Bouwverslag TRI-40

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door C3ntijn, 11 jul 2017.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.651
    Locatie:
    Oordegem
    En een pak ongezonder, zwaarder, ...
     
  2. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.148
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Epoxy gebruik je meestal voor structurele delen. Motorschotten, ophangpunten landingsgestel, ligger, stabilo en staart verlijming.
    30 minuten epoxy. 5 minuten gaat te snel en is ook wat minder hard.
    De witte vinyl houtlijm is ook als smeltlijm geschikt. Lijm aan ribbetjes, lijm aan de indekking via een afdrukje in lijm, Iets indrogen. Dan met de hete bout er over.
    Eerst een proefstukje maken. Is een oude beproefde methode.

    Verder geen vloeibare PU-bruislijm mixen met witte houtlijm voor een snellere droging. Je krijgt er een zwakke lijm door. En dat heb ik uitgetest. Het wordt meuk lijm.

    Gr Bas
     
  3. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Bedankt voor je uitleg. Weer wat informatie rijker
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2017
  4. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Na een lange tijd niet actief geweest te zijn in de hobby en forum ben ik weer begonnen met bouwen. Heb vandaag de romp gebouwd en is al bijna af. Toen ik vanavond begon met de romp passen was hij schots en scheef. Maar dit heb ik opgelost door tussen het lijmen door het in de goede vorm te zetten. Nu is hij mooi recht.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Ik ben ook aan het kijken naar de setup die ik ga gebruiken. Ze raden aan een 850KV motor, 60A esc, 4 cell 2600mAh lipo en een 12x8 prop. Welke motor heb ik nodig? Heb al wat gekeken op internet maar kan nergens een 850KV 3520 motor vinden. En wat vinden jullie van de ESC en batterij. Kunnen jullie inschatten wat de vliegtijd word op vol gas en half gas?
    http://www2.ripmax.net/Item.aspx?ItemID=A-SFM8626
     
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Almere
    Ben geen elektroexpert, (ben een brandstofvlieger) maar volgens mij zou voor de motor dit kunnen : http://hobbyin.nl/product/al-42-07/ voor de regelaar zou je deze :http://hobbyin.nl/product/energ-pro-50/ kunnen nemen.
    Je kunt ook naar Hobby-in gaan, krijg je een goed advies.

    Bouw rustig en op je gemak. Gaat tot nu toe uitstekend zo te zien.

    Succes en veel plezier met bouwen !

    Grt,

    Arnoud.
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.651
    Locatie:
    Oordegem
    Ik ben wel een electroexpert ;-)

    ik weet uit ondervinding dat een kv van 840 met een 12x8 schroef op 4 cellen behoorlijk aan de stroom zal zitten. Het geheel zal werken maar je vrij kleine lipo's (2600 mAh is nu niet bepaald een grote lipo) gaan wat zwaarder op hun donder krijgen. Zeker omdat die motor eigenlijk teveel vermogen zal leveren voor een trainerstoestel...

    Ik gebruik voor alround sporttoestellen dikwijls volgende aanbeveling: een kv waarde rond de 740, 12x8 prop, 4S 4000, 60A esc. De motor van Arnoud komt daar behoorlijk in de buurt van!

    De E-flite Power 32 zit in dezelfde categorie, de SK3-4240-740 ook

    Met dergelijke combo heeft je toestel ruim vermogen genoeg voor zowel als trainer als sporttoestel te dienen.
    Let wel, ik vind nog altijd die 2600 mAh lipo's wat aan de kleine kant, ik vraag me af of ze voldoende groot gaan zijn om het CG goed te krijgen.
    Je hebt daardoor wel een beperktere vliegduur. een goeie 5 minuten volgens eCalc. Ik zou investeren in een tweetal 4S 4000 lipo's, kun je toch vluchten van 10 minuten maken...
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2017
  8. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Hi,

    Bedankt voor jullie bericht. 70 a 80 euro voor een motor vind ik iets te veel, dus ik denk dat ik momenteel voor de SK3 ga gezien zijn goede reviews. Met de LiPo kijk ik nog wel even hoe en wat. Prop word dan 12x8 en ESC 60A van Turnigy.
    Is dit trouwens ook nog te doen of heeft deze een te laag wattage?
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.651
    Locatie:
    Oordegem
    Is perfect
     
