Bouwverslag van de Fly Baby

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bert van Eijk, 1 jan 2007.

?

Wat vindt u van dit bouwverslag?

Peiling gesloten op 21 jan 2008.
  1. Goed, ga er mee door.

    100,0%
  2. Kan beter; geef een reactie........

    0 stem(men)
    0,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Een schaalmodelbouwer heeft dus oog voor detail merk ik.
    Erfstuk hè! :wink:

    Met excuses voor de late reactie mijnerzijds en niet alleen voor Jan.
    Ik meende namelijk dat er tot nu toe niet werd gereageerd, want ik kreeg daarvan geen bevestigingsmail??


    Bert
     
  2. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hoi Peter-Jan

    Natuurlijk moet je altijd op het gewicht letten. Maar deze boutjes dragen maar weinig bij aan het totaal gewicht.
    Omdat het een dubbeldekker is heeft ie ook voldoende lift, maar toch .... altijd opletten!

    Groeten,

    Bert
     
  3. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Dag Ralf,

    Eigenlijk is er bij dit vliegtuig geen sprake van een evenwicht. Dit evenwicht is er bijvoorbeeld wel bij de Pitts, die zo'n 7G + en -
    kan verwerken. Voor de vlieger ligt dit trouwens wat anders in de meeste gevallen.
    De flyingwires van de Fly Baby zorgen voor het opvangen van de krachten van het vliegen en de landingwires houden eigenlijk
    de vleugels op zijn plaats als het vliegtuig op de grond staat. Wel is het zo dat de landingwires de krachten ook opvangen van de
    negatieve G-krachten, dus flink de stick naar voren zorgt ervoor dat de landingwires aan het werk moeten. Het toestel is niet
    aerobatic in deze configuratie dus die negatieve krachten zijn dan ook laag in verhouding tot de positieve. De laagdekker
    uitvoering heeft standaard deze flyingwires aan het landingsgestel omdat de vleugelconstructie anders te zwak is.

    In dit geval is er dus een dubbele uitvoering flyingwires en een enkele uitvoering landigwires. Voor de stevigheid van het
    landingsgestel heeft het dus geen betekenis. Als je mijn verhaal van het stabilo nog even terug haalt dan zien we daar dat
    het niet zonder die spandraden kan.

    Hezik heeft er nog een mooie tekening bijgemaakt waar inderdaad uit naar voren komt dat de spandraden er niet voor niets zijn.

    Natuurlijk komen ze in het model terug. Dan maar een half uurtje eerder naar het veld. :fadein:

    Groeten,

    Bert
     
  4. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hoi Ton,

    Ja de documentatie is er zelfs nog in live-vorm, maar deze hoeveelheid foto's en het complete bouwboek is niet voor elke kist weggelegd.

    Ik ben niet super fanatiek aan het zoeken, maar ik heb nog steeds niet gevonden wat ik zoek.
    Het kan ervoor zorgen, dat ik straks toch de keus op een ander kleurenschema zal laten vallen.

    Groeten,

    Bert
     
  5. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Daar heeft Ton gelijk in, maar ik dacht dat de buitenste draden werden bedoeld. :oops:

    Groeten,


    Bert
     
  6. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Dag Ralf,

    Volgens mij heb je het goed bestudeerd allemaal. :yes:
    Het is hier inderdaad dubbel uitgevoerd.
    De PH-RVH is wat zwaarder uitgevallen dan de aanvankelijk bedoelde dubbeldekker Fly Baby door het gebruik van de stermotor.
    Zo wordt er altijd iets bij of afgedaan. In verband hiermee heeft Roland de flying wires van de ééndekker alsnog gebruikt.

    Ik heb ook gelezen dat er verschillende bouwers zijn, die geen startmotor en dus geen accu aan boord hebben om zodoende een
    paar liter extra brandstof mee te kunnen nemen. (De onstekking werkt met dubbele magneten, zoals in de Nederlandse vliegerij
    gebruikelijk is).

