Bouwverslag van de OcCre ‘Endurance’.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Cyril Marien, 27 mrt 2021.

  1. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb aan een kant de meeste spijkertjes weggehaald en om eens te kijken een stuk een beetje geschuurd. Volgens mij komt het aardig goed !

    400C1D35-BA98-4BA5-92C4-552390828D75.jpeg

    CE8CE8A1-E272-4CB9-AE8E-838BCE966C0C.jpeg

    Het gaat in ieder geval steeds meer op een echt schip lijken. :)

    28B0DFF5-92EE-4727-82EC-4EAEE377D3C4.jpeg

    926A3EDA-CCE2-4594-8E30-DEE97177C8F0.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2021
    Ronk, TIMBERWOLF, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja, dit had ik verwacht. En ik zag dat je ca lijm gebruikt, die kan je ook gebruiken door schuurstof in de kleine spleten te stoppen en dan de lijm erop druppelen. Dat geeft een stevig geheel. Splintertjes hout in de grote met houtlijm duwen of wrijven met een botermes. En dan de eindschuurbeurt en je hebt een mooie ondergrond voor je 2e laag. Netjes.
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  3. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik lijm alle plankjes met houtlijm, alleen als iets niet vast wil blijven, of voor kleine stukjes, gebruik ik CA lijm. Daar kan je ook goed mee vullen, klopt ! Ik merkte dat spleten tussen planken vullen met een beetje houtlijm en dan schuren voor veel spleetjes ook al genoeg is. Maar: ik kan alles pas goed bekijken als de eerste beplanking er helemaal op zit en geschuurd is.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2021
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  4. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Verder maar weer. De planken langs de onderkant beginnen lastig, omdat ze naar achteren toe een draai maken van bijna 90 graden. Goed klemmen dus !

    AE85E316-C2FD-4D56-8192-777497C3B34D.jpeg

    D98ED843-CB94-412D-929E-46DD6EB6158E.jpeg

    015909C3-91A4-4D42-B792-5930273A240E.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2021
    Ronk, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Wat je ook kan doen, is de plan goed doorweken. En dan nat aanbrengen zonder te lijmen. Alleen in plaats en vorm aanbrengen. Dan laten drogen en als je de klemmen weghaalt zie je dat de plank in vorm is. Je kunt hem dan nog wat aanpassen en verlijmen. Klemmen een beetje maar.
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  6. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Voorlopig gaat het zo ook wel. Ik moet vooral opletten bij het passen en meten van de opvulstukjes. Alleen bij de boeg zitten stukjes die ik zeker moet buigen.

    2E34738B-D63A-48E0-88EB-9CE3EB5EB512.jpeg

    8BDB6409-9973-4D84-8E76-3E91F2C11419.jpeg

    Met flink wat schuren denk ik dat de romp straks vlak genoeg is voor de tweede beplanking. Maar eerst de eerste maar eens afmaken.

    D9A7BA29-EEB9-4E3A-9898-11FF64A70ACD.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2021
  7. Willie85

    Willie85

    Lid geworden:
    25 sep 2019
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Veere
    Ik zou wel oppassen hoor met plankjes onder klemkracht lijmen. Zeker als je later de spijkertjes er ook nog uithaalt.. Er komt zo best wel kracht op de lijmverbinding, ik zou het niet mee willen maken dat er na maanden werk planken los gaan komen.. Eigenlijk altijd proberen de planken zo goed mogelijk in vorm te krijgen voordat je ze er op lijmt. Het is maar een tip!
     
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Zo denk ik er ook over. Je zou ook de latjes wat voor kunnen stomen boven de waterkoker en met je handen wat gaan vormen.
    Maar even zo goed ziet het er al aardig uit.
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  9. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Okee, ik zal er op letten ! De meeste plankjes hebben niet veel hulp nodig om te blijven zitten (het is denk ik niet zo’n moeilijke romp), maar op de moeilijke plekken zal ik toch gaan buigen. Dat ging op mijn ‘proefbootje’ prima met water en een hete soldeerbout.
     
    Jaques, TIMBERWOLF en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  10. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    De voortgang van vandaag. Het beplanken wordt ondanks dat ik nu de latjes in vorm buig steeds lastiger. Vooral bij de boeg is het super lastig om de latjes goed aan te sluiten. Maar ik zet door !

    69F36FF5-9E2A-4729-AE7E-6D6D227F6C04.jpeg

    5689CFC9-49E6-49D4-B00F-153D5935B902.jpeg

    E3399C71-E253-4235-974D-925228105E8B.jpeg

    35DB01D2-AC66-4C20-BCF3-0D219503875F.jpeg
     
    TIMBERWOLF, Stephan Kertész en Ronk vinden dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bij de boeg gaat het niet zo lekker omdat je eigenlijk de latten niet goed aanbrengt, ze moeten gelijk met de ronding van de boeg worden afgeschuind, je lijmt de latten gewoon recht en dan kom je nooit goed uit. Ook de latten nat maken en voor buigen geeft een veel beter resultaat dan geforceerd vast zetten, waardoor je latten kunnen breken of 'knikken', wat je al een beetje kan zien op de 2e foto van je laatste post. Op de foto hieronder zie je dat je al vanaf de 1e gang vanaf de kiel de lat net voordat de ronding van de boeg begint moet afschuinen gelijk met die ronding.
    Het zijn uiteraard maar goed bedoelde tips, je bent natuurlijk altijd de kapitein van je eigen model....
    JPG_1144_6029_bewerkt-1.jpg

    Kijk ook eens in bestaande verslagen van andere bouwers, dan doe je wellicht goede ideeën op, foto's zeggen vaak meer dan woorden;)
     
    Herby63, Hans Groenenberg en Cyril Marien vinden dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Gaat goed zo, helemaal zoals het hoort. De openingen moet je straks gewoon opvullen net als achter. Ik las dat de planken inderdaad zonder buigen aangebracht moeten worden. :thumbsup:
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Cyril,
    Ik zou het advies van @pietsan maar eens goed te harte nemen, dit uiteraard ter lering en vermaeck
    Spleten die er niet zitten hoef je dan ook niet te vullen ;);)
    Succes verder
     
  14. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Oh ok ! Dank je, Piet ! Dus ik zou ook de kopse kant af kunnen vlakken ! Het zal nog passen, meten, zagen, snijden en vullen worden om de kiel er onder te lijmen. De BB zegt dat dat ná de tweede beplanking moet, maar het lijkt me beter om eerst de kiel te lijmen en de tweede beplanking daar tegen aan te leggen ?
     
    Jaques vindt dit leuk.
  15. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ga m’n best doen. Maar ik voel me een tamelijke beginner, haha !
     
    Jaques vindt dit leuk.
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Volgens de aanwijzing moet je deze laag gelijk schuren met het frame waar de kiel in past. Die komt volgens mij op de huidplanken en niet ertussen zover ik heb kunnen zien. Dit schip heeft een zeer spitse boeg en geen ronde. Maar ook ik kan me vergissen, filmpje 24 of 25 was het.
    Had ze mij allemaal bekeken is wel een interessante bouwwijze, anders dan normaal.
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het is maar een advies hoor Cyriel en een voorbeeld, ik ken het model verder niet en misschien doet de beschrijving het wel helemaal anders, dat is goed mogelijk. Maar zo nu en dan eens een verslag doornemen kan absoluut geen kwaad.

    Wat het eerst of later aanbrengen van de kiel betreft, ik doe het altijd vóór de 2e beplanking omdat je de latten dan netjes en strak kan laten aansluiten tegen de kiel. Als kanttekening moet ik hierbij wel vermelden dat dit iets moeilijker is. De beplanking van een model is een leerproces en gaat met ieder model weer een stukje beter. Ervaring is nog steeds de beste leermeester en theorie is slechts een vaag hulpmiddel;)
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2021
    Hans Groenenberg, Jaques en Cyril Marien vinden dit leuk.
  18. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Tuurlijk ! Ik lees en kijk veel op dit forum; veel vakmanschap en enthousiasme. Vaak ziet het er allemaal simpel uit, maar is de praktijk wat weerbarstiger. Dus alle tips van de Groten zijn meer dan welkom !
     
    Jaques, Pingu57 en pietsan vinden dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Een tijdje geleden bouwde ik de romp van een Brixham trawler. Deze had ook een zeer scherpe boeg. Welliswaar uitgevoerd met een enkellaags-beplanking. Maar je zou met jouw schip alsnog de kiel er later tussen kunnen laten zakken en je tweede fineerlaag er tegen kunnen zetten.
    UIteindelijk kom je best dicht natuurlijk met je eerste laag en dit is zeker te plamuren. Maar gewoon recht de latten plakken is inderdaad de slechtst denkbare raad of optie geweest in dit geval. boeg 006 brixham.JPG
     
    TIMBERWOLF, pietsan, Ronk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Als je de filmpjes van occre van dit pakket bekijkt zie je dat je het spant wat tegen de valse kiel ligt, geheel spits geschuurd word. Hopelijk heb je dat gedaan.
    De eerste beplanking komt daar tegen en dan gelijk recht tegen deze twee spanten (eigenlijk verdikkingen op de valse kiel) afgezaagd en gelijk geschuurd.
    Daarna als je de romp schuur schuur je de planken op de boeg bijna helemaal weg tot ze gelijk komen met het spant. Volgens mij filmpje 20.
    Na het aanbrengen van de 2e laag snijd je deze latjes schuin van voor naar binnen af zodat de kiel ertussen past. Zo geeft de bouwbeschrijving dit aan en de instructie video's.
    Het kan ook op een andere manier, dat is aan jou. Zo kan het ook en is het ook prima.
    De suggesties die als slechte raad worden afgedaan komen uit die beschrijvingen. Ik neem aan dat de ontwerpers van die bouwpakketten gedaan worden door ook ervaren mensen, net zoals de ervaring die bijv. achter de Kolderstok modellen zit.
    Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen, de gitaren zien er ook top uit.
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina