Bouwverslag van de Smit Hunter

Jan,

Het is nog even wat ver vooruit maar inderdaad zoveel mogelijk komt er op en aan, alle markeringen van plimsollmarkering teken tot de belettering de gehele santenkraam.
Maar die heb ik gekocht hoor zitten allemaal keurig op een stickervel :wink: die ga ik niet uit de hand schilderen dat krijg je never nooit niet strak en goed op schaal :D
Ik zit er sterk over te denken om zelfs de zeepokken alg aanslag etc op de romp te maken. Je kunt wel verouderen boven water maar ja onderwater hoort dat net zo goed niet waar 8O :D

Gr Martin

F.van.Gent zei:
Jan Vos :wink:
Dat doed tie met ze.n onderbroek ook hoor :wink: :wink: :wink:
Mvg Frederik :D :D :D

Ik snap hier de ballen van zou je wat duidelijker kunnen zijn.

Plimsolmerk.
Dieptemerken.
Zeepokken.

Nu weet ik dat dit allemaal niet van toepassing is voor een Binnenschip, dus graag enige duidelijkheid.

Wij komen uit het hoge noorden en moeten die onder de rivieren dan maar snappen. :lol: :lol: :lol:

Jan Vos
Dat doed tie met ze.n onderbroek ook hoor
Mvg Frederik

Spreekt hier Frederik de ervarings deskundige :oops: :D :wink: Die van mij krijgen namelijk met grote regelmaat een dok beurt zodat aangroei, waterlijnen en ander spul de kans niet krijgt. :D :wink:

maar weer even :ontopic: voordat we weer afdrijven :wink:

Gr Martin

Kijk Jan dat bedoel ik nu he :oops:
Bij de een zet hij het er op :roll:
Bij het andere haalt hij het er regelmatig af :idea:
Wat moet je nu met zo.n vent he
mvg
Frederik :D :D :D

Martin,

dit zijn toch hele mooie roosters voor waterinlaat ed...

roosters.jpg

ge-ets echt super mooi...

Tom Boere

Tom Boere

ge-ets echt super mooi...
Wat houd dat in Tom ????
Net als elektronika printplaten ! :roll:
En hoe dik is dat koper dan ?
mvg
Frederik :D :D

@ Tom,

nou dat ziet er zeker strak uit, ik ben nog wel opzoek naar etsplaten voor de lamellenroosters in de schoorstenen en anders zal ik ze zelf moeten maken.

@ Frederik,

etsplaten kun je wat de fabricage betreft een beetje vergelijken met printplaat wat je er op tekenend dat blijft behouden en wat niet afgedekt is dat ets je weg. De dikte zal wel iets van een paar tiende mm zijn denk ik.

maar goed ik maak ze nu van messing plaat

normal_IMG_2830%28small%29.jpg

het uit frezen van de de 2 holtes waar de warmtewisselaar achter zit.

normal_IMG_2831%28small%29.jpg

De bars welke de holtes beschermen tegen ongewenste voorwerpen.

nu nog 3 stuks te maken en dan de gaten in de romp frezen waar de beunkoeling komt.

Gr Martin

Martin als je door drijfijs vaart zal je de wierbak nog moeten legen hij raakt verstopt.
Dan sta je van BB schoon te maken en dan weer van SB.
Je moet toch koeling houden voor, de interkoeling van je hoofdmotor.

Dat probleem kan je verhelpen door het warme uitlaat water terug het filter in te laten stromen.Zo zit het op de meeste schepen.(Jan Vos)

grt Ronaldp

Na wat frees en soldeer werk hier de roosters voor de beunkoeling.

normal_IMG_2832%28small%29.jpg

En zo worden ze in de romp in gefreest en verlijmd. Doordat de romp daar weer dunner wordt zal er aan de binnenkant van romp weer extra glasmat en hars komen om de boel weer te verstevigen.

IMG_2833%28small%29.jpg

Gr Martin :D

Hoi Martin,

Op mijn website staat er een foto bij waar deze roosters op te zien zijn.
kan misschien van pas komen.

Groeten,

Stefaan

Ronaldp zei:
Dat probleem kan je verhelpen door het warme uitlaat water terug het filter in te laten stromen.Zo zit het op de meeste schepen.(Jan Vos)

grt Ronaldp

Fot even van de site van Stefaan gehaald.

Als ik naar deze foto kijk zie ik boven de inlaat een rond gat waar waarschijnlijk het koelwater uitkomt.
In mijn tijd toen ik zelf vaarde, was wat jij noemt niet gebruikelijk.
En de Smit Hunter zou als ze nog vaarde al wat jaartjes oud zijn.

smithunterbn1.jpg

Je kan/kon meestal keizen met de water uitlaat.Rechtstreek overboord of terug de zeeinlaat in.Bij warme zeewater temp.alles over de muur.Bij ijs alles terug het filter in.
Zal eens kijken hoe het vroeger op de Hunter zit.Misschien weet de oude Hunter kapitein het wel.

gtr Ronald

Ronaldp zei:
Je kan/kon meestal keizen met de water uitlaat.Rechtstreek overboord of terug de zeeinlaat in.Bij warme zeewater temp.alles over de muur.Bij ijs alles terug het filter in.
Zal eens kijken hoe het vroeger op de Hunter zit.Misschien weet de oude Hunter kapitein het wel.

gtr Ronald

Kan je gelijk even vragen waar dat ronde gat voor is boven de inlaat als jou theorie klopt.
Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Ik ben ook benieuwd.
Ben er al mee aan het zoeken geweest, maar kon niets vinden.
Ik hoop dus hier meer info.. te krijgen...

Groeten,
Jan

Hoi Jan

Om je ballast vol en leeg te pompen, om je stronttank leeg te pompen, aanzuig van je dekwas. Het kan zoveel zijn. Maar ik denk dat je aan zoiets moet denken.

Goede morgen heren,

Het ziet er echt prachtig uit allemaal!
Maar ik heb een paar dingen die me opvallen in de laatste postings.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat een zware zeesleper uitgerust is met beunkoelers. dit is naar mijn idee toch iets voor kleinere vermogens en pas van de de laatste +/- 15j op zeeschepen. (binnenvaart gebruikt het al veel langer als ik het goed heb.)
Ook is de plaatsing van de roosters vreemd als het beunkoeling zou zijn. Op de schepen waar ik op vaar en gevaren heb zit de beunkoeling vertikaal gemonteerd.
Er zit een rooster gedeeltelijk in de zijde van het schip en gedeeltelijk in het vlak. In de machinekamer zit de top van de beunkast +/- 180cm boven het vlak. In de kast zijn de koelers van de hoofdmotor en hulpmotoren opgehangen. Ook wordt het water voor de drinkwatermaker en het ballast systeem vanuit de beunkast aangezogen.
Er is bij een beunsysteem geen overboord meer van koelwater, het is een gesloten systeem waarbij het zoetkoelwater rondgepompt wordt door de koelers en de vaart van het schip zorgt voor de flow rondom de koelers. Na verloop van tijd zullen deze helaas aangroeien en neemt de koelcapaciteit behoorlijk af. (ook hierdoor lijkt het me vreemd dat het een beun zou zijn. Sleper liggen vaak voor langere periodes stil en dit is zeer slecht voor de koelcapaciteit. Als de capaciteit afneemt is het niet meer mogelijk om volle kracht te draaien.)
Als ik naar de foto van het origineel kijk lijkt het er achter het rooster een zeeinlaatkast/wierkast te zitten. Aanzuig van koelwater, ballastwater, brandblus, enz enz. het grote ronde gat zal de overboord zijn van het koelwater. De kleiner gaten in de huid, worden dan gebruikt voor de stronttank, overboords van brandbluspompen, watermakers, en de hulpmotoren.
Ik hoop dat het zo goed uitgelegd heb. en dat ik de postings die ik gelezen heb goed heb geïnterpreteerd. En dat ik nu niet een hoop mensen tegen de haren in heb gestreken.

Ik zal kijken of ik een paar foto's van een beunsysteem geplaatst krijg. Ik heb ergens wel foto's van een dokking maar wet niet of ik ze zo snel kan vinden en kan plaatsen.

Groetjes Bas.

Zee inlaat / wierkast of uit eindelijk toch beunkoeling dit zal nog wel even een raadsel blijven maar goed het eerste gat in een dichte romp is gemaakt en nu maar hopen dat dit weer water dicht wordt :oops: :wink:

normal_wierkast.jpg

De fake roosters zitten in de romp gefreesd deze moet nog geplamuurd worden dus let niet op de gaten 8O overrigens is de foto van onder naar boven toe genomen dus vandaar het vreemde perspectief.

Gr Martin

Back