Bouwverslag van de Fokker D-VIII

  • Topicstarter Topicstarter jacques
  • Startdatum Startdatum
Daar wordt het toch niet lichter van.
afb9102.gif


Maar het geheel weegt 150 gram valt reuze mee toch.
 
tja daar heb ik geen woorden voor, foutje van de tekenaar????
 
Er zitten nog wel meer foutjes in, ik zal er wel een paar posten.
Als je de vleugel bouwt zoals hij op tekening staat garandeer ik je dat hij tijdens de start al breekt.
afb9487.gif


Als je goed kijkt zie je dat de vleugelbevestiging door de onderste vleugel ligger loopt.

afb12385.jpg

afb12388.jpg

afb12387.jpg

 
Laatst bewerkt door een moderator:
De romp is eigenlijk gewoon een doosrompje zoals dat van een Charter.
Bestaande uit twee zijkanten uit 3mm balsa aan de voorkant versterkt met 5mm balsa.
Deze heb ik met witehoutlijm aan elkaar gelijmd.

afb12366.jpg


Hierna heb de rompzijden en de spanten aan elkaar gelijmd met 30 minuten epoxy.

afb12353.jpg


Hierna heb ik met seconden lijm de spantjes aan de zijkanten met seconden lijm vastgelijmd.

afb12355.jpg


Het laatste spantje heeft ook een uitsparing nodig voor de ligger die er in gelijmd moet worden, maar die maak ik er later in omdat er anders niets overblijft van het spantje.

afb12356.jpg


Even met een X-acto zaagje een uitsparing gemaakt.

afb12381.jpg


Zo nu kan de ligger er in gelijmd worden.

afb12380.jpg


Zo nu rug spantjes.

afb12357.jpg

Ahhh , dat begint er al op te lijken.

afb12382.jpg


afb12383.jpg


Nu moeten de spantjes aan de zijkanten nog ingedekt worden met 2mm balsa.
Natuurlijk zijn de standaard planken niet breed genoeg, ik zal er een aantal aan elkaar moeten lijmen.

afb12384.jpg


Van drie sheets 2mm maak ik een 30cm breed stuk.

afb12422.jpg


De kopse kanten smeer ik in met wittehoutlijm.

afb12424.jpg


En ik plak de zijde tijdelijk aan elkaar met schilders tape.

afb12423.jpg


Aan de bovenkant komt nog een vul blokje om de kier te dichten.

afb12476.jpg

afb12479.jpg


Nu kunnen we de zijkanten gaan indekken.

afb12477.jpg


Eerst de achterkant vast lijmen met seconden lijm.

afb12478.jpg


En nu de rest vastzetten met wittehoutlijm, en veel lijmklemmen

afb12486.jpg


Dat ziet er al beter uit.
afb12481.jpg

afb12482.jpg
 
De motorkap.

Volgens de Bruno Hoek methode. :lol:

Bestaande uit het spant wat tegen de firewall geschroefd wordt,
afb12264.jpg

En segmenten balsa samen gelijmd met UHU hart.
afb12483.jpg

Nu nog even rond schuren.
afb12484.jpg

En viola dat begint er al op te lijken.
afb12485.jpg

afb12480.jpg

Nu is het plan om motorkapje met polyester te impregneren.
 
Het begint er een beetje op te lijken he, ik zit alleen nog te tobben over de struts.
Altijd een gepiel om die struts netjes te buigen.
 
@Jacques!


Altijd een gepiel om die struts netjes te buigen.

Daarvoor hebben we toch met vereende krachten een eersteklas wirebender geintroduceerd? :?

Of was jij dat niet? :roll:

Kapje is mooi! :D

En de rest ook. :yes:

Hang in there!


jan
 
Klopt,
afb9145.gif


Maar het maken van cabine struts blijft een vervelend werkje.

En ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de sub vleugel aan het landing gestel maak.
De wijze waarop dit op de tekening gebeurt vind ik maar niets.
 
Kijk zo staat het op tekening:

afb12630.jpg


afb12629.jpg


De hele subwing hangt aan twee lijmverbindingen, ik vraag mij af wat er gebeurt als het landing gestel de bovenste aanslag raakt.

Fertigmitflaeche.JPG
 
Het geschut,

Op de Fokker D-XIII zaten twee Spandau mitrailleurs, de Spandau MG was een kopie van een Vickers MG en dat was weer een kopie van de maxime.
De overeenkomsten zijn duidelijk, het verschil zit eigenlijk alleen in de koeling.
Bij de Spandau gebeurde dit met een koellichaam uit plaatstaal in plaats van een met water gevulde cilinder bij de vickers.
Dit plaatstalen koellichaam laat ik weg.

cockpit.jpg

Je kunt op deze foto ook mooi de kabels van de rolroeren zien.
imgres


Dit staat op tekening, meer een soort beschuitbus ( voor grootgebruikers ) op houten blokken.
Dat kan beter denk ik,nu weet ik wel dat de williams brothers hele mooie setjes hebben.
Maar ik ga er toch een zelf maken.
afb12657.jpg


Twee stukjes rond 12mm balsa twee stukjes 6mm balsa plaat en wat 1,5mm balsa voor de details.
En een aluminium pijpje 1mm binnen en 2mm buiten als loop.

afb12658.jpg

afb12659.jpg

afb12660.jpg


Nu een mooi trompet einde maken aan de loop met een kraspen.
afb12661.jpg


De loop in de MG lijmen met CA, dat begint er al gevaarlijk uit te zien.
afb12662.jpg


Een laagje Epoxy als bescherming/grondverf, nu nog even de zaak mooi glad schuren met 180 schuurpapier.
afb12664.jpg


En de finish met "Gun metal" verf.
afb12663.jpg


En weathering.
afb12756.jpg
 
Het maken van de cabinestruts.
Helaas staan er niet veel van op tekening, alleen hoe lang ze zijn en buiglijnen.
Niets over de hoeken en de buig richting.

Eerst maar een probeersel uit lasdraad.


afb12758.jpg


afb12759.jpg
 
Jacques,

Ziet er erg goed uit, nooit overwogen om toebehoren (machinegeweren, wielen, pilotenpoppen, dummy riadal engines) van de Williams bros. aan te schaffen? Niet dat je geen goede job hebt gedaan met jou versie van de Spandau's hoor, maar het lijkt me iets makkelijker en nog ietsje "schaal echter".


PS : ik hoop niet dat je je plannen van de DR1 finaal hebt opgeborgen.

Stevo
 
Uhhhh, moet je alleen wel snel zijn. Dit stond op hun website


Williams Brothers is in the process of closing down due to illness. To be notifed of any news regarding Williams Brothers please join our mailing list using the form below.
 
Her von Stevohoven,

De williams brothers zijn mij wel bekend, sterker nog ik heb een voorraadje Spandau’s, vickers en Lewis guns liggen mochten de gebroeders niet meer beter worden.
Maar vergeet niet dat dit een sportscale project is.

Het echte werk de DR.1 licht al klaar, ik heb zelf al werk tekeningen gemaakt.
afb9099.gif
 
G zo door,kzat het topic net ff door te kijken en ze ik dan dat je een stuk vooruit bent gekomen. :lol: :wink:

Gr. Kelvin
 
Ja,

Ik wilde hem dit jaar nog af hebben, maar dat gaat niet meer lukken denk ik.
afb9099.gif
 
He Tom,

Heeft die Tom Crump een website of zo, waar ik wat informatie van af kan halen voor de afwerking?
 
Back
Top