Bouwverslag van de Smit Hunter

En niet vergeten Martin een Puts, dat is een emmer met een touw eraan.

Een Duitser had in een emmertje een tuimelschakelaar gemaakt, zo zat de emmer aan het dek vast en de centrale schakelaar verborgen.

In de tijd dat ik nog vaarde hadden we gewone bikhamers op handbediening.

@ Jan,

Leuke sugestie van die emmer ik schrijf hem op ik zal die zeker nog gaan maken. Maar in mijn geval is het wat klein om een tuimelschakelaar in op te bergen :wink:

Gr Martin

Martin '70
Wat dacht je dan van een drukschakellaartje :oops:
En trouwens: er hoort water in hoor want in de binnenvaart noemen ze dat een puts :idea:
mvg
Frederik :D :D
ps: Heb de tijd nog meegemaakt als dat je met een puts s .Ochtends voor dat de zon opkwam schoonschip moest maken hoor of douwspoelen :roll:
Ik geef je de verzekering als dat je je armen wel ging voelen :? :?

@ Frederik,

euhmm druk schakelaartje mwahhh nee gaat ook niet. Een doorsnee zinken emmer ( die heb ik hier toevallig even als voorbeeld ) loopt taps naar beneden en de bodem diameter is een slordige 18 cm als je dat verschaald denk of weet ik bijna zeker dat je geen drukknoppen hebt < dan 3,6 mm en dan heb je de doorsnede van de doorvoering nog die is algauw een mm of 8.
Maar wat wel mogelijk is om er een magneetje in te maken wat je op een reedcontactje zet wat zich onder dek bevindt ( moet het dek niet te dik zijn ), zo kun je wel extra functie'e aan of uit zetten die niet vanaf je zender bedienbaar hoeven zijn.

Maar je kunt in een emmer ook gereedschap dumpen die je mee neemt naar een karwei ( in dit geval het schilderwerk ) :wink: Maar aan de andere kant moet je het ook weer gemakkelijk weg kunnen halen want als een sleper vaart op volle zee lijkt het mij niet dat er uitgebreid geverft wordt of laswerk dat zie ook regelmatig ( alleen uiterste noodzaak ) dat lijken mij meer activiteiten als je in de haven ligt.

Gr Martin

Martin: Als je je 'hoofdschakelaar' egrens gecamoufleerd aan dek wilt hebben: Maar een 200 liter vat olie op schaal na, en zet dat ergens op je dek. Zonder bodem, schakelaartje in het vat, los deksel erop, en ziedaar...
Voor mooie magnetische aan/uit-schakelaars moet je bij Lex Verkuyl zijn (onderwatersubforum)
Die maakt ze voor de subschippers. Mooie dingen, niet duur en uitstekende werking.

Roel,

voorlopig was ik dat niet van plan hoor om een hoofdschakelaar ergens aan dek te zetten, met dat idee kwam Jan dat je dat zou kunnen doen onder een emmer. Maar je hebt gelijk dan zal het zeker een 200 ltr vat moeten gaan worden.
Weetje wat het is ik maak denk ik de foto's van te dichtbij :oops: ik zal afmoeten stappen van de marco fotografie 8O . Alles lijkt lekker groot maar schaal eens een blik verf terug naar schaal 1:50 dan hou je niet erg veel meer over dan wordt 30 cm ineens een mm of 6 en een taps toelopende emmer met een bodem van 18 cm dan is het nog maar 3,6 mm dat is haast net zo dik als de lever van het tuimel schakelaartje :wink:

Maar ik zal eens snorkerlen bij de onderwaterbroeders en eens vragen wat Lex Verkuyl dan zowel niet heeft voor schakelingetjes wat ook voor de bovenwater schippers bruikbaar zou zijn :wink: .

Ik denk dat je relatief eenvoudig een soort van flipflop schakelingetje bouwd wat magnetisch wordt aan gestuurd middels een reed contactje.

Voorals nog heb ik dat niet nodig hoor ik heb zo'n 32 van de 112 schakelkanalen tot mijn beschikking.

Maar wie weet is het een idee voor mede bouwers :wink:

Gr Martin :D

Martin 8O 8O
ik maak me zorgen om je !!! je heb meer als een week nie gereageerd??
groot ptoject dit keer ?? :oops:

ma vraagje

ik zat zo`n beetje op "luit" zijn site te spitte na foto`s van de Happy hunter
en toen kwam ik een foto van de boegschroef van de hunter tegen

(site van luit !! foto Steefan Joris)

maar jij kan dat doen hè, want jij heb een houte romp ??
maar weet iemand misschien hoewij dat met de kunstof rompen zounden kunnen doen ??
want het is toch een apart stukje ??

armando

armando
Dat is de zogenaamde druppel :? .
Van kunstof zal je dat vacuum moeten trekken :oops:
Over een mal van hout
Wat ze ook doen met het vlieg gebeuren :idea:
mvg

@Armando:
Bij een kunststof romp kan dit ook. je moet alleen wat meer werk verrichten:
Aan de binnenzijde van je romp, op de plaats waar je boefschroef komt, een aantal dikke plaatjes ABS in je model lijmen.
Daarna het gat voor je boegschroef boren, vervolgens de 'druppel' uit het extra materiaal schuren, boegschroef plaatsen, lijmen en nabewerken.
In behoorlijk meer werk, maar levert uiteindelijk wel een beter model op! (en waarschijnlijk minder weerstand als ze vaart...)

Hoi Allemaal,

Een schulp (want zo heet het ding) is zelfs nog makkelijker te maken; men neme een lepel, zaagt de steel er vanaf, boort of vijlt het gat voor de boegschroef eruit en voilá een prachtige schulp :D. Let er dan wel even op hoe dik de lepel is, zeker als je een kunstof lepel gebruikt!

Groetjes, Danny.

boegschroef zit er al in :roll: :roll:

en nu ?? :oops:

want waar is zo`n schulp eigenlijk voor ?? toch om meer rechtuit zijwaarts te gaan ??

armando

@ Armando,

Don't worry i'm still alive :P :D

Nee hoor het is mooi weer en er moeten ook wel eens anderen dingen gebeuren dan alleen modelbouw he, dat heb je als groot grond bezitter dan heb je een tuin die de nodige aandacht vraagt 8O.

Maar op je vraag terug te komen ook met dit mooie weer ben ik bezig met schuren plamuren schuren plamuren etc etc. net zolang ik te vreden ben met de romp ( en aangezien ik nooit zo gauw tevreden ben gaat dat nog wel even duren.)

Overigens heb ik helemaal geen houten romp hoor deze is van vol polyester en wat de schulp betreft ben ik zo bezig omdeze in het polyester te schuren en daar gaat nog alwat tijd in zitten omdat ik het materiaal wat ik van buiten weg haal er van binnen weer bij moet maken anders vaart het straks zo lastig. Alhoewel door 1 gat stroomt het water in de boot en door het andere weer naar buiten :D.

kortom binnen kort meer

sorry :oops: :oops:

kword ook oud 8O 8O

maarja, even kijken hoe ik dat op ga batsen
want het is wel apart
kheb nog geen enkele hunter der mee gezien :wink:

armando

@ Armando

Nou dat mag ik wel hopen dat je ouder wordt :!: maar dat je dan al vergeet achtig wordt foeiii 8O

Maar ik heb er wel enkele gezien waar de schulp in de romp is gemaakt, maar weetje wat het is als je een Hunter maakt uit de bouwdoos dan krijg je een voorgevormde romp en dan ben je algauw genijgt te geloven dat dat naar de werkelijkheid is gemaakt. Maar dat neemt niet weg dat een door gewinterde bouwer er dingen aan gaat veranderen, die meer naar de werkelijkheid zijn.

Er zijn meerdere hunters hoor die voorzien zijn van een schulp althans ik heb er toch wel een aantal gezien, het zij gemaakt in een voorgevormde romp dan wel in eigenbouw ( Als je van tekening bouwd dan staat deze ook keurig aan gegeven ).

Maar als je nog een mooie Hunter wilt zien moet je maar eens opzoek naar de Smit Hunter van Wolfgang Wulf deze is achaal 1:35 en dat is ook een plaatje en er zijn er meerdere die door een ringetje zijn te halen :wink: ( en daar hoort de mijne voorlopig nog niet bij :roll: ).

Maar als je boegschroef er al inzit neem dan de raad van Roel en de tip van Danny ter hand, ik denk met een beetje gezond verstand dat je dan een eind komt :wink:

Ik zat eens verder te prakkedenken...
Als je nu eens achter je boegschroef plaatjes ABS lijmt, die exact de vorm van de tunnel volgen... En daarna schuren aan de buitenkant...
Óf polyester er achter giet...

Ik weet niet of het mogelijk is, maar wellicht...

Roel,

Volgens mij kan Armando de tunnel van de boegschroef eventueel voorzien van eerst een stukje ABS of styreen dan aangieten met polyesterhars wat je met glasvezel zou kunnen versterken en tenslotte de vorm er in schuren. Ik vermoet dat het om een voorgetrokken romp gaat en die zijn volgens mij niet zo heel dik en dan met plamuur weer afwerken. Ik zal vanavond mijn oplossing wel even met een foto'tje toelichten. En als hij het niet aandurft de boel laten voor wat het is om handel niet te verkl...... want anders ben je verder van huis :oops: :lol: en dat is ook zonde.

Gr. Martin

Roel van Essen
Martin '70
------------------------------
Hallo mijne heren. :!: :!: :!:
Ik denk gezien zijn leeftijd; als dat hij het beter niet kan proberen. :oops:
Als het net zo als Martin al sprak, een voorgetrokken romp: en het gaat mis en die kans acht ik zeer waarschijnlijk.
Dan heeft hij dus een groot probleem.
En dat is niet negatief bedoeld hoor ARMANDO. :roll:
Maar ter voorkoming van he :!: :!:
mvg

@ roel
dus u bedoelt van een schuinplaatje dat zeg maar de voor de helft de boeg afscheid van de romp ?
en de boeg lichtjes volgiet met epoxy er in gieten..?

@ martin

kzal op de foto wachten

@ Frederik

frederik ik ga het toch proberen !!
ik moet toch ergens mijn ervaring opleggen
en zo af en toe me grenzen te verleggen
als het niet lukt dan zou het inderdaad zwaar ........ zijn maarja het is niet anders

hierbij wat foto`s van de boegschroef

@ Armando,

ok heb net wat plaatjes geschoten van hoe ik het bij mij aan het doen ben maar zoals ze bij de bank zeggen behaalde resultaten in het verleden zijn GEEN garantie voor de toekomst en bezind eer ge begint he :wink:

normal_IMG_2721%20%28Small%29.JPG

Hier de tunnel van de boegschroef ik kon deze helemaal in gieten omdat bij mij de schroef er niet meer uitkan (Foutje in mijn eigen ontwerp :oops: ) daar moet je bij jouw exemplaar wel op letten dat dat nog wel kan he. Anders zou je dat stuk kunnen afschermen.
De zijwanden zijn extra verstevigt met glasmat en polyesterhars zadat de sterkte van het geheel behouden blijft.

normal_IMG_2722%20%28Small%29.JPG

het zij aanzicht ( let niet op de hoeveelheid aan plamuur rond om de boegschroef want daar zat het oude exeplaar die ik vervangen heb en de nieuwe is iets verplaatst. )

normal_IMG_2723%20%28Small%29.JPG

Je kunt bv met een lepel ( wel zorgvuldig uit gekozen en niet het nieuwe tafelzilver van je ouders gebruiken he :P ) de contouren overnemen.

normal_IMG_2724%20%28Small%29.JPG

en dan is het schuren geblazen en iederekeer de contouren controleren en weer opzetten want die schuur je gehijt weg.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Gr Martin

Back