Bouwverslag van de Fokker D-VIII

• Topicstarter Topicstarter jacques
  • Startdatum Startdatum
Dat zou leuk zijn Tom, dan kan ik hem eens ondervragen over de schaal afwerking van de fokker.
Ik ben van plan om het wesp design wat hij heeft te gebruiken, tenzij ik iets coolers kan vinden.

Ps, Ik heb nu Profili besteld, ik zou dus binnen kort dxf files voor de ribben kunnen maken.

Voor de rest wens ik iedereen een

nieuwjaar.jpg

Hé Hé dat is balen, die Williams jongens hadden echt wel de nodige schaaldingen, ach we zien wel verder.

Tof dat je die DR1 niet hebt opgeborge Jacques

Tot 2005 dan maar,

Stevo

Tom Crump

Hoi Jacques,

Ik heb je het adres in een PB gezonden.
Goed dat je het programma besteld hebt...je zal er veel mee kunnen doen.

Succes
Tom

Dilemma, Ik kan de servo op zijn kant leggen, maar dan kan ik moeilijk tot niet meer bij de bevestigingen, zeker niet meer als de vleugel bespannen is, en de servo's die ik heb zijn te breed.
Of ik kan de rolroer servo rechtop zetten dan kan ik de servo makkelijk bouwen maar ik kan nog steeds niet bij de hevel bevestiging, en ik moet ik een kleinere servo kopen want de S3001 die ik heb is te hoog.
Een S9102 is veel beter, maar vrij prijzig, en de HS-77 van hitec is wat afmetingen betreft net zo goed maar een derde van de prijs, maar is de Hitec misschien ook maar een derde zo goed, toch vervelend als je rolroer niet meer werkt.
Hehmmmmm moeilijk, wat denken jullie?

afb13036.jpg

afb13037.jpg

jacques zei:
Voor noodgevallen heb ik nog wel een paar spandau's Stevo
afb9102.gif
afb9099.gif

Die worden gezocht door mijn leverancier om ze af te vormen zodat er weer nieuwe gemaakt kunnen worden. Hobbyland maakt ook enkele grote schaaltoestellen van vliegtuigen uit de eerste wereldoorlog zoals de fokker dr-1 in diverse maten en een fokker eendekker.

Ik had hetzelfde probleem bij de aileronservo's voor mijn Miles, en ik ben voor de Hitec 77 gegaan (met name omdat ik er 2 nodig heb). Ik heb geen slechte verhalen over Hitec gehoord, tenminste niet meer dan over alle andere merken, en de '77 zou voldoende moeten zijn voor jouw toepassing.

Jacques, ik kan het niet goed zien, maar als die stuurstang net voor de servo langs loopt, kan je wellicht een normale hevel gebruiken? Het vervelende is, is dat de vleugel helemaal vrij staat van de romp, kan je niet de servo een stukje uit laten steken :(

Klopt helemaal,

De S3001 zou iets uitsteken , de S9102 zou beter passen net als HS-77.
Er is alleen zo een groot prijsverschil tussen die twee de S9102 kost 54 Euro en de HS-77 maar 20 Euro dat moet toch ergens in zitten.

Maar er is nog een probleem waar laat ik de servokabel.

Technische gegevens:

S3001
lxbxh 1.6x0.8x1.4 In
44,4 oz/In
0,23 sec/60graden
gewicht 1.6 oz

S9102
lxbxh 1.8x0.9x1.0 In
50 oz/In
0,17 sec/60graden
gewicht 1.6 oz

De S3001 kan ook op 6 volt, de S9102 niet. De S9102 is speciaal gemaakt om in een vleugel te passen. De hoogte wordt dus in de lengte en breedte opgevangen. Verder is het ook nog sterker en sneller bij 4,8 volt.

Misschien kan je de kabel in een strut weg werken?

Oja

1 oz = 0.02834952 kg force

44,4 oz = 1.258719 kg force

50 oz = 1.417476 kg force

Ik heb er nu een HS-75 ingezet voor de maat ( deze schijnt exact dezelfde afmetingen te hebben als de HS-77).
Dit ziet er een stuk beter uit.

afb13175.jpg

Meteen maar een luikje maken.
afb13176.jpg

afb13177.jpg

Ik heb nu dit paint schema gevonden van Erst Udet , wel fraai dacht ik.
En goed uitvoerbaar.

dviiic.jpg

Back