Bouwverslag Union Sovereign

Ja, jouw ankerlier ziet er echt schitterend uit Pim. Met printen krijg je er nog meer detail in. Maar daar zit zoals je weet mijn handicap. Ik heb helaas niet de tekenvaardigheid zoals jij die hebt, ik vind dat reuze knap. Nou weet ik wel dat je dit voor me wilt doen maar zelf prutsen heeft ook zijn charme.
 
Hoog tijd dat ik hier nog eens wat neer pen ipv enkel wat te lezen terwijl het water uit mijn mond loopt.
Prachtig werk dat je wederom laat zien.
VgrMarc
 
Hoog tijd dat ik hier nog eens wat neer pen ipv enkel wat te lezen terwijl het water uit mijn mond loopt.
Prachtig werk dat je wederom laat zien.
VgrMarc
Hallo Marc,
Dat is toch ook deels de bedoeling van een verslag. Laten zien hoe een model tot stand komt. Maar bedankt voor je commentaar.
 
Goedendag,
ik heb uw draadje even doorgelezen en de fotos bekeken maar het is een erg gedetailleerd model aan het worden echt heel erg prachtig ben zelf net begonnen aan smit rotterdam
1:50 maar denk niet dat ik zo erg gedailleerd krijg bij gebrek aan detail fotos enzo en gereedschap hahah

iig mijn complimenten met uw model erg mooi
gr johan
 
Goedendag,
ik heb uw draadje even doorgelezen en de fotos bekeken maar het is een erg gedetailleerd model aan het worden echt heel erg prachtig ben zelf net begonnen aan smit rotterdam
1:50 maar denk niet dat ik zo erg gedailleerd krijg bij gebrek aan detail fotos enzo en gereedschap hahah

iig mijn complimenten met uw model erg mooi
gr johan

Dank je wel Johan. Bedenk wel dat ik al een tijdje aan de gang ben in de modelbouw. Gaandeweg krijg je steeds meer skills en leg je voor jezelf de lat steeds hoger. Waar het eigenlijk om gaat is hoe jezelf je modellen beoordeelt. Als je tevreden bent met wat je hebt gedaan is het OK. Latere modellen zullen steeds mooier worden. Ga vooral door zolang je er plezier in hebt. Niveau wordt dan vanzelf hoger.
 
ja dat snap ik dat je al ff onderweg ben ermee en ja ik weet het als jezelf tevreden ben is het oke is immer je eigen model niet die van een ander
 
Hallo allemaal,

Heeft even geduurd maar er is wel iets belangrijks toegevoegd. In ieder geval vind ik dat. Dankzij de bereidheid van een collega bouwer van de Mailline Groep heb ik zijn ankerwinch (Onderdeks) mogen kopiëren. Mijn hartelijke dank hiervoor. De plaatjes geven een indruk van het mechanisme. Ik zal proberen uit te leggen hoe het systeem ( ongeveer) werkt.

P1040359.JPG


Het bakje boven de ankerkluis heb ik gemaakt om het water wat vanaf de ketting mee naar binnen wordt genomen, af kan voeren. Eventuele water wat nog binnenkomt zal naar verwachting niet veel zijn. Wel zaak om na ieder vaardag dit even te checken.
P1040360.JPG


Overigens is het geheel dmv het verwijderen van 1 boutje en het verbreken van 1 stekker te demonteren.
P1040361.JPG


De spoel waarop de ankerketting wordt opgewonden is geplaatst op een beweegbare brug die scharniert vlakbij het gat van de ankerkluis. Als het anker wordt opgehaald en het anker in de kluis wordt getrokken, trekt de ankerketting de winch en dus de brug, omhoog. Middels een microswitch wordt de stroom naar de motor verbroken en is het anker ingehaald. Middels een ompoolmodule kan ik op de zender de motor de andere kant op laten draaien. Als de motor de andere kant opdraait komt het vernuftige deel van de installatie in werking. Door een vorm van blokkering wordt de motor die links van het blok op een pen scharniert, naar beneden gedrukt waardoor de tandwielen niet meer in elkaar grijpen. Hierdoor kan de winch vrij draaien en door het gewicht van het anker zal deze volledig uitrollen. Onder de motor fundatie zit ook een microswitch die de stroom naar de motor blokkeert op het moment dat de tandwielen elkaar niet meer raken. Nu is de motor weer stroomloos. Doordat er nu geen spanning meer op de brug staat zal deze weer in de laagste stand zakken waardoor de microswitch de stroom weer door kan geven als ik middels de ompoolschakelaar het anker weer wil ophalen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is uitgelegd. Om de exacte werking uit te leggen, zal ik toestemming moeten hebben van de "uitvinder" van dit stukje techniek. Hoop dat de volgende update minder lang op zich zal laten wachten. Tot dan.
 
  • Like
Reactions: aac
Hey Sjoerd, prachtig bouwstuk!!!!!
Ik had voor de Gry ook zoiets gemaakt totdat ik tot de conclusie kwam dat een simpele winchservo van HK met een "aan 1 kant" vertraging net hetzelfde resultaat gaf en veel betrouwbaarder was. (en vele malen kleiner)
maar nogmaals een prachtig stukje techniek, kleine tip; ik heb op de binnenkant van mijn ankerwinch wat "borstel haren en zachte lapjes stof deze drogen de ketting op als ze word binnen gehaald, misschien nog een goed idee???

Ga zo verder ik denk dat het geen mooi, maar een prachtig schip wordt, het is bijna onmenselijk al deze mooie detailles!
 
Mooi stukje techniek, voor het overige water gewoon een stukje spons erin doen.
Kan je er makkelijk uithalen en je boot blijft droog.
 
Hey Sjoerd, prachtig bouwstuk!!!!!
Ik had voor de Gry ook zoiets gemaakt totdat ik tot de conclusie kwam dat een simpele winchservo van HK met een "aan 1 kant" vertraging net hetzelfde resultaat gaf en veel betrouwbaarder was. (en vele malen kleiner)
maar nogmaals een prachtig stukje techniek, kleine tip; ik heb op de binnenkant van mijn ankerwinch wat "borstel haren en zachte lapjes stof deze drogen de ketting op als ze word binnen gehaald, misschien nog een goed idee???

Ga zo verder ik denk dat het geen mooi, maar een prachtig schip wordt, het is bijna onmenselijk al deze mooie detailles!

Dank je wel Jan.
Gezien je eigen bouwkunsten is dit voor mij weer een flinke opsteker. Kleiner maken had wel gekund maar is voor mij niet echt relevant in dit geval. Ruimte genoeg en iets groter bouwt gemakkelijker:(. Betrouwbaarder dan dit, wordt het niet hoor Jan;). Wat betreft het aanbrengen van hetzij een borstel, stukje rubber of doekje is nog wel een goed idee. Ga kijken wat me het beste voegt alhoewel ik niet verwacht dat hier veel water door naar binnen komt.
 
Mooi stukje techniek, voor het overige water gewoon een stukje spons erin doen.
Kan je er makkelijk uithalen en je boot blijft droog.

Hallo Ernst,
Jij ook weer bedankt. Zoals je in bovenstaand bericht kunt lezen, had JAFA dit idee ook. Ga ik dus wat mee doen. Overigens is de gehele winchconstructie door het losdraaien van 1 boutje uit te nemen. Dus na een vaardag alles even controleren. Tijdens transport moeten toch ook de accu's eruit voor het gewicht dus een minuutje langer sleutelen is geen probleem
 
Back
Top