Bouwverslag van de Fly Baby

Wat vindt u van dit bouwverslag?

• Kan beter; geef een reactie........

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    31
  • Poll closed .
Nieuwsgierige vraag Bert,

Aan je werkwijze te zien ga je niet de hele romp opnieuw bespannen en spuiten, maar alleen het nieuwe deel en een mooie aansluiting maken?

Gr. Teus

:hammer: :murder: :shock: :bye: :bad-words: :sniper: :-(:2gunfire: :evilbat:
Ik krijg allemaal hele rare associaties bij deze beelden . . .
Het vreemde is; wat je er afgezaagd hebt ziet er helemaal niet zwaar uit! :nooo:
Wie heeft die (mooie) foto's gemaakt? :)

Al deze beelden zijn mij wel gepasseerd Jan, maar een goede score bij de wedstrijden verbeteren vraagt om rigoureuze maatregelen. Het gekke is dat toen ik het staartdeel eraf had, ik ook het gevoel had dat dit licht was totdat ik het op de objectieve weegschaal had gelegd en ruim 800 gram is dan echt wel zwaar. Zeker als je bedenkt dat vanwege de "arm" het gewicht ongeveer 3 a 4 voudig in de neus moet worden gecompenseerd om het zwaartepunt goed te krijgen. Het neusdeel voelt nu letterlijk als lood.

Groeten,

Bert

Nieuwsgierige vraag Bert,

Aan je werkwijze te zien ga je niet de hele romp opnieuw bespannen en spuiten, maar alleen het nieuwe deel en een mooie aansluiting maken?

Gr. Teus

Jouw conclusie is niet een juiste. De rest van de bekleding gaat er ook nog af. Er waren een aantal zaken die verbeterd moesten worden.
1. Het belangrijkste het gewicht i.v.m. de vliegeigenschappen. Bij de daalcirkel teveel gas; bij de klimmende bocht (chandelle) te weinig hoogtewinst waren onder andere juryopmerkingen. Voor mijzelf gold dat ik behoorlijk aan het werk was om het vliegtuig te sturen zoals ik dat wilde, terwijl het al met al best een goed te vliegen model moet zijn. Een zwaardere motor zou het kunnen doen maar dan gaat de kit te snel en krijg ik daar weer puntenaftrek voor.
2. De groene rompkleur was niet 100% volgens de kleurenchip en daar had de jury gelijk in, dus ook dat iem wil ik tegelijkertijd verbeteren.
3. De vorm van het richtingsroer week af van het echte vliegtuig. Ik heb deze volledig van de bouwtekening overgenomen. Roland heeft hier kennelijk wat anders over gedacht. Ik kwam erachter toen ik de rood/witte strepen had gespoten en de bovenste rode streep anders leek an op de foto's. De jury ziet dat!
4. Als alles meezit, zit het tegelijk een beetje tegen, want ik moet dan een nieuwe dummymotor maken omdat de huidige gevuld is met lood. Ht is dan wel zo dat ie dan ook weer mooier moet worden natuurlijk.

Goeten,

Bert

Zelfs een nieuwe bouwen en dan gelijk een maat groter stond ook op de nominatie. Bedankt Ton.

Als ik eerlijk ben had mij dat een betere optie geleken, leren van je eerste model en dat doorzetten in een volgend nog beter model.

Kijk maar naar MC Dermott hij vloog de Snipe al in 1984 op de Britsch National en heeft dat steeds verder door ontwikkeld. Maar goed dat is nu eigenlijk te laat.

Ton

Het gekke is dat toen ik het staartdeel eraf had, ik ook het gevoel had dat dit licht was totdat ik het op de objectieve weegschaal had gelegd en ruim 800 gram is dan echt wel zwaar

Ik weet niet hoe ver je er mee bent, maar je zou nu heel precies (als je een goede weegschaal hebt) van alles wat je er afsloopt kunnen kijken wat dat precies weegt.

(Bekleding stabilo 27,51 gram, staartwieltje 23,11 gram, etc.etc.)

Laat ik het anders zeggen: waar denk je dat je winst gaat halen tov. die 800 gram?

jan.

Als ik eerlijk ben had mij dat een betere optie geleken, leren van je eerste model en dat doorzetten in een volgend nog beter model.

Kijk maar naar MC Dermott hij vloog de Snipe al in 1984 op de Britsch National en heeft dat steeds verder door ontwikkeld. Maar goed dat is nu eigenlijk te laat.

Ton

Zoals ik al aangaf is dat een optie geweest, maar nog niet uit het geheugen van mij en als ik ooit dement wordt staat dat in elk geval in het lange termijn geheugen.:razz:
In de toekomst ben ik echt nog eens van plan om een grotere te maken met medeneming van al mijn leermomenten tot nu toe.

Groeten,

Bert

Ik weet niet hoe ver je er mee bent, maar je zou nu heel precies (als je een goede weegschaal hebt) van alles wat je er afsloopt kunnen kijken wat dat precies weegt.

(Bekleding stabilo 27,51 gram, staartwieltje 23,11 gram, etc.etc.)

Laat ik het anders zeggen: waar denk je dat je winst gaat halen tov. die 800 gram?

jan.

