Bouwverslag torpedoboot "Zobel-klasse"

Proefvaart geslaagd! Een accupakket samengesteld van 2 2S Lipo's (voor de buitenste motoren) en een 7,2V NiMH pakket voor de Duoperm. Dat in de boot gelegd. (met een paar balkjes er aan vast om het in het midden van de boot te houden)
Het is duidelijk dat dit model vroeger met loodaccu's gevaren werd; ze ligt vrij hoog op het water. Ik heb 2 blokjes lood toegevoegd om het model dieper in het water te krijgen.
Met stilgehouden model de amperemeter op de Duoperm gezet: met vol gas gaf de meter 6,3A aan. Da's pittig, maar goed: er zit over twee weken een kleinere schroef onder. Vervolgens de meter er tussenuit en rustig aan het water op.
full

De Duoperm piept. Logisch, da's inherent aan de regelaar. Voor de rest is het stil op het water. Rustig vaart de Zobel een paar rondjes. Stabiel. Dan wordt het tijd om de BL-motoren eens wakker te schudden. Ik zet de switch van de mixer om en geef een beetje gas op de Duoperm. Even later gaat er een schokje door het model: de BL's worden wakker. Slaan aan door even toeren te maken en dan onmiddellijk terug te zakken naar hun minimale toerental. Zobel vaart iets sneller, maar er is nog steeds niets te horen. Langzaam gaat de linkerknuppel richting half gas; de boeg komt uit het water, het hek zakt weg, maar het blijft allemaal uiterst beheerst. Vol gas volgt even later: nu zie je een Schnellboot!
full

En als laatste druk ik ook de rechterknuppel helemaal naar voren, zodat de BL-motoren nu ook op hun maximum toeren (tenminste: voor 7,4V) draaien. In plaats van diesels lijker er nu turbines in het schip te staan; de BL's gieren! Het hek ligt laag, de boeg (te) hoog, maar ze is uiterst stabiel.
full

Ook in de bochten; de romp helt weliswaar iets over, maar het blijft allemaal binnen de perken. De draaicirkel is een meter of vier, en bij het passeren van de eigen boeggolf zie ik ook geen gekke dingen. Het dek blijft droog, de sprayrails doen, indien nodig hun werk.

4zr4V4qm-TA[/media] trip of 1:40 Wiesel-class. - YouTube
Ja, het camerawerk is knudde, maar én filmen én dit scheepje in bedwang houden is best moeilijk. Volgende keer zal ik de Gopro op het dek zetten...

Terug op het droge, na een half uurtje spelevaren, trek ik het dek open.
De Duoperm is warm. Logisch, want er zit nog geen greintje ventilatie is het model. De hele bovenkant is dicht. De onderkant trouwens ook: geen water aan boord. Beide BMI-motoren zijn gewoon koud. Alle regelaars ook. Voor de Duoperm komt straks een kleine PV-fan in het achteronder te staan.
Kortom: we kunnen met een gerust gevoel verder bouwen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ha Roel, da's best netjes. Ik had met het model in Drachten 10A over twee motoren statisch.
In de vaart schommelend tussen 6.7 en 7.3A bij 12 kmh. (Golven kosten energie)
Op 13V en 1.000 kv motortjes over reductiekastjes.

Dan zal het de vaart bijkans nog 30% zakken tot zo rond de 2A? Niet slecht :p

Hallo Roel,

Allereerst wil ik je weer succes wensen met je volgende schip.
Ten tweede........Ik wil je graag hierbij mn complimenten geven voor de altijd weer mooi gedetaillerde verslag waarbij je steeds weer begint met de historie van het schip. Je zou zo verder kunnen als auteur want je verhalen zijn hartstikke boeiend.

Dus niet alleen je manier van bouwen........ook je manier van mensen enthausiastmeren is zeker een dikke pluim waard!
Ideetje: Hou eens een lezing op scholen ed, je zou de halve jeugd weer aan de hobbytafel krijgen!

Groet Dennis

Hallo Dennis. Dank voor het compliment! En ja, auteur ben ik al, in de MbA.
En voor de klas staan doe ik ook; vanaf mijn 20e al; eerst als militair instructeur, vervolgens in het bedrijfsleven en nu met het project "Veteraan voor de klas". Dus, ja het schijnt erin te zitten...;) En een paar geleden, samen met Firsttimer, een lezing gegeven op een basisschool over RC-scheepsmodelbouw. Ook leuk!

