Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 12 dec 2017.

  1. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Sikaflex. Superspul
     
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Ferry. Binnenkort jij ook in dit theater:);)
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Heb even gegoocheld, er zijn meerdere soorten Sikaflex. Heb jij ervaring met het verlijmen van gietrubber op epoxy bijvoorbeeld? Gietrubber zitten wel siliconen in. Tot nu toe is siliconenkit het enige wat enigszins de boel lijmt.
     
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Zal eens even kijken wat er op de tube staat.
     
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Nog weer lekker bezig geweest met de details aan Stuurboordzijde. Foto's spreken voor zich denk ik.

    P1000408.JPG

    P1000409.JPG

    P1000410.JPG

    P1000411.JPG

    P1000412.JPG

    P1000413.JPG

    Dit was het tot zover. Tot de volgende keer.
     
    Dunsz, Dordtsebank en sjouke vinden dit leuk.
  6. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    het is wel te zien dat het messing en printplaat bevalt, je gaat als een malle!
    hoeveel uur per dag besteed je er nu gemiddeld aan ?
     
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank weer Tinus,
    Eerste keer dat ik printplaat gebruik. Moet zeggen dat dat voor het dek ideaal is. De complete verschansing kan ik nu van messing maken en gewoon vastsolderen op het dek. Ideaal. Ook de railing wordt op die manier vastgezet. Puntje van overweging, voorheen maakte ik de railing pas op het styreendek, haalde deze er vervolgens af om te stralen en te spuiten en lijmde daarna de railing weer op het dek. Nu moet ik dus meer afplakken en ik kan de railing niet stralen. Elk voordeel heeft ook zijn nadeel.
    Hoelang ik dagelijks bezig ben? Ik zit gemiddeld een uur of 5 per dag "op de werf" Niet alle tijd gaat naar de Boxer hoor. Doe nog wel eens klusjes voor anderen.:)
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je blijft prachtig werk afleveren Sjoerd,proficiat.
    die 5u haal ik ook, :) maar dan per week ipv per dag. Geniet jij maar van het bouwen en ik geniet alvast van de foto's van je prestaties.
     
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Marc, hoop dat je nog lang kunt genieten van mijn frutsels. Ik geniet in ieder geval volop van het maken er van.
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedankt voor de link. Ik heb het programma geladen. Vanavond op mijn gemak doorspitten
    Het is totaal anders, dan ik tot op heden gedaan heb.
    Nu eerst de Dockyard poetsen, want de regenbui tijdens de laatste demo in Zevenkamp heeft toch wel hinderlijke vlekken op het messing gegeven.
    Op a.s. zaterdag 06 oktober te Gorinchem moet zij wel er goed uitzien.
     
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,

    Ben nu bezig met een aantal dingen die nodig zijn voordat ik de romp kan gaan spuiten. Eén daarvan is het maken van de twee Tugger Winches die op het achterdek staan, naast de Crucifix. Aangezien ik hier alleen een PDF tekening en een overzichtstekening in DWG van heb is het veel uizoekwerk en heel veel turen en bestuderen van foto's die ik gelukkig wel heb. Ik heb deze keer veel foto's gemaakt tijdens het maken van deze Winches. Veel plezier in ieder geval.

    De aandrijfbox heb ik gemaakt uit een massief stuk Styreen van 7 mm dik. Samengesteld uit 3 lagen 2 mm en 1 laag 1mm. Vervolgens alle maten middels de PDF en DWG tekening opgemeten en terug gerekend naar de juiste schaal. Hiermede een eigen schets gemaakt per onderdeel. De fundatieplaat hoort er volgens de 1:1 niet onder maar voor het model vond ik het wel erg gemakkelijk. Nu kan ik straks de Winches middels de fundatieplaat vast zetten op het dek. Anders zou ik met allemaal losse onderdeeltjes aan de gang moeten. Tevens de Hydromotoren gedraaid en de trommels. De zijkanten die ik hier heb liggen zijn achteraf niet goed. Kliko dus.
    P1000415.JPG

    Deksels op de aandrijfbak gemaakt en handvaten om het deksel af te nemen. De hydromotoren gemonteerd en de slangen aangesloten. De slangen zien er nu niet uit. Deze moeten nog worden opgeknapt. Slangen komen uit in de lekbak. Tevens wat extra detaillering qua deksels aangebracht. Bouten gesimuleerd door gaatjes 0,5 mm te boren.
    P1000418.JPG

    Hier nog even duidelijk te zien wat een knoeiboel het eigenlijk is. Zoals gezegd, de slangen hebben nog wat aandacht nodig. Komt goed. Foto's en zeker op dit formaat zijn onverbiddelijk. Slangen maak ik van hele dunne montagedraad die ik vervolgens aan het messing soldeer. De mantel van de montage draad smelt dan heel snel. Maar als de Winches gereed zijn, de mantel van de draad fatsoeneren, verfje er overheen en het leed is weer geleden.
    P1000419.JPG

    Van een afstandje lijkt het al wat netter toch?
    P1000420.JPG

    Vervolgens aan de gang met de Hydraulische rem voor de trommel. Deze is niet werkend maar moet er wel op natuurlijk.
    P1000421.JPG

    Hier zijn de onderdelen te zien van de Rem inclusief een gemonteerd exemplaar. De Hydraulische cilinders gedraaid en de reactie arm samengesteld uit 2 strookjes fosforbrons 0,3 mm met daartussen een stukje messing vierkant 2 mm.
    P1000423.JPG

    Het rem mechaniek uitgelijnd en gemonteerd. De cilinder voorzien van 2 Hydrauliek aansluitingen en de slangen gemonteerd.
    P1000424.JPG

    En vanaf een afstandje ziet het er dan zo uit.
    P1000425.JPG

    Op de Fundatieplaat 2 platen aangebracht die precies tegen de onderkant van de trommelwangen aanlopen. Dit is denk ik om te voorkomen dat de draad daar tussen kan komen.
    Om dezelfde reden zijn aan de lagerplaat, aan de andere kant, blokken gelast die ook weer tegen de trommelwang aanlopen. Deze platen met blokken zijn nog in de ruwe vorm. Moeten eerst even goed drogen, dan kan ik ze mooi afwerken.
    P1000426.JPG

    De Winches zijn nog niet gereed maar toch alvast een overzichtje waar ze ongeveer komen te staan.
    P1000427.JPG

    Op de Winches zelf, aan de achterkant( bedieningskant) komt nog een soort hekwerk voor de veiligheid. Daarna komt voor de kijker aan de voorkant, nog een kluis met rollen om de draad te geleiden op de rol. Ook de juiste plaats nog bepalen en de montage gaten maken. Ik ben nog wel even bezig.
    Tot de volgende keer.
     
    Marc w en sjouke vinden dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjoerd, Kun je voor die hydrauliekslangen niet enkel de mantel gebruiken? Je soldeert dan een stukje massief koperdraad en schuift daarna de slangen er op. Heb je geen vervorming door de hitte. Mijn eigenbouw spanningdeler werkte wel, maar brandde mijn vingers bijna aan de eindtor. Dus een paar "afstapjes" in laten vliegen. Werkt prima, dus nog bedankt voor je advies. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2018
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt voor de info Klaas. Heb inmiddels wat kuiswerk verricht op de Tuggerwinches en ziet er al een stuk beter uit. Helemaal als ik wat verder af ga staan:). Jouw suggestie had ik al geprobeerd maar een montagedraad zonder kern en dan inwendig 0,5 mm dik ( dunnere messingstaf heb ik niet) wordt op deze schaal veel te dik. Slang wordt dan minimaal 1,2 mm dik en dat betekent een slang van 60 mm dik. Dat is te veel. Wat ik ook nog geprobeerd heb is krimpkous. Dit werkte wel maar ging niet mooi rond staan in de bocht. Ik laat het zo.;) . Mocht ik later even goed nog zoiets hebben van dat wil ik toch anders, maak ik er vaste leidingen van. Dan zijn ze zeker strak.Wat de stepdown modules betreft, ik heb er altijd een paar liggen. Kosten geen drol en werken inderdaad heel goed. Blij dat je tevreden bent en geen dank verder, we zijn toch op de wereld om mekaar, om mekaar...…………..:thumbsup:
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Doorgegaan met de Tuggerwinches. Aan de voorkant van de Winches de rollenkluizen gemaakt. Deze zijn samengesteld uit fosforbrons platen en gedraaide messing rollen. Hier de boven en onderkant met reeds de verticale rollen gemonteerd.
    P1000429.JPG

    Aan de staande platen de verstevigingen gesoldeerd en de horizontale rol gedraaid met de as. De as aan 1 kant vast gesoldeerd in de verticale plaat.
    P1000431.JPG

    En na een beetje poetsen twee mooie kabelkluizen.
    P1000432.JPG

    De kluizen zijn vast gesoldeerd op het dek en vervolgens de Winches op de plaats gezet en deze middels 2 M2 boutjes vastgeschroefd op het dek. Deze zijn dus afneembaar, maakt het spuiten gemakkelijker.
    P1000436.JPG

    Een ondersteuningspaal voor het bovenliggende dek komt vastgezet op de bovenkant van de SB Winch. Deze dus pasgemaakt.
    P1000439.JPG

    Vervolgens voor beide Winches een veiligheidsrek gemaakt. Mocht er een kabel breken of een verbinding los schieten is de machinist nog enigszins beschermd. De inspecteur heeft het bekeken en is tevreden.
    P1000442.JPG

    Inmiddels een flensverbinding gemaakt voor de ondersteuningspaal. De gaten die in het dek zichtbaar zijn, worden gebruikt om de Crucifix vast te zetten. Dit heb ik eerder al laten zien. Heb nu de fundatieplaat van de Waterfall Lier gemaakt. Deze heeft dezelfde gaten en wordt dus met dezelfde bouten als de Crucifix vastgezet. Aan de voorkant maak ik ook nog een boutverbinding zodat deze plaat met de lier goed vaststaat en ik met een gerust hart de lier kan gebruiken en deze blijft staan waar die staat. Het geheel blijft op deze manier ook demontabel voor zowel het spuiten als ook het eventuele onderhoud. Omdat ik nog niet exact weet hoe ik de lier aan ga drijven, toch maar begonnen om de grote stukken van de lier te maken. Aan de hand daarvan kan ik dan bepalen hoe of wat. Bij de andere modellen heb ik de motor voor de aandrijving in de trommel gemaakt, maar ik vrees dat de lengte van de trommel dit niet toelaat. Eventueel is er een mogelijkheid om de lier middels een wormwiel en tandwiel aan te drijven. In dat geval zal de motor onderdeks geplaatst worden. Ik heb daar met de accu's en dergelijke al rekening mee gehouden. Ik kan dit allemaal beter bekijken als ik de grote brokken van de lier gereed heb.
    P1000445.JPG

    En tenslotte nog een plaatje, geschoten vanaf het achterdek.

    P1000446.JPG

    Hoop jullie de volgende keer in ieder geval de contouren te laten zien van de Lieren. Het is een Waterfall Winch met 3 Trommels. Eéntje voor het slepen en de andere twee voor Anchorhandling of andere werkzaamheden. Helaas ook voor deze winches geen uitgebreide DWG tekeningen, wel heel veel foto's. Tot de volgende keer.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2018
    Herm, sjouke, Dunsz en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Mooi werk weer Sjoerd.
    Is de bb tugger nu groter als de sb tugger? Of vertekend dat op de foto. Lijker op dat de bb rollerkluis ook groter is.
    Wat een mooi soldeerwerk man! :thumbsup:
     
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Ferry
    Nee hoor, zijn alletwee exact gelijk, zowel de Tugger winches alsmede de Rollenkluizen. Ligt dus aan de foto, moet wat dat betreft maar eens een paar lesjes van jou hebben. :bye:
     
  17. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,

    Zoals gezegd wilde ik met de Lier aan de gang. Is één van de dingen die gedaan moeten worden ivm het spuiten van de lierruimte. Omdat ik nog niet exact wist hoe de lier te maken en of ik nog door het dek heen moest. Wel, gelukkig blijft het dek intact. Op de volgende plaatjes laat ik zien hoe dit gedaan is.

    Deze motor had ik nog liggen. Is 12V met een vertraging naar 60 rpm. Normaal gesproken bouw ik deze in een aangedreven trommel. Daar heb je echter een bepaalde breedte voor nodig en die had ik nu dus niet. Wel was de motor in lengte smaller dan de breedte van de lierwangen zeg maar. Omdat ik slechts één van de drie trommels daadwerkelijk ga gebruiken, bracht dit me op het idee om de motor wel in een trommel te "verstoppen". Zo gezegd zo gedaan.
    P1000448.JPG

    Ik zie dat ik wat te kort plaatjes heb geschoten. Maar hier zit dus de motor verstopt in de achterste trommel. Trommel is dus wel zo gebouwd als het origineel, alleen niet draaiend.
    P1000447.JPG

    Hier de BB zijde van de lier. In het origineel is dit dus ook de tandwielkast. Heb op de grondplaat, printplaat, twee messing strippen gesoldeerd van 3 mm dik. Hier zijn de zijwanden van de lier tegen aan gemonteerd, wel demontabel. Hier is ook de bevestiging te zien van de motor die in de achterste trommel is gemonteerd. De bronzen bus is de lagering voor de Sleeplier, de enige werkende trommel in het geheel.
    P1000449.JPG

    Dit is het tandwiel wat op de motor wordt gemonteerd. Het hart van het tandwiel van messing gemaakt. Voor de borging op de motoras een M2 inbus boutje door het tandwiel geboord zodat de inbus het tandwiel op de motoras borgt.
    P1000450.JPG

