Bouwverslag van de Fly Baby

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bert van Eijk, 1 jan 2007.

?

Wat vindt u van dit bouwverslag?

Peiling gesloten op 21 jan 2008.
  1. Goed, ga er mee door.

    100,0%
  2. Kan beter; geef een reactie........

    0 stem(men)
    0,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Tja op torsie zal het er ook niet beter op worden :roll:, knikpunt zal ook slechter worden, maar waar hebben we het hier over???

    Het effect hiervan is compleet verwaarloosbaar bij zo'n constructie, een gaatje van dat formaat zal echt geen gevolg hebben.

    Misschien zul je merken dat de hele constructie er lichter van wordt. :wink:


    Let op bij gebruik van de tip van Evert dat je de (niet symmetrische) onderdelen in spiegelbeeld print 8)
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Dat zal ook wel loslopen; het is meer een principekwestie. :teacher:

    Net zoals je ook niet . . .

    Eh . . .

    Schiet me zo gauw even niet een modelbouw gerelateerd voorbeeld te binnen. :nooo:


    Ja toch! :p

    Net zoals je ook geen vliegtuigen uit piepschuim bouwt: dat doe je gewoon niet. :nooo:






    :wink:

    Grapje . . .

    Grapje.

    Grapje!!!

    (Krijg ik die hele schuimbrigade weer over me heen. :? )


    jan.
     
  3. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Zeg jij nu voortaan maar: piepschuim brand erger! :wink:
     
  4. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Bedankt voor je reactie. De hier beschreven methode heb ik nog niet geprobeerd, maar zal dat zeker eens doen.
    Andere methoden met carbonpapier e.d. bevielen mij in elk geval niet, vandaar de spuitbusjes.
    Jouw methode is in elk geval goedkoper, dus ga ik kijken.

    Groeten,

    Bert
     
  5. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Weet iemand hoe het komt, dat je de ene keer wel en de andere keer geen reactiemail op jouw eigen onderwerp ontvangt?
    Ik dacht eerst dat ik me op m'n "eigen" draadje moest abonneren, maar zag dat dat wél was geregeld.
    Van de laatste reacties kreeg ik in elk geval geen mailtjes (Robert??) :cry:

    Groeten,

    Bert
     
  6. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Geen idee, ik heb er ook regelmatig last van.

    vwb de thinner-methode:
    Lijkt mij veel gepruts en iig ongezond.
    Ik gebruik altijd non-permanent glue rollertjes.
     
  7. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Nu wordt het tijd op de latten op de spanten aan te brengen, zodat we de rompvorm goed kunnen zien.

    [​IMG]
    Roland bezig met het lijmen van de latten op zijn proefromp.

    Wat ik niet heb gedaan is het maken van een proefromp, want dat had Roland al uitgeprobeerd. En als het bij hem klopte (het stroken) moest dat bij het model ook wel kloppen. Toch bleek dat niet helemaal waar zoals ik al eerder aangaf, maar gelukkig dat Roland mij net iets voor was. Ik kon nu de tekeningen aanpassen en voor mijn model was het daarna een fluitje van een cent.

    [​IMG]
    Zelfs met behulp van 3-d kon ik het probleem niet verhelpen.

    Ik ben echter niet een bedreven tekenaar of constructeur en ik moest even op zoek naar de juiste modus. De oplossing is hier onder weergegeven en spreekt voor zich denk ik. Wellicht voor velen oud nieuws maar voor mij was het een nieuwe ontdekking. Zo goed mogelijk alle referentiepunten op de tekening overgenomen bleek voor het correct stroken nog niet voldoende. Door het blauwe lijnen plan op elk spant mee te nemen kwamen de foutjes aan de orde. Nadat de ingetekende latje precies op de blauwe lijn waren gecenterd bleek het perfect te zijn.

    [​IMG]
    Strooklatjes gepositioneerd met behulp van de blauwe hulplijnen.

    Nu kon ik aan de slag. Eerst werd het achterste spant voor het kielvlak gemaakt en geplaatst waarna de latten, die de bekleding gaan steunen werden vastgelijmd. Niet elke lat loopt van voor tot achter. Sommigen zijn korter en worden verarmd (een betere term kan ik niet bedenken) om te voorkomen dat er scherpe punten in de bekleding komen, met inscheuren als gevolg. Op de PH-RVH werd dit uiteraard ook toegepast en door mij slechts overgenomen.

    [​IMG]
    Het achterspant en de eerste latjes zijn geplaatst.

    [​IMG]
    De proefromp ter controle van het stroken ziet er goed uit.

    [​IMG]
    Vloeiend verloop (stroken) van de latten is hier goed te zien.

    Inmiddels is ook de rompbodem aan de binnenkant geplaatst en zijn steunen te zien, waarop straks het landingsgestel wordt gemonteerd. Een deel van de rompbodem kan eenvoudig worden verwijderd, omdat ik daar de servo’s en dergelijke wil gaan plaatsen. Uit het zicht, maar wel bereikbaar.

    [​IMG]
    Het instrumentpanel van de PH-RVH.

    [​IMG]
    Het voor de foto geplaatste panel van het model.

    Het instrumentpanel komt redelijk in het zicht en daar moet dus wat aandacht aan worden geschonken. De maten zijn exact van de PH-RVH overgenomen en dat moet de goed komen. Uit een stuk aluminium werd het uitgezaagd en nu moesten de “kringetjes” worden gemaakt. Dit werd gedaan met een koperborsteltje in de dremel en stukje voor stukje “gepoetst”. Moeilijk om precies de juiste druk te handhaven om egaal werk te leveren, maar het resultaat tot nu toe noem ik redelijk. De instrumenten werden in de PH-RVH van dichtbij gefotografeerd en op de juiste schaal afgedrukt en in de op de draaibank gedraaide ringen gelijmd. Stukje dun plexiglas zorgt voor de rest. De zogenaamde bezels worden nog zwart geschilderd.
    Helaas is goed te zien, dat onder het instrumentpanel nog hout mist. Dit foutje wordt natuurlijk hersteld.

    Groet,


    Bert
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2011
  8. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Ziet er goed uit Bert! Erg leuk bouwverslag! :thumbsup:
     
  9. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    We gaan nu de stabilo, kielvlak, hoogteroer en richtingsroer in elkaar plakken. Ook in dit geval wordt de tekening van de grote Fly Baby aangehouden. Soms sta je wel te kijken hoe daar de constructies zijn gekozen. Veel verbindingen zijn, zoals ze in de modelbouw worden gebruikt, alhoewel het ook kan zijn dat dit door de modelbouw constructeurs is overgenomen. Het enige wat afwijkt is het voorschrift om een speciale luchtvaart goedgekeurde lijm te gebruiken. Omdat het in de werkelijkheid allemaal houdt hoef ik mij daar voor het model geen zorgen over te maken.

    [​IMG]
    Eén van de stabilo delen van de PH-RVH.

    [​IMG]
    Stabilo deel van het model op de originele constructieschets.

    [​IMG]
    Beide stabilo delen op de modeltekening.

    De bouw werd voornamelijk op de tekening uitgevoerd en levert dan een goede precisie op. Telkens werden latjes zodanig geschaafd dat ze precies de juist “schaal” maat kregen. Ook werd het nodige vliegtuigtriplex van 0,8 en 1 millimeter gebruikt.

    [​IMG]
    Stabilo en hoogteroer L of R van de PH-RVH.

    [​IMG]
    Hoogteroeren van het model.

    Omdat de achterzijde van de hoogteroeren van balsahout zijn gemaakt (gewicht achterin) heb ik deze op de achterlijst voorzien van een kunststof ronding om beschadigingen (moeten in het balsahout) tegen te gaan. De roeren worden straks bekleed en dan is het kunststof onzichtbaar.

    [​IMG]
    Gemonteerde bevestiging staartwiel en kielvlak.

    Het was even zoeken om de romplatjes rond het kielvlak op maat te maken en daar vast te lijmen. De tekening was al niet superduidelijk op dit punt. Maar omdat Roland voor een andere rompvorm heeft gekozen en dit niet op tekening staat, was dit toch wel even zoeken. De foto’s boden hierin goede hulp.

    [​IMG]
    Staartdeel in vochtwerende lak van de PH-RVH.

    [​IMG]
    Staartdeel van het model, let nog even niet op de geplaatste cabane.

    Omdat het stabilo uit twee helften bestaat en niet is doorgestoken met liggers van carbon of iets dergelijks waren ook de spandraden heel erg nodig. Zonder deze vier staaldraadjes was het allemaal behoorlijk slap, maar nadat de turnbuckles waren aangedraaid was het een heel stijf geheel. Ook de scharnieren zijn hier van metaal gemaakt. Ze bestaan uit vier stukjes hoek-messing, die aan het vliegtuig zijn geschroefd en dus demontabel zijn.

    [​IMG]
    Het uitzagen van het metalen beslag is nog het oude handwerk.

    Hierboven zijn de delen bestemd voor de cabane in de maak. Deze moeten later nog weer verder met zilversoldeer worden samengesteld. Ook dat is weer schaal uitgevoerd.

    [​IMG]
    Bevestiging van de spandraden van het stabilo.

    Het meeste van het model is behoorlijk op schaal. De turnbuckles met spandraden kunnen wellicht nog iets beter. Het is nog een overweging, maar ik denk dat het straks allemaal nog verbeterd gaat worden.

    [​IMG]
    Bevestiging van de bespanning aan het kielvlak.

    Op bovenstaande foto is te zien, dat achterlijst van het stabilo en voorlijst van het richtingroer zijn opgebouwd uit een laminaat van 1 mm vliegtuigtriplex een laag balsahout en vervolgens weer een laag triplex. Een zeer stevige constructie.

    [​IMG]
    De bevestiging van het stabilo aan de romp ook op schaal.

    [​IMG]
    Achterzijde van de romp met verschillende beslagdelen.

    Alle boutjes worden nog vervangen door exemplaren met een zeskant kop!

    [​IMG]
    Als laatste werd de richtingroer aansturing geplaatst.

    Als het weer nu eens een beetje verbetert kan ik mijn “tussendoortje” in de verf zetten. Dan kan de Fly Baby weer van zolder en kan ik met dit verslag live verder gaan. Maar voordat het zover is kan ik nog wat afleveringen vullen.

    Bert
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2011
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ziet er allemaal strak uit Bert, zo goed had ik hem te Deelen nog niet bekeken....of misschien té veel om naar te kijken in korte tijd....
    Denk je hem eind dit jaat in te kunnen zetten of is dat allemaal wel erg koffiedik kijken??

    Groetjes,
    Gerald
     
  11. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    :worship: heel mooi vakwerk. PRACHTIG :!: en ook een heel verzorgd verslag
    ps hoeveel tijd zit er ongeveer tussen het begin van de bouw en hoever het verslag nu is ?

    GRTJS
     
  12. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hoi Gerald,

    Ja ik ben op mijn werk wel een man van de planning strak houden, maar bij het modellen heb ik ook wel eens een "off day".
    Dat zijn ook dagen dat je beter niets kunt doen want het loopt dan toch uit de hand.
    Uiteraard probeer ik wel mijn Baby zo gauw mogelijk in te zetten, want ik keek net even naar de vorderingen van de F-16 en
    kom dan tot de conclusie dat ik flink aan de bak moet. Of ik hem eind dit jaar in kan zetten weet ik noh niet, maar ik heb wel
    begrepen dat dit voor eventuele internationale deelname van belang is.

    Groetjes,

    Bert
     
  13. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Bedankt voor de lovende woorden.
    Ik ben met de tekeningen begonnen in 2003 :oops: heb ik net gecontroleerd.
    Maar moest ook het CAD tekenen nog leren :wink:, zodat het tempo niet al te hoog was.
    Een jaartje later begon de eigenlijke bouw in relaxed tempo en, ik kan het niet laten, de nodige tussendoortjes.
    Onder ander de beschreven SNJ-6 en een CAP 10 en dan valt het al weer mee als er ook nog wat fun modellen tussendoor komen.
    En .......... werken :evil:


    Groetjes,

    Bert
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Dit is toch wel een schitterend draadje.. mooi om te zien hoe de constructie van de 1:1 en het model volgens dezelfde lijnen verlopen. Respect voor je oog voor detail!

    Wel grappig als je je bedenkt dat je met min of meer hetzelfde werk een 1:1 versie zou kunnen bouwen, het kost alleen wat meer hout.

    Mag dat eigenlijk in de 'schaalwereld'? Stel jij zou dit toestel 1:1 nabouwen maar 'm RC-bestuurbaar maken, kan dat door de beugel?
     
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tuurlijk mag dat....... als je hem beneden 20 kg kan bouwen :lol:

    Groetjes,
    Gerald
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Wow Bert, jij gaat wel heel erg ver met schaal-bouwen! :worship: :worship:

    Wat voor dikte staal/messing gebruik jij voor je beslag en waar haal je dit?
    Handzaag is idd de beste manier, kost wel wat tijd...

    Prachtige oplossing trouwens met die turnbuckle!
    heb je de onderste draad hierin opgesneden(getapt) naar een grotere diameter of lijkt dit zo?

    Ben diep onder de indruk!
    Prachtig werk

    Groet, Ralf
     
  17. Teus

    Teus Guest

    Heel mooi Bert, :thumbsup:

    Ik heb een vraagje over je gebruikte "knijpbusjes" voor de spandraden. Als ik het goed zie zijn ze van messing? Is dit niet te slap, ben je niet bang dat ze de kracht e.v.t. niet aankunnen?

    Een clubblid van ons had ook eens messing gebruikt, en deze scheurden bij een bepaalde kracht tijdens het vliegen! Ikzelf gebruik ze van staal.

    gr. Teus
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Op zich kan dat wel, zelfs boven de huidige 25kg maar dan zul je een registratie aan moeten vragen, en ontheffing van het IVW zien te krijgen als je wilt gaan vliegen.

    Je moet je nog wel steeds aan de hoogteregel van 300 mtr houden dus om daar nu met zo`n 1:1 kist onder te blijven zal ene hele toer zijn.
     
  19. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi Ralf,

    Het gebruikte staal is 1 millimeter, dat ik uit een kokerbalk van een auto zaagde. Inmiddels heb ik mijn auto ingeruild. :D
    Het messing van 0,8 millimeter is bij veel modelbouwzaken te koop; het mijne kwam van Conrad.

    De onderste schroefdraad is gewoon M2 gebleven, alleen gebruikt ik een M2 boutje met een opgesoldeerd beugeltje in plaats van het messing oogje.

    Bert
     
  20. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi Teus,

    Zoals ik al aangaf weet ik nog niet of deze spanners zo laat. Ze kunnen nog beter op schaal denk ik.
    Het hier gebruikte messing busje wordt sowieso vervangen, omdat deze een platte klem laat zien in plaats van de ronde die de PH-RVH heeft.
    Als ik ze handhaaf soldeer ik ze, zodat het gevaar waar jij op doelt niet ontstaat.

    Bert
     

Deel Deze Pagina