    Groeten,

    Bert
     
  7. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi Scalefans,

    Ik hoop dat nu alle vragen weer beantwoord zijn en dat ik weer mailtjes krijg als er opnieuw wordt gerageerd.
    Ook de teller van de berichten telt wat vreemd. Bij het eerste antwoord dat ik gaf stond de teller op 108 en bij het
    derde nog steeds. Nu ineens staat ie op 111. Krijg ik toch nog eens een medaille!?

    Groeten,

    Bert
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2011
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    'Vroeger leerden wij' dat je de onderste vleugel qua lift maar voor plm. 30% mag meetellen. :teacher:

    Is dat nog steeds zo, of zijn de inzichten veranderd? :wink:


    jan.
     
  9. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Ik heb niets anders beweerd, maar twee vleugels is toch nog altijd 130%, want de eendekker is qua spanwijdte niet veel groter. :teacher:

    Al met al lift(licht) genoeg is mijn inschatting op basis van natte vingerwerk.

    Groeten,

    Bert
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2011
  10. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi,
    het landingsgestel van de 1-b is exact het zelfde als bij de 1-a
    ik heb deze 1-a fly baby van een kit van balsa usa eens gebouwd zeer mooie kist , wordt helaas niet meer verkocht

    gr. jacques
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Bert,

    Tijdje niets meer vernomen van de bouw van je Fly baby
    wacht je tot de winter of heb je nog andere projecten lopen? (of issie stiekum al klaar) :D

    Groeten, Ralf
     
  12. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Dag Ralf,

    Leuk om zo weer even herinnerd te worden aan m'n bouwverslag. :oops:

    Druk, druk met allerlei andere zaken voor de kids.
    Maar toch stiekem welk weer eens wat gedaan.
    Zal in de winter (volgende maand of zo) wel weer eens wat aan het bouwverslag toevoegen.

    Momenteel ben ik bezig met de passing van de vleugelstruts en het daarbij behorende beslag.
    Dit heeft me al heel wat proefstukjes heeft gekost, maar juist vanavond raakte ik op de goeie weg.

    Wordt dus WEL vervolgd. :D


    Bert
     
  13. Teus

    Teus Guest

    Gelukkig............. :wink:
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Bert,

    Gaat de Fly Baby volgend jaar mee naar de WK.


    Ton
     
  15. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hoi Ton,

    Ja, het is wel de bedoeling om de Fly Baby dan klaar te hebben.
    We moeten toch proberen nog beter te scoren dan in Zweden, want dat lag zeker aan mij((n) Piper).

    Ietsjes meer statische punten en je gaat gelijk omhoog in het klassement.

    Wat neem jij mee naar de WK?

    By the way: Belofte maakt schuld.
    Eerdaags komt er vervolg op het bouwverslag, dan kun je weer mee kijken.

    Ik bekeek trouwens wat materiaal van jou met foto's, die ik niet allemaal kan openen.
    Weet jij (of iemand anders) hoe dat kan?

    Groeten,

    Bert
     
  16. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Hoi Bert,
    goed te horen dat er vooruitgang is aan dit mooie project :p

    de foto's werken niet omdat de foto server problemen heeft :cry:
     
  17. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Zoals beloofd hier dan toch het draadje maar weer oppakken en verder gaan met het bouwverslag van mijn Fly Baby. :D
    Het is al weer even geleden want tussendoor druk bezig geweest met verbouwingen bij mijn kinderen, maar nu pak ik de draad weer op.

    Na zo’n periode moet je eerst alles weer op een rijtje zetten en kijken wat je eerst aan gaat pakken. Ik ben niet een bouwer (althans in de modelbouw niet) die vooraf een uitgebreide planningen maakt en stapsgewijs de bouw ter hand neemt. :hammer:
    Al denk ik wel dat eigenlijk wel gemakkelijker is, zeker bij uitgebreide bouw fases zoals schaal modellen.

