Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Hey dat is onverwacht, maar toch weer een prachtig stukje werk, waar haal de ideeën toch :p. Nee knap gedaan, Hoe klem jij deze winch?
Ik wilde de verhaal geleiders links en rechts een soort van slot laten draaien, anderzijds kan dit ook met een slotje dat via de cabine opening wordt gemonteerd.

Ik ga mijn ankers werkend maken maar zit hier met het probleem dat de motoren onder deze winch zullen zitten, en de kettingen erover lopen, anderzijds zal ik de ankers steeds moeten neerlaten of een slotje eraan moeten maken om dit te verwijderen, hier moet ik nog eens over denken)

Als ik zie hoeveel werk ik nog heb aan mijn boot pfff dat gaat nog maanden duren tegen de zus klaar is vrees ik.

Maar ik moet zeggen de romp is bijna helemaal daar en dan komt het leuke friemel werk aan de cabine enz... Wie weet kan ze volgend jaar wel eens een trek wedstrijdje doen met de Boxer mmm moeilijk wat is nu sterker een Boxer of een Wrestler ik weet het niet (hahahaha ik zal er dan maar 4S in gooien )

Knap werk Sjoerd, blij dat ik je kan inspireren dat doe jij trouwens ook hier hoor, ik heb al uren op jou bouwverslag gezeten...

Hey Jan,
Zoals gezegd, bij het testen presteerde de winch niet naar behoren. Ik had natuurlijk al een proefje gedaan met de winch voor de Smit Nederland;). Dus was de keuze, of ik laat het wat het is en kan eigenlijk niet via deze winch slepen, of ik maak een andere. Het concept lag al klaar via jouw verslag, dus was de keuze gauw gemaakt. Het maken zelf duurt echter behoorlijk langer maar dat terzijde. Is natuurlijk sowieso een leuke klus. Nog even wachten op het motortje en dan kan ik ook dit afmaken. Je hebt al kunnen lezen dat het zendergedeelte helemaal gelukt is. Blij mee.

Waarom verbaast het me niet dat de ankers werkend gaat maken?:rofl: Hoe klem ik de winch op het dek. Wel, eigenlijk heel simpel. Op de eerste foto's zie je de gaten in de fundatieplaat waarin de ankerketting verdwijnt via de kettingwielen. Op de laatste foto kun je zien dat er inmiddels twee pijpjes op zijn gesoldeerd. Deze zijn rond 8 mm en lopen 35mm onder de fundatieplaat door. De pijpjes zijn gemaakt van massief rond 6 mm. Aan de onderkant heb ik draad gesneden zodat er een mooer op past. Het in totaal 44mm lange stuk rond voorzien van een gat rond 5 mm van 35 mm diepte. Het inmiddels buisje is dus aan de onderkant dicht. Dit steekt dus door het dek heen. Ann de binnenkant schuif ik er eerst een pijpje overheen welke inwendig 6,5 mm is en een lengte heeft dat de draad M6 nog vrijligt. Vervolgens draai ik daar een moer M6 op en het geheel zit vast als een huis op het dek, maar wel demonteerbaar. Misschien kun je er wat mee. Als je deze pijpjes open laat aan de onderkant komt je ketting in de boegruimte.

Als je tegen het werk aan zit te hikken had je een andere hobby moeten kiezen:). Maar ben blij dat je toch doorzet haha.

Volgens mij is de Wrestler van hetzelfde vermogen voorzien als de Boxer. Althans, ik heb voor jou thrusters dezelfde motoren gebruikt als voor de Boxer. Ook de schroeven zijn gelijk. En een keertje samen, zou geweldig zijn. Maar dan mooi in formatie, kijken wie de sterkste is, is niet aan mij besteed.:(.

Even voor de goede orde, ik heb je niet uitgedaagd wat betreft de ankers, laat dat even duidelijk zijn.

Jan , verder succes met je Union Wrestler, wordt echt een heel mooi schip.
 
Inderdaad mooi spul.
Ik heb nog liggen uit andere tijden,
maar hou het nog even vast voor dit soort werk.
Fijnste is dubbelzijdig.

Willum

Nog bedankt voor je reactie Willum. Mocht je ooit besluiten afstand te doen van je printplaten, hoor ik het graag.;)
 
"Macrabbit,
Nog bedankt voor je reactie Willum.
Mocht je ooit besluiten afstand te doen van je printplaten, hoor ik het graag.


Dat gaat inderdaad een keer gebeuren.
Printen maken ga ik niet meer doen.
Ik heb er zat gemaakt, klaar.
Tekenen, film maken, belichten, etsen, boren en dan lekker walmen/solderen.
Was leuk.
Ik zal je naam er op schrijven Sjoerd.

Veel modelbouwplezier,
Willum

Trouwens:

Heb nog 100 of meer kunststof ruitjes liggen.
73x117mm 1,2mm dik
Is met beide zeiden beschermfolie.
Inkerven en breken.
Bij de printplaat leggen?
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,
De lier is afgemonteerd en gereed voor gebruik. De test was in ieder geval zeer hoopgevend.

P1010183.JPG

En deze foto verraadt weer mijn niet vaste hand bij het schilderen. Ook de reden waarom ik dit de minst leuke kant vind van de hobby.
P1010184.JPG



P1010185.JPG


P1010186.JPG


P1010187.JPG

En de "oude "lier naast de nieuwe. Hier is ook te zien dat de nieuwe lier wat slanker is. De oude was wat breder, geen fout als zodanig, maar deze was uitgerust met een vertragings motor IN de trommel. En ja, dan ben je gebonden aan de maat van deze motor. Viel niet echt op, maar nu zie je het toch goed.
P1010188.JPG
En nog twee plaatjes van de Anker/Sleeplier op zijn plekje .

P1010189.JPG


P1010190.JPG


Buiten nog wat foto's van de eerstvolgende vaardag, heeft dit verslag zijn einde bereikt. Iedereen heel hartelijk bedankt voor het volgen en de daar uit voortkomende adviezen. Tot ziens.
 
Alvast een dikke proficiat voor je behaalde bouw resultaat.
Dit is zoals we ondertussen gewend zijn van hoogstaande kwaliteit en kan als voorbeeld dienen voor de jongere generatie die hier heel wat van kan opsteken als ze willen.
 
Genieten dit Sjoerd, het inspireert om ook zoveel aandacht aan detail te besteden. Dat gaat in messing makkelijker dan in hout. Hoe buig je die leidingen zo strak? Voor CV gebruik ik zelf buigijzers, het lijkt me sterk dat je die in die kleine maat hebt...
Maar grote klasse hoor!
 
Laatst bewerkt:
Genieten dit Sjoerd, het inspireert om ook zoveel aandacht aan detail te besteden. Dat gaat in messing makkelijker dan in hout. Hoe buig je die leidingen zo strak? Voor CV gebruik ik zelf buigijzers, het lijkt me sterk dat je die in die kleine maat hebt...
Maar grote klasse hoor!

Dank voor je reactie Eugene. Ben de volgers nog steeds foto's schuldig van de Union Boxer in het water. Heb al wel gevaren en dat ging helemaal niet verkeerd. Echter door privé omstandigheden ligt de hobby een beetje stil en vaardagen heb ik vanaf Juni 2020 ook niet meer gehad. Hopelijk dat er in 2022 weer mogelijkheden zijn om de hobby weer volop aan te pakken.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top