevestigd kunnen worden. Anders moet ik door de main spar heen boren voor een stangetje, en moeten de servo's vlak voor de wielkasten een plaats krijgen. De main spar hoeft niet zo ver uitgeboord te worden voor dit landingsgestel, dat is dan weer een voordeel voor de sterkte, en dan kan er wel weer een gaatje bij misschien.

Tips en trucs zijn van harte welkom!

Laatst bewerkt:
ik zou voor de zekerheid de moertjes die de buitenkanten van die mechaniekjes bij elkaar houden in de loctite zetten, moet ik bij mijn retracts eigenlijk ook doen ( heb ongeveer hetzelfde type).

die moertjes willen nog wel eens losser gaan zitten...

ik zou voor de zekerheid de moertjes die de buitenkanten van die mechaniekjes bij elkaar houden in de loctite zetten, moet ik bij mijn retracts eigenlijk ook doen ( heb ongeveer hetzelfde type).

die moertjes willen nog wel eens losser gaan zitten...

Heb jij last van kaboutertjes die moertjes los draaien ? :D

Dat zijn geen beweeglijke verbindingen en als de moertjes vast zitten gaan ze ook niet zomaar los .

Mvg Johan

die dingen zitten vanuit de verpakking al een beetje los johan, bij mijn retracts was dat in ieder geval wel, en ik denk dat door motortrilling die dingen wel losser willen gaan zitten...

Van de week en vandaag weer tussen de bedrijven door het nodige gedaan.

Eerst het cockpit dek er in gehangen - ik ga niet voor die mooie cockpit, er gaat een heel gewoon pilootje in, dus dit dek kon hoog gemonteerd worden.
Corsair0040.jpg

En toen werd het tijd om de hele onderkant aan het bord vast te pinnen.
Corsair0041.jpg

De stringers konden toen vastgelijmd.
Corsair0042.jpg

En dat ene schot dat toch wat schuin naar achteren stond met de ouwe trouwe geodriehoek recht vastgepind tijdens het drogen.
Corsair0043.jpg

Daarna was het tijd voor de bekleding - de onderste helft van de zijkanten heb ik toch maar met superlijm gedaan omdat het stukje voor stukje moest, en dan kruipt superlijm wel mooi tussen de naden. Ook dan moet je nog steeds wel even vastklemmen tijdens het drogen.
Corsair0044.jpg

En natuurlijk het nodige water opgebracht aan de buitenkant zodat het hout mooi buigt.
Corsair0045.jpg

Zo, dat was de eerste zijkant.
Corsair0046.jpg

En nadat de andere zijkant ook geplakt was wordt het tijd voor de bovenste helft van de voorkant. Dit heb ik wel weer met houtlijm gedaan, lekker langzaam... :)
Corsair0047.jpg

Zo, nu de onderkant van deze panelen vastzit wordt het tijd voor water aanbrengen, buigen en vastlijmen.
Corsair0048.jpg

En dan goed vastzetten om het hout gebogen te houden tijdens het drogen:
Corsair0049.jpg

Aan de achterkant zitten die bovenste zijkanten er ook zo op.
Corsair0050.jpg

En daarna kan (na het uitsnijden van een sleuf voor de staart) de bovenkant erop. Goed aanduwen met grof gereedschap, en een knijper om de sleuf niet breder of smaller te maken dan precies noodzakelijk is voor de staart. De staart raakt overigens nergens lijm, die kan je er zo weer uittrekken. Ook daarom weer houtlijm gebruikt i.p.v. secondenlijm - die zou zo maar wat door kunnen lopen en per ongeluk toch de staart vast kunnen lijmen.
Corsair0051.jpg

Toen mijn vrouw vanavond dit plaatje zag staan, deed het haar eerder denken aan een onderzeeboot:

Corsair0052.jpg

Hmmm, misschien pak ik dat ooit ook nog wel eens op :rolleyes:

Neeuuuh, vliegtuigen zijn toch echt wel het leukst voor mij, boten of ze nu boven of onder zee varen trekken me niet zo.

Ik hoop dat ik de servo's snel binnen krijg, dan kan ik verder met de vleugel en de retracts. In de manual van de Hangar 9 Corsair ARF (zelfde maat als deze Top Flight) zag ik trouwens dat ze maar 1 servo gebruikten in het midden van de vleugel, met stangetjes en zo'n heveltje verbonden aan de retracts. Na wat meetwerk blijkt dat ik sowieso waarschijnlijk met stangetjes en een heveltje aan het werk moet - er is direct in het verlengde van de retracts geen ruimte voor de retract servo's, de kracht moet dan toch ergens vanuit het midden gaan komen. En ik heb wel voorkeur om de servo's in het midden van de vleugel te houden - goed bereikbaar voor controle en eventueel onderhoud.

Waarschijnlijk ga ik het net doen als bij die Hangar 9 Corsair - er moet dan alleen een stangetje door de main spar gevoerd worden (weinig verzwakking dus), waarna middels een heveltje net vóór de wielkasten de aansluiting op de servo in het midden van de vleugel gerealiseerd wordt. Misschien gebruik ik ook wel 2 servo's, die heb ik toch al besteld. Ze zijn wel sterk: Hitec HS-75, 6.6Kg/cm bij 4.8 volt, maar ik ga denk ik 6V ontvanger accu gebruiken, dat geeft dan 8.2Kg/cm kracht. Dus misschien is 1 ook wel genoeg - ik heb immers ook Hangar 9 retracts, die met die Hangar 9 Corsair worden meegeleverd, en daarbij is dit de standaard aanpak.

Laatst bewerkt:
Ja, april dit jaar vliegen moet toch wel gaan lukken denk ik.

Ik ben eens wat gaan meten met de retracts - het lijkt erop dat ik ze bijna helemaal tegen de voorlijst van de vleugel moet zetten , en dan daar iets (een tot anderhalve centimeter) naar onderen moet laten uitsteken. Sowieso blijft er altijd iets uitsteken, al is het maar dat hendeltje dat voor de 90 graden draai zorgt.

Verder moet ik nog even bedenken hoe ik ze bevestig. De Robart retracts hebben hun bevestigingspunten ter hoogte van de onderkant van de vleugel zitten, maar deze retracts hebben ze juist aan de bovenkant zitten, omdat dat hendeltje immers tussen retract en wielpoot zit. Dat betekent dus:
  • OF vrij dunne balkjes nét boven de retracts maken, met risico dat dat niet stevig genoeg is, of vergis ik me daarin?
  • OF moertjes aan de bovenkant van de retracts lijmen en dan blokjes onder de bevestigingslippen van de retracts lijmen met daar weer boutjes doorheen. Dat moet net zo stevig zijn als de standaard bevestiging van Robart of vast onderstel - de kracht wordt dan verdeeld over een veel groter oppervlak
Hier een tekeningetje hoe de retracts standaard bevestigd worden (links) met balkje boven de bevestigingslippen van de retracts en daarboven nog 2 halve ribben (en zoals Arvid heeft gedaan een extra balkje ter versteviging), en rechts hoe ik met mijn retracts denk te gaan werken.
Corsair0053.jpg

Links heb ik de standaard bevestiging (balkjes en halve rib) paars getekend. Rechts heb ik het ene balkje (paars) op dezelfde manier ingezet, dat zou optie 1 zijn, maar ik vermoed dat dat niet sterk genoeg zal zijn. Daarom in groen mijn idee om bevestiging aan de andere kant te doen. Dan moet ik natuurlijk wel zorgen dat het retract in en uit die sleuven geschoven kan worden voor eventueel onderhoud, anders zou de bovenkant van de vleugel open moeten voor onderhoud... Gelukkig zit het retract helemaal vooraan de vleugel, dan blijft er net genoeg ruimte over om het uit de "rails" te schuiven. En in blauw zie je hoe ongeveer die hendel zit die voor de 90 graden draaien zorgt, wat verklaart waarom de bevestigingslippen niet onderaan kunnen zitten.

