Hi scalefans,
We gaan nu de stabilo, kielvlak, hoogteroer en richtingsroer in elkaar plakken. Ook in dit geval wordt de tekening van de grote Fly Baby aangehouden. Soms sta je wel te kijken hoe daar de constructies zijn gekozen. Veel verbindingen zijn, zoals ze in de modelbouw worden gebruikt, alhoewel het ook kan zijn dat dit door de modelbouw constructeurs is overgenomen. Het enige wat afwijkt is het voorschrift om een speciale luchtvaart goedgekeurde lijm te gebruiken. Omdat het in de werkelijkheid allemaal houdt hoef ik mij daar voor het model geen zorgen over te maken.
Eén van de stabilo delen van de PH-RVH.
Stabilo deel van het model op de originele constructieschets.
Beide stabilo delen op de modeltekening.
De bouw werd voornamelijk op de tekening uitgevoerd en levert dan een goede precisie op. Telkens werden latjes zodanig geschaafd dat ze precies de juist “schaal” maat kregen. Ook werd het nodige vliegtuigtriplex van 0,8 en 1 millimeter gebruikt.
Stabilo en hoogteroer L of R van de PH-RVH.
Hoogteroeren van het model.
Omdat de achterzijde van de hoogteroeren van balsahout zijn gemaakt (gewicht achterin) heb ik deze op de achterlijst voorzien van een kunststof ronding om beschadigingen (moeten in het balsahout) tegen te gaan. De roeren worden straks bekleed en dan is het kunststof onzichtbaar.
Gemonteerde bevestiging staartwiel en kielvlak.
Het was even zoeken om de romplatjes rond het kielvlak op maat te maken en daar vast te lijmen. De tekening was al niet superduidelijk op dit punt. Maar omdat Roland voor een andere rompvorm heeft gekozen en dit niet op tekening staat, was dit toch wel even zoeken. De foto’s boden hierin goede hulp.
Staartdeel in vochtwerende lak van de PH-RVH.
Staartdeel van het model, let nog even niet op de geplaatste cabane.
Omdat het stabilo uit twee helften bestaat en niet is doorgestoken met liggers van carbon of iets dergelijks waren ook de spandraden heel erg nodig. Zonder deze vier staaldraadjes was het allemaal behoorlijk slap, maar nadat de turnbuckles waren aangedraaid was het een heel stijf geheel. Ook de scharnieren zijn hier van metaal gemaakt. Ze bestaan uit vier stukjes hoek-messing, die aan het vliegtuig zijn geschroefd en dus demontabel zijn.
Het uitzagen van het metalen beslag is nog het oude handwerk.
Hierboven zijn de delen bestemd voor de cabane in de maak. Deze moeten later nog weer verder met zilversoldeer worden samengesteld. Ook dat is weer schaal uitgevoerd.
Bevestiging van de spandraden van het stabilo.
Het meeste van het model is behoorlijk op schaal. De turnbuckles met spandraden kunnen wellicht nog iets beter. Het is nog een overweging, maar ik denk dat het straks allemaal nog verbeterd gaat worden.
Bevestiging van de bespanning aan het kielvlak.
Op bovenstaande foto is te zien, dat achterlijst van het stabilo en voorlijst van het richtingroer zijn opgebouwd uit een laminaat van 1 mm vliegtuigtriplex een laag balsahout en vervolgens weer een laag triplex. Een zeer stevige constructie.
De bevestiging van het stabilo aan de romp ook op schaal.
Achterzijde van de romp met verschillende beslagdelen.
Alle boutjes worden nog vervangen door exemplaren met een zeskant kop!
Als laatste werd de richtingroer aansturing geplaatst.
Als het weer nu eens een beetje verbetert kan ik mijn “tussendoortje” in de verf zetten. Dan kan de Fly Baby weer van zolder en kan ik met dit verslag live verder gaan. Maar voordat het zover is kan ik nog wat afleveringen vullen.
Bert