Bouwverslag van de OcCre ‘Endurance’.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Cyril Marien, 27 mrt 2021.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik zou ze er helemaal even uithalen, met een tangetje is dat zo gebeurt.
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Alles kan, alles mag, niets moet, het is jou project, en als je je er goed bij voelt, dan ga je ervoor.
    Ik volg @Pingu57 in deze volledig, zoveel bouwers, zoveel geprefereerde bouwwijzen.
    Ik verwijder de nagels altijd. Dat is ook één van de redenen waarom ik geen nageldrukker gebruik, maar een platte bektang om de nagels in de latten te duwen: dan steken ze een mm of 3 uit en kan je ze makkelijk na het drogen van de lijm weer verwijderen.
    Wegschuren van de kopjes met een Dremel kan resulteren in putjes, dus zwakke plekken op deze plaatsen, en zou ik vermijden.

    succes,
     
    Pingu57 en Cyril Marien vinden dit leuk.
  3. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    :)

    Maar voor een beginner als ik is jullie advies erg nuttig !
     
    Herby63 en Pingu57 vinden dit leuk.
  4. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Zo ver ben ik vandaag gevorderd, aan twee kanten.

    9F51B3B4-A98F-406E-8F26-8C4D61A835D9.jpeg
     
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Als dat messing nageltjes zijn kan je ze heel goed vlak maken met een sleutelvijltje. Heb ik bij mijn eerste schip ook gedaan. Nu sla ik ze er ook niet zo ver in. Kan ik ze eruit trekken. Eruit frunikken als ze zo diep zitten geeft alleen maar meer diepe plekken
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je latten zitten er netjes op, maar je kan ze beter laten verspringen op het eind, je latten eindigen bij de boeg allemaal op het zelfde punt, hierdoor kun je straks een knik in je beplanking krijgen, tevens zit er geen spant om de volgende latten aan vast te zetten (rechts van de witte lijn),
    9F51B3B4-A98F-406E-8F26-8C4D61A835D9_bewerkt-1.jpeg

    De boeg met alleen korte latten beplanken, wat wel moet als je zo door gaat is ook niet echt verstandig. Het beste is om een hele gang langs het model te leggen, dus helemaal van voor naar achteren en dan de volgende enz... en de naden niet op elkaar leggen maar dus laten verspringen.

    In andere bouwverslagen hier op het forum kun je kijken hoe één en ander in zijn werk gaat, dat adviseer ik je wel omdat dit de 1e keer is dat je dit doet. Het beplanken is niet bepaald het makkelijkste gedeelte van de bouw. Ook in de topic 'vaardigheden, tips en weetjes staat het één en ander over het beplanken.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/
     
    Ronk en Cyril Marien vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat achterste stuk eindigd bij dat spant en wordt als de beplanking erop zit opgevuld met massieve delen. En dan in vorm geschuurd.
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  8. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    @pietsan, @Stephan Kertész :
    Dank voor de tips ! Wat je ziet is niet de boeg, maar de achtersteven. Die wordt inderdaad opgevuld met stukjes hout, omdat de planken anders wel heel krom gebogen zouden moeten worden. Dat kan wel, maar bij deze boot worden de planken niet gebogen, maar gewoon langs de romp geplakt en gespijkerd.
    De gelijmde ‘schijfjes’ worden later in vorm geschuurd en sluiten dan aan op de eerste beplanking. De tweede beplanking gaat daar over heen.

    200913F7-A4B3-4890-A754-9C430BF5FAF0.jpeg

    Dit is de boeg tot nu toe:
    6897D33E-CB84-40CE-88F6-8DDBF31FEC26.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2021
    Ronk, pietsan en Herby63 vinden dit leuk.
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat wordt wel flink schuurwerk!
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  10. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Met die spijkertjes bedoel je ?
     
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Nee, met het stapeltje plaatjes achterop, om de ronding te vormen. Het is een systeem wat ik ook ooit geprobeerd heb om een bepaalde vorm te maken, maar het in vorm schuren ervan vond ik toen nogal een klusje. Het werkt overigens wel om een goede basis te maken.
     
  12. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat lijkt me nog wel mee te vallen hoor. Het is geen keihard triplex, en verder ben ik niet onhandig met beitels, vijlen en raspen als het niet genoeg opschiet. En de ‘vorm’ zit al een beetje in het ‘trapje’ van de opvulstukjes, dus je schuurt eigenlijk vooral scherpe randen weg.
    Ik heb bijvoorbeeld ook zelf de achterkant van een gitaarhals met de hand rond gevormd uit een rechthoekig stuk mahonie. Met goed gereedschap was dat alles bij elkaar maar een uurtje werk voor een hele hals.
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  13. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb het even geprobeerd, en de spijkertjes komen er makkelijk en (als ik voorzichtig doe) zonder schade uit. Even een beetje opwippen met een scherp zakmes, en met een tangetje verder lostrekken. De latjes zitten goed vastgelijmd; daar zit geen beweging meer in.

    14B19A3D-F65B-4D1A-8DE3-99C3BC4307F1.jpeg

    Met een beetje schuren zie je er bijna niks meer van.
    941980FC-8DB9-4BEB-9156-CEABD7EDA37C.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2021
    Ronk, TIMBERWOLF, Michiel fritz en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Kijk eens aan, elke spijker die eruit is, daar heb je geen last meer van bij het schuren:D:D
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  15. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Later in de bouw heb ik op sommige plekken een vulmiddel nodig. Wat is daarvoor het beste ? Iets van een fijne houtvuller denk ik ? Wat gebruiken jullie ?
     
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    kleine spleten opvullen met splinters hout en houtlijm, hele kleine spleten houtstof wat over is van je schuren (met vernis aangemaakt geeft mooiste resultaat maar als onderlaag is houtlijm prima. En grote vlakken met hout opvullen en schuren. Zo min mogelijk houtvuller gebruiken. Er komt een laag overheen en dan zie je het niet meer als het maar vlak is en een gelijke ondergrond voor je lijmlaag.
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  17. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank u !
    En zulke hoeken/spleten ? Eerst vlak schuren natuurlijk, maar dan vullen met ... ?

    ECF3F70E-B59F-40F3-8E6F-7D456FA9313A.jpeg

    1735AF52-28A7-47D0-841F-06FE0BA8DE1F.jpeg
     
    TIMBERWOLF en Ronk vinden dit leuk.
  18. Willie85

    Willie85

    Lid geworden:
    25 sep 2019
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Veere
    Moet dit nog beplankt worden of word het geverfd? Als het beplankt word hoef je er niets aan te doen, als het geverfd moet dan maakt t niet zoveel uit wat je gebruikt om kiertjes te vullen. Ikzelf zou zoiets misschien wel eerst beplanken en dan verven, geeft een realistischer beeld. Toen hadden ze nog niet echt grote platen triplex... :)
     
    Stephan Kertész en Cyril Marien vinden dit leuk.
  19. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    De BB zegt dat dit alleen maar wit geverfd moet worden; vandaar het ‘plamuren’ van de verbinding. Het schip is van begin vorige eeuw, dus ik denk dat de beplating op die plek met staalplaten was. Er zit bijvoorbeeld ook een schroef aan, dus een motor.
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2021
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Ik zou spuitplamuur van Motip gebruiken, dun laagje op het ganse stuk spuiten, even laten uitharden en opschuren, en dan weer laagje spuiten, schuren, spuiten, schuren, tot het glad is.
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina