Bouwverslag van de Fly Baby

Wat vindt u van dit bouwverslag?

  • Kan beter; geef een reactie........

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    31
  • Poll closed .
Hi scalefans,

Na even een lichamelijke inzinking (griep of zo) en een nieuwe computer pak ik de draad weer op.

2009-11-29U3118.jpg

Alles wordt lichter achterin en maar hopen op resultaat.

2009-11-29U3145.jpg

Door gebruik balsahout wel extra verstevigers nodig.

Hierboven de stand van zaken bij mijn tijdelijke uitschakeling, zelfs het bijwerken van mijn verhaal kon ik niet meer opbrengen.:sleepy:

2009-12-10U0615.jpg

Het staartwiel is nog hetzelfde, maar ik overweeg kunststof "veren".

2009-12-11U0626.jpg

Alle stringers weer aanwezig en bijna klaar voor het bekleden.

Vanavond de laatste stringers aangebracht en alleen de achterkant moet verder nog worden afgewerkt.
Verder moet alles weer vloeiend worden geschuurd en kan het bekleden beginnen.:cool:
Er valt weinig te vertellen van dit bouwen, want ooit is het allemaal al opgetekend.

Wordt dus weer vervolgd.
 
Het staartwiel is nog hetzelfde, maar ik overweeg kunststof "veren".

Hey bert, mooi bezig zo. Die veren kun je makkelijk zelf maken van koolstof. 3 tot 4 lagen 160gram geknipte strips over je stalen versie leggen, inklemmen met de andere stalen versie (Of iets anders zelf gemaakt) en dan in de oven uitbakken op ongeveer 120 graden. Keihard én nog steeds verend.....én superlicht :D (Wel effe wat bakpapier er onder anders wordt vrouwlief boos...) Daarna gewenst kleurtje erover van zijdeglans/matt donkerblankstaal.

Groetjes,
Gerald
 
Bert,
Dit lijkt me een prima constructie, waarom was de vorige zoveel zwaarder?
M.a.w. waar zat de grote "vergeler"

Robke,

Ik was zo geobsedeerd door de constructie van de echte en wilde deze precies zo maken. Dat was wel gelukt maar het gewicht te hoog en.. de jury kijkt er toch niet naar. Dus dat is het waarom.

Bert
 
Hey bert, mooi bezig zo. Die veren kun je makkelijk zelf maken van koolstof. 3 tot 4 lagen 160gram geknipte strips over je stalen versie leggen, inklemmen met de andere stalen versie (Of iets anders zelf gemaakt) en dan in de oven uitbakken op ongeveer 120 graden. Keihard én nog steeds verend.....én superlicht :D (Wel effe wat bakpapier er onder anders wordt vrouwlief boos...) Daarna gewenst kleurtje erover van zijdeglans/matt donkerblankstaal.

Groetjes,
Gerald

He Gerald,

Dat was ik nou net van plan, alleen had ik het verwarmen in de oven nog niet in de planning. Dit zorgt waarschijnlijk voor een betere dichtheid van de hars veronderstel ik. Ga ik dus doen en ook dat scheelt wel weer de nodige grammen.:razz:

Groeten en tot zaterdag??

Bert
 
Hi scalefans,

Het bekleden is begonnen, we zijn dus weer op de goede weg.

2009-12-18_151358.jpg

Het kielvlak is klaar.

Bij gebrek aan voldoende solartex maar begonnen met de roeren. In de werkvoorbereiding is dus
wat mis gegaan. Hopelijk brengt Hobby In daar morgen verandering in, maar ja dan is het wel zaterdag.

2009-12-18_180810.jpg

Het richtingsroer, nu 33 gram, hangt eraan.

2009-12-18_180648.jpg

Goed te zien dat de vorm van het richtingsroer drastisch is gewijzigd.


2009-12-18_180834.jpg

Wachten op de rest uit Waalwijk.

Het hoe en waarom brengt weinig nieuws, dus zeggen de plaatjes genoeg.

Wordt vervolgd

Bert
 
Zo Bert je hebt er zin in schiet al lekker op.

Moet ook wel de WK staat zo weer voor de deur en heb begrepen dat er twee niet gaan, dus laat dat ruimte voor jou om te gaan.

Ton
 
Hoi Ton,

Goed weekend gehad? Nog van harte!
In elk geval lijkt het erop dat Gerard en ik gaan, maar Gerald doet zijn uiterste best om zijn F-16 op tijd af te krijgen, we zullen hem moeten blijven motiveren dan wordt het een goed team.
Ik loop wel zo'n beetje op schema, maar tegenslagen zitten in een klein hoekje.:rolleyes:

Groeten,

Bert
 
Hi scalefans,

Allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. Naast gezondheid veel bouw- en vliegplezier toegewenst.

De modificatie van de Fly Baby gaat nog voort en het bekledingsmateriaal uit Waalwijk zit nu op zijn plaats.
Daarvoor zijn onderstaande foto's ter illustratie.
Er valt weinig aan toe te voegen, dus zie de plaatjes.

2009-12-22_160142.jpg

Eerst de onderste helft bekleed, waarna het bovenste volgt.

2009-12-22_160051.jpg

Overzichtje van het bovenste begin, een ander kleurtje (zie kielvlak).

2009-12-22_160119.jpg

Na overweging toch besloten om het windshield maar te laten staan.

2009-12-23_162338.jpg

Zo, alles weer strak in de jas nu de afdekstrips over de stringers nog.

2009-12-27_131640.jpg

Alvast een begin met de ribstiching op het richtingsroer.

2009-12-27_125811.jpg

Eindresultaat bekleden van het stuurboord hoogteroer.

Ik wacht nu op de strips uit Engeland van Mick Reeves en zal wat tussendoortjes gaan oppakken.
Er is nog zat te doen en een jaar is zomaar om.

Wordt vervolgd,

Bert
 
Hi scalefans,

Nu ik toch zo gewichtsbesparend bezig ben kan er wel een paar gram bij. :grin:
Er moest nog wat cosmetica worden toegevoegd, want de judges hadden het toch gemerkt; de remmen waren niet zichtbaar aanwezig. Resultaat: puntenvermindering. :evil:
Bijna twee dagen hobbytijd gebruikt om deze remmen zo goed mogelijk te imiteren. Hopelijk levert het nu dan ook weer meer punten op. :grin:

Bij Roland van Haarlem zag het er zo uit:

Remdetailmetschoen.jpg

Later heeft Roland de remmen vervangen door schijfremmen.

Mijn model is nagebouwd van de recente Van Haarlem Fly Baby, dus komen de oude remmen erop.

2009-12-31_204409.jpg

Ruwbouw levert een wat minder plaatje op.

2009-12-31_204204.jpg

De "remvoering" werd gemaakt van offset aluminium.

2010-01-02_210502.jpg

Na wat poetswerk de handel gespoten en het lijkt al veel beter.

2010-01-02_210348.jpg

De bowdenkabel moet nog worden afgewerkt.

Ook zal ik proberen om later nog een smeernippel, die te zien is op de originele foto, toe te voegen.

Wordt vervolgd,

Bert
 
Hi scalefans,

Weer even een update. Het gaat niet zo snel als bij andere bouwers, maar dat zal wel aan het verschil tussen restauratie en nieuwbouw liggen.
In elk geval ruim een volle week aan hobbytijd gestoken in het aanbrengen van de afwerkstrips op de romp.

2010-01-16_115824.jpg



2010-01-16_115810.jpg



2010-01-16_115838.jpg


Eigenlijk geen commentaar mogelijk. Kijk en huiver :wink:

Wordt vervolgd,

Bert
 
Hi scalefans,

Hier volgt wat spuitwerk:

De foto's is even wennen, want mijn good old camera heb ik laten vallen :hammer:en het hele beeldscherm is verdwenen.
Ik moet nog even aan de nieuwe wennen, vandaar.

2010-01-16_201329.jpg


2010-01-18_191410.jpg


De romp spuiten is nog een probleem want het is buiten te koud en als ik binnen met verf aan de gang ga heb ik een probleem.

2010-01-22_105110.jpg


2010-01-22_105215.jpg


Het achterdeel is inmiddels opgevraagd door Roland van Haarlem, de eigenaar van de echte Fly Baby.

Wordt vervolgd

Bert
 
Ik weet niet waar je in de buurt woont
Ik woon in heerhugowaard en heb een spuitkabine
Mocht dat dichtbij genoeg zijn
mag je hem hier wel komen spuiten
Gebruik is gratis
 
Ik weet niet waar je in de buurt woont
Ik woon in heerhugowaard en heb een spuitkabine
Mocht dat dichtbij genoeg zijn
mag je hem hier wel komen spuiten
Gebruik is gratis

Hi scalefan,

Dit is een aanbod waar ik zeker gebruik van wil maken.
Ik woon net aan de andere kant van de Afsluitdijk, maar heb de reis er graag voor over. Er moeten nog wat kleine dingen aan de romp gebeuren en als dat klaar is stuur ik een mailtje. Oké?

Groeten,

Bert
 
Hi scalefans,

Het gaat allemaal wat traag en er gebeurt dus ogenschijnlijk weinig. Toch gaat het stukje bij beetje verder. Bezig geweest met het opbrengen van teksten en de groene rompkleur aangepast. De jury in Noorwegen had daar (terecht) commentaar op. Nu heb ik gepoogd dezelfde kleur zelf te mengen en met alle respect voor de autospuiter die de verf voor mij maakte, ik kom behoorlijk in de buurt.

2010-01-29_193921.jpg

Het nummer en het RvH merk weer op het kielvlak.

Morgen ga ik de romp in de kleur spuiten. Door medewerking van Jeroen Weel kan ik nu binnen spuiten. Zie dus de voordelen van het Forum(bezoek).

Wordt vervolgd,

Bert
 
Back
Top