Bouwverslag van de Smit Hunter

solex :wink:

Ha ha ha :wink:
He Solex, jouw onderdeeltje is ook onder een vergrootglas gemaakt hoor :roll:
Niet er door maar er onder he :roll: er door heb ik gekeken he :!: :!: :!:
mvg
Frederik :D :D

Martin '70 zei:
Vraag,

Weet iemand waar je 4 spaaks handwielen kunt kopen ? In schaal 1:50 ze zijn bedoeld voor de breaks van de ankerlier van de Hunter.

En anders wordt het wederom zelfbouw :?

Gr Martin :D

martin,

heeft modelbouw shop flevoland ze niet, of probeer het eens bij http://www.dreger-modellbau.de die heeft ze zeker. ze staan misschien niet op zijn site maar in zijn catalogus die je kan aanvragen staan ze zeker. hij heeft nog veel meer op dat gebied. een vriend van me gebruikt het ook regelmatig.

ziet er wer gaaf uit hoor ga zo door

groetjes

peter

@ Solex,

Euhmm nee niet de loep maar de werkverlichting :D, maar zo klein is het toch nog niet, de flenzen van het leidingwerk zijn 5mm in diameter met daarin een ring van 9 gaten t.b.v de bout/moer verbindingen. Overigens het wordt nog kleiner want heb je het rem werk al eens gezien waaruit dat bestaat en de ketting stoppers. Ik weet wel dat ik dan niet verkouden mag zijn alles is alles bij de eerste niesbui verdwenen 8O :D :D Maar dat voor later ( Eerst mijn bestelling uit Duitsland eens afwachten wat betreft diverse ets onderelen. )

Het wordt soms een pincetten werkje maar toch je moet iets overhebben voor de hobby niet waar :oops: :D. Maar je hebt gelijk als je zegt na een laagje verf zie je er niets meer van vandaar ook de foto's tijdens de bouw. Zo bouw ik voormij zelf een aardig bestand op met detail werk van de Hunter zoals ik hem aan het bouwen ben. En wie weet voor een andere enthousiaste Hunter bouwer die zo veel mogelijk zelf probeert te maken

@ Peter je hebt een PBtje :wink:

Gr Martin

Een kleine update wat betreft de ankerlier,

8O Disaster striks :!: :!: :evil:

normal_ankerlier5.jpg

De hele handel valt uit elkaar het waren maar 7 soldeerdelen dus uithuilen en op nieuw beginnen te warm gestookt en te weinig koelling :oops: Dus zit er maar 1 ding op hup prullenbak open en dumpen die zooi :D

Dus na een nieuwe poging zoveel mogelijk uit 1 stuk gedraaid zodat en maar enkele soldeer stukken overblijven en expirimenteren met verschillende soorten soldeer ( verschillende lood verhoudingen en smeld punten ). En een beetje pijp fitten is het min of meer gelukt echt te vreden ben ik nog niet maar daar moet nog even aan gewerkt worden. Ook het grondraam waar straks de gehele ankerlier op staat heb ik gemaakt van I bint en als afdekplaat een stukje fosforbrons van 0,2mm. Ook gelijk maar de draadeinden/ moeren in de I bint geboord en gesoldeerd.

ankerlier6.jpg

het geheel staat op een stukje printplaat wat straks als mal gaat dienen zo kan ik alle onderdelen maken en opstellen en daarna de boel overnemen op het dek.

Wordt vervolgt

Martin.

Zo, ff flink gebaald, en direct maar weer opnieuw begonnen ?
Dat noem ik nog eens discipline.

Maar zou je de soldeerverbindingen niet gewoonweg met bijv. Loctite 648 kunnen lijmen?
Dan voorkom je het smelten, of het loslaten van eerder gesoldeerde punten.

Loctite 648 is voor cilindrische passingen, niet om twee platte vlakken op elkaar te lijmen.

Heb je helemaal gelijk in Rob.
't was maar als voorbeeld, er zijn ook vast wel dergelijke lijmen voor platte vlakken.
En Martin kan zn spullen vast wel cilindrisch draaien :lol:

solex

En Martin kan zn spullen vast wel cilindrisch draaien :roll:

Nee hoor Martin draaid alleen maar vierkante stukken hoor :wink:

mvg
Frederik :D

Solex,

inderdaad lijmen was misschien een betere optie geweest en dat ga ik in de toekomst ook zeker toepassen op kleine onderdelen. Maar ja dit was voor mij weer een uitdaging om het toch te proberen :D. Maar goed ook weer een hoop frustratie als de boel dan bijna voordat het gereed is, rijp is voor de prullenbak :oops:

Nu zit er nog een klein schoonheids foutje in dat is dat er soldeer tussen de bout koppen gekropen is door de capilairewerking :? op de foto is dat haast niet zichtbaar maar de achterste flens aan de bovenzijde. Ik ga toch proberen dit middels een tinzuiger weg te krijgen, zodat het reliëf van de boutkoppen op de flens weer zichtbaar wordt.

ankerlier7.jpg

En wat het draaien betreft: Martin draaid soms door 8O :D :D

Soldeerresten : zou ze laten zitten.
In het echt is er soms ook geen snars meer van te zien, zoveel verf zit er meestal op.
Persoonlijk vind ik het zo realistischer.
Vaak wil men de boten TE mooi schilderen, en lijken het, ondanks de prachtige schaaldetails, splinternieuwe
strakke vitrineboten, ipv WERKschepen.

Vaak wil men de boten TE mooi schilderen, en lijken het, ondanks de prachtige schaaldetails, splinternieuwe
strakke vitrineboten, ipv WERKschepen.
Frederik :D :D

Martin '70 zei:
Solex,

inderdaad lijmen was misschien een betere optie geweest en dat ga ik in de toekomst ook zeker toepassen op kleine onderdelen. Maar ja dit was voor mij weer een uitdaging om het toch te proberen :D. Maar goed ook weer een hoop frustratie als de boel dan bijna voordat het gereed is, rijp is voor de prullenbak :oops:

Nu zit er nog een klein schoonheids foutje in dat is dat er soldeer tussen de bout koppen gekropen is door de capilairewerking :? op de foto is dat haast niet zichtbaar maar de achterste flens aan de bovenzijde. Ik ga toch proberen dit middels een tinzuiger weg te krijgen, zodat het reliëf van de boutkoppen op de fles weer zichtbaar wordt.

ankerlier7.jpg

En wat het draaien betreft: Martin draaid soms door 8O :D :D

martin,

ik zou niet de tinzuiger doen maar soldeer band (sodeer litze) hoef je minder lang de soldeerbout er tegen te houden.

peter

@ Peter,

soldeerband daar heb ik nog wel een stukje van op mijn werk met een tin zuiger heb je inderdaad de kans kans dat je ook de 0.5mm staafjes mee trekt en dan is alles nog voor niets geweest 8O :D . Maar ik moet nog even de moed verzamelen om de boel weer op te stoken en er voor te zorgen dat het nog heel blijft ook :wink:

@ Solex,

De bedoeling is om dit schip te gaan verouderen incl roest, pokken e.d kort om het gehele schip van onder tot boven :)

Ondertussen zag ik nog een belangrijk onderdeeltje over het hoofd. Dit zal je ook niet terug vinden op de tekening maar het zit er wel en wel de lever om de lier te bedienen :roll: Dus de stoute schoenen maar weer aan getrokken en een uurtje aan het draaien en freezen solderen en lijmen geweest om het op z'n plaats te krijgen.

ankerlier8.jpg

Verder nog bezig geweest om onderdeeltjes te maken voor het rem werk maar door wat onvoorzichtigheid mijnerzijds een 1mm freesje gebroken :? misschien ben ik wel toe aan een brilletje :? verkeerde inschatting van de diepte en dan rustig de kruisbank verplaatsen en knap zei het freesje :D :D

Maar goed volgende keer weer meer

Martin '70
Zo te zien had ik eerst maar een paar andere vingers aangeschaft Martin :wink: :wink:
En Fraizen moet je net als vrouwen behandelen HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL voorzichtig
oja En vergrootglazen zijn er ook nog hoor
mvg
Frederik :D

:D Een kleine update wat betreft de ankerlier,

Na een hoop ge#@$#*% :evil: namelijk 1 nestenschijf verz... kortom de nesten komen er straks dus niet in ook bij mij zijn er grenzen :oops: Maar goed van de andere dus een aanvang gemaakt met de vang en remband. Ook hier heb ik gemerkt dat mijn vingers een limiet zijn van wat nog maakbaar is 8O :D
Om de remschijf zit nu een remband van 0.1mm messing folie met daar op enkele onderdelen van de vang welke zijn gemaakt van 0.2mm fosforbrons.

normal_ankerlier10~0.jpg
normal_ankerlier9.jpg

In middels heb ik ook de handwielen om straks de rem aan te trekken maar dat voor later eerst de BB zijde maar is gereed zien te krijgen en daarna weer een nieuwe nestenschijf/remschijf voor de SB zijde maken.

Gr Martin

Martin '70

Ha ha ha :lol: :lol:
Eindelijk :is het dan zover ,ook onze Martin.
Heeft eens een keer iets naar de kl geholpen :wink: :wink:
Ja Martin nu hoor je dr ook echt bij he.
bij de klup van pech hebben :wink:
mvg
Frederik :D :D :D

Ziet er weer goed uit, Martin!
En wat die club van Frederik betreft:
Héél gezellig daar en.... (niet verder vertellen!!) Frederik is ere-lid!! :wink:

Dank je wel Roel, en daarbij doe ik fredrik z'n onderschrift eer aan :wink: het is ook zo wat als 1 persoon alle fouten maakt :D je moet het een beetje verdelen he :D :D

Maar goed dit verslag gaat vanaf heden even op een laag pitje wegens een ander project wat ik aan het einde van dit jaar gereed moet hebben. Ik zal er een verslagje aan wijden, maar voor scheepvaart liefhebbers is het denk ik abracadabra want het heeft met het spoor te maken :D en nee geen treinen maar een heel klein stukje van de infra structuur.
Het wordt namelijk een schaalmodel van een gelijkstroomschakelaar die wij bouwen maar dan in schaal 1:10. Voor spoorders onder de modelbouwers wellicht bekende kost maar voor leken :?: :?: :wink:
Voor liefhebbers van detail werk lijkt het me wel interessant.
bouwverslag

Een kleine vraag ?

Kan iemand mij vertellen of er M1 draad einde te koop is en ook met linkse draad ? Nu zul je wel niet denken waar heb je dat nu weer voor nodig, wel nu de draad einde voor de rem van de ankerlier hebben namelijk linkse en rechtse draad en om dit immiteren een stukje draad einde M1 met linkse / rechtse draad. En anders wordt het zelf snijden :? :D

Back