Bouwverslag "Troglodytes troglodytes" (Zaunkönig)

Nu komen er een paar vragen:

*Wat ga ik als scharnier gebruiken voor de rolroeren en hoogteroer?, de dikke scharnieren die ik voor mn grotere toestellen gebruik zullen niet echt geschikt zijn denk ik.

*Dezelfde vraag voor de roerhevels.

*Ik heb nog nooit een electro toestel gebouwd, Wat moet ik er allemaal voor bestellen?:
-2 miniservo's
-mini ontvanger
-motor
-accu
-regelaar voor de motor (en ontvanger?)
-nog meer zaken waar ik reken mee moet houden?

Cor
Regelaar die ik gebruik voor kleine vliegtuigen(100 tot 400 gram)
http://www.rctechnics.eu/12a-fly-brushless-esc-p-393.html

Servos maar 9 gram kan ook die zijn wat sterker
http://www.rctechnics.eu/micro-servo-gram-towerpro-p-639.html

Motor 20 gram 1500kv tot 2000kV

Accu lipo 7.4V 540 of 800mAh.

Eventueel landings gestel.

Niet te grote prop i.v.m. kleine spanw en kleine rol roeren.

Laatst bewerkt:
Als je 8 of 9 mm dikke servo's gebruikt als bij voorbeeld de "Dymond D4.7" of de "BlueArow BA-TS-4.3 " ... kan je deze in de vleugel inbauwen en dus de ailerons direct aansturen (en met een 5 kanaals ontvangertje ook appart aansturen en mixen) ... 8/9 mm servo's passen net achter de hoofdligger (tenminste bij het originele "tuinhekkoninkje")....

Laatst bewerkt:
@ dirk: ik heb vanavond juist de aansturing gemaakt voor 1 servo in het midden...het zal voor het volgende "winterkoninkje" zijn.

@ CD rom flyer: dat ziet er tof uit... zo'n klein servo'tje... end at kost maar 8 euro......da's geen geld :-)

Voor kleinere toestellen kan je ook het plastic gebruiken van transparanten. Je weet wel, van die doorzichtige plastic bladen voor onder een retroprojector te leggen. Dit heb ik toegepast op mijn Zaunkönig (nog in aanbouw) omdat ik goede ervaring ermee had op een speed 400 acrokistje (de Loop van Graupner)

@ Mr Bean. Ik had het draadje ook gevonden en gelezen , jammer dat er zoveel foto's niet meer "bestaan".

Inmiddels ook weer verder gegaan ... het begint al op een vliegtuig te kijken :-)

-De bovenste vleugel was na een half uurtje schuren klaar en ziet er erg goed uit:cool:.
-Kielvlak is geplaatst.
-Onderste vleugel heeft zijn beplanking en de rolroeren zijn ook op maat gemaakt met de gleufjes voor de aansturing.

normal_P1100009_%28Small%29.JPG

Morgen de onderste vleugel afmaken en dan verder met de romp... dan komt het lastigste gedeelte denk ik... de down- en sidethrust van de "fire-wall. Ik heb alleen maar een mini tekeningetje gevonden op dit forum en dat wordt lastig bepalen :nooo:

Het is ongelooflijk . ik heb nog een heel pak floppies gevonden...
Eentje gesloopt een "scharniertje" uit geknipt en een testje gedaan met "hinge glue" en ik moet zeggen het is niet slecht, het is zelfs vrij goed, het is erg flexibel, de lijm houdt er goed op. Dit worden dus de scharnieren.

Inmiddels gaat het bouwen rustig verder:
Onderste vleugel is klaar en in model geschuurd.

Gleufjes in het hoogteroer en ailerons gemaakt. Ailerons heb ik wel opnieuw moeten maken, want gleufjes erin maken (voor de floppy-scharnieren) nadat het profiel was geschuurd was niet te doen , ze waren te dun geworden. Eerst in het 3 mm balsahout de gleufjes gesneden en dan de ailerons in profiel geschuurd..... dat was veel beter.
P1120009_%28Small%29.JPG

Vanmiddag ff kijken of de instelhoek inorde is, ik heb op de tekening gezien/bepaald ...zover mogelijk is op deze minitekening:
zaunkonig_06.jpg

Instelhoek zou 2,5 graden moeten zijn en dat klinkt aannemelijk.

Het motorschot zou een "downthrust" moeten hebben van 4 graden, dat vond ik wat veel.... Zou dat kunnen kloppen?
De sidethrust zou 1,5 graad zijn dit klinkt weer aannemelijker.

Vanmiddag ook een aansturing inbouwen voor het hoogteroer.

Ook moet ik van de onderste vleugel waar het ijzer in gaat voor de aansturing van de ailerons het hout lichtjes insmeren met wat 30 minuten epoxy, want met het schuren heb ik aan beide zeiden maar 0,5 mm "vlees" over, dat is wat weinig en een beetje zwak denk ik. Een miniscuul laagje epoxy zal het wel verstevigen.

Ik ben van plan om de bovenste vleugel vast te lijmen en de onderste vleugel zoals het orgineel met elastieken te bevestigen. Ik heb in andere draadjes gelezen over stuurstangen vastmaken met krimkous..... is dit stevig genoeg voor een model als dit?

Zo.. ik ga weer verder bouwen.

Cor

Stuurstangen met krimpkous gaat goed.
Ik heb het nog niet geprobeerd maar ik denk dat het met ventielslang ook wel lukt.
Het moet strak genoeg zijn om niet te verschuiven tijdens vliegen maar los genoeg om te kunnen verstellen en de tandwielen van je servo te sparen bij een klap tegen een roer of ailleron.;)

Die stuurstangen met krimpkous gaat goed, maar doe er wel een stukje ijzergaren mee inkrimpen. Mocht de krimpkous stuk gaan dan blijft het garen nog als verbinding voorhanden en blijft het model bestuurbaar.

@ Theo... bedankt voor de tip.

@ cd rom flyer: Verschuiven zal niet hoeven, want ik ga een kant toch met een kwiklink doen zodat ik alles nog goed kan verstellen.

stuurstang is geplaatst
normal_P1120009_%28Smal.JPG

Onderkant dichtgemaakt en ook het motorschot geplaatst. Ik vond 4 graden downthrust wel heel erg veel, ik heb er een graadje vanaf gehaald. Het is nu 3 graden geworden, de 1,5 graden sidethrust is gebleven.

Instelhoeken zijn ook aanvaardbaar, ipv de 2,5 graad heb ik op de bovense vleugel 2 graden en de onderste 1,5 graden. Daar zal die het wel mee doen denk ik.
P1120010_%28Small%29.JPG

Vanmiddag staat op het programma; de hele romp dichtmaken, als de lijm droog genoeg is, de romp schuren.... misschien ff opd e weegschaal plaatsen en dan beginnen met bespannen.

P1130009_%28Small%29.JPG

Wat extra balsa in de neus gelijmd zodat ik een wat rondere neus kan schuren.

P1130010_%28Small%29.JPG

De hele romp wordt dichtgemaakt, hout een beetje nat gemaakt zodat het makkelijk buigt.

Het uur van de waarheid:
P1130011_%28Small%29.JPG

Nee , geen 48KG, in de hoek boven staat een kleine "g" ....48 gram, moet ik blij zijn of is dat veel..... ik heb werkelijk geen idee.
48 gram is de volledige houtbouw, komt nog bij:
-oracover
-electronica
-stuurstangen.

Nu een paar dagen "pauze" (wat betreft modelbouwen).....eind deze week weer verder.

Cor

Dat is niet verkeerd.
Met 3mm depron zou je op 30 tot 40 gram uit komen schat ik.
Ik heb een setup die daar ook in zou passen met een 20grams motor en een 540mA lipo weegt dat ongeveer 80 gram dus je vliegklare gewicht komt in de buurt van 160 gram grof geschat.:)

En we zijn weer druk bezig geweest.
Het hele toestel is gefolied:D , was wel een k*t werk, want de bovenste vleugel bleef krom trekken , maar met wat vloeken en de foehn is die dan toch vrij recht geworden.
P1200017_%28Small%29.JPG

P1200016_%28Small%29.JPG

Zoals jullie zien staat hij al op de weegschaal......
hij is 29 gram aangekomen met de oracover (roeren zijn meegewogen), dus dat valt mee denk ik.

Het bewijs::rolleyes:
P1200015_%28Small%29.JPG

Dan heb ik nog de "floppy"- scharnieren erin gelijmd en de elastiekhouders geplaatst.

P1200021_%28Small%29.JPG

Maar nu heb ik hulp nodig, want ik loop helemaal vast.
Wat voor electronica ga ik erin proppen:confused: , Ik heb nog nooit een electromodel gemaakt en zie dingen op het forum voorbij flitsen als speed 400 -500 bec etc etc....en daar heb ik dus helemaal geen kaas van gegeten.