In eerste instantie heel simpel. De oude constructie bevatte multiplex, triplex en vuren latjes. Dit alles is vervangen door balsa. De hardhouten blokjes voor kabelbevestigingen zijn vervangen door limbahout (drie keer zo licht). De scharnieren van de roeren zijn niet meer van messing maar van kunststof en het messing beslag is nu aluminium.
Ik ga niet met een schaaltje elke gram wegen, dat is me teveel geklooi. Als het allemaal weer klaar is hoop ik op een (volgens mij haalbare) kilo gewichtsbesparing. We gaan het zien. :cool:

Groeten,

Bert

Jan, het rekensommetje gaat nog iets verder, stel dat het nieuwe staartstuk 500 gram weegt wat heel goed haalbaar is met Bert's nieuwe materiaal keuze dan ben je er al bijna met die 300 gram besparing. De lange staart geeft een dikke 1/3 verhouding met de arm naar voren, dus kun je in de neus meer dan 600 gram weghalen. Nu had ik van Bert begrepen dat er nogal wat extra dead-weight zit om het zwaartepunt te kunnen compenseren dus dat kan er ook allemaal uit.....en misschien nog wel meer. ;) Hardhout en triplex in de staart zijn een doodslag voor je gewicht.

Groetjes,
Gerald

dan ben je er al bijna met die 300 gram besparing. De lange staart geeft een dikke 1/3 verhouding met de arm naar voren, dus kun je in de neus meer dan 600 gram weghalen.

Precies!

Ik zou zeggen: 900 gram weghalen! :p

;)

jan.

Hi scalefans,

Voor 900 gram doe ik het niet; minstens een kilo maar liever meer.
Hieronder opgesomd het broodnodige dead weight. Toch maar even een weegschaal gebruikt.

2009-11-07_163627.jpg

Hier moet de gloeiaccu ook nog bij, maar die is wel nodig voor een betrouwbare motor.

2009-11-07_204809.jpg

Dit was het laatste blok dat nodig was voor een correcte balans.

Dat dit nodig was, is gebleken want de Fly Baby vloog al kan het nog beter.

2009-11-07_204913.jpg

Elke cilinder is gevuld met loodballetjes, zie gewicht.

2009-11-07_205132.jpg

De motorring is ook gevuld met loodballetjes en is dus ook heavy.

Duidelijk dus waar mijn pogingen voor bedoeld zijn.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Netjes Bert. ik hoop dat het zo gaat lukken. Ga je de oude staart ophangen in je hobbykamer?

Hallo,

Even vergeten jouw vraag te beantwoorden. Tevens nog een vraag van Jan, die wilde weten wie de fotograaf was.
Nou, dat was een mede clublid van The Eagles genaamd Jacob. Die gaf ook aan dat het wel aardig zou zijn om de staart in het clubhuis te hangen.
Ik ben er nog niet uit, maar in elk geval gaat ie (nog) niet in de vuilnisbak.

Bert

Hi scalefans,

Het slopen is nu klaar en ik ben weer met de opbouw begonnen. Met wat hulpmiddelen is alles
uitgericht, want het moet er straks toch weer recht opstaan allemaal.

2009-11-07_205354.jpg

Hier zijn de vuren stringers nog voor een groot deel aanwezig.

De stringers zijn voor het grootste deel verwijderd en worden weer gereconstrueerd door
balsa stringers.

2009-11-07_205258.jpg

Nog een kijkje op de oude constructie waar op wordt voort geborduurd.

2009-11-10_210042.jpg

De romp uitgericht en klaar voor het nodige lijmwerk.

2009-11-10_222824.jpg

In het centrum is het ondersteunende balkje te zien.

Hulpmiddelen en meten en nog eens meten zijn in deze fase heel belangrijk. Je kunt nu niet
meer op de tekening bouwen maar in de lucht zullen we maar zeggen. Het is dus meer
restauratiebouw dan nieuwbouw en dat al na of eigenlijk binnen een jaar.

Wordt vervolgd

Zo! :p

Je neemt geen halve maatregelen (en vaak is dat ook maar het beste). ;)

Petje af, hoor. :thumbsup:

het ondersteunende balkje

Kijk uit dat 'ie niet gaat doorbuigen! . . . :(

Moet je de staart / het kielvlak niet op de een of andere manier fixeren? :confused:

Krijg je het balkje er nog wel weer uit? :shock:

;)

jan.

Laatst bewerkt:
Zo! :p

Je neemt geen halve maatregelen (en vaak is dat ook maar het beste). ;)

Petje af, hoor. :thumbsup:

Kijk uit dat 'ie niet gaat doorbuigen! . . . :(

Moet je de staart / het kielvlak niet op de een of andere manier fixeren? :confused:

Krijg je het balkje er nog wel weer uit? :shock:

;)

jan.

Volgens mij heb ik aan het meeste gedacht. Als je goed op de foto kijkt zie je ook dat het kielvlak is geschoord met een klein latje tegen de wand. Ook bouw ik twee zijden tegelijk op om scheeftrekken te voorkomen.

En wat betreft dat balkje: als ik hem er niet uit krijg dan lijm ik hem wel vast dan is het lekker stevig. :cool: Kan ik ook het lood allemaal laten zitten. (Geintje)

Groeten,

Bert

Als je goed op de foto kijkt zie je ook dat het kielvlak is geschoord met een klein latje tegen de wand.

Had ik wel gezien, hoor . . . :cool:

Maar het is wel een heeeeel klein (dun!) latje! :shock:

(Als je de foto zo ziet zeg je (ik): er moet iets (bv. van beton / staal / massief hout) onder het uiteinde van de romp, en dan vastzetten . . .)

Jij kunt het daar beter beoordelen dan ik hier.

Succes!

jan.

Back