De beplanking van de verschansing is een stukje eenvoudiger, al zit er wat spanning bij de overgang naar het bovendek. Daarna de onderkant van het achtersteven. Ik heb daar enkele lagen over elkaar heen gezet, omdat er wat veel ruimte was tussen de onderkant en de opzetstukken op het achtersteven waar het roer komt te zitten. Dat de kieren te groot waren om bij te schuren zoals Jan schrijft, had ik enkele weken geleden ook door. In posten van o.a. Koos (Jaques) en Hans Groenenberg op andere bouwverslagen las ik dat laminaatvuller een optie is voor de kieren. In andere posten las ik dat het volledig insmeren van de romp niet zo wordt gewaardeerd

, maar ik had weinig keus zoals Jan ook opmerkt. Naast de boeg waren er ook een aantal deuken verder naar achter en dat wilde ik wat egaler hebben voor ik de tweede laag beplanking zou gaan aanbrengen. In een aantal bouwverslagen van de Golden Star op modelshipworld wordt ook de hele romp ingesmeerd. En de eerder genoemde collega merkte op: niemand geeft om de eerste laag [, als de tweede erop zit]

. O ja, schuren in de buitenlucht en met mondkapje (we waren er net vanaf

, want een laag laminaatvuller geeft flinke stofwolken.
Tja, ik ben dus al een eindje op weg met de tweede beplankingslaag

. De eerste latjes vanaf de onderkant van het dek hoeven niet te worden bijgesneden in hun natuurlijk verloop. En het schotelen voor de volgende latjes lijkt nu minder. Ik heb een aanpassing gedaan. De latten in de buurt van de kiel zouden moeten uitkomen op de opzetstukken van de kiel (ik weet 't, die opzetstukken zijn wat lelijk, maar toch

. Na enig zoeken bleek er een redelijk natuurlijke lijn te lopen op zo'n anderhalve cm van de kiel. Het herhaaldelijk opmeten van de schotten (die niet meer zichtbaar zijn) zoals ik eerder beschreef voer ik nu dus uit tot die lijn. Of het schotelen nu minder is vanwege deze aanpassing of vanwege meer houvast op de romp of omdat ik iets beter bijsnij, weet ik niet, maar het lijkt redelijk te gaan. Mijn tempo van beplanken ligt op enkele latjes per week, meer tijd is er simpelweg niet, dus ik verwacht niet dat ik op 2 oktober veel verder zal zijn. Ik zal mijn aandacht verleggen naar het beplanken van de bovenbouw. Daar kan ik weinig onheil aanrichten

.