Hi scalefans,
Zoals beloofd hier dan toch het draadje maar weer oppakken en verder gaan met het bouwverslag van mijn Fly Baby.

Het is al weer even geleden want tussendoor druk bezig geweest met verbouwingen bij mijn kinderen, maar nu pak ik de draad weer op.
Na zo’n periode moet je eerst alles weer op een rijtje zetten en kijken wat je eerst aan gaat pakken. Ik ben niet een bouwer (althans in de modelbouw niet) die vooraf een uitgebreide planningen maakt en stapsgewijs de bouw ter hand neemt.

Al denk ik wel dat eigenlijk wel gemakkelijker is, zeker bij uitgebreide bouw fases zoals schaal modellen.
Al tijden was ik in gedachten bezig met de opbouw van het model op het veld. Nog vroeger op dan ik nu al moet (naar de wedstrijden) vind ik geen optie. De motivatie om verder te gaan is er wel, maar de ideeën zijn nog niet zoals ik dat graag heb. Dan toch maar beginnen en kijken of er tijdens de bouw nog heldere momenten zijn. :turn-l:
Ik ben begonnen met de cabane bespanning en ik bedoel daarmee de spandraden. Tot nu toe had ik daar wat ijzer draadjes aan vast gebonden en die hielden het wel, maar ik moet toch naar de eind uitvoering. Dat betekent: kabel oogjes maken, nog eens een keer naar de echte Fly Baby om te bepalen hoe dik de kabels op deze schaal moeten zijn en kijken of al het andere bevestigingsmateriaal al compleet is. Dat laatste was zeker niet het geval en ook de figuurzaag moest er weer aan te pas komen.
De linker voorhoek van de cabane met kabel oogjes en turnbuckels.
Al met al zijn dit behoorlijke stukken werk qua tijd, terwijl je er in de uitvoering bijna niets van terugziet. Hier moeten we ons maar weer gauw overheen zetten want anders raak je nog gedemotiveerd. In elk geval is het een zeer sterk geheel geworden waar de vleugels straks aan kunnen worden bevestigd.
Het totaaloverzicht van de cabane met alle spandraden.
De vleugelbevestiging van de bovenvleugels wordt hetzelfde als bij de schaal 1:1 Baby met uitzondering van het bevestigingspunt voor de (landingwires) landingsdraden zullen we maar zeggen in goed Nederlands. Voor deze constructie had ik al een idee, maar er schoot me nog iets nieuws te binnen, dat ik eerst heb uitgeprobeerd om het vervolgens gelijk maar weer over boord te zetten. :evil:
Het was geen verbetering, dus in het asvat ermee.
Het uitgewerkte idee (ligt in het asvat).
Het is op de foto wat moeilijk te zien, maar het gaat om het onderste deel, het scherp omgebogen stukje messing, waar dan de vier landingsdraden aan moeten worden bevestigd. Deze methode geeft de mogelijkheid dat de vestigingsplaats verdraait, met alle gevolgen van dien. Niet doen dus.
Hier de bevestigingsplaat van op zij gezien.
Zoals op deze foto de bevestigingsplaat is te zien blijft ie, ook in het eerste idee zoals op de foto hieronder is te zien.
De bevestigingsplaat voor de landingsdraden aan de boven vleugel (betere versie).
De nu gekozen vleugel bevestiging (alleen boven vleugel) is zodanig geconstrueerd dat straks onder- en overvleugel in één geheel moeten worden bevestigd en gedemonteerd. Er moeten dan wel voor het transport twee losse steunen worden gemaakt die de vleugels aan de romp zijde op afstand houden.
Groeten,
Bert