    Hier is het tandwiel gemonteerd op de motoras.
    P1000451.JPG

    Een zelfde type tandwiel, echter met een tandje of 15 minder, geplaatst op de as voor de trommel van de Sleeplier. Ook dit tandwiel voorzien van een messing hart met inbus.
    P1000452.JPG

    Een kleiner tandwiel welke ook nog voorradig was er tussen gelegd. Vervolgens afgetekend waar de as voor dit tandwiel zou moeten komen.
    P1000453.JPG

    Tja, enthousiast bezig en weer vergeten de nodige foto's te maken. In ieder geval is te zien hoe de wanden zijn vastgemaakt op de fundatieplaat. Op de wanden een 2 mm dikke styreenstrip gelijmd. Vervolgens een M3 gat geboord en getapt in de gesoldeerde messing strip en de wand met een M3 bout vastgezet. De bovenkant van de gearbox dichtgemaakt op een klein stukje boven het tandwiel na. Deze komt net boven de gearbox uit. Ook de verhoging aangebracht waar de assen in komen voor de Reepgeleiding. De trommel voor de sleepkabel is ook dusdanig samengesteld dat ik deze kan delen/demonteren. De as voor de voorste trommel bestaat nu nog uit een ruimer, wordt uiteraard vervangen.
    P1000454.JPG

    Ook is het buitenste schot van de Gearbox gemaakt. Deze wordt uiteindelijk ook zo gemaakt dat deze afneembaar is voor eventueel onderhoud.
    P1000455.JPG

    Hier weer een stapje verder. De as van het tussentandwiel gemaakt en gemonteerd. Ook nog wat cosmetische frutsels waar ik nog wel betere foto's van heb.
    P1000456.JPG

    Aangezien ik niet meer dan 10 foto's per UpDate kan plaatsen ga ik deze afsluiten en over een half uurtje de tweede update van vandaag zal plaatsen. Tot zo.
     
    Dunsz, Bert V en Marc w vinden dit leuk.
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Ook aan SB zijde een verhoging gemaakt voor Reepgeleiding. De as die aan de voorkant zit wordt nog ingekort uiteraard.
    P1000457.JPG

    Vanaf de voorkant gezien. De trommel van de dummywinch heeft wat schade opgelopen. Hier komt echter nog een laag kabel overheen, zal dus straks niet meer zichtbaar zijn. Ook is hier nog te zien hoe de as van het kleine tandwiel is vastgezet. Draaideel van messing en vastgezet met Nylocmoer M3.
    P1000458.JPG

    Voor de Reepgeleiding zijn er twee assen nodig die exact gelijk lopen qua breedte en hoogte. Hiervoor even een malletje gemaakt voor de exacte afstanden. Deze wordt weer verwijderd uiteraard.
    P1000459.JPG

    En een plaatje vanaf de bovenkant. Bovenkant van de Gearbox voorzien van "klimijzers" en imitatiebouten.
    P1000460.JPG

    P1000461.JPG

    En als het geheel dan even op zijn plaats wordt gezet is de ruimte gelijk gevuld. Alle details aan de achterkant verdwijnen:(

    P1000462.JPG

    En nog een plaatje vanuit een andere hoek.
    P1000463.JPG

    De Waterfall Lier is nog lang niet klaar natuurlijk, maar ben wel heel content met het feit dat het gelukt is zover. De lier draait heel mooi en nog mooier, ik hoef geen gat in het dek te maken, nou ja, ééntje, voor de stroomkabels.:banana:

    Tot zover, tot de volgende keer.
     
    sjouke, Herm, Dunsz en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Toch weer mooi in beeld gebracht.
    Het is een hele mastodont als je de figuren er even naast zet.
    Zeker een prachtig resultaat ook al is ze nog niet helemaal af
     
  20. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    Amaai Sjoerd, wat een prestatie, weerom een prachtig stukje vakmanschap.
    Ben effe uit de boot geweest, bij wijze van spreken, maar weer terug en gelijk jouw vervolg doorgelezen, :thumbsup:
    Heb zelf mijn verslag moeten bijwerken om de achterstand in te halen !
    I.v.m. de silicone die je zou gebruiken voor het kleven van de gietrubber, ben je daar al uit ?
    Ik gebruik voor deze dingen Tec7, dat is een kleef/kit middel, super sterk
    Heb dit gebruikt in mijn model zonder problemen, kijk effe na. Als je dit op google nagaat vindt je het zeker wel :hammer:
    Keep up the spirit, maar dit is voor jou geen probleem zoals ik zie :beer:
    Kijk al uit naar de volgende episode
    groetjes
    Ron
     

Deel Deze Pagina