Roel van Essen
Forum veteraan
Proefvaart geslaagd! Een accupakket samengesteld van 2 2S Lipo's (voor de buitenste motoren) en een 7,2V NiMH pakket voor de Duoperm. Dat in de boot gelegd. (met een paar balkjes er aan vast om het in het midden van de boot te houden)
Het is duidelijk dat dit model vroeger met loodaccu's gevaren werd; ze ligt vrij hoog op het water. Ik heb 2 blokjes lood toegevoegd om het model dieper in het water te krijgen.
Met stilgehouden model de amperemeter op de Duoperm gezet: met vol gas gaf de meter 6,3A aan. Da's pittig, maar goed: er zit over twee weken een kleinere schroef onder. Vervolgens de meter er tussenuit en rustig aan het water op.
De Duoperm piept. Logisch, da's inherent aan de regelaar. Voor de rest is het stil op het water. Rustig vaart de Zobel een paar rondjes. Stabiel. Dan wordt het tijd om de BL-motoren eens wakker te schudden. Ik zet de switch van de mixer om en geef een beetje gas op de Duoperm. Even later gaat er een schokje door het model: de BL's worden wakker. Slaan aan door even toeren te maken en dan onmiddellijk terug te zakken naar hun minimale toerental. Zobel vaart iets sneller, maar er is nog steeds niets te horen. Langzaam gaat de linkerknuppel richting half gas; de boeg komt uit het water, het hek zakt weg, maar het blijft allemaal uiterst beheerst. Vol gas volgt even later: nu zie je een Schnellboot!
En als laatste druk ik ook de rechterknuppel helemaal naar voren, zodat de BL-motoren nu ook op hun maximum toeren (tenminste: voor 7,4V) draaien. In plaats van diesels lijker er nu turbines in het schip te staan; de BL's gieren! Het hek ligt laag, de boeg (te) hoog, maar ze is uiterst stabiel.
Ook in de bochten; de romp helt weliswaar iets over, maar het blijft allemaal binnen de perken. De draaicirkel is een meter of vier, en bij het passeren van de eigen boeggolf zie ik ook geen gekke dingen. Het dek blijft droog, de sprayrails doen, indien nodig hun werk.
4zr4V4qm-TA[/media] trip of 1:40 Wiesel-class. - YouTube
Ja, het camerawerk is knudde, maar én filmen én dit scheepje in bedwang houden is best moeilijk. Volgende keer zal ik de Gopro op het dek zetten...
Terug op het droge, na een half uurtje spelevaren, trek ik het dek open.
De Duoperm is warm. Logisch, want er zit nog geen greintje ventilatie is het model. De hele bovenkant is dicht. De onderkant trouwens ook: geen water aan boord. Beide BMI-motoren zijn gewoon koud. Alle regelaars ook. Voor de Duoperm komt straks een kleine PV-fan in het achteronder te staan.
Kortom: we kunnen met een gerust gevoel verder bouwen!
Het is duidelijk dat dit model vroeger met loodaccu's gevaren werd; ze ligt vrij hoog op het water. Ik heb 2 blokjes lood toegevoegd om het model dieper in het water te krijgen.
Met stilgehouden model de amperemeter op de Duoperm gezet: met vol gas gaf de meter 6,3A aan. Da's pittig, maar goed: er zit over twee weken een kleinere schroef onder. Vervolgens de meter er tussenuit en rustig aan het water op.
De Duoperm piept. Logisch, da's inherent aan de regelaar. Voor de rest is het stil op het water. Rustig vaart de Zobel een paar rondjes. Stabiel. Dan wordt het tijd om de BL-motoren eens wakker te schudden. Ik zet de switch van de mixer om en geef een beetje gas op de Duoperm. Even later gaat er een schokje door het model: de BL's worden wakker. Slaan aan door even toeren te maken en dan onmiddellijk terug te zakken naar hun minimale toerental. Zobel vaart iets sneller, maar er is nog steeds niets te horen. Langzaam gaat de linkerknuppel richting half gas; de boeg komt uit het water, het hek zakt weg, maar het blijft allemaal uiterst beheerst. Vol gas volgt even later: nu zie je een Schnellboot!
En als laatste druk ik ook de rechterknuppel helemaal naar voren, zodat de BL-motoren nu ook op hun maximum toeren (tenminste: voor 7,4V) draaien. In plaats van diesels lijker er nu turbines in het schip te staan; de BL's gieren! Het hek ligt laag, de boeg (te) hoog, maar ze is uiterst stabiel.
Ook in de bochten; de romp helt weliswaar iets over, maar het blijft allemaal binnen de perken. De draaicirkel is een meter of vier, en bij het passeren van de eigen boeggolf zie ik ook geen gekke dingen. Het dek blijft droog, de sprayrails doen, indien nodig hun werk.
4zr4V4qm-TA[/media] trip of 1:40 Wiesel-class. - YouTube
Ja, het camerawerk is knudde, maar én filmen én dit scheepje in bedwang houden is best moeilijk. Volgende keer zal ik de Gopro op het dek zetten...
Terug op het droge, na een half uurtje spelevaren, trek ik het dek open.
De Duoperm is warm. Logisch, want er zit nog geen greintje ventilatie is het model. De hele bovenkant is dicht. De onderkant trouwens ook: geen water aan boord. Beide BMI-motoren zijn gewoon koud. Alle regelaars ook. Voor de Duoperm komt straks een kleine PV-fan in het achteronder te staan.
Kortom: we kunnen met een gerust gevoel verder bouwen!
Laatst bewerkt door een moderator: