bouwverslag van beginner zweefvliegtuig Sunny

mensen ik heb gister avond op mijn gemakje van mijn afval hout rechthoeken gesneden en daat 2 gaatjes in gemaakt. waardoor ze op een draadeentje op elkaar worden gedrukt zodat ik ze gelijk kan veilen of schuren.
full

hier een foto van alletwee de ribben

hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Het grove werk kan je met een metaalvijl doen, het laatste stukje zou ik met schuurpapier doen. Even een schuurlatje maken: een recht stuk hout nemen dat minimaal 1,5x zo lang is als het stuk dat je moet schuren (hier: de afstand tussen de 2 master ribben, langer mag altijd) en daar wat schuurpapier (100 of 150) op plakken. Daarmee ga je over je werk en schuur je langzaam het balsa weg tot je op beide triplex ribben stuit. Netjes in de breedte schuren, dus de schuurplank 90 graden met de triplex ribben houden, niet de schuurlat schuin over je werk leggen anders klopt de vorm niet meer.

full
heb het gisteren geschuurt het is helemaal goed ge gaan heb het gedaan zoals Raymond zegt eerst met een metaalvijl en daar na met korrel 100.
hier de foto's van het reseltaat.
full

hebben jullie nog tips om dingen op de juiste afstand van elkaar te zetten
ik weet da je ze op de tekening kan spelden, maar zuin er nog andere manieren die envoudiger zijn of niet.

Mvg Hugo

Die ribben zien er netjes uit. Positioneren op de tekening is denk ik toch het handigst, misschien toch de glasplaat eraf halen en folie erover. De folie kreukelt altijd wel een beetje, ziet er niet uit, maar het werkt wel het beste.

Raymond de glas plaat gaat er inderdaad af. maar wat bedoelt u precies met folie
bedoelt u dat folie waarin je dingen langer vers kan houden of een ander soort folie?
ben vandaag geblesseerd met gym dus loop/hink niet hart dus kan ik lekker bouwen. ik kan volgende week pas naar quartel in venendaal heb namelijk geen geld ophet moment.

Hugo

......dat folie waarin je dingen langer vers kan houden of een ander soort folie?

Ik ben Raymond niet, maar dat is wel de folie die hij bedoelt. Lekker goedkoop. Een beetje strak over de tekening leggen, dan kun je daarop gaan bouwen.

Plezier en sterkte met je blessure. Niet te hard bouwen ;)

JH

Bij de Blokker hebben ze rollen met die folie welke ook bij bloemisten gebruikt wordt. Kost iets van 1 euro per 5meter en ligt lekker vlak.

bedankt voor het duidelijk maken van het folie. heb van het bouwen van mijn boot nog 2 latjes oven van 4x12x1000 mm van balsa zou je die op elkaar kunnen plakken en als aanvalslijst gebruiken of word het dan te zwaar door de lijm.

hugo

Goeie tip Huibert. Dat wist ik niet.

Hugo,
die 4x12 zou ik niet op elkaar plakken. Niet zozeer vanwege het gewicht, als wel voor de maat. Op de tekening is de voorlijst 10x10 mm. Als je boodschappen gaat doen koop je 2 meter daarvan in een redelijk harde kwaliteit en die allebei even zwaar zijn. Dat geldt ook voor de achterlijsten.
Anders krijg je 2 vleugels die niet even zwaar zijn. Heb je weer lood nodig en da's zonde.

Groeten, JH

erg leuk en leerzaam bouwverslag :yes:ik heb ook nog zo,n sunny die van mij is van het merk jamara nog nieuw in de doos volgensmij is deze ook hetzelvde als de svenson sunny :yes:eerst nog wat andere projekten wegwerken en dan gaat de sunny op tafel:grin:suc6 met je bouw hugo:thumbsup:

JH
ik boel dat ze voor de aanvals lijst voor mijn staart vleugel want daar maakt meer gewicht een heleboel uit als ik Raymond begrijp.

hugo
Inderdaad.
Het zwaartepunt moet straks ergens op 1/3 van de vleugel komen te liggen (vanaf de voorkant gemeten). De afstand tussen dat punt en het stabilo (hoogteroer) is veel groter dan de afstand zwaartepunt - rompneus. Dat betekent dat elke gram teveel aan de achterkant met 2 à 3 gram in de neus gecompenseerd moet worden.

Verder heel leuk om iemand anders (ook) mij begin-kist te zien bouwen. Hij vliegt goed kan ik je vertellen.

Succes,
Dirk.

ik ga morgen hout bestellen of naar de winkel om het te kopen dan zal het een stukje sneller gaan. ik ben alleen benieuwt hoe dat foliën nouw precies gaat.
(graag ook wat plaatjes) ik heb wel al wat andere forums door gelezen zoals deze bouw-van-een-fijn-zwevertje heb van het lezen ook een hoop geleert. maar dat foliën snap ik nog steeds niet.

Hugo

Kijk voor het bespannen even op de site van Hobbyin bij bespanfolie, gebruiksaanwijzing. Hier staat het redelijk uitgelegd. Ook op youtube is veel te vinden, bijvoorbeeld [URL="
[/URL]. Maar een keer meekijken bij een ervaren iemand is het beste.

Ga eerst maar lekker bouwen, bespannen komt pas op het eind.

ik heb net hout gehaald bij quartel ga vrijdag avond beginnen met bouwen.
ik wil het eigelijk nu al maar ik bedwing mij zelf dit niet te doen ivm fouten maken.
hier 3 foto van als dat ik het gehaalt.
full

full

full

de oranje busjes zijn de vlexibele stuur stangen.
ik hoor wel van jullie
hugo

Heerlijk hè, al dat hout.
En waarom niet meteen beginnen? Je kan al zo nu en dan een onderdeel snijden. Je hoeft echt geen hele avond in te plannen. Soms doe ik tussendoor 10 minuten iets. Dat kan echt iets snijden of lijmen zijn, het kan ook alleen maar kijken en denken zijn, voor je zien hoe je het volgende gaat doen of hoe je een bepaald iets aan moet pakken. Ook dat zijn nuttige momenten.
Of kan je de boel niet laten liggen? Dan moet je inderdaad avonden plannen. Ik heb de luxe dat ik een deel van de garage exclusief voor het bouwen heb.

ik kan het in het begin wel laten liggen dat zijn namelijk de stabilo en de staart daarna komt de vleugel en die is te groot voor mijn kamer wij hebben namelijk geen garage anders had mijn vader allang zijn Renault 4 af en ik was dan waarschijnlijk allang begonnen met bouwen. ik doe het elke woensdag of donderdag avond beneden in de woonkamer op onze eet tafel van 210 cm bij 90 cm van paket vloerhout (kei hard en 100 % recht omdat het met een vlakschuurmachine en een paket schuurmachine is geschuurt.
ik kan de stabilo en die kleine onderdelen wel op mijn kamer maken maar de vleugel en de rop niet.
ik heb zoals te zien niet de kant en klare voor en achterlijsten gekocht omdat ze die niet hadden in de juiste maat. wel 5X25 met 5X30 ik denk het moet de juist maat hebben anders is het zometeen overal niet helemaal precies en dan kan hij mischien niet vliegen :(
hrb je mijn prive bericht nog gelezen of niet raymond.

Heerlijk hè, al dat hout.
En waarom niet meteen beginnen? het kan ook alleen maar kijken en denken zijn, voor je zien hoe je het volgende gaat doen of hoe je een bepaald iets aan moet pakken. Ook dat zijn nuttige momenten.
op onze leeftijd kan dat heel goed ja op school tijden de saaie lessen:D

ik heb zoals te zien niet de kant en klare voor en achterlijsten gekocht omdat ze die niet hadden in de juiste maat. wel 5X25 met 5X30 ik denk het moet de juist maat hebben anders is het zometeen overal niet helemaal precies en dan kan hij mischien niet vliegen :(
Kant en klare voorlijsten sluiten zelden helemaal goed aan op het gebruikte profiel. Mijn voorkeur gaat hier uit naar gewoon een reep balsa voor de vleugel plakken die je helemaal mooi laat aansluiten op je profiel. Eerst ruw met een schaafje op maat maken (net te groot houden), daarna met een schuurlat fijn afwerken.

Een kant en klare achterlijst is heel makkelijk, maar dan moet hij wel de juiste helling hebben. Waarschijnlijk zijn de achterlijsten die je hebt gezien te breed, maar als de hoek wel klopt (de verhouding breedte/hoogte moet gelijk zijn aan wat je nodig hebt) kan je zo'n achterlijstprofiel heel makkelijk op maat maken. Het zelf maken van een achterlijst uit een plank balsa kan natuurlijk ook, maar is wat meer werk en je krijgt het mogelijk niet zo strak als een gefabriekte.

Back