Bouwverslag type XXIII 1:35

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 18 mrt 2013.

  1. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Om de boot stabiel te krijgen met die hoge toren heb ik aardig wat tijd doorgebracht in de badkuip, er ligt nu ongeveer 500 gram lood in de kiel, en flink wat styrodure schuim op de waterlijn.
    Hierdoor heeft de wind ook niet zo'n vat op de boot, ik wil best geloven dat het origineel zo instabiel was, vooral omdat de toren in verhouding met de romp erg hoog is, een prima recept voor een duikelaar.
    Je kan er naar hartelust aan snuffelen bij de aankomende subsail.
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Vandaag de tweede test gedaan, ontvangst nog steeds goed, het onderwater varen ging wat minder, op een of andere manier reageerden de duikroeren niet goed op de lengte stabilisator, na wat gerommel toch wat kunnen varen onderwater.
    Ook had ik waterdruppels in het motorcompartiment, waarschijnlijk erin gezogen door de compressor van de snorkel/peroscoop, weer een puntje wat moet worden nagezien.
    Torpedo's afvuren in die vijver was geen optie, ik had ze wel meegebracht, maar ze kwijtraken telt zwaarder, dat ga ik wel weer doen bij de volgende test in een andere vijver/plas.

    Uiteraard ook een video gemaakt, let niet op mijn reactie bij het zien van water in het achterste compartiment.



    Al met al ligt ze weer uit elkaar op de werkbank, eerst maar eens zien waar dat duikroer probleem vandaan komt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Alweer de derde testvaart met de XXIII, het afvuren van de torpedo's werkt nu goed, ik loop alleen nog te rommelen met de onderwater vaart, bij een hogere snelheid maakt ze een snelduik.
    Nu heb ik vanavond al ondekt waar dat vandaan kan komen, tijdens het in elkaar zetten van de boot wordt de WTC iets opgetild door de verbindingsbuizen van mijn drijver, peroscoop en snorkel en hierdoor verschuift de nul instelling van mijn lengte stabilisator.
    Ik wil van de week eerst eens de WTC gaan vastzetten met houten keggen in de stand zoals ze werkelijk in de boot zit, en dan weer een calibratie test uitvoeren, eens zien of dit gaat werken, ze gaat zo wie zo mee naar de Subsail, kan ik daar mooi verder testen.

    Wederom een video gemaakt, blijft leuk dat torpedo schieten

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Prachtig die torpedo's! En een mooi vaarbeeld!

    Ben benieuwd hem te zien in Biddinghuizen!

    Freek
     
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt Freek,

    Het blijft zeker leuk die torpedo's, je zal ze niet altijd gebruiken, maar als de omgeving het toestaat kan het wel, zoals je kan zien heeft dit watertje een oplopende kant, dus kan ik ze met een gerust hart afvuren, hoef ik er tenmnste niet achteraan te zwemmen, dat avontuur heb ik al een keer beleeft.
    Het vaarbeeld is het mooiste op 2/3 van de maximale snelheid, een beetje gelijk aan de VIIC en de V80, we gaan elkaar zeker treffen in Biddinghuizen, ben benieuwd naar je nieuwste creatie.
     
  6. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ik ben afgelopen week aan het spuiten geweest, alles voorlopig in de basis kleuren gezet, ze moet nog een keer open want ik ben niet helemaal tevreden met de sturing van de torpedoluiken.
    Die koperen stangen lopen veels te stroef, ik ga ze vervangen voor carbon exemplaren.

    [​IMG]

    De toren is bijna klaar, er moet alleen nog een wit UAK teken bij op een van zijkanten, dan kunnen ook de behuizingen van de navigatie lichten worden gesloten, omdat hier doorzichtige ruitjes voor zitten, dit tot het laatste uitgesteld.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De romp staat ook in de verf, ze moet weer opengemaakt worden voor het vervangen van de stangen van de torpedoluiken.

    Ook ben ik bezig met het ontwerpen van een reddingsboei systeem, wordt wel krap, want zoveel ruimte heb ik niet meer.
    De eerste Bronco XXIII is al vermist in de US, nu zit in al mijn boten zo'n systeem om dit te voorkomen, lost with all hands wordt een kostbaar verhaaltje op deze manier.
     
  7. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Dag Manfred.

    Echte klasse!
    Grtjs,Marc 3.
     
  8. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt Marc 3,

    Met een kleurtje erop ziet alles er al een stuk beter uit, als alle montage werkzaamheden zijn gedaan wordt alles een beetje verouderd.
    Eerst maar eens stoeien met mijn torpedoluiken en daarna de reddingsboei.
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    vandaag om 6 uur wakker dus maar aan de XXIII begonnen want die blijft voor problemen zorgen

    de servo van de duikroeren er uit gehaald en er een normale servo in gezet
    die lineare werkt toch iets trager dan een gewone servo

    dan als de boot toch open lag er maar meteen een andere motor in gezet
    de 500 E werd dusdanig warm dat ik hem niet meer kon vast houden en met een 3/1 overbrenging zou dit niet mogen zijn
    dus ik denk dat hij wat versleten aan het geraken is

    kleine buitenloper in in gezet met nog een dikke regelaar die ik had liggen
    kijken wat het ni gaat geven als alles uitgehard is

    gr raf
     
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Dat was early birdy Raf, maar de dag wel goed besteed zo te lezen.

    De achterzijde van de boot opengehaald, buiten mijn nieuwe stangen voor de torpedobuizen moet er ook nog een reddingsboei inkomen.

    [​IMG]

    Dit is dus de ruimte die ik nog over heb om er een reddingsboei in te gaan proppen en wel door een deel van de dieseluitlaat te gebruiken, dat grote stuk styrodure ga ik voor de helft inkorten, hierdoor komt er wat ruimte vrij.

    [​IMG]

    Dit wordt het schuivende deel van de ontgrendeling, ik volg in grote lijnen het ontwerp dat op de 212 is gebruikt.
    Door middel van magneetjes wordt het geheel gekoppeld op het eindstuk van de WTC, je moet tenslotte er nog steeds in kunnen komen, het liefst zonder al te veel moeite.

    [​IMG]

    Tja, en dan dit, ik moest mijn WTC op zijn kop in de boot monteren, anders kwam de aandrijfas niet goed in lijn, wat ik met de schroevendraaier probeer aan te wijzen is de stang die alles moet gaan bedienen.
    Ik wil hier een soort beugel maken die om de aandrijfas past, en dan boven bij de magneetkoppeling uitkomt, genoeg te doen dus.
     
  11. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Dag Manfred.

    Sta verstomd van van verbazing,hoe jij dat allemaal voor elkaar krijgt.
    Is echt een topklasse boot.
    Grtjs,Marc 3.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hoi manfred

    de servo zit er in en de motor ook
    nu ga ik wat gewicht over hebben achter aan en dus komt de boot iets hoger uit het water
    resultaat is dat hij nu nog meer gaat willen duiken
    dus styro er uit halen daar vanachter en dan terug trimmen

    eerst eens kijken hoeveel water er in de balasttank kan en dan kijken hoeveel hij er werkelijk inpompt

    gr raf
     
  13. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt Marc 3,

    Het kost wel wat moeite om alles erin te kunnen proppen, na de reddingsboei is alles klaar voor weer een trim sessie.
    De XXIII is voor mij ook een klasse boot, stond op de lijst om te gaan bouwen, alleen Bronco was mij voor, bespaarde mij een romp zelf bouwen.
    Binnenkort maar eens de XVII afstoffen, kan ik weer aan de gang met een ruime droge boot, die cilinders is niet echt mijn ding, bij een droge kan alles er makkelijker in.

    Hoi Raf,

    Het houd je bezig, hoger op het water is altijd mooier, die van mij ligt precies op de waterlijn, er zit toch al gauw 500 gram lood in, binnenkort ook weer het bad in voor trimmen en testen.
    Oh ja, ga jij aanstaand weekend nog naar Heemskerk?, ik ga in ieder geval wel even een kijkje nemen.
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    nee we kunnen niet gaan daar we in geel ten aard bij de marine kadetten zitten
    pannekoeken a volantee en gewoon gezellig varen op het kanaal
    gr raf die hoopt dat het van het weekeinde niet gaat regenen
     
  15. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    ziet er top uit joh. petje af hoor
     
  16. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    De laatste paar weken ben ik lekker opgeschoten met de reddingsboei, meeste tijd gaat zitten in het precies passen en maken van alle losse onderdelen.

    [​IMG]

    Ik heb het systeem nagemaakt van de 212, het werkt hetzelfde met een vergrendeling die weggetrokken wordt door een servo.

    [​IMG]

    De spoel heb ik zo licht mogelijk gemaakt, de XXIII blijft gevoelig voor gewicht boven de waterlijn.

    [​IMG]

    Het passen van de spoel onder de afdekking van de dieseluitlaat, het past precies zonder dat de spoel kan vastlopen.

    [​IMG]

    De verbinding heb ik weer gemaakt met magneetjes, ik moet tenslotte de WTC eruit kunnen schuiven.

    [​IMG]

    De styrodure op maat gemaakt zodat deze precies in de afdekking past, de randen geverfd zodat het minder opvalt door de vloedgaten.

    [​IMG]

    Proefpassen van de drijver, meer om te zien of de magneet precies past in het gemaakte gat van de styrodure.

    [​IMG]

    Dit was spannend, met de figuurzaag het achterste deel losgezaagd, de zaagsnede is bijna niet te zien.

    [​IMG]

    Door de figuurzaag te gebruiken verlies je minimaal aan materiaal, zodat het aanpassen niet zoveel werk wordt.

    [​IMG]

    De lijm in het gat van de styrodure gegoten en daarna alles vastgezet met elastieken, door de boot om te draaien kan de lijm niet weglopen uit dat gat.

    [​IMG]

    En na 24 uur uitharden krijg je dan dit, een betere aansluiting kan ik mij niet wensen.

    [​IMG]

    Als laatste de test om te zien of alles vastzit, je kan de boei eenvoudig lostrekken, waardoor ik de WTC eruit kan halen.

    Ik moet nu nog de mechanische verbinding maken met de servo die de vergrendeling van de boei aanstuurd, daarna wordt het testen en opnieuw uittrimmen van de boot.
     
  17. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Hoi,Manfred.

    Dit is echt vakwerk en top klasse.
    Grtjs,Marc 3.
     
  18. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt Marc 3,

    Dat doorzagen van de dieseluitlaat bedekking was wel spannend, een foutje en ik had een probleem, niet onoplosbaar, maar toch.
    Ben nu druk met de koppeling naar servo, zal wel een paar pogingen kosten want ik heb de WTC ondersteboven in de boot zitten, hierdoor zitten alle stuurstangen aan de onderzijde, het zal voldoende star moeten zijn om de beweging over te brengen.
     
  19. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Het kostte mij twee pogingen om de verbinding tussen de servo en vergrendeling van de boei werkend te krijgen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Poging nummer 1, een staafje voorgebogen en vastgesoldeerd aan de servostang, dit bleek te flexibel te zijn, en werkte niet altijd.
    Het bleek in ieder geval dat een magnetische verbinding nodig is, ik moet tenslotte het binnenwerk nog uit de WTC krijgen voor onderhoud.


    [​IMG]

    [​IMG]

    Ontwerp nummer 2, dit werkt een stuk beter, heb een stukje printplaat gebruikt, deze constructie is een stuk stijver en werkt keer op keer.

    [​IMG]

    De stangen van de torpedoluiken moest ik smeren om alles goed te laten werken, door alles te vervangen voor carbon staafjes loopt het soepel zonder te smeren.
     
  20. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ook een video gemaakt zodat je alles in zijn geheel kan zien werken.


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina