Omdat ik zeer veel van de mooie bouwverslagen hier volg, dacht ik dat ik mijn bijdrage aan het forum maar eens moet leveren. Ik loop al jaren rond met het idee om een schaalmodel van een A10 te bouwen. Ondanks dat dit niet erg orgineel is, en er 100 bouwdozen van bestaan, trekt het toestel mij zo aan dat dit mijn winter project is geworden. Graag zou ik de A10 voor midifan (90mm) bouwen, maar dan wordt het vliegtuig direct wat groot (1.7 - 1.8 meter). Omdat ik meestal vlieg in een park naast mijn dorp wil ik graag mijn modellen klein houden. Hierdoor kan het allemaal mee op de fiest en uit het handje worden gelanceerd. Tevens hou ik de kosten voor moter, snelheidregelaars en accu's in de hand en blijft het in mijn huis passen. Naast dat het model klein moet zijn wil ik er wel veel op hebben: flaps, airbrakes en intrekbaar landings gestel. Omdat het een mooi schaalmodel moet worden hoop ik dat jullie mij aansporen om details mooi te maken. Ik ben nooit zo goed met de afwerkings details.
Ik heb redelijk lang zitten rekenen om te kijken of dit alles in een vliegtuig van 1.30 meter gaat passen (hierdoor kan ik minifans (70mm) gebruiken). Ik doe dit door wat variabelen in een spreadsheet te zetten. Hier reken ik aan de hand van spanwijdte, vleugeloppervlak en gewicht een stallsnelheid/vleugelbelasting en lift coefficient uit.
Met een spanwijdte van 1.30 meter, vleugeloppervlak van 25cm2, gewicht van 2000gram en een stallsnelheid van 10m/s kom ik uit op een lift coefficient van 1.42. Dit is een coefficient welke met full flaps haalbaar moet zijn. Zonder flaps zal de stall snelheid ongeveer 11m/s zijn. Dit is redelijk hoog, maar te doen mijns inzien.
Ontwerp Uitdaging:
1) Flaps. Deze bestaan uit 4 delen, welke allemaal gelijk bedient moeten worden. De flaps bewegen in het echt naar achter en kantelen dan. Dit wil ik nabouwen.
2) Airbrakes. Bij de A10 splitsten de rolroeren in twee-en.
3) Gewicht!!!! Onder de 2 kilo blijven gaat heel moeilijk worden.......
Gelukkig zijn er zeer vele foto's en tekeningen te vinden van de A10, dus het tekenen ging vrij snel. Om de flaps zowel naar achteren als naar beneden te bewegen heb ik het idee om dit via een 'glij' partoon/lager te gaan doen (foto's hiervan later). Het grote probleem hiervan is dat dit makkelijk te tekenen is in CAD, echter met de hand (voor mij) onmogelijk om te maken.
Deze uitdaging heb ik op de moeilijke manier opgelost: Ik heb een computer gestuurde freesmachine gebouwd. Mijn idee was dat deze freesmachine mijn 2006/2007 winter project ging worden, echter tot mijn stomme vebazing had ik binnen 3 weken een werkende freesmachine!?
Hier het orgineel van een A10 met full flaps. Duidelijk is te zien dat de rolroeren splitsen. Dit wil ik nabouwen
Mijn freesmachine. Eenvoudig volgens een ontwerp op internet gemaakt. De aansturing gaat met stappenmotoren en een laptop.
Hier zie je het binnenwerk van een flap. Met een freesmachine kan je de onderdelen zo nauwkeurig maken dat ze perfect passen!
Later meer,
Bart
Ik heb redelijk lang zitten rekenen om te kijken of dit alles in een vliegtuig van 1.30 meter gaat passen (hierdoor kan ik minifans (70mm) gebruiken). Ik doe dit door wat variabelen in een spreadsheet te zetten. Hier reken ik aan de hand van spanwijdte, vleugeloppervlak en gewicht een stallsnelheid/vleugelbelasting en lift coefficient uit.
Met een spanwijdte van 1.30 meter, vleugeloppervlak van 25cm2, gewicht van 2000gram en een stallsnelheid van 10m/s kom ik uit op een lift coefficient van 1.42. Dit is een coefficient welke met full flaps haalbaar moet zijn. Zonder flaps zal de stall snelheid ongeveer 11m/s zijn. Dit is redelijk hoog, maar te doen mijns inzien.
Ontwerp Uitdaging:
1) Flaps. Deze bestaan uit 4 delen, welke allemaal gelijk bedient moeten worden. De flaps bewegen in het echt naar achter en kantelen dan. Dit wil ik nabouwen.
2) Airbrakes. Bij de A10 splitsten de rolroeren in twee-en.
3) Gewicht!!!! Onder de 2 kilo blijven gaat heel moeilijk worden.......
Gelukkig zijn er zeer vele foto's en tekeningen te vinden van de A10, dus het tekenen ging vrij snel. Om de flaps zowel naar achteren als naar beneden te bewegen heb ik het idee om dit via een 'glij' partoon/lager te gaan doen (foto's hiervan later). Het grote probleem hiervan is dat dit makkelijk te tekenen is in CAD, echter met de hand (voor mij) onmogelijk om te maken.
Deze uitdaging heb ik op de moeilijke manier opgelost: Ik heb een computer gestuurde freesmachine gebouwd. Mijn idee was dat deze freesmachine mijn 2006/2007 winter project ging worden, echter tot mijn stomme vebazing had ik binnen 3 weken een werkende freesmachine!?

Hier het orgineel van een A10 met full flaps. Duidelijk is te zien dat de rolroeren splitsen. Dit wil ik nabouwen
Mijn freesmachine. Eenvoudig volgens een ontwerp op internet gemaakt. De aansturing gaat met stappenmotoren en een laptop.
Hier zie je het binnenwerk van een flap. Met een freesmachine kan je de onderdelen zo nauwkeurig maken dat ze perfect passen!
Later meer,
Bart