Gisteren de middelste schroef 6mm afgetopt. Reden: bij in één keer vol gas geven vloog de wijzer van de ampéremeter tot over de 15A. Ook een 15A zekering sneuvelde. Middenin zit dus nu een 39mm drieblad met redelijke spoed. (40mm was de bedoeling, maar ja, als je bij één blad er iets teveel afhaalt, moeten de andere bladen volgen...
Het resultaat is meteen duidelijk: In een keer vol gas (model stilgehouden) gaf nu een piekstroom van 11A, en daarna ging de wijzer terug naar 3,06. Als de boot op snelheid is, zal dat nog minder worden, maar zo'n lang verlengsnoer heb ik niet aan m'n amperemeter. (Ik zou de Ampëremeter voor de Gopro kunnen zetten, realiseer ik me nu net...)

De plaatjes liegen niet:
Middenmotor op vol gas, buitenste motoren stop:
full

Middenmotor vol gas, buitenste motoren 40%: (het maximum wat ik aan power wilde geven met de camera aan boord 8-O)
full

Middenmotor vol gas, buitenste motoren 70%:
full

Vandaag de Gopro wel even met een tiewrapje op de boot gezet.
Na de vorige proefvaart zag ik dat ik kanaal 2 van de zender (BL-motoren) tot 80% had begrensd. Nu heb ik die op 100% gezet... en durfde de knuppel niet compleet naar voren te drukken! Da's de eerste keer dat ik een model niét op volle kracht durf te varen...:oops: Enfin, het filmpje spreekt voor zich. En zeker niet met de Gopro aan dek, zonder de waterdichte behuizing...
Het geluid van de Duoperm lijkt een beetje op een diesel, het geluid van de BL's doet aan turbines denken.
[media=youtube]L8v3hfGzFKs[/media]

Bevindingen van deze proefvaart: de sprayrails op de romp moeten breder. Doen hun werk nauwelijks. Accu's moet verder voren. Dek is goed waterdicht.
Kortom: tevreden. :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas... de Duoperm heeft vanmiddag toch de geest gegeven. Na plusminus 5 minuten rustig varen (Duoperm nog niet eens half gas, bak- en stuurboord motor bij) was het plotseling over en uit met de Duoperm.
Thuisgekomen voorzichtig opengemaakt; draadbreuk in de spoelen. Beyond repair. Jammer. Maar ja... het was een oud beestje.

Ik zit er over te denken om in het midden ook een 15 Turbo te zetten. Ik ben er zeer tevreden over. Ook in het lage toerenbereik draaien ze heel rustig.
Het verbruik is een lachertje. Keuzes, keuzes, keuzes.... :confused:

Draadbreuk in de spoelen? Huh? Fik of mechanisch...
of is de stroomafnemer losgeschoten...
Zo heb ik een keer een sjompie Monoperm weer aan de praat gekregen.
Die was helemaal los. (vast van het vooruit/achteruit schakelen in de eindeloosheid, frictie op de borstels... ooit werkt het los). Solderen, timing weer goed gezet, daarna nog druppie CA... lopen maar weer... daarna in de grote verzameldoos terug...

En eerlijk gezegd... 3x 15 Turbo... het klink ook zeer nifty... beetje jet-turbine past wel bij zo een model :-)
Gr Bas

Mechanisch...
Zat een stukje metaal aan de binnenzijde van het huis. Dat zal de oorzaak zijn geweest.

3 x Turbo 15 gaat 'm niet worden. Ik wil ook achteruit kunnen varen en de regelaars zijn alleen vooruit. En BL-regelaars die beide kanten op kunnen zijn me net te prijzig.
Zit nog te prakkezeren op een alternatief voor de Duoperm.

