Bouwverslag van de Fokker D-VIII

• Topicstarter Topicstarter jacques
  • Startdatum Startdatum
Hmmmm, lekker gezicht is dat, balsastof :)

Staan álle ribben trouwens onder 3 graden? Ik zou verwachten dat alleen de binnenste ribben gedraaid zijn vanwege de V-stelling, maar dat de rest rechtop staat tussen de liggers voor maximale stevigheid.

afb9464.gif
I love the smell of balsa dust in the morning.

Nee mux, de vleugel heeft geen v stelling hij is recht aan de bovenkant.
Maar de spantjes worden steeds kleiner naar de tippen toe, en daardoor lopen de onderkanten van de vleugelpanelen omhoog op.
Maar daar het gewoon een profiel is met een vlakke onderkant is het simpeler om hem recht te bouwen zo en later 3 graden te kantelen bij de montage.
Waarbij de ribben weer recht komen te staan en de bovenste liggers weer een rechte lijn vormen.

Aha.. om duizelig van te worden. Het ziet er allemaal wel mooi uit.

wow.gif
Ik wordt wel een beetje duizelig van de seconde lijm damp. :Fade-color

checkout the colors man :Fade-color

Op de tekening zijn de liggers uit een stuk, maar dat gaat niet lukken om een ligger van 1,40 meter uit een plank van 1 meter te zagen.
Vandaar de losse panelen.
Volgens de tekening worden er geen schetsplaten gebruikt, maar dit vind ik iets te ielig, schetsplaten dus.
Eerst maar wat gaten aftekenen.

afb11902.jpg

Even de gaten uitsnijden.

afb11903.jpg

afb11904.jpg

Schets plaatje maaken,
afb11905.jpg

Pas slijpen op de proxxon , ziet er al aardig uit toch.
afb11906.jpg

En zie hier dit moet het idee worden V stelling zonder V stelling.
afb11907.jpg

Hey Jaques,
ziet er goed uit.
Ik heb nog een klein vraagje, hoe heb jij die tekeningen besteld en betaald bij RCM?
Ik heb ook wel intresse in één van hun tekeningen, maar weet niet goed hoe dat daar te bestellen en hoe dat dat betaald moet worden.

Ik gebruik een mastercard.

Weinig problemen mee hoor, die mensen van RCM zijn erg snel en zeer correct.

Wat zoek je, misschien heb ik het nog liggen?

Typisch Amerikaans, de vleugel tip is van een groot blok balsa gemaakt wat daarna weer uitgehold moet worden.

afb12016.jpg

Ik vind dit maar niks en wil iets anders gaan doen.
Ik denk dat ik het tip blok opbouw uit plaatjes 5mm balsa.

afb12017.jpg

Nu even mijn holle vleugel tippen lamineren van 10mm balsa sheets.
Ps. Als ondergrond gebruik ik het bescherm folie van Oracover, daar zit een soort waslaag op waar zelfs CA niet op houd.
En het is een beetje doorschijnend.

Laag 1
afb12134.jpg

Laag 2
afb12135.jpg

En laag drie, en alles goed aandrukken.
afb12137.jpg

En voila holle vleugel tippen, zonder een massief blok balsa uit te hollen. :lol:
afb12254.jpg

Nog even in de goede vorm schuren.
afb12253.jpg

De rolroeren,
Eerst heb ik een bodemplaat voor het roer gemaakt van 3mm Balsa.
Hier heb ik de neuslijst van het roer op geplakt
En daarna heb ik vierkante plaatjes op de bodemplaat geplakt als ribben.
afb12257.jpg

Even een richtlijntje zetten voor het schuren.
afb12258.jpg

En daarna het roer in de goede vorm schuren.
afb12259.jpg

Om de ribben te beschermen plak ik schilders tape op de plaatsen die niet mogen beschadigen.
afb12261.jpg

En klaar.
afb12260.jpg

Nog even een 15graden hoek van het roer afschuren.
afb12262.jpg

En de Scharnieren plaatsen.
afb12263.jpg

Het belangrijkste van het bouwproces, de tijd nemen om je werk van een afstandje te bewonderen.
Het begint er op te lijken.

afb12265.jpg

Nog even snel de gaten in de firewall boren, en de gaten in het motorkapspant oplijnen.
Dat is nu wat makkelijker dan straks als hij in de romp zit.

afb12264.jpg

Ik wil op het stabilo ribben simuleren, dit doe ik door dunne reepjes balsa op het platte stabilo te lijmen.
Maar eerst moet ik de juiste positie van de ribben aftekenen op het stabilo.
afb12266.jpg

De strookjes op hun plaats lijmen, hiervoor gebruik ik witte houtlijm.
Die witterhoutlijm verwerk ik met een injectie spuit, dit werkt geweldig.
Echt een aanrader.
afb12267.jpg

Op de tekening zijn de twee helften van het hoogteroer samen gevoegd met een verenstalen stangetje, waaraan de stuurhevel zit gesoldeerd.
Echter die stuurhevel kan zoals getekend niet bewegen, het eindprofiel van de romp zit in de weg.
Iets anders dus.
afb12268.jpg

Ik voeg de twee helften samen met beuken staafje wat ik verlijm met de balsa roer helften.
Hiervoor maak ik half ronde uitsparingen in de roerhelften en in het stabilo, om ruimte te maken.
Hiervoor gebruik ik een router, en ik werk het af met een ronde vijl.
afb12269.jpg

afb12270.jpg

jacques zei:
Echter die stuurhevel kan zoals getekend niet bewegen, het eindprofiel van de romp zit in de weg.
Iets anders dus

Jawel hoor want als je iets beter de tekening bekijkt zie je dat die hevel buiten de romp zit. volg de stang maar dan zie je dat doorvoergat getekend in de rompzijkant, deze zit net voor de stabilizer brace. Maar jou methode is ook goed.

Trouwens voor een schaal kist zouden beide helften apart met een pul-pul systeem aangestuurd moeten worden.

Theo Coenen zei:
jacques zei:
Iets anders dus

Jawel hoor want als je iets beter de tekening bekijkt zie je dat die hevel buiten de romp zit. volg de stang maar dan zie je dat doorvoergat getekend in de rompzijkant, deze zit net voor de stabilizer brace. Maar jou methode is ook goed.

Trouwens voor een schaal kist zouden beide helften apart met een pul-pul systeem aangestuurd moeten worden.
:D Klopt dat lijkt zo, maar in het bovenaanzicht zit hij weer in het midden.
Ik zal morgen wel een foto maken van het boven aanzicht.

Errig mooi. Hoe ga je de ailerons aansturen? Binnen of buiten besturing?

Back