[Edit] Een middag later breekt het inzicht al door. De wereld is immers 3D - als je alleen maar vanaf de zijkant kijkt en denkt kom je er niet, als je ook vanaf de voorkant denkt lukt het wel. Er is namelijk naast de retracts nog ruimte zat over, dus die rib triplers passen er gemakkelijk naast. Als ik dan een blokje mooi zo maak dat het onder die rib triplers haakt en verder aan de bovenkant steun biedt voor de bevestigingslippen, kan ik het balkje dat ik in het plaatje hierboven nog dacht nodig te hebben weglaten, en gewoon met boutjes en moertjes e.e.a. bevestigen. Gaat helemaal goed komen zo, volgens mij.

Corsair0054.jpg

Hier zie je in geel de ribben inclusief rib doublers, in paars de rib triplers, in groen de blokjes die zo mooi onder de rib triplers vallen en energie naar boven prima kunnen afvangen. In blauw rechtsonder een gat dat in een van de blokjes moet komen (niet over de volle breedte) om die 90 graden hendels vrij spel te geven, en tenslotte de bouten met bovenop de moertjes en van onderaf de boutjes.

Volgens mij worden de krachten zo precies zo goed en netjes overgedragen op en opgevangen door de vleugelconstructie als wanneer de bevestigingslippen onderaan de retracts zouden zitten.

Laatst bewerkt:
Het heeft even geduurd, wat andere verplichtingen plus het goed afmaken en afstellen van de Space Walker van mijn zoon Erik.

Gisteren en vandaag verder gegaan met de retracts. Het begint er op te lijken. Gisteren eerst de uitsparing in de main spar gemaakt, en vervolgens na veel meet- en stel-werk (de retracts moeten uitgeklapt tenslotte wel strak 90 graden en evenwijdig aan elkaar staan) de triplers en de balkjes goed verlijmd:
Corsair0055.jpg

Zoals ik al schreef komt de retract helemaal tegen de voorkant van de vleugel aan en steekt iets naar onderen uit. Dan komen de wielen precies in het midden van de wielkasten uit, en vallen de wielpoten precies onder de vleugelbekleding zometeen als ze ingeklapt zijn.

Toen het stukje waar ik heel wat over gedacht heb in de tussentijd. Het valt uiteindelijk nogal mee - omdat de retracts zover naar voren staan was er precies genoeg ruimte om de 2 meegeleverde umlenks te monteren. Deze geven in de configuratie zoals hieronder op de foto te zien precies 2,75cm uitslag, en dat is exact wat ik nodig heb tussen de twee uiterste posities van het retract.
Corsair0056.jpg

Dit is de stand waarbij het retract ingeklapt is.

Corsair0057.jpg

En dit de stand waarin hij uitgeklapt is.

Nu nog een strakke bevestiging maken tussen het bovenste uiteinde van de umlenk met de retract met 2mm stuurstang, en daarna passen er mooi stuurstangen precies door de gaten in de ribben naar het midden van de vleugel, vlak achter de "dowel-plate". Daar heb ik ook al een servo-houder gemaakt van dubbel triplex, lekker stevig.

Tenslotte voor vandaag nog even een foto van de bovenkant van de retract bevestiging. Ik heb er (nog) geen extra balkjes gelijmd, maar dat zou ook nog goed passen - ik denk dat ik dat nog maar doe voor de stevigheid daar. Maar verder is de bevestiging toch een stuk eenvoudiger geworden dan ik had uitgedacht, dat was ook wel erg omslachtig :rolleyes: en bood weinig extra vergeleken met de huidige bevestiging.
Corsair0058.jpg

Morgen of overmorgen de vleugeltips maar eens aan het middenstuk verlijmen!

Laatst bewerkt:
Back