Ik ben van plan om 2 servo's van GWS te bestellen (6,5 gram en 11,5 euro):
http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1286_1316_1322&products_id=43396

Ontvanger?? ik heb alles van Futaba thuis, zal ik dan ook een mini ontvanger van Futaba nemen of toch een ander merk?
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=45398

En dan weet ik het helemaal niet meer, welke motor, propeller, regelaar, aan en uit schakelaar?? accu? en wat nog meer allemaal?

-Ik heb een schulze isl 6-330 d lader, ( en daar staat op o.a. ni-xx , li-xx , wat hij kan laden)
-De as van de motor moet een "extra" 14 mm lengte hebben (dat is gemeten van de achterkant firewall tot de voorkant vande neus.... wat moet hiermee gedaan worden?)
-Het toestelletje hoeft geen wonderen te verichten, gewoon een beetje leuk heen en weer tuffen, dat is meer als genoeg.
Graag zou ik alles in Duitsland of Oostenrijk (www.lindinger.at) bestellen.

Bedankt, Cor

Ja een motor van 36 gram maakt er een raket van.
Motor van 26gram doet het ook.
RCtechnics Internet Store
We hebben het natuurlijk over een borstelloze motor en regelaar.
Dat is veel lichter en efficienter.
Lipo van 540mA.
Regelaar 12A.
Acculader RCtechnics Internet Store
Ontvanger GWS bij voorbeeld.
Aan/uit schakelaar is niet nodig.
BEC is Battery Elimination Cirquit en dient om de accu spanning te verlagen en de rest van de besturing te voeden met een spanning die niet te hoog is voor servos en ontvanger.
Deze zit in de ESC(elektronic Speed Regulator)ingebouwd.
Gewoon de accu met stekkers loskoppelen uit het vliegtuig halen en opladen.
Hij is trouwens erg mooi geworden alleen jammer van het gewicht van Oracover.

Laatst bewerkt:
Die motor die cdrom flyer aangeeft lijkt mij heel erg geschikt. En als je toch daar kijkt de Esky servo's en ontvanger zijn hele leuke artikelen voor dit toestel.

@ cd rom flyer: idd jammer van het gewicht van de oracover, maar ik vind oralight niet mooi... en ja.. het oog wilt ook wat :-) .

De setup, we komen er wel :-)

Die motor, dat klinkt qua prijs wel goed:

regelaar: wat vinden jullie van deze? RCtechnics Internet Store

accu: 540mah.. is dat niet wat weinig???? zeg ik wil een 10-15 minuten kunnen tuffen, hoeveel mah zou ik dan willen hebben?
Hoeveel volt, ik zie dat de motor en regelaar van 6 tot 12 V gaan, accu's zijn er van 7,v V en 11,1 V welke nemen voor dit vliegtuigje en setup?

servo's:
2 x deze: RCtechnics Internet Store

Ontvanger: geen futaba dan , maar bijvoorbeeld deze:
Ik neem aan dat deze gewoon werkt met een zender FF9 van Futaba?

Wat heb ik dan nog meer nodig.... propeller:
Momenteel niet voorraadig, wat kan ik anders bestellen?

adapter van motor as voor propeller:
De afstand tussen de achterkant van de firewall (3 mm) tot aan de voorkant van de neus is 14 mm, en dan nog het extra stukje voor de montage. Hoe wordt dit gedaan, kan dat met deze adapter? of moet ik nog wat extra daarvoor kopen?

Hoe wordt de motor vastgemaakt (neem aan achter de firewall met 2 schroefjes) wordt dat compleet geleverd , of moet ik nog een motorsteun ofzo kopen?

Cd rom flyer, jij had het nog over een acculader, ik heb een schulze isl 6-330 d lader, waar ik "li-xx" mee kan laden, dus ik neem aan ook lipo accu's, kan iemand dat bevestigen?

De bedrading -connectoren tussen accu , motor en ontvanger , wordt dat compleet geleverd of moet ik daar nog iets bij kopen?

oh...... moet ff weg....daalk meer ;-)

Erg mooi kleurenschema! 8)

Zou hij alleen zo niet wat onherkenbaar zijn in de lucht? Ik zou er anders een zwarte onderkant aan geven of in ieder geval zwarte en witte breden banen aan de onderkant.

gr,
niels

Back