Hi scalefans,
Ja, dat heb je als je achteraf het verslag maakt. De vleugels zijn al stiekem te zien geweest en nu volgt het verslag. Maar goed dat vergeven jullie me wel denk ik.
Ruwbouw vleugels van Roland.
Ook hier is weer schaalgetrouw gebouwd; zeker het aantal ribben en de plaatsing van de liggers zijn hier van belang. Bij mijn Piper J-3 wijkt dit af en werd uiteraard door de statische jury gezien. Het was de eerste keer dat de jury verslag deed van haar bevindingen en dan kun je goed zien waar ze op letten.
De neusdelen van mijn vleugels zijn niet hol als ik het zo mag zeggen, maar dat is dan ook niet meer te zien als er strak bekleding overheen gaat.
Stapeltje ribben uitzagen langs twee mallen.
Allereerst werden de ribben vervaardigd door eerst een stapeltje balsahout met twee boutjes op elkaar te bevestigen, waarna ze zijn uitgezaagd met de lintzaag.
Ribben frezen langs een nettere aluminium mal.
Kleinere stapeltjes van het gezaagde balsahout werden daarna langs een frees gehaald, waarna ze er allemaal mooi gelijk uit kwamen te zien.
Frezen met “geleiding” op een Dremel tafeltje
Een kleine frees van 3,2 millimeter, waarvan het onderste deel nog glad is, dat werd gebruikt als geleider leverde mooi en snel het gewenste aantal ribben op.
Ook het hout voor de langsliggers werd in eigen beheer gezaagd en geschaafd tot de juiste maatvoering.
Een vleugeldeel op de bouwplank.
Voor de meeste modelbouwers is de rest een fluitje van een cent. Op de tekening eerst de onderste capstrips gespeld, waarna de liggers en ribben konden worden geplaatst en gelijmd. Vervolgens de capstrips aan de bovenzijde gelijmd. Nu waren de blokken hardhout aan de beurt, die worden geplaatst om de vleugelstruts aan te bevestigen. Daar, zo bleek later, heb ik aanvankelijk te veel op schaal gewerkt zodat dat nog eens over moest met wat steviger blokjes.
Voorlijst aan de rompzijde met dubbele neusribben.
Close-up van de neus die nog moet worden ingedekt.
Tussen elke gewone rib wordt nog een neusrib tussen geplaatst ter ondersteuning van het indekhout. Voor de rest spreekt alles redelijk voor zich. Op de bevestigingspunten voor de vleugelstruts kom ik nog terug.
Wordt vervolgd.