Bouwverslag Union Sovereign

Maak malletjes uit dun MDF / Hardbord en dan met een verffohn voorzichtig verwarmen, en dat laat het zich prima in/om de malletjes buigen.
Maar hoe groter de diameter wordt, hoe lastiger het wordt om het plexiglas staf goed door en door te verwarmen zonder dat er zich blazen gaan vormen.

Interessant Adam. Welke diameters spreek je over? Boven de 4 mm wordt messing echt wel een probleem, in ieder geval massieve staf. Gebruik ik vooral in krappe ruimtes waar je lasbochten moet imiteren. Pijp laat zich moeilijk krap buigen zonder vervorming.
 
Fijn dat de foto's weer zichtbaar zijn en mooie dingen weer die je bouwt. Mag ik je vragen welke lijm je gebruikt om bijvoorbeeld zo'n motorsteun of een schroefas in de romp te lijmen? Ik gebruik nog wel eens 2-componenten epoxy maar dat blijkt onder belasting toch niet altijd zo goed te hechten.
Hallo Kees,
Omdat mijn romp ook van epoxy is verlijm ik alles op, aan en in de romp met epoxy. Dus hars met harder en dan dikker gemaakt met katoenvezels. In mijn bouwdoos verleden had ik vaak te maken met ABS rompen. De naam van dat lijmproduct komt even niet bovendrijven maar was een mengsel van lijm uit een tube en dat moest je dan mengen met een wit poeder in een speciaal bijgeleverd bakje in een halve balvorm. Je weet vast wel wat ik bedoel. Nooit geen problemen mee gehad. Als je wilt zoek ik de naam nog wel even op.
 
Stabilit express.

Is afgeschaft geweest en vervangen maar er zijn nu zoveel meer lijm- en kitsoorten dat je door de bomen de houtlijm niet meer ziet.
 
Stabiliet Expres is inderdaad wat ik bedoelde. Al jaren niet meer gebruikt maar was destijds een ideale lijm om schroefassen ed. in een ABS romp te lijmen. Bedankt mannen voor het reageren.
 
Hallo allemaal,

Afgelopen week doorgegaan met het aanbrengen van de diverse leidingen en appendages, echter nu aan SB zijde. Ben nu zo een beetje op de helft. Hoop de volgende keer een complete SB kant te kunnen laten zien.

P1030921.JPG


En nog een overzicht van het achterdek tot nu toe.
P1030922.JPG


Vragen of onduidelijkheden? Ik beantwoord ze uiteraard graag. Tijdens het maken van de onderdelen zelf vergeet ik consequent om foto's te maken. ( Neemt gewoon te veel hobbytijd) Het is dus niet altijd duidelijk hoe ik het één en ander heb gedaan. Hoop volgende week ook de SB kant gereed te hebben. Ik houd jullie op de hoogte. Tot de volgende Update.
 
Schitterend!

Alles zo strak en opgeruimd, erg mooi.

Wellicht een idee om de draadjes ook weg te werken in buis of kabelgootje?
 
Schitterend!

Alles zo strak en opgeruimd, erg mooi.

Wellicht een idee om de draadjes ook weg te werken in buis of kabelgootje?

Dank je Frank. Die draadjes die je nu ziet worden netjes neergelegd/weggewerkt op het moment dat ik installatie daadwerkelijk aan ga leggen. Komt goed;)
 
Hallo allemaal,
Lekker aan het bouwen geweest dus weer tijd om te laten zien wat er in de tussentijd is gebeurd. Onderstaande foto een overzichtje van een paar weken geleden.
P1030923.JPG


P1030923.JPG


Alle messing delen die tussen de cargorail en de verschansing komen, gestraald en in de primer gezet. Ook de wanden ( geen foto) staan in de primer. Nu eerst het dek tussen de cargowanden en de verschansing in de primer, alsmede de verschansing zelf. Daarna in de goede kleur. Na het spuiten kunnen alle delen definitief worden geplaatst. Ook de cargorails zelf en de wanden kunnen dan in de kleur en geplaatst worden.
P1030924.JPG


Mal gemaakt voor de Crucifix ( heet dat zo?)
P1030953.JPG


Crucifix gesoldeerd en Dry Fit geplaatst. Daarna begonnen met het bovenliggende dek. Onder dit dek zit een aantal ruimtes die nog verder gedetailleerd moeten worden. Als dit gedaan is volgt daarvan uiteraard nog een plaatje. Onder dit dek bevinden zich de 2 Anchor Handling Winches en op een verhoogde fundatie de Sleeplier. Aan stuurboordkant is het dek verhoogd. Hieronder staat ook nog een grote lier. Volgens tekening is dit een "Rope lier" Moet tzt. nog eens informeren waar deze precies voor gebruikt wordt. Mogelijk een reserve lier.
P1030963.JPG


De bovenkant van het kopschot is de onderkant van het volgende dek. Hierop staan nog eens 2 van die dikke lieren. In totaal dus 6 van die joekels. De opening van dit dek is voor een trap die naar het Werkdek leidt. Uiteraard moet er ook nog een vloer ingelegd worden ( demontabel) waar de lieren op komen te staan. Aan de achterkant van dit dek, aan Stuurboordkant op het verhoogde gedeelte, tegen de Crucifix aan, komt de pedestal ( fundatie) van de kraan.
P1030967.JPG


En uiteraard weer een overzichtje van het geheel tot nu toe.
P1030965.JPG


En om een beetje in de sfeer te komen alvast de verlichting onder het dekje geplaatst.
P1030956.JPG


Alvast vanaf de werf een fijne kerst en een gezond 2016 toegewenst. Tot de volgende keer.
 
Wat mooi wordt het, kan niet wachten hoe het er straks uit gaat zien.
De lieren zullen wel een hele kluif worden, maar kom jij wel uit.

gr en fijne dagen.
 
Op de foto waarop de tandriemoverbrenging tussen motor en schroefas is te zien lijkt er tussen de tandwielschijf op de schroefas en de as zelf nog een messing buisje te zitten, naar ik aanneem om verschil in diameter te overbruggen, hoe heb je dit precies gedaan zonder slip en rekening houdende met de imbusstift om de schijf vast te zetten ?
 
Hallo Rob,
Moest even goed lezen wat je precies bedoelde maar hier de uitleg. De schroefas is 6 mm dik. Het gat in het tandriemwiel was 8 mm geloof ik. Het gedraaide messing busje wat je ziet heeft een klempassing in de tandriemschijf. Je ziet een inbusboutje ( athans het getapte gat hiervoor ) in het dunnere gedeelte van de tandriemschijf zitten. Dit gat is er in gemaakt nadat de messingbus in het tandriemwiel is geperst. Het gat loopt dus door in de messingbus. Daarna dit gat getapt met M3 draad voor de inbus. Op de schroefas is ter plaatse van de inbus een vlakke kant geslepen. Als de inbus wordt aangedraaid zit dus zowel de tandriemschijf alsmede de messing vulbus gefixeerd op de as. Hoop dat het zo duidelijk is.
Groet
Sjoerd
 
Wat mooi wordt het, kan niet wachten hoe het er straks uit gaat zien.
De lieren zullen wel een hele kluif worden, maar kom jij wel uit.

gr en fijne dagen.

Dank je wel Jan maar dan zal je toch nog een jaartje of zo geduld moeten hebben.:). De lieren, in totaal 8 stuks, waarvan 3 werkend, zal inderdaad wel wat tijd vragen maar daar kiezen we zelf voor toch? Moet in detail nog een aantal dingen bedenken maar in grote lijnen weet ik wel wat ik ga doen. En anders kom ik gewoon weer even naar jou of vraag raad aan mijn collega's van Vicwijs. Komen er vast wel uit.;)
Groet
Sjoerd
 
Beste Sjoerd,

Een erg mooi verslag heb je hier, ik ben ook een van de stille lezers maar heb toch een vraagje.
Zou je eens willen vertellen hoe de constructie van de waterdichte luiken in het achterdek precies in elkaar komt te zitten ?
Ik ben zelf (inmiddels weer) bezig met een supplier en ben er nog niet uit hoe dit goed aan te pakken.
 
Hallo Tinus,
Is in principe heel simpel. Daar waar je een "gat" in je dek hebt, doe je het volgende. Onder het dek lijm je een verdikking van bijv. 3 mm. Afmetingen rondom gelijk aan het "gat".Onder deze strip weer een strip lijmen met dezelfde dikte als het perspex ( wat ik altijd gebruik).Deze strip laat je ongeveer 5 mm in het gat steken. Onder deze strip weer een strip die nog een keer 3 mm verder in het gat steekt. Hier komt de perspex plaat op te liggen. Redelijk strak. Halve mm rondom speling. Dan de perspex plaat op maat maken. De bovenkant van de perspex plaat ligt nu (ongeveer) op gelijke hoogte met de strip die 5 mm in het gat steekt. Vervolgens plak je met isolatie tape de perspex plaat rondom vast. Je hebt nu een waterdichte afsluiting. De strip van 3 mm gebruik ik om eventueel dikte verschil op te vangen. Deze dikte kun je naar believen aanpassen. Heb een tekeningetje in Paint maar dat kan ik hier niet plaatsen schijnbaar. Als je mij je Email stuurt in een PBtje ( conversatie) zal ik je die nog toesturen
Groet
Sjoerd
 
Ok, dan zou het nu moeten lukken. Hoop dat het nu wat duidelijker is. Anders nog maar een keer uitleg vragen. Geen probleem.

Groet
Sjoerd

waterdicht dek.jpg
 
Back
Top