Omdat je met 7,4V vaart, zou je kunnen mikken op een Speed 600 BB 12V motor? Draait bij 12V 17.200 rpm. Zeg maar een kv van 1433 rpm per volt.
Zit je met 7,4V op grofweg 10.600 rpm onbelast.
Belast mogelijk rond 5500 en 11A trekkend? (effe grof uit de pols?)
Met direct drive natuurlijk geen hoge efficiëntie. Maar met een passende diameter prop zal het best eens kunnen werken. Ieder geval is deze robuster dan de Duoperm. Sowieso een structureel betere motor.

Anders een ompoolschakelaar op twee van de drie motordraden van de brushless. Zoveel amperes draai je niet, servo aangestuurd op extra kanaal, schakelend op de 0-last, beetje stevige tuimel-autoschakelaar van de Brezan of Conrad?
Of toch een betaalbare regelaar uit Azië laten bezorgen. :rolleyes:
Gr Bas

Altijd zaak om even in te schatten of de midden motor remt bij alle drie voluit.
Ik denk dat het model al voldoende snelheid maakt bij 2 brushless, als je de middelste prop demonteert.

In modelvliegland is het zo dat een stilstaande propeller minder remt dan een draaiende.
Bij scheepsschroeven zal dat ook wel zo zijn. Vaar je met een midden motor voluit, maar de prop presteert minder dan de buitenste twee, dal deze remmend werken.

Kleine verschillen in toeren kan je overbruggen met een ander spoed getal. Moet je nog steeds listig zijn in de keuze van de motoren.

Overigens heeft Lindinger in Oostenrijk een kwalitatief goede lijn van motoren. Feitelijk ingekocht bij DualSky.
Wat je daar wint in prijs, kan je weer in een regelaar versleutelen.
Ik heb enige van dat merk in mijn bootje geprikt. Dat loopt picobello. Wel op reductiekast... dat moet bij mij altijd weer :-)
http://shop.lindinger.at/products_f...Path=1679_1680_1682&sort=products_name&page=2

ik dacht al dat dit ging gebeuren. volgens mij is het omdat de bl motoren te snel draaien en de schroef van de gewone motor de motor zelf aandrijft??? en zo de motor kapot draait???? en het zaakje probeert af te remmen, zo veel stroom trekken en verbranden???? het is maar een theorie hé

vaart (voer) wel goed snel!

Nou ja, kapot draaien... dat zal wel mee vallen... Brecht... tenzij je natuurlijk heule domme fratsen uithaalt.

Als alles binnen grenzen van belasting blijft, draait het niet stuk.

Ik heb indien je geïnteresseerd bent wel een speed 600 race voor je liggen.
Met 2 buitenlopers van 1000 kv en de 600 als middenmotor kwam de weser prima van haar plek.

Heeft er echter maar kort ingestaan. Ik ruilde de boot zonder electronic in op een andere.

Groeten Dyon.

Zozo, wat een reacties!
Vandaag op oefening geweest... Tijdens en heen- en terugweg tijd gehad om een en ander te overpeinzen.
Voordat ik andere aankopen doe, ga ik eerst eens wat uitproberen.
a) Middenschroef compleet verwijderen. Schroefas even van een dot uierzalf en een dopje voorzien en kijken hoe het geheel dan vaart.

b) ik heb nog een Mabuchi540 RS liggen. Die kan ik makkelijk in- (en als hij niet bevalt uit-)bouwen. Eens kijken wat die doet met de vijfbladsschroef.

c) Mabuchi 540SH met de afgetopte driebladsschroef.

Optie b en c uitvoeren met de amperemeter tussen accu en regelaar en de Gopro gericht op de amperemeter.
Gegevens: RS-540SH voltage: 4.8 - 7.2V 19.740 RPM op 7,2V belast
Max uitput belast: 13A

Bestellen in China: nee, uit principe niet.

Brecht Mussen zei:
ik dacht al dat dit ging gebeuren. volgens mij is het omdat de bl motoren te snel draaien en de schroef van de gewone motor de motor zelf aandrijft??? en zo de motor kapot draait???? en het zaakje probeert af te remmen, zo veel stroom trekken en verbranden???? het is maar een theorie hé
Brecht, verklaar me even hoe een motor, die als dynamo werkt ("de schroef van de gewone motor zelf aandrijft... het zaakje probeert af te remmen") veel stroom kan trekken en dan verbranden?
Da's een hele nieuwe visie op de natuurkunde...

Back