  10. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Na een half jaar niet actief bezig geweest te zijn met het vliegtuig en met het forum heb ik het weer langzaam opgepakt. De romp is helemaal af. Alleen de vleugels nog. Ik hoop die aankomende weekenden af te kunnen maken i.v.m. toetsweek. Hierbij drie foto's van de romp:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Beste medeleden,

    Ik heb een vraag. Laatst heb ik een latje willen lijmen maar dit heb ik scheef gedaan:frustie:. Dus ik wilde het eraf gaan halen en dit is niet met succes gegaan. Er zitten nu allemaal onregelmatigheden op het balkje waar het latje op zou moeten. Mijn vraag is dus: Hoe kan ik deze onregelmatigheden weg halen? Opvullen en gladstrijken? Ik hoor het graag.

    Edit: Het is een beetje moeilijk op de foto te zien maar als je goed kijkt zie je dat er een hele onregelmatige lijn in zit
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.739
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Welke lijm heb je gebruikt ?
     
  13. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Bison houtlijm topspeed, droogtijd is ongeveer 4 minuten.
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.739
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Voorzichtig wegkrabben en schuren zodat je de plaatsen waar geen lijm zit niet te dun schuurt.
    Als je een ander latje kan maken is dat gemakkelijker, omdat balsa zachter is dan de lijm
     
  15. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Bedankt René voor het advies, ik ga het opvolgen! Ik wou nog even advies vragen over het folien. Moet ik nog ergens op letten bij het aanschaffen van folie? En hebben jullie nog tips over het folien zelf. Dit wil ik namelijk binnenkort gaan doen zodat ik in de vakantie het elektronica kan gaan bestellen en inbouwen. En dan natuurlijk vliegen ;).
     
  16. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.148
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Links onder zie ik dat er een splinter af is. Schoonsnijden met scalpelmesje... en invullen met balsa en sneldrogende UHU hart. Daarna netjes bijschuren met schuurlat.
    Schuurlatten maak je zelf met alu profielstukken... hoek, dikke lat of vlakke rechthoekige buis.
    Schuurpaper (meestal grof)... lijm je vast met fotomontage lijm. Om het weer los te halen stook ik het met een brandertje weer los...

    De slalomlat op de bovenzijde achterlijst!?... als het zo mis is, gaat dat bij mij overnieuw met verse balsa. Alles inderdaad lospeuteren.
    Nieuw materiaal snijden en zorgvuldig oplijmen.
    Spelden of 3M blauwe schilderstape om het te borgen tijdens lijmen.

    En je hoeft niet altijd de hele lat te vervangen... een schuine afsnede, verlijmd, geeft goed verband. Je moet ook wel eens wat repareren of restaureren locaal... Dat kan je gewoon zo oplossen... (achterlijstfix van een vleugel van een Thundertiger e-Hawk 1500)

    IMG_4164.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2018
    blaauwen vindt dit leuk.
  17. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    636
    Locatie:
    Veendam
    Ik heb deze kit ook gekocht, de 11 jarige zoon van m'n vriendin wil graag leren modelvliegen/bouwen en we beginnen bij de basis dus bouwen!
    Ik ben van plan om het toestel te voorzien van een brandstofmotor en vraag me af op deze https://hobbyking.com/nl_nl/ngh-gt9-pro-9cc-2-stroke-gas-engine-w-ngh-auto-ignition-system.html goed genoeg is.
    voordeel van benzine is de hele middag onbeperkt vliegen dus vele uren maken, het toestel wordt lang niet zo vet als een methanol verbrander en als een brandstofmotor uit is dan is die ook uit (stukje veiligheid).
    (discussie electro versus brandstof wil ik hier niet aan gaan ;))
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.412
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bijna meer carburateur dan motor :)
    Wat wil je gaan doen qua uitlaat?
     
  19. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    636
    Locatie:
    Veendam
    De uitlaat zit er bij, het is een complete pakket met ontsteking en uitlaat(dempertje).

    Wat ik me afvraag is of deze motor voldoende kracht heeft om het vermelde toestel in dit topic te kunnen laten vliegen.
    op de doos staat vermeld 10cc gasoline engine, maar goed, een charter vloog vroeger ook met een 3,5cc methanolmotor (met zeer gering vermogen).

    kijk, het toestel hoeft niet al na 5 meter los te zijn hoor, een wat langere aanloop om op te kunnen stijgen is geen enkel probleem, het veld is 180 meter lang.
     

Deel Deze Pagina