    Al tijden was ik in gedachten bezig met de opbouw van het model op het veld. Nog vroeger op dan ik nu al moet (naar de wedstrijden) vind ik geen optie. De motivatie om verder te gaan is er wel, maar de ideeën zijn nog niet zoals ik dat graag heb. Dan toch maar beginnen en kijken of er tijdens de bouw nog heldere momenten zijn. :turn-l:

    Ik ben begonnen met de cabane bespanning en ik bedoel daarmee de spandraden. Tot nu toe had ik daar wat ijzer draadjes aan vast gebonden en die hielden het wel, maar ik moet toch naar de eind uitvoering. Dat betekent: kabel oogjes maken, nog eens een keer naar de echte Fly Baby om te bepalen hoe dik de kabels op deze schaal moeten zijn en kijken of al het andere bevestigingsmateriaal al compleet is. Dat laatste was zeker niet het geval en ook de figuurzaag moest er weer aan te pas komen.

    [​IMG]
    De linker voorhoek van de cabane met kabel oogjes en turnbuckels.

    Al met al zijn dit behoorlijke stukken werk qua tijd, terwijl je er in de uitvoering bijna niets van terugziet. Hier moeten we ons maar weer gauw overheen zetten want anders raak je nog gedemotiveerd. In elk geval is het een zeer sterk geheel geworden waar de vleugels straks aan kunnen worden bevestigd.

    [​IMG]
    Het totaaloverzicht van de cabane met alle spandraden.

    De vleugelbevestiging van de bovenvleugels wordt hetzelfde als bij de schaal 1:1 Baby met uitzondering van het bevestigingspunt voor de (landingwires) landingsdraden zullen we maar zeggen in goed Nederlands. Voor deze constructie had ik al een idee, maar er schoot me nog iets nieuws te binnen, dat ik eerst heb uitgeprobeerd om het vervolgens gelijk maar weer over boord te zetten. :evil:
    Het was geen verbetering, dus in het asvat ermee.

    [​IMG]
    Het uitgewerkte idee (ligt in het asvat).

    Het is op de foto wat moeilijk te zien, maar het gaat om het onderste deel, het scherp omgebogen stukje messing, waar dan de vier landingsdraden aan moeten worden bevestigd. Deze methode geeft de mogelijkheid dat de vestigingsplaats verdraait, met alle gevolgen van dien. Niet doen dus.

    [​IMG]
    Hier de bevestigingsplaat van op zij gezien.

    Zoals op deze foto de bevestigingsplaat is te zien blijft ie, ook in het eerste idee zoals op de foto hieronder is te zien.

    [​IMG]
    De bevestigingsplaat voor de landingsdraden aan de boven vleugel (betere versie).

    De nu gekozen vleugel bevestiging (alleen boven vleugel) is zodanig geconstrueerd dat straks onder- en overvleugel in één geheel moeten worden bevestigd en gedemonteerd. Er moeten dan wel voor het transport twee losse steunen worden gemaakt die de vleugels aan de romp zijde op afstand houden.

    Groeten,

    Bert
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2011
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Wij zien het wel, hoor! :p

    Maak je geen zorgen. 8)

    Overigens: wat doe je om te voorkomen dat je turnbuckles uil elkaar trillen tijdens het vliegen?


    jan.
     
  19. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Dag Jan,

    De turnbuckles worden, net als bij de 1 : 1, geborgd met borgdraad.
    Er moeten dus gaatjes worden geboord in het midden van de turnbuckle en dan op de juiste manier (ik zal maar zeggen) opspannen.

    [​IMG]
    De uitvoering zoals dat bij de PH-RVH is toegepast.


    Groeten,

    Bert
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2011
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Okay.

    Had ik bij de Pup ook. :)

    Volgens mij zitten die er al in. :?

    (Daarom vroeg ik het ook; ik dacht Bert zal ze toch niet vergeten? 8O )

    :wink:


    jan.
     

Deel Deze Pagina