Bouwverslag Union Sovereign

Is zeker een goede investering. Met name de zwaardere tafel, hiermee kun je ook probleemloos messing van 2 mm zagen. Heb overigens ook de kleine cirkelzaag, ideaal voor afkorten en kleine zaagsnedes. Met snijden heb je toch altijd dat de snijkant niet zuiver haaks is tov. het oppervlak. Hierdoor veel nawerk dmv schuren.
Doorgaan doe ik zeker, bedankt Pim. Deze week het bad op zetten en dan de eerste test in het water. Tevens ballasten. Hoop in het weekend de eerste vaart te gaan maken in Biddinghuizen. We zullen zien.

Dank je Erwin,

En dit zijn nog de zgn. Storagelieren, die worden niet werkend. Hoeveel uren? Vind ik niet echt belangrijk maar reken maar op een uurtje of 50. Werk niet zo snel weet je. Nadat er een deel gereed is ga ik er vaak even voor zitten om de volgende stap te bedenken. Kan er ook nog van genieten.
De Anchorhandlings lieren en de sleeplier wordt een ander verhaal. Deze moeten nl. wel werkend worden. Moet ik nog een hoop uitzoekwerk voor doen. Zal wel een winterklusje worden.

Hallo allemaal,
Wel ze heeft water onder de kiel gehad. Eerst heb ik haar in een badje gelegd om te kunnen ballasten en om te kijken of er water binnenkwam. Nou dat viel alles mee. Daarna de motoren voor de hoofdschroeven en de boeg en hekschroeven getest. In een badje kun je verder niet zoveel natuurlijk. Wel bleek ik nu wat water binnen te krijgen. Na de test alles weer naar boven en gekeken wat er nu niet goed was. Enig speurwerk leverde op dat ik vergeten was in één van de schroefassen de keerring vergeten was. Hoe stom kun je zijn. Affijn, heb in ieder geval wel een fotootje van het gebeuren. Zoals te zien heb ik voor en achter nog een extra batterij van rond de 2,5 kg geplaatst. Hierdoor ligt ze net even boven de waterlijn. Alles zit er ook nog niet op en aan dus dat gaat goedkomen.

P1040279.JPG

Afgelopen Zaterdag waren we te gast bij VGF in Biddinghuizen. Daar heeft ze haar eerste proefvaart gemaakt. Dit ging boven verwachting. Ze heeft een uur of 3 in het water gelegen en heel wat metertjes gevaren. Heel veel testen gedaan qua manoeuvreren en stabiliteit. Wel, het is een heerlijk schip om mee te varen. Omdat ik geen snelheidsproeven wilde doen had ik het valse dek niet afgetaped. Had ik achteraf beter wel kunnen doen. Bij het weer vervoersklaar maken bleek er toch in totaal een 40 ml. water in de boot te staan. Buiten dat je dit niet wilt had het verder totaal geen invloed op haar vaargedrag. Een hele geslaagde dag dus.:koud: De foto is niet direkt de mooiste maar er komen nog wel meer gelegenheden waarop ik een betere kan maken. Op de dag zelf had ik er echt geen tijd voor.;)

P1080057.JPG

Nu dus weer verder met de bouw. Het dek waar de Storage Lieren opstaan raakt al aardig gevuld. Alle railingen op dit dek zijn gemaakt. Tevens de ankerketting dreg zijn definitieve plaats gegeven.
Ook is hier een ventilatie kanaal te zien en ook de uitlaat van het hulp aggregaat aangebracht.
P1040283.JPG

Op deze en bovenstaande foto is ook goed te zien hoe het lanceer platform voor de reddings capsules is gemonteerd. Onder dit platform komt nog een Tuggerwinch die al eerder te zien is geweest. Tevens naast de lieren nog 2 bordessen gemaakt. Deze zijn voor het handmatig bedienen van de lieren. Tevens een kooi gemaakt. Deze kan in de kraan worden gehangen en één, maximaal 2 personen vervoeren voor werkzaamheden op hoogte.
P1040285.JPG

Aan deze kant ook de railing aangebracht. Tevens twee uithouders aan de buitenkant waarop de gangway wordt geplaatst tijdens de vaart. Uiteraard ook de gangway gemaakt. Aan deze kant komt ook nog een haspel te liggen met een sleepkabel er op. Dan nog wat kleine dingetjes, onder andere verlichting onder dit dek aanbrengen en dan kan er weer gespoten worden.
P1040287.JPG

Tot zover maar weer. Groeten van een blije modelbouwer.

Sjoerd, we spreken elkaar natuurlijk regelmatig in de Vicwijs app maar ook hier eens mijn complimenten voor wat je weer neerzet. Laatst haar ook live mogen bewonderen en petje af

Sjoerd, we spreken elkaar natuurlijk regelmatig in de Vicwijs app maar ook hier eens mijn complimenten voor wat je weer neerzet. Laatst haar ook live mogen bewonderen en petje af
Dank je Stefan.
Inmiddels weer druk in de weer met de Airbrush. Alle delen van het Storage Lieren dek weer gedemonteerd en in de primer gespoten. Morgen hoop ik de lichtgrijze kleur aan te brengen en Vrijdag de groene kleur van het dek. Ook ben ik nu bezig met de geprintte TL bakken. Ziet er veelbelovend uit.

Hallo allemaal,
Onder het dek van de Storage Winches moesten een aantal TL balken worden gemonteerd. Via Pim heb ik een aantal van deze bakken besteld. Pim heeft het denk en tekenwerk gedaan en vervolgens besteld bij Shapeways. Ben er erg blij mee. Bedankt Pim. Twee plaatjes hoe het er onder het dek uitziet.
Omdat de lampen via een multiswitch worden geschakeld alle minnen aan elkaar geknoopt. Vervolgens alle plussen naar een centrale plek waar iedere lamp ( bestaande uit 3 SMD Leds) zijn eigen weerstand van 1000 Ohm heeft gekregen. Vervolgens de weerstanden aan de andere kant verbonden en met deze draad naar de uiteindelijke aansluiting. Alle draden ed, zijn na controle op werking in dezelfde kleur grijs gezet. De TL bak is overigens in de zilverkleurige metallic lak geverfd. Dit om de lichtdoorlaat naar boven toe te voorkomen. Werkt perfect.
P1040288.JPG

En nog een afdekplaatje op de weerstandenbak gemaakt.
P1040289.JPG

Zal vandaag nog een UpDate plaatsen waarop de bovenkant van het dek te zien is compleet met de winches ed. Tot dan.

Laatst bewerkt:
Gaaf Sjoerd, lichtopbrengst met 3 LEDS is erg mooi verdeeld!

Ter informatie, zo zag het 3D model van de TL-bak eruit:
TL-bak_vierkant_20 mm.JPG

Beiden in doorzichtig materiaal geprint geeft het volgende resultaat:
P1080133.JPG

Gr.
Pim

Hallo allemaal,

Zoals beloofd hier de tweede Up-Date van vandaag. Het dek waar de Storage Winches op staan is voor 95% gereed. Voor de duidelijkheid, dit dek blijft demontabel om nog bij de andere ( werkende) lieren te komen die op het Werkdek level gemonteerd gaan worden. Deze moeten nog gemaakt worden.
Op deze winches worden verschillende soorten kabels opgeborgen die gebruikt worden bij het Anchorhandelen en het slepen. Ter bescherming zijn deze kabels omwikkeld met een zeil om de invloeden van buitenaf zoveel mogelijk te elimineren.

P1040291.JPG

Hier is goed te zien hoe ik de Hydromotoren, de bediening en de piping gemaakt heb.
P1040294.JPG

En het geheel geplaatst waar het uiteindelijk moet komen. Beetje rommelige achtergrond zie ik nu. Kraan heb ik er in dit stadium weer afgehaald. Ook de gangway op zijn plaats gelegd. Op het dek eronder worden nog de Tugger winches geplaatst alsmede nog wat ontluchtingen en piping. Dit ligt allemaal al gespoten klaar.

P1040297.JPG

En nog maar een plaatje.
P1040304.JPG

Hier nog een toolbox met allerlei accessoires die wel gereed, maar nog niet geplaatst zijn. Dan kan pas als ik het A-dek definitief ga monteren.
P1040305.JPG

En omdat ik hetzelf zo mooi vind, nog maar een overzichtje.
P1040307.JPG

En als laatste nog een plaatje van hoe ze er nu bijligt.
P1040306.JPG

Zal eerdaags nog een foto proberen te plaatsen waarin te zien is hoe de verlichting er tot nu toe uitziet. Tot de volgende keer.

Gaaf Sjoerd, lichtopbrengst met 3 LEDS is erg mooi verdeeld!

GrPim

Hallo Pim,
Inderdaad, de 3 Leds naast elkaar zoals jij had bedoeld, gaven een minder mooie spreiding dan de manier waarop ik het heb gedaan. Neemt niet weg dat jou ontwerp echt een hele mooie en realistische TL geeft. Kan ze iedereen aanraden, zeker voor die prijs!!! Het is volgens mij zelfs mogelijk om er nog een SMD weerstand bij in te zetten. Helaas zijn mijn handen te groot voor dergelijke kleine frutsels. Dit was al een zenuwslopend klusje, alhoewel ik met een gemaakt hulpstukje de laatste 4 TL,s in een half uurtje gemaakt heb.:bier:;) Vandaar mijn keuze om normale weerstanden op een andere plaats te monteren.

Laatst bewerkt:
Sjoerd , wouw !!!! erg realistisch alles tot in de kleinste detail ook de onderzijde van het dek :worship: ik zie haar in Goes neem ik ook wat wheather spulletjes mee dan ben je toch in de buurt las ik.

Sjoerd , wouw !!!! erg realistisch alles tot in de kleinste detail ook de onderzijde van het dek :worship: ik zie haar in Goes neem ik ook wat wheather spulletjes mee dan ben je toch in de buurt las ik.

Dank je wel Erwin.
Ja, de lat ligt behoorlijk hoog maar geeft daarom ook meer voldoening. Dit gezegd hebbende wil ik wel gelijk zeggen dat er bouwers zijn waarbij mijn mond openvalt, daar trek ik me dan ook aan op. Betekent voor mij in ieder geval dat er zeker nog stappen gemaakt kunnen worden. Eén er van is inderdaad het weatheren. Daar ben ik erg huiverig voor. De bedoeling is zeker dat ik in Goes aanwezig ben, dus aldaar een praatje opent misschien de ogen. Alvast bedankt